Onkos täällä mersumiehiä?
No, itsellä on ollut yksi mersu, w123 200d, ja "meitin sakilla" muutama. Ainoat hyvät puolet mitä tulee mieleen noissa uudemmissa on juuri äänettömyys, ja kieltämättä niissä on jonkinlainen laadun vaikutelma- ei nitise eikä natise. Uusin on ollut w202 200 cdi, että tälle vuosituhannelle ei olla vielä päästy. Ja YLLÄTTÄEN kaikki dieseleitä, eipä mersun pentsiini konetta voi mielestäni kehua selvin päin.
Mutta se hytti: sehän on kamalampi kuin bm volvossa. Siis 60-80 luvuilla tehdyissä oikeissa traktoreissa, näin kaupunkilaisille tiedoksi. Se on suorastaan kamala, ja penkit surkeat. Näin on ollut joka mersussa minkä olen kokeillut. Ja istumakorkeus ei sovi minulle. Mutta nämähän ovat tietysti makuasioita.
Ajaa ei kovin kummoisia, menee sinänsä tasaseen, muttei mitenkään erityisen hyviä, verraten uusimaiset bmw/saab 9-5/9-3ss.
Automaatti loota w124/w202 huonompi kuin 450tkm ajetussa tonnarissa, vaihtaa saabissa jouheammin. Voi toki olla yksilöitä- 1 saab vastaan 2 mersua, ja kaikilla ajettu kokeiluvaiheessa jo aikas paljon.
Takatilat: e-sarjassa riittää (w123 ,w124, w210), c ei (w201, w202). Mutta sama se on saabissakin, 900/9-3 on pieniä, 9000/9-5 mahtuu aikuisetkin taakse. Tilavin taitaa käytännössä olla w123, leveytensä puolesta. Tai ainakin pers'tuntumalta.
Suorituskyky: ahdetut dieselit kulkee, ilman ei sitten mihinkään. Ainoa bensa mitä olen ajanut oli 180 kompressoori slk (tai mikä piru se on se 2 paikkainen pikkusportti) automaatilla, ja se ei kyllä mennyt sitten mihinkään. Suoraan sanottuna hävetti. Ei niin laiskaa ahdettua ole varmaan tehtykään montaa. Turbosaabin rinnalla kuin se kuuluisa lehmä makuulta.
Ja varuste politiikka on aika heikko, vakiona ei paljon mitään ja lisänä maksaa, joten suomiautoissa yleensä varsin kehnot varusteet verrattuna (turbo)saabbeihin. Toisaalta saabeissa on keskivertoa selvästi parempi varustetaso. Eli riippuu mihin vertaa.
Tulipahan haukuttua mersuja. Silti seuraava autoni on joko saab tai mersu...
Tosin s123 300tdt, ettei ihan näitä uusimpia.
Moni mersumieskin sanoo ettei ne enään niin kummoisia ole. Toista se oli ennen Wanhaan...
Ja mersuforum.net on ainoa toinen autofoorumi missä olen rekisteröitynyt.
Loppuun vielä mersut jotka elämääsäni ovat olleey enempi osallisena:
W123 200dx2
W124 200d
W124 300d A
W201 180E
W202 200cdi
W210 290td A
W202 200d
W116 280 se A
w123 240dx2
w115 240 3.0d
w115 230
slk 180K A
Näitä on siis ollut jo ihan liiaksikin asti lähipiirissä.
Selvennyksiä:
w115 "pystylamppu", 70-luvun alkupuolisko
w116 S-sarja 70-luvulla
w123 E-sarja 76-85. Vaikkei silloin käytettykään vielä e- merkintää, mutta edeltäjä kuitenkin
w124 85-95, tämän tuntee kaikki.
w201 "190", pikkumersu 83-92
w202 c-klasse 93-00
w210 e-klasse 96-02, "väyrynen"
Mutta se hytti: sehän on kamalampi kuin bm volvossa. Siis 60-80 luvuilla tehdyissä oikeissa traktoreissa, näin kaupunkilaisille tiedoksi. Se on suorastaan kamala, ja penkit surkeat. Näin on ollut joka mersussa minkä olen kokeillut. Ja istumakorkeus ei sovi minulle. Mutta nämähän ovat tietysti makuasioita.
Ajaa ei kovin kummoisia, menee sinänsä tasaseen, muttei mitenkään erityisen hyviä, verraten uusimaiset bmw/saab 9-5/9-3ss.
Automaatti loota w124/w202 huonompi kuin 450tkm ajetussa tonnarissa, vaihtaa saabissa jouheammin. Voi toki olla yksilöitä- 1 saab vastaan 2 mersua, ja kaikilla ajettu kokeiluvaiheessa jo aikas paljon.
Takatilat: e-sarjassa riittää (w123 ,w124, w210), c ei (w201, w202). Mutta sama se on saabissakin, 900/9-3 on pieniä, 9000/9-5 mahtuu aikuisetkin taakse. Tilavin taitaa käytännössä olla w123, leveytensä puolesta. Tai ainakin pers'tuntumalta.
Suorituskyky: ahdetut dieselit kulkee, ilman ei sitten mihinkään. Ainoa bensa mitä olen ajanut oli 180 kompressoori slk (tai mikä piru se on se 2 paikkainen pikkusportti) automaatilla, ja se ei kyllä mennyt sitten mihinkään. Suoraan sanottuna hävetti. Ei niin laiskaa ahdettua ole varmaan tehtykään montaa. Turbosaabin rinnalla kuin se kuuluisa lehmä makuulta.
Ja varuste politiikka on aika heikko, vakiona ei paljon mitään ja lisänä maksaa, joten suomiautoissa yleensä varsin kehnot varusteet verrattuna (turbo)saabbeihin. Toisaalta saabeissa on keskivertoa selvästi parempi varustetaso. Eli riippuu mihin vertaa.
Tulipahan haukuttua mersuja. Silti seuraava autoni on joko saab tai mersu...
Tosin s123 300tdt, ettei ihan näitä uusimpia.
Moni mersumieskin sanoo ettei ne enään niin kummoisia ole. Toista se oli ennen Wanhaan...
Ja mersuforum.net on ainoa toinen autofoorumi missä olen rekisteröitynyt.
Loppuun vielä mersut jotka elämääsäni ovat olleey enempi osallisena:
W123 200dx2
W124 200d
W124 300d A
W201 180E
W202 200cdi
W210 290td A
W202 200d
W116 280 se A
w123 240dx2
w115 240 3.0d
w115 230
slk 180K A
Näitä on siis ollut jo ihan liiaksikin asti lähipiirissä.
Selvennyksiä:
w115 "pystylamppu", 70-luvun alkupuolisko
w116 S-sarja 70-luvulla
w123 E-sarja 76-85. Vaikkei silloin käytettykään vielä e- merkintää, mutta edeltäjä kuitenkin
w124 85-95, tämän tuntee kaikki.
w201 "190", pikkumersu 83-92
w202 c-klasse 93-00
w210 e-klasse 96-02, "väyrynen"
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Ja tarkennuksena:georges kirjoitti:
Selvennyksiä:
w115 "pystylamppu", 70-luvun alkupuolisko
w116 S-sarja 70-luvulla
w123 E-sarja 76-85. Vaikkei silloin käytettykään vielä e- merkintää, mutta edeltäjä kuitenkin
w124 85-95, tämän tuntee kaikki.
w201 "190", pikkumersu 83-92
w202 c-klasse 93-00
w210 e-klasse 96-02, "väyrynen"
W115=mannemalli
W123=kiertotähti
W124=johtotähti
W201=tenavatähti
Ja vielä lisäksi A-sarja = "ylivainio".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
On sitä mersukin ollut.. 220D vm.70 ambulance. Sen kun käyntiin laittoi talvella niin kyllä naapuritkin tuli ikkunaan kattomaan että nytkö ne ufot on laskeutuneet. Se nokimäärä lumihangilla oli uskomaton. Auto ruostui myöhemmin poikki.
Yksi salainen (johtuu lapsuudesta) mersuhaavekin vielä on kun saa oman autotallin
Joku vanhempi koppainen SL pitäisi saada kaikilla katoilla. Jos ei sitten vastaavaa Vetteä.
Yksi salainen (johtuu lapsuudesta) mersuhaavekin vielä on kun saa oman autotallin

9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Ei mua noi "kansan" mersut paljoa lämmitä, mutta joku kakspaikkanen V8-konella vuosimallista riippumatta olisi ihan kiinnostava. Veikkaan että jostain syystä saattaa jäädä viidenkympin villityksen jutuiksi. Tai ainakin kunhan turvaistuimien käyttöä ei tarvitse enää miettiä...
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
Eikös W115 Romaanilla ole aika harvinainen, tuon 123:n pitäisi olla "mannemalli".Svc kirjoitti: Ja tarkennuksena:
W115=mannemalli
W123=kiertotähti
W124=johtotähti
W201=tenavatähti
Ja vielä lisäksi A-sarja = "ylivainio".

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Omat kokemukset henkiläauto-mersuista on vain W124-korisesta turbotetusta 220D vai oliko se peräti 200D mallista. Joidenkin mukaan tuo oli vielä mersu ja uudemmat jotain muuta mutta itse en osa sen kummempaa mainita.
Muut kokemukset mersuista onkin sitten paketti- ja pakettimallin kuorma-autoista (Vito 110, Sprinter 312 ja 311). Että uudemmista henkilöautoista en osaa sen mitään sanoa.
Ovat varmasti ihan hyviä, kun niitä tuolla liikenteessä näkyy. Yksi pointti mersulla kuitenkin noissa pienissä bensamalleissa on, kun ovat laitteneet niihin mekaaniset ahtimet turbon sijasta; viive olematon, ei tarvi niin suurta välijäähdytystä kuin turbo jne. Syitä on varmasti monia.
Ja OT loppuun. Olin kerran setän luona ja lehti taisi olla jopa hesari ja mersumainoksessa mainittiin kompressori ahdetuista turbomoottoreista. Joo, pitää paikkaansa, että turbomoottoriakin ruokkii kompressori mutta eihän se mekaaninen kompressori ole mikään turbokomppressori. Seuraavan päivän lehdessä tämä oli korjattu, uudella mainoksella
Muut kokemukset mersuista onkin sitten paketti- ja pakettimallin kuorma-autoista (Vito 110, Sprinter 312 ja 311). Että uudemmista henkilöautoista en osaa sen mitään sanoa.
Ovat varmasti ihan hyviä, kun niitä tuolla liikenteessä näkyy. Yksi pointti mersulla kuitenkin noissa pienissä bensamalleissa on, kun ovat laitteneet niihin mekaaniset ahtimet turbon sijasta; viive olematon, ei tarvi niin suurta välijäähdytystä kuin turbo jne. Syitä on varmasti monia.
Ja OT loppuun. Olin kerran setän luona ja lehti taisi olla jopa hesari ja mersumainoksessa mainittiin kompressori ahdetuista turbomoottoreista. Joo, pitää paikkaansa, että turbomoottoriakin ruokkii kompressori mutta eihän se mekaaninen kompressori ole mikään turbokomppressori. Seuraavan päivän lehdessä tämä oli korjattu, uudella mainoksella

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, remmiahtimellahan noi mun hamuamat W203 kompressorit on. Ero saabiin oli tuo viiveettömyys. Ei tuosta 1.8:sta mitään älyttömiä tehoja kompressorillakaan saada (C180K = 143hv). Tykkäsin kuitenkin moottorin luonteesta ja pienestä kulutuksesta (todella pitkät välitykset ja 6's vaihde). Voittaa kuitenkin kiihtyvyydessä meikäläisen turbon reilusti (900S + APC + IC).
Laatuautojahan noi ovat, kuten saabitkin. Ja nimenomaan laatuautot mua on aina viehättänyt kuten Saab, Volvo ja MB. Japanilaiset + huonokuntoiset laatuautotkaan ei oikein nostata fiilistä.
Laatuautojahan noi ovat, kuten saabitkin. Ja nimenomaan laatuautot mua on aina viehättänyt kuten Saab, Volvo ja MB. Japanilaiset + huonokuntoiset laatuautotkaan ei oikein nostata fiilistä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05
Yhden marsun olen omistanut W124 300 CE. Oli aika pehmeä alusta mielestäni coupeautoon. Myös ohjauksen täälläkin sanotut moitteet allekirjoitan. Kone ihan pirteä, ja painavaa koria ihan mukavasti liikutti. Penkit eivät mitenkään muistuttaneet coupekorisesta autosta.
Ei taida olla teinipoikien idoli CE 300. Mun auton tosin isä osti armeijapojalleen...
Ei taida olla teinipoikien idoli CE 300. Mun auton tosin isä osti armeijapojalleen...
Eipä ole kokemuksia noista 'uudemmista' messereistä, mutta 80-l ja 90-l puolivälin vehkeistä on jonniverran välillisesti kokemusta.
Ainaki kotopuolessa pohjosessa niitä arvostetaan etenkin luotettavuutensa ja kestävyytensä puolesta. Ahtamatonta dieseliäpä tietysti.
Autoa voisi kyllä kuvailla sanoilla hidas mutta kankea! Ei tienny, notta itkeäkkö vaiko nauraako ohitustilanteessa. Ja kyllä, niihinkin piti itsensä tukkia, ennenku tajusi ettei siitä mitään tule!
Tosiaan, 500tkm tuntu olevan vasta siisäänajo koneelle.. Tiijä sitten näistä nykyisistä. Top Gearissa jossain jaksossa samaa meinasivat, että nykyisin alkanu laatutaso laskemaan, vaikka ovatkin ilmeisesti ihan viimeaikoina korjausliikettä koettaneetkin parempaan taas tehdä.
Noista vanhoista vehkeistä tosin ohjaustuntuma ja alusta olivat mielestäni kammottavia. Tunnoton ja löysä - mutta mukavahan noissa oli matkustaa.
Ainaki kotopuolessa pohjosessa niitä arvostetaan etenkin luotettavuutensa ja kestävyytensä puolesta. Ahtamatonta dieseliäpä tietysti.

Autoa voisi kyllä kuvailla sanoilla hidas mutta kankea! Ei tienny, notta itkeäkkö vaiko nauraako ohitustilanteessa. Ja kyllä, niihinkin piti itsensä tukkia, ennenku tajusi ettei siitä mitään tule!

Tosiaan, 500tkm tuntu olevan vasta siisäänajo koneelle.. Tiijä sitten näistä nykyisistä. Top Gearissa jossain jaksossa samaa meinasivat, että nykyisin alkanu laatutaso laskemaan, vaikka ovatkin ilmeisesti ihan viimeaikoina korjausliikettä koettaneetkin parempaan taas tehdä.
Noista vanhoista vehkeistä tosin ohjaustuntuma ja alusta olivat mielestäni kammottavia. Tunnoton ja löysä - mutta mukavahan noissa oli matkustaa.
