Loppunopeus 900S

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:Miten uskallatte ajaa vanhalla satkulla noin lujaa?

(Kun olen käynyt lentokentällä omaani ajamassa niin 200km/h jälkeen autosta tulee melkoisen epävakaa ja pelottava ajaa. Jouset ja iskarit 2v vanhat, puslat pitäisi olla ainakin konttorin mukaan kunnossa ja renkaidenkin pitäisi kestää 270kmh tjsp. Kulkee kuin kiskoilla sinne 190km/h asti.)
Ei me uskalletakkaan.

180km/h ei ruisku satasessa tuntunut viellä missään(olis mennyt kovempaakin mutta sinivuokot tulivat rampissa vierelle),99 ainakin 160km/h vauhdissa vakaa,kovempaakin olis voinut mennä.Mää olen ainakin ihan maantiellä noita ajanut ja herättänyt paheksuvia katseita.

Ja varoituksen sana koskien kuuppaa viellä,jossa on tyhjähköt 155 kumit,vakio jouset(kuoleentuneet),alkuperäiset iskarit(eli tyhjät),nivelet luultavasti melko vallattomassa kunnossa,niin luonto ei anna myöden yli 150 ajella,varsinkaan tossa kotitiellä.Jos joku hurjapää löytyy,niin voi tulla koittamaan mitä se oikeasti kulkee,minä en uskalla. :oops:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Suppari kirjoitti:Ei me uskalletakkaan.

180km/h ei ruisku satasessa tuntunut viellä missään(olis mennyt kovempaakin mutta sinivuokot tulivat rampissa vierelle),99 ainakin 160km/h vauhdissa vakaa,kovempaakin olis voinut mennä.Mää olen ainakin ihan maantiellä noita ajanut ja herättänyt paheksuvia katseita.

Ja varoituksen sana koskien kuuppaa viellä,jossa on tyhjähköt 155 kumit,vakio jouset(kuoleentuneet),alkuperäiset iskarit(eli tyhjät),nivelet luultavasti melko vallattomassa kunnossa,niin luonto ei anna myöden yli 150 ajella,varsinkaan tossa kotitiellä.Jos joku hurjapää löytyy,niin voi tulla koittamaan mitä se oikeasti kulkee,minä en uskalla. :oops:
Kerran viime kesänä kuupalla ajaessani unelmoin, että olin 2. maailmansodan hävittäjä-ässä. Etenin moottoritietä hyvää 120 km/h:n matkavauhtia, kunnes yhtäkkiä perääni ilmestyi kuin tyhjästä vihollis Opel Kadett. Kiihdytin kuuppani sille suunnittelemattomaan 160-170 km:n tuntinopeuteen, jolloin mm. tuulilasin pyyhkijät olivat irrota. Myös muut osat, kuten konepelti, alkoivat täristä huiman vauhdin johdosta. Tein hurjan syöksykierteen ja sain kuin sainkin Kadetin kannoiltani. Kovasta nopeudesta huolimatta koitos todisti, että moottorissa olisi ollut vielä reserviä suurempaankin nopeuteen, mutta rungon osat eivät olisi pysyneet matkassa mukana. Ja sitten heräsin. :lol:

Sori OT-tarinointi, mutta ei ole kyllä kuuppa hyvällä alustalla ja renkaillakaan suuniteltu kovemmille nopeuksille. Olis kyllä menny kovempaa, mutta ei tosiaan luonto antanu myöden. Siinä tosiaan oli sellasta hävittäjälentäjä fiilistä. 8) :lol:
#2277
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kun muutkin puhuu kuupasta, niin kyllä sit mäkin: Musta kuuppaa on nautinto viedä kaasu pohjassa niin kovaa kuin se kulkee, karvan päälle 150 mittarinopeus vastannee valmistajan ilmoittamaan 145 huippunopeutta.

Alla hyväkuntoiset 155-renkaat parin barin paineilla ja hyvät nivelet niin nätin vakaasti mun '71 V4 kulkee noin siellä lentokentällä. Moottorin äänikin kuulostaa huippunopeudessa jotenkin tasaisemmalta surinalta kuin vähän alemmissa nopeuksissa. Ihan hurjassa sivutuulessa tai liukkaalla kiitoradalla en tosin ole ainakaan viime vuosina kokeillut.

Kuuppa on siksikin kiva, kun siitä voi esim. kerran kesässä tarkistaa tehojen tallellaolon (valm. ilm. huippunopeuden saavuttaminen lienee ainakin jonkinnäköinen todiste moottorin kunnossaolosta) ilman pelkoa ihan hirmuisista juridisista seuraamuksista.

Lisäys: Tällä 900S Automaticilla en oo kokeillut huippua, 160 tai hiukan alle on enimmillään ollut mittarissa. Jotenkin on sellainen fiilis, että tämä ei kestäisi ainakaan pidempää yhtäjaksoista huippunopeudella ajelua yhtä ongelmitta kuin kuuppa. Ainakin vaihteisto saattaisi lämmetä...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Kyl 900:sen pitäis hyvin mennä suoraan, mut simmoses 200 vauhdissa ku vähänkä alkaa kääntää ni voi äkkii mennä melko holtitomaks.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

88- T8 pinnoitetuilla Master- talvikumeilla alkoi yököttämään mittarinopeudessa 195kmh, olisi mennyt lisääkin, mutta kaveri päästi humahtaen tonnisella ohitse, yökötti lisää. Tietenkin Saksassa.

Eikös Ässän tehtaan ilmoittama ole 215?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Minuteman kirjoitti: Eikös Ässän tehtaan ilmoittama ole 215?
Ainakin 1991 Muoto ja Toiminta - kirjasen mukaan manuaalille 190 ja automaatille 185. Ohoh - itsekin olisin muistanut korkeammaksi.
Täyspaineturbolle on ilmoitettu 200 ja Aerolle 205. Ilmanvastus ja voimansiirron häviöt ovat isommat kuin Tonnarissa...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Juha96 kirjoitti:Täyspaineturbolle on ilmoitettu 200...
Kerran olen kokeillut satkusta huippuja ja 200 meni eikä ollut lähellekään kaasupohjassa. Joten kumpi huijaa, mittari vai kirja? Auto on tosin '92:nen.

No, aivan sama mitä se kulkee, kun 120km/h saa lujimmillaan ajaa motarilla 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Varmasti se mittarikin noissa nopeuksissa ja rengaskoosta riippuen jonkin verran huijaa. Mutta tottakai Saab on halunnut varmistaa, että kaikki autoyksilöt pääsevät luvattuihin arvoihin, ettei tulisi kalliita jälkisäätöjä tms. Tuskin maksimiahtopaine on kaikissa ollut tarkalleen sama tehtaalta lähtiessa ja nakuanturin herkkyys saattaa hiukan vaihdella.

Tuossa Muoto ja Toiminta - kirjassa annetaan polttoaineen minimioktaanivaatimukseksi 91, joten ilmeisesti silläkin pitäisi saavuttaa tuo kirjasen lupaama huippu.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

og-satkussa alkaa tuulensuhina 160kmh yli olla sitä luokkaa että normi-ihmistä jo pitäis pelottaa se. Vakio aerolla pääsee juuri ja juuri sinne 215 mittarilukemiin joten ässällä ei varmasti pääse.

Satkuissa se huippunopeus on aikalailla suoraan huipputehoista kiinni. Ilmanvastus kun on luokkaa tiiliskivi ;) Tai no joo, ´87-93 airflow cd 0,33 on hyvä lukema vielä tänäänkin, mutta esim pystärillä lukema on jotain 0,45 luokkaa. Joten voimaa saa olla että lujaa pääsee. Mutta toisaalta tuo muoto saa aikaan sen, että tietä vasten paino on yllättävän hyvä. Ajettavuus on vielä ihan ok siellä 160+ nopeuksissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

viisarin verran yli 210 meni tuo runsaat 200 000km ajettu ässä, lähemmäs 500 000 ajettu otti just ja just yli 200. tonnari ottaa 260, 99 ei uskalla yli 200 ajaa, tuntuu että kone räjähtää, T16 satku ottaa rajoittajalle asti aikalailla 250 silloin 7 enskalla... T8 on ottanu vähä päälle 200, riippuen onko ollu vakioita vai ei. i16a otti 185 i16 saman verran...

kaikki siis mittari nopeuksia. tonnari on kyllää aika lailla vakaampi ajella yli 200 nopeuksis ku satku...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Kyllä nuo saabit pitää vakaasti kulkea myös ++nopeuksissa, jos vain on alustan peruskuntoon vähän paneutunut. En ole noissa omissa vanhoissa saabeissa mitään hifistellyt ja vakaasti ovat kulkeneet. Eli nuo exät 99GL -76 tuollaiset 300tkm ajettuna otti sen mitä lupaavatkin eli 160km/h ja vakaasti kulki. Vakio rengastus, alusta tosin kunnon kaasuiskareilla. Sitten tuo og900 i16 -89 lähes 300tkm ajettuna 190km/h ja tämäkin vakioalustalla & rengastuksella. Tosin aikaisemmin kuoleentuneilla takajousilla sekä vanhoilla iskareilla satasen nopeudessa tuntui kuin se olisi ollut lentoon lähdössä, perä alhaalla ja keula ylhäällä haukaten ilmaa alle. Nykyisin tuo ex i16 kuulemma kulkee tuollaiset 210km/h ilman turboa 8)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Johnny V4 kirjoitti: Kerran viime kesänä kuupalla ajaessani unelmoin, että olin 2. maailmansodan hävittäjä-ässä. Etenin moottoritietä hyvää 120 km/h:n matkavauhtia, kunnes yhtäkkiä perääni ilmestyi kuin tyhjästä vihollis Opel Kadett. Kiihdytin kuuppani sille suunnittelemattomaan 160-170 km:n tuntinopeuteen, jolloin mm. tuulilasin pyyhkijät olivat irrota. Myös muut osat, kuten konepelti, alkoivat täristä huiman vauhdin johdosta. Tein hurjan syöksykierteen ja sain kuin sainkin Kadetin kannoiltani. Kovasta nopeudesta huolimatta koitos todisti, että moottorissa olisi ollut vielä reserviä suurempaankin nopeuteen, mutta rungon osat eivät olisi pysyneet matkassa mukana. Ja sitten heräsin. :lol:

Sori OT-tarinointi, mutta ei ole kyllä kuuppa hyvällä alustalla ja renkaillakaan suuniteltu kovemmille nopeuksille. Olis kyllä menny kovempaa, mutta ei tosiaan luonto antanu myöden. Siinä tosiaan oli sellasta hävittäjälentäjä fiilistä. 8) :lol:
Mikä perä ja mitkä välitykset?Kiersi varmaan 170kmh noin miljoona rpm?

No perkele,taidan täyttää kumit ja koittaa uudestaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Marko A kirjoitti:og-satkussa alkaa tuulensuhina 160kmh yli olla sitä luokkaa että normi-ihmistä jo pitäis pelottaa se. Vakio aerolla pääsee juuri ja juuri sinne 215 mittarilukemiin joten ässällä ei varmasti pääse.

Satkuissa se huippunopeus on aikalailla suoraan huipputehoista kiinni. Ilmanvastus kun on luokkaa tiiliskivi ;) Tai no joo, ´87-93 airflow cd 0,33 on hyvä lukema vielä tänäänkin, mutta esim pystärillä lukema on jotain 0,45 luokkaa. Joten voimaa saa olla että lujaa pääsee. Mutta toisaalta tuo muoto saa aikaan sen, että tietä vasten paino on yllättävän hyvä. Ajettavuus on vielä ihan ok siellä 160+ nopeuksissa.
Suunnilleen sama huippunopeus riippumatta onko Lpt vai Hpt, sillä vakio korkeapaineisessa on ahdot luokkaa 0,45 bar 5500 rpm:ssä. :evil:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

vjbremer kirjoitti:Suunnilleen sama huippunopeus riippumatta onko Lpt vai Hpt, sillä vakio korkeapaineisessa on ahdot luokkaa 0,45 bar 5500 rpm:ssä. :evil:
Molemmilla sorteilla ajaneena on pakko sanoa, että se ohituskiihtyvyys on täyspainesessa parempi. Mutta kierroksilla ajettaessa (lue: lujaa) ei eroa juuri huomaa, juurikin tuon paineiden tippumisen myötä. Ja ollaanpa sitä yksi kerta ajettu veljen kanssa hieman kilpaa ja eipä sitä paljoa tuolla katillisella täyspaineella päässyt katillista matalapainetta pakoon. Tieten jos tehoa olisi se 175hp tai jopa se 185hp niin eroa voisi tulla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

vjbremer kirjoitti: Suunnilleen sama huippunopeus riippumatta onko Lpt vai Hpt, sillä vakio korkeapaineisessa on ahdot luokkaa 0,45 bar 5500 rpm:ssä. :evil:
LPT, kat 145hp - 185Nm @ 5500rpm
T16, kat 160hp - 210Nm @ 5500rpm


Ja 6000rpm kohdalla arvot on 165Nm vs 180Nm HPT:n eduksi. Lpt ei jaksa vetää lähellekkään rajoittajaa viitosella, eikä myöskään T16 160hp vakiona.

Nämä arvot on peräisin Saab manuaalista, moottoreiden tehokäyriltä. Ja jos laskee nuo arvot niin tulee 187Nm vs 207Nm.

Täyspaineisessa paineita on 0,55bar @ 5500rpm ja siitä tuo aika huomattava vääntöero myös korkeilla kierroksilla. Pe**edyno on erittäin epäluotettava tehonmittaaja. Katiton 175hp versio antaa maksimitehot jo 5300rpm ja siinä vääntökäyrä on vielä laakeampi (voimaa enemmän tarjolla).

Myös matalilla kierroksilla täyspaineinen vie voiton nopeammin nousevilla ahdoilla: LPT 190Nm @ 2000rpm. HPT 200Nm @ 2000rpm ja siitä ylöspäin ero kasvaa reilusti. Nuo Saabin ilmoittamat huippunopeudet pitänee aika tarkkaan paikkansa todellisilla nopeuksilla mitattuna. Olettaen että autot on kaikin puolin kunnossa.

Ensimmäisen vuosisarjan Aerot vois olla jopa nopeimpia vakiosatkuja jos ilmanvastus ei olisi niin suuri. Saabin mainoksen mukaan "hetkellisesti jopa 200 hevosvoimaa käytössäsi.."
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin