Onkos täällä mersumiehiä?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

No, itsellä on ollut yksi mersu, w123 200d, ja "meitin sakilla" muutama. Ainoat hyvät puolet mitä tulee mieleen noissa uudemmissa on juuri äänettömyys, ja kieltämättä niissä on jonkinlainen laadun vaikutelma- ei nitise eikä natise. Uusin on ollut w202 200 cdi, että tälle vuosituhannelle ei olla vielä päästy. Ja YLLÄTTÄEN kaikki dieseleitä, eipä mersun pentsiini konetta voi mielestäni kehua selvin päin.

Mutta se hytti: sehän on kamalampi kuin bm volvossa. Siis 60-80 luvuilla tehdyissä oikeissa traktoreissa, näin kaupunkilaisille tiedoksi. Se on suorastaan kamala, ja penkit surkeat. Näin on ollut joka mersussa minkä olen kokeillut. Ja istumakorkeus ei sovi minulle. Mutta nämähän ovat tietysti makuasioita.

Ajaa ei kovin kummoisia, menee sinänsä tasaseen, muttei mitenkään erityisen hyviä, verraten uusimaiset bmw/saab 9-5/9-3ss.

Automaatti loota w124/w202 huonompi kuin 450tkm ajetussa tonnarissa, vaihtaa saabissa jouheammin. Voi toki olla yksilöitä- 1 saab vastaan 2 mersua, ja kaikilla ajettu kokeiluvaiheessa jo aikas paljon.

Takatilat: e-sarjassa riittää (w123 ,w124, w210), c ei (w201, w202). Mutta sama se on saabissakin, 900/9-3 on pieniä, 9000/9-5 mahtuu aikuisetkin taakse. Tilavin taitaa käytännössä olla w123, leveytensä puolesta. Tai ainakin pers'tuntumalta.

Suorituskyky: ahdetut dieselit kulkee, ilman ei sitten mihinkään. Ainoa bensa mitä olen ajanut oli 180 kompressoori slk (tai mikä piru se on se 2 paikkainen pikkusportti) automaatilla, ja se ei kyllä mennyt sitten mihinkään. Suoraan sanottuna hävetti. Ei niin laiskaa ahdettua ole varmaan tehtykään montaa. Turbosaabin rinnalla kuin se kuuluisa lehmä makuulta.

Ja varuste politiikka on aika heikko, vakiona ei paljon mitään ja lisänä maksaa, joten suomiautoissa yleensä varsin kehnot varusteet verrattuna (turbo)saabbeihin. Toisaalta saabeissa on keskivertoa selvästi parempi varustetaso. Eli riippuu mihin vertaa.

Tulipahan haukuttua mersuja. Silti seuraava autoni on joko saab tai mersu...
Tosin s123 300tdt, ettei ihan näitä uusimpia.

Moni mersumieskin sanoo ettei ne enään niin kummoisia ole. Toista se oli ennen Wanhaan...

Ja mersuforum.net on ainoa toinen autofoorumi missä olen rekisteröitynyt.

Loppuun vielä mersut jotka elämääsäni ovat olleey enempi osallisena:
W123 200dx2
W124 200d
W124 300d A
W201 180E
W202 200cdi
W210 290td A
W202 200d
W116 280 se A
w123 240dx2
w115 240 3.0d
w115 230
slk 180K A

Näitä on siis ollut jo ihan liiaksikin asti lähipiirissä.

Selvennyksiä:
w115 "pystylamppu", 70-luvun alkupuolisko
w116 S-sarja 70-luvulla
w123 E-sarja 76-85. Vaikkei silloin käytettykään vielä e- merkintää, mutta edeltäjä kuitenkin
w124 85-95, tämän tuntee kaikki.
w201 "190", pikkumersu 83-92
w202 c-klasse 93-00
w210 e-klasse 96-02, "väyrynen"
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

georges kirjoitti:
Selvennyksiä:
w115 "pystylamppu", 70-luvun alkupuolisko
w116 S-sarja 70-luvulla
w123 E-sarja 76-85. Vaikkei silloin käytettykään vielä e- merkintää, mutta edeltäjä kuitenkin
w124 85-95, tämän tuntee kaikki.
w201 "190", pikkumersu 83-92
w202 c-klasse 93-00
w210 e-klasse 96-02, "väyrynen"
Ja tarkennuksena:

W115=mannemalli
W123=kiertotähti
W124=johtotähti
W201=tenavatähti

Ja vielä lisäksi A-sarja = "ylivainio".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

On sitä mersukin ollut.. 220D vm.70 ambulance. Sen kun käyntiin laittoi talvella niin kyllä naapuritkin tuli ikkunaan kattomaan että nytkö ne ufot on laskeutuneet. Se nokimäärä lumihangilla oli uskomaton. Auto ruostui myöhemmin poikki.

Yksi salainen (johtuu lapsuudesta) mersuhaavekin vielä on kun saa oman autotallin :oops: Joku vanhempi koppainen SL pitäisi saada kaikilla katoilla. Jos ei sitten vastaavaa Vetteä.
9000CS 2,3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ei ole ollut Mersua, eikä tule! :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei mua noi "kansan" mersut paljoa lämmitä, mutta joku kakspaikkanen V8-konella vuosimallista riippumatta olisi ihan kiinnostava. Veikkaan että jostain syystä saattaa jäädä viidenkympin villityksen jutuiksi. Tai ainakin kunhan turvaistuimien käyttöä ei tarvitse enää miettiä...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Joo ei todellakaan käyttöautoksi mitään mersuja mutta 2 paikkainen SL sarjalainen 8 koneella kesäautona olisi ihan tyylikäs, ei sille mitään voi.
No sen verran voisi tinkiä muistakin malleista että suostuisin koeajamaan ML55 AMG:n. ;)
9000CS 2,3
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

No, saitte ylipuhuttua:) Seuraava pirssi on sitten 2002-2003 W203 (C180) mersu.

No, jäähän perheeseen tuo 900S, joten ei saabismi ihan kokonaan lopu..
Aero04

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Saabissa on ainakin miljoonakertaa paremmat jakkarat kun w220:ssä. Penkeissä ei mitään tukea/pehmustettu ihan vääristä paikoista.
Siinähän ne kaikki huonot puolet taisikin olla. :wink:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

RAEIKKOENEN sua kutsutaan......... :lol:

Tähän sammui johtotähti, kävelemään jätkä lähti.
Tuo oli ihan oikeesti yhden Mesen kyljessä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Ei ole ollut harmi vaan ja johtuen osaksi -86 syntymävuodesta mutta jos ei seuraavaksi niin sitten jossain vaiheessa. Aina se johtotähti on ollut haaveena, lähinnä kiinnostaa W124 300 tdt & W123 CE mallit :wink:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Svc kirjoitti: Ja tarkennuksena:

W115=mannemalli
W123=kiertotähti
W124=johtotähti
W201=tenavatähti

Ja vielä lisäksi A-sarja = "ylivainio".
Eikös W115 Romaanilla ole aika harvinainen, tuon 123:n pitäisi olla "mannemalli". :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omat kokemukset henkiläauto-mersuista on vain W124-korisesta turbotetusta 220D vai oliko se peräti 200D mallista. Joidenkin mukaan tuo oli vielä mersu ja uudemmat jotain muuta mutta itse en osa sen kummempaa mainita.

Muut kokemukset mersuista onkin sitten paketti- ja pakettimallin kuorma-autoista (Vito 110, Sprinter 312 ja 311). Että uudemmista henkilöautoista en osaa sen mitään sanoa.

Ovat varmasti ihan hyviä, kun niitä tuolla liikenteessä näkyy. Yksi pointti mersulla kuitenkin noissa pienissä bensamalleissa on, kun ovat laitteneet niihin mekaaniset ahtimet turbon sijasta; viive olematon, ei tarvi niin suurta välijäähdytystä kuin turbo jne. Syitä on varmasti monia.

Ja OT loppuun. Olin kerran setän luona ja lehti taisi olla jopa hesari ja mersumainoksessa mainittiin kompressori ahdetuista turbomoottoreista. Joo, pitää paikkaansa, että turbomoottoriakin ruokkii kompressori mutta eihän se mekaaninen kompressori ole mikään turbokomppressori. Seuraavan päivän lehdessä tämä oli korjattu, uudella mainoksella :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, remmiahtimellahan noi mun hamuamat W203 kompressorit on. Ero saabiin oli tuo viiveettömyys. Ei tuosta 1.8:sta mitään älyttömiä tehoja kompressorillakaan saada (C180K = 143hv). Tykkäsin kuitenkin moottorin luonteesta ja pienestä kulutuksesta (todella pitkät välitykset ja 6's vaihde). Voittaa kuitenkin kiihtyvyydessä meikäläisen turbon reilusti (900S + APC + IC).

Laatuautojahan noi ovat, kuten saabitkin. Ja nimenomaan laatuautot mua on aina viehättänyt kuten Saab, Volvo ja MB. Japanilaiset + huonokuntoiset laatuautotkaan ei oikein nostata fiilistä.
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

Yhden marsun olen omistanut W124 300 CE. Oli aika pehmeä alusta mielestäni coupeautoon. Myös ohjauksen täälläkin sanotut moitteet allekirjoitan. Kone ihan pirteä, ja painavaa koria ihan mukavasti liikutti. Penkit eivät mitenkään muistuttaneet coupekorisesta autosta.

Ei taida olla teinipoikien idoli CE 300. Mun auton tosin isä osti armeijapojalleen...
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Eipä ole kokemuksia noista 'uudemmista' messereistä, mutta 80-l ja 90-l puolivälin vehkeistä on jonniverran välillisesti kokemusta.

Ainaki kotopuolessa pohjosessa niitä arvostetaan etenkin luotettavuutensa ja kestävyytensä puolesta. Ahtamatonta dieseliäpä tietysti. :lol:

Autoa voisi kyllä kuvailla sanoilla hidas mutta kankea! Ei tienny, notta itkeäkkö vaiko nauraako ohitustilanteessa. Ja kyllä, niihinkin piti itsensä tukkia, ennenku tajusi ettei siitä mitään tule! :D

Tosiaan, 500tkm tuntu olevan vasta siisäänajo koneelle.. Tiijä sitten näistä nykyisistä. Top Gearissa jossain jaksossa samaa meinasivat, että nykyisin alkanu laatutaso laskemaan, vaikka ovatkin ilmeisesti ihan viimeaikoina korjausliikettä koettaneetkin parempaan taas tehdä.

Noista vanhoista vehkeistä tosin ohjaustuntuma ja alusta olivat mielestäni kammottavia. Tunnoton ja löysä - mutta mukavahan noissa oli matkustaa. :lol:
Vastaa Viestiin