Opelistille sähköä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jortsu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Aerochick kirjoitti:Hmmmjaaa... Mä olisin ehkä sitä mieltä, että se kiitos (OIKEASTI tarkoitettuna) riittää. Enkä puhu nyt vain itsestäni tyttölapsena vaan muutenkin.
Mulla ainakin riittää ymmärrystä kaverille, ketä lumessa värjöttelee ja arpoo vaihtoehtoja päästä siihen 8-16 tylsään konttoriduuniinsa ja antaa kiitokseksi hässäkässä pelkän kiitos-sanan ja hymyn. :?
Mutta meitähän on moneen junaan.. Hinausautot pyytää rahaa, ja jos oma aika/viitseliäisyys/kitsaus ei riitä pelkkään avunantoon ilman sitä maallista korvausta, niin eihän siihen tarvitse sitten lähteä.. Vae?
Aikalailla samoilla linjoilla olen minäkin, toki tilanteesta hieman riippuen.

Itse annoin apuvirtaa joku aika sitten parille tyypille, joiden corolla ei pitänyt pakkasesta. Kiitos tuli oikein kättelyn kera ja aidosti ja täytyy sanoa, että lämmitti sydäntä ja tuli iloinen mieli, kun sai auttaa :D

Itse varmaan tarjoaisin rahallista korvausta tuollaisessa tilanteessa, jos auttajan aikaa kuluisi hiukan pidempään tai jos käynnistämiseen tarvittaisiin muutakin kuin apuvirtaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja saattaahan se tietty syödä miestä/naista, jos rakas automerkki pettää, ja tarvitsee vieraanmerkkisen auton kuljettajalta apua (varsinkin jos autettavalla on uusi ja auttajalla vanha auto), ei silloin aina jaksa hymyillä ja kiitellä. :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

nt
Viimeksi muokannut Sami, Su Maalis 19, 2006 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vähän samoilla linjoilla muitten auttamisessa.

Jos joku tarvitsee apuja sitä pystyy antamaan niin ok. Jos siitä _odottaa_ jotain palkintoa, niin sehän ei ole enää edes auttamista. Jos kokee, että auttaminen on itseltään pois, niin kannattaa sopia palveluistaan maksu etukäteen, niin ei tule paha mieli siitä kun auttamisesta ei maksetakaan. Mulle ainakin riittää hyvä mieli siitä, että sai olla avuksi.

Noihin loppuihin teksteihin en kommentoi mitään.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

viime kesänä oli parilla mummolla hajonnut golffista rengas parkkipaikalle tuossa kylillä, mentiin sitten kaverin kans siihen tarjoamaan apua ja vaihdettiin rengas. mummot kiittelivät monikertaan ja tarjosivat jopa pullakahvit.. :)

seuraavalla viikolla saikin lukea lehden yleisö-osastosta kuinka avuliaita Temmes kylän pojjaat ovat.. :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taidanpa siis ensikerralla sanoa suoraan, että lyöpä aluksi kymppi kouraan, niin katsotaan sitä apua sitten.

Ihmisluonto vaan on sellainen, että sitä odottaa avusta kiitosta. En minä ainakaan ole mikään pyhimys, joka tekee kaiken ilmaiseksi auttamisen ilosta.
Jos muutamat täällä ovat noin höölejä, niin kieltäytykääpä tämän kuun palkasta ja ajatelkaa, että saatte työstänne auttamisen ilon. Sen jälkeen kunnioita teitä suuresti.
arttu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja arttu »

akyttala kirjoitti: Jos muutamat täällä ovat noin höölejä, niin kieltäytykääpä tämän kuun palkasta ja ajatelkaa, että saatte työstänne auttamisen ilon. Sen jälkeen kunnioita teitä suuresti.
Toisen auttaminen on hyvä ja epäitsekäs teko.
Työ on välttämätön rahanlähde toimeentulon kannalta.
Niitä ei pidä sekoittaa keskenään... :wink:
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

miut on ainaki iha pienestäpitäen opetettu kiittämään, ehkä se ei oo kaikille itsestäänselvää sitten.pitää miu kyl kahvit tarjota jos saan tuon projektiporukan suurinpiirtein samaan paikkaan :wink:
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
dq
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dq »

Niin, siis ainakin omalle kohdalle on osunut ihmeen paljon autettavia, jotka eivät ole edes kiittäneet avusta, paskanmarjat sitä rahallisella korvauksella edes oikeasti väliä olisi. Se vaan on kun nykymaailmassa tuntuu muutenkin olevan tuo aito auttamisen halu aika vähissä nykyään, sitten kulutat toisen auttamiseen vähintään sitä aikaasi, eikä toinen edes kiitä, tulee siinä vähän kelju olo jotenkin.

Ja yhtä lailla, kun on itsellä auto tielle jäänyt niin yhtä tapausta vaille sitä on siellä tienposkessa saanut rauhassa ollakin ja soitella tuttuja apuun, se voi kyllä johtua tästä naamastakin tietysti. :) Onneksi sentään se yksi tapaus oli niin auttavainen kun oli, varmaan puoli tuntia pähkäiltiin vaikka hällä oli vissiin vähän kiirekin, vieläkin lämmittää moinen mieltä.
Djjules
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Jep, kyllähän jurotus kuuluu suomalaiseen kulttuuriin; ei täällä pakosta moikata jos moikkaat tuntematonta rappukäytävässä. Ei jauheta small talkia hississä tai dösiksellä. Ei tarjota pullakahveeta jos apukäynnistät naapurin kiesin. (ja tämähän on yleistämistä, mutta osaltaan totta)

Joskus näin tehdään, joskus ei. Ihmisluonto on ihmeellinen asia. (ja negatiivinenkin tottakai)

Jos auttaa jotakuta ja oikein odottaa palkkiota, niin silloinhan hyvä teko on tehty sen takia että saa palkkion. Siinähän kuihtuu koko auttamisen ilo.

Hyvä/positiivinen suora palaute on aina plussaa, en sitä kiellä.

Äh, tuli turhasta avauduttua, mutta mielipiteet on niinkun persreiät - jokaisella on yksi... :wink: Jatkan oluen lipittelyä 8)
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Djjules kirjoitti:Jep, kyllähän jurotus kuuluu suomalaiseen kulttuuriin; ei täällä pakosta moikata jos moikkaat tuntematonta rappukäytävässä. Ei jauheta small talkia hississä tai dösiksellä. Ei tarjota pullakahveeta jos apukäynnistät naapurin kiesin. (ja tämähän on yleistämistä, mutta osaltaan totta)
nih, on se kyl vähä jotenki kiusallinen tilanne aina ku ite yrittää naapureille tms hymyillä ja tervehtii ni mulkastaan vaan tai seisoksii esim tupakalla jonkun naapurirapun ihmisen kanssa ja seistään vaan hiljaa. Tässä kerrostalossa tosin suurin osa naapureista on kyllä hyvin mukavia ja tervehdykset vaihdetaan poikkeuksetta :D
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ite en ole paljon auttelemaan (joutunut / päässyt), mutta ne vähät mitä semmosta tapahtuu, niin on ilo auttaa pohjalaisia.. vaikka ollaankin juroa kansaa, niin kiitoksen kyllä kuulee..
anteeksi olisi kait pahempi paikka..

vähän ot, mutta sattuipa tässä läheisellä autokorjaamolla..

asiakas tuli sisälle, ja kyseli, että mikäköhän autoa vaivaa, kun ei käy.. no korjaamon sedällä oli hiukan aikaa, niin laitettiin piuhat kiinni, ja katsottiin, että mikä sakemannia vaivaa..

vikakin löytyi, ja vaihdettiin se katkennut alipaineletkun pätkä.. aikaa meni varmaan toista tuntia.

auto ajetaan ulos, ja tämä tulee siihen ovelle vielä ja toteaa, että tästähän pääsee kiitoksella 8O 8O

että siis kehtaa sanoa.. paja oli siis kuitenkin ihan autokorjaamo, ja tekijä ammattimies.. "asiakas" lähti, niin tämä autokorjaaja tuumaa, että

-"turha taitaa tuonki miehen olla tulla tänne kyselemään korjausaikaa enää. olisinhan mä sen kiitoksella päästäny, mutta ettei sitte edes kysyny että mitä maksaa. ristee että korpee tommoset oletukset."
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Saabistiuki
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

arttu kirjoitti:
akyttala kirjoitti: Jos muutamat täällä ovat noin höölejä, niin kieltäytykääpä tämän kuun palkasta ja ajatelkaa, että saatte työstänne auttamisen ilon. Sen jälkeen kunnioita teitä suuresti.
Toisen auttaminen on hyvä ja epäitsekäs teko.
Työ on välttämätön rahanlähde toimeentulon kannalta.
Niitä ei pidä sekoittaa keskenään... :wink:
Väärin..työ on sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä..

Niin, auttamaan menevä tuskin ajattelee ensimmäisenä, että apua tarvitseva laittaa seteli tukon käteen ja kiittelee kovasti avusta...kyllä se pohjimmiltaan on se auttamisen ilo, mikä saa ventovieraan tutkailemaan, josko minusta olisi apua..minä ainakin teen niinkuin toivon itsellenikin tehtävän...
Muukkonen

Bmw 523 Touring
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Saabistiuki kirjoitti:
Niin, auttamaan menevä tuskin ajattelee ensimmäisenä, että apua tarvitseva laittaa seteli tukon käteen ja kiittelee kovasti avusta...kyllä se pohjimmiltaan on se auttamisen ilo, mikä saa ventovieraan tutkailemaan, josko minusta olisi apua..minä ainakin teen niinkuin toivon itsellenikin tehtävän...
Yhdyn sinuun näin kuvainnollisesti.

Topicin tarkoitus siis ei ollut alunperinkään ollut whinettää, että "voivoi kun en saanut mitään avustani enkä auta enää koskaan", vaan ainoastaan herättää keskustelua siitä, mikä on kohtelias käyttäytymistapa tilanteessa, jossa olet antanut/saanut apua. Jos joku ymmärsi, että minulle jäi paha mieli, kun annoin sähköä ja bensaa toisen auttamiseksi, ei toki näin ole. Itse tapahtumasta jäi minulle hyvä mieli, vaikka vähän pahoittelinkin tämän avunsaajan toimintaa jälkeepäin. Seisoohan se tuossa ekassa viestissäkin, että mitään en olisi ottanut avustani, mutta minun mielestäni silti olisi ollut kohteliasta tarjota jotakin. Ei tässä nykymaailmassa kuitenkaan avun saaminen ole niin itsestäänselvyys, että voisi jättää kiittämättä.
arttu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja arttu »

Saabistiuki kirjoitti: Väärin..työ on sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä..
Koemaistajana leipomossa? :lol:
Vastaa Viestiin