Eski kirjoitti:Saab joutui kuitenkin tekemään aika paljon töitä ja muutoksia tuohon GM:n alumiinimoottorin turboversioon. Jostain syystä Saabin kehittämä turbomoottori on kelvannut myös ooppelin keulalle...
...mutta eipä taida Opel kuitenkaan mainostaa että se on Saabin kone.
Moottoreita käytetään autoteollisuudessa ristiin eri merkkien välillä todella paljon, mutta kansan suussa puhutaan toisen merkin moottorista vain negatiivisessa sävyssä, vrt Saabeissa käytetyt dieselit.
Sinänsä asia ei liity mitenkään pelkästään Saabiin... eipä esimerkiksi tiettyjen Fordien, Jaguarien, Range Roverien kohdalla juurikaan puhuta että niissä on Pösön kone... vaikka järjellä ajatellen se saattaisi jopa nostaa uskoa koneen luotettavuuteen.
Joissakin erikoistapauksissa puhutaan toisen merkin moottorista positiivisessa sävyssä... esim Pösön ja BMW:n yhteityömoottorit, Pösöissä on BMW:n kone (mutta BMW:ssä ei ole Pösön kone
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
) tai Lancia Thema 8.32:n Ferrarin moottori.
Nämä on mielikuvajuttuja ja niitä ohjaillaan enemmän markkinoinnilla ja esson baarin jutuilla kuin teknisillä faktoilla... pieni automerkki ei voi kehittää moottoria alusta pitäen (esim juuri Saab, Jaguar, Rover jne eivät koskaan ole kehittäneet oikeasti omaa moottoria) ja isokaan automerkki ei voi kehittää moottoria jos sille ei odotettavissa riittävän suurta volyymia. Volyymi haetaan yhteisten moottorien kautta... ja volyymi on asiakkaankin etu.
Jokaisella merkillä on ollut yksiselitteisen huonoja ja vääriä ratkaisuja moottoreissa ja niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kenen nimi valuissa lukee.