Itse käytän kans everestin home editionia ja ihan soiva peli.Myrkky kirjoitti:Esim. HDD temp tai sitten laajemmaltikkin koneesta tietoja kertovia ohjelmia ovat mm. everest, sisoft sandra ja monet emolevyjen ajurilevykkeille ympätyt merkkikohtaiset/freeware apuohjelmat.moksu kirjoitti:
Mikäs toi ohjelma on ?
PC:n lämmöt, kasvaako jos ottaa kuoret pois?
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Tuolla näkee muutakin kuin lämmöt
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Ja prosan lämpöihin vaikuttaa kun laittaa suoran ilmanoton kotelon ulkoa sille prosan tuulettimelle. Putos 16 astetta prosan lämmöt. Ja kovon lämmöt putos 12 astetta kun vaihdoin paremman kotelon (4 puhallinta ja tuo putki prosalle).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ja leikatkaa ihmeessä ne koteloon meistetyt tiheät peltiritilät hemmettiin ja käyttäkää kunnollisia langasta tehtyjä harvoja sormisuojia(esim. tällaisia), ensinnäkin että ne kotelon tiheät ritilät tukkivat ilmankierron tehokkaasti, toisekseen ne pitävät suurimman osan kaikesta siitä metelistä mitä tuulettimet tuottavat!
Viimeksi muokannut Myrkky, Ke Marras 29, 2006 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Eihän se ole ku työstää paikka putkelle, putki vaikka biltemasta tai muusta putiikista jossa on niitä "basso" reflexi putkia.Breadfan86 kirjoitti:Kopassa on kyllä mahdollisuus tolle ilmanotolle suoraan ulkoa, jonkinmoinen putkikin, mutta ei vaan osu täysin kohdalle. Joten sikäli hyödytön.
Mites, jaksaako tommonen flekti vetää ilmaa pienen mutkan kautta, jos laittas jonkun taipuisamman putken. Millaista pitäis olla?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mutkahan saa olla, kunhan ei ole älyttömän jyrkkä ja poikkipinta-ala on mutkankin kohdassa sama. Jos se kotelosi on se missä sivupellin alla on pystysuunnassa pidike korttipaikkojen tukien sekä sen röörin kera, niinkuin oletan, niin leikkaa sen sisäkkäin menevän säädettävän röörin putkia lyhkäisemmäksi ja päät vinosti.. siten että saat jesseteipillä pistettyä kaksi viistettyä putkenpäätä vastakkain, sikaviritys mutta toimii kunhan kulma ei ole kovin jyrkkä.Breadfan86 kirjoitti:Kopassa on kyllä mahdollisuus tolle ilmanotolle suoraan ulkoa, jonkinmoinen putkikin, mutta ei vaan osu täysin kohdalle. Joten sikäli hyödytön.
Mites, jaksaako tommonen flekti vetää ilmaa pienen mutkan kautta, jos laittas jonkun taipuisamman putken. Millaista pitäis olla?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Oho, tästähän tuli keskustelua!
Yleensä kotelot on suunniteltu että edestä alhaalta puhalletaan viileää ilmaa sisälle, ja takaa ylhäältä puhelletaan lämmin ilma pois, jolloin saadaan koneen sisälle viileä ilmavirtaus. Jos kotelo on auki ei ilmavirtausta synny -> komponentit lämpeävät enemmän. Tämä toki perustuu siihen että kotelossa on tällä tavalla suunniteltu jäähdytys, ja se on oikein asennettu.
Edit: Tämän takiahan BTX kotelot ja emolevyt suunniteltiin (oli toki muitakin syitä), eli laitettiin muistit, prosessori ja jne. paljon lämpenevät komponentit peräkkäin, samaan linjaan.
Yleensä kotelot on suunniteltu että edestä alhaalta puhalletaan viileää ilmaa sisälle, ja takaa ylhäältä puhelletaan lämmin ilma pois, jolloin saadaan koneen sisälle viileä ilmavirtaus. Jos kotelo on auki ei ilmavirtausta synny -> komponentit lämpeävät enemmän. Tämä toki perustuu siihen että kotelossa on tällä tavalla suunniteltu jäähdytys, ja se on oikein asennettu.
Edit: Tämän takiahan BTX kotelot ja emolevyt suunniteltiin (oli toki muitakin syitä), eli laitettiin muistit, prosessori ja jne. paljon lämpenevät komponentit peräkkäin, samaan linjaan.
Viimeksi muokannut Joni Tervalahti, Ke Marras 29, 2006 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Yksi tärkeä huomioitava on kotelotuuletuksessa myös se, että sisääntulopuhallus ja ulostulopuhallus ovat suurinpiirtein samantehoiset, muuten käy niin että ilmaa virtaa myös levykeaseman/cd-aseman läpi.. ja jokainen vanhan koneen avannut tietää kuinka paljon sinne kertyy pölyä. Eli cd- ja diskettiasemien eliniän maksimoimiseksi niistä ei saa virrata ilmaa läpi.
Valitettavasti tätä asiaa ei huomioida nykyäänkään edes tehdastekoisissa koneissa, yleensä vieläkin vähemmän osista kasatussa.. mut asemakauppiaat ovat tyytyväisiä.
Valitettavasti tätä asiaa ei huomioida nykyäänkään edes tehdastekoisissa koneissa, yleensä vieläkin vähemmän osista kasatussa.. mut asemakauppiaat ovat tyytyväisiä.

Viimeksi muokannut Myrkky, Ke Marras 29, 2006 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Totta, myös koteloissa on usein sisäänpuhaltavien tuulettimien edessä "pölysuodatin" joka kannattaa myös putsata säännöllisesti.Myrkky kirjoitti:Yksi tärkeä huomioitava on kotelotuuletuksessa myös se, että sisääntulopuhallus ja ulostulopuhallus ovat suurinpiirtein samantehoiset, muuten käy niin että ilmaa virtaa myös levykeaseman/cd-aseman läpi.. ja jokainen vanhan koneen avannut tietää kuinka paljon sinne kertyy pölyä. Eli cd- ja diskettiasemien eliniän maksimoimiseksi niistä ei saa virrata ilmaa läpi.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Eipä noi kannettavien suorittimet niin kamalasti eroa, tosin nykyään käytetään paljon ns. mobile suorittimia, joiden suunnittelussa on huomioitu virrankulutus, ja suorittimet ovat viileämpiä kuin ennen.AC kirjoitti:Mun kannettavassa prossu on jatkuvasti ~55 asteinen, käy 75 asteessa kunnes 80 asteessa sammuttaa ittensä. Eli tuskinpa tuollainen reilu 50 astetta mikään paha on, voi toki olla että kannettavien suorittimilla on parempi lämmönkesto.
Yleensä kannettavissa tuo jäähdytys on toteutettu hieman eri tavalla kuin pöytäkoneissa, mutta silti ne tuppaa käymään aikas kuumina.
Kannettaviin vaihdetaan enemmän suorittimia kuin pöytäkoneisiin ( henk. koht kokemuksella HP:n huollossa työskennelleenä).
Edit:
kyllä se 50 astettakin jo vähentää suorittimen käyttöikää. 30-40 astetta on oman kokemukseni mukaan aika passeli lämpötila ( ollut monia koneita vuosia palvelinkäytössä). Suoritin ei kyllä saisi käydä liian kylmänäkään ( pakkasen puolella)
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Kannettavissa joudutaan myöskin käyttämään laadukkaampia ja kalliimpia kondensaattoreita virransyötössä kuin desktop-koneissa.. ihan vaan lämmön takia.Joni Tervalahti kirjoitti:
Kannettaviin vaihdetaan enemmän suorittimia kuin pöytäkoneisiin ( henk. koht kokemuksella HP:n huollossa työskennelleenä).
Suorittimen lämpötila voi olla miinuksellakin, kunhan se pysyy tasaisena.. nykyisissä tehokkaissa prosessoreissa se vaan ei onnistu koska siinä pienen core:n alueellakin on "hotspotteja".. lämpötilaerot rikkovat prosessorin.Joni Tervalahti kirjoitti: Edit:
kyllä se 50 astettakin jo vähentää suorittimen käyttöikää. 30-40 astetta on oman kokemukseni mukaan aika passeli lämpötila ( ollut monia koneita vuosia palvelinkäytössä). Suoritin ei kyllä saisi käydä liian kylmänäkään ( pakkasen puolella)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Tarkoitin lähinnä, ettei ole hyväksi jos prosu on vaikka -10 astetta, ja kun laitetaan rasitukseen on lämmöt 40 astetta. Eli samoilla linjoilla ollaan. Myöskin ilmankosteus ja kosteuden vaihtelut rikkovat tietokoneen komponentteja.Myrkky kirjoitti: Suorittimen lämpötila voi olla miinuksellakin, kunhan se pysyy tasaisena.. nykyisissä tehokkaissa prosessoreissa se vaan ei onnistu koska siinä pienen core:n alueellakin on "hotspotteja".. lämpötilaerot rikkovat prosessorin.
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv