Kokemuksia citroenista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Laadussa ei ole moittimista, täysin samaa paskaa kuin kaikki muutkin autot. Ruostuu huonosti, mutta sen kompensoivat sähköviat joita varmaan on hieman keskimääräistä enemmän.

Vaikka XM:n omistankin ja tykkään kuin hullupuurosta niin en suosittele ellei ole mielenkiintoa ja taitoa pitää itse kunnossa... harva korjaamo selviää XM:n vioista ja jos sattuu selviämään niin rahaa palaa.

Jotain osviittaa antanee se että XM:ää pidetään maailman monimutkaisimpana autona.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Vaikka Xantiasta varmaan oli puhetta niin C5 vanhempi että uudempi malli on ollut positiivinen yllätys niin paljon kuin ranskalainen voi olla. Eli jos olis jostain kumman syystä pakko hommata ranskalainen niin se olisi C5.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9000cst kirjoitti:Vaikka Xantiasta varmaan oli puhetta niin C5 vanhempi että uudempi malli on ollut positiivinen yllätys niin paljon kuin ranskalainen voi olla. Eli jos olis jostain kumman syystä pakko hommata ranskalainen niin se olisi C5.

Minusta taas C5:n kaasunestejousitus on aivan paska. Reippaassa maantieajossa perä heiluu eestaas kuin autossa ei olisi minkäänlaista iskunvaimennusta.

Itsellä on tosin kokemusta 2005 mallisesta 2.0 automaatista, joka kierrättää konetta puolellakaasulla lähes yhtä paljon kuin täydelläkin, eli ei käytä koneen vähääkään vääntöä hyväkseen ollenkaan.

Muuten kyllä sympaattinen merkki ja varsinkin C4 jopa ihan hyvä ajettava.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Vanhemman Ceevitosen alustassa taisi olla jotain oikeasti pielessä, kovasti sitä ainakin aikanaan moitittiin. Uudempi malli, jossa alustaa sitten muutettiin ja keulasta tuli nykyisen näköinen, onkin sitten saanut ajettavuudestaan kovasti kehuja.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Pikkuveljellä on käytössä porukoiden entinen '94 Xantia, taitaa olla nyt 380tkm mittarissa. Kone avattu kertaalleen kun yhden venttiilin istukka oli irronnut mutta muuten on pelittänyt suht hyvin. Toki hydraulipumppu on kerran myös korjattu.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
järvine
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 14:54
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja järvine »

Itellä ei ole eikä tule, työkaveril on C4, siinä on pirusti sähkövikaa, se teki sellasen tempun yks talvi et ku tää tyyppi lähti sillä huoltsikan pihasta ni meni tosta vaan hätävilkut päälle ja kaikki ikkunat aukes, hätävilkkuja ei saanu pois päältä eikä ikkunoita kii.. sit ku päästää kaasun ni siin tulee pieni viive.. noin 2 sekuntii.. vuosimallia en muista mutta enää ikinä en sen kyytiin halua
Saab 9-5 2.3T -04
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

järvine kirjoitti:Itellä ei ole eikä tule, työkaveril on C4, siinä on pirusti sähkövikaa, se teki sellasen tempun yks talvi et ku tää tyyppi lähti sillä huoltsikan pihasta ni meni tosta vaan hätävilkut päälle ja kaikki ikkunat aukes, hätävilkkuja ei saanu pois päältä eikä ikkunoita kii.. sit ku päästää kaasun ni siin tulee pieni viive.. noin 2 sekuntii.. vuosimallia en muista mutta enää ikinä en sen kyytiin halua
Yleistys on hieno laji...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei ne XM:n sähköt varsinaisesti hämärät ole vaan ne on vain niin pirun monimutkaiset verrattuna useimpiin muihin autoihin. Vanhoja XM:iä vaivaa lisäksi vielä usein sekin että sähköjä on ranetettu kuntoon eikä maltettu etsiä todellista vikapistettä ja korjata sitä. Autossa on alkujaan kuusi maadotuspistettä, joiden kautta kaikki on maissa. Kun maadotuspisteet on tiptop-kunnossa niin 95% sähkövioista on korjattu... ikävä kyllä perus ranettaja korjaa maadotusongelmat lisäämällä maapisteiden määrää ja aiheuttaa samalla kaikenlaisia mukavia tokyo-by-night efektejä kojelautaan.

Väittäisin että täydelliset kytkentä- ja johdotuskaaviot ja oskilloskooppi ovat XM:n omistajan perusvarusteet... Haynesin ja yleismittarin kanssa tulee vain pahamieli :)


XM:n kanssa leikkiessään saa käytännön tuntuman siihen miksi väylät itseasiassa on oikein hieno juttu :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Joo, isäukolla oli kanssa tuo BX diesel. Sehän (1,9) on pösön moottori ja varmaan ainoa mikä siinä autossa tosiaan kestää. Mutta kyllä se sitten kestääkin. Isän autossa oli myös yli 0,5 miljoonaa mittarissa ja kone kävi edelleen kuin uusi.
9000CS 2,3
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Samasta aiheesta keskusteltiin noin vuosi sitten.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38619
Keskustelun seurauksena ostin vaimolle -95 Xantian.

Vuoden aikana kilometrejä on tullut hieman alle 20000 ja vielä olen tyytyväinen. Hieno ja etenkin äänetön ajettava. Kaikki eivät tosin tykkää pehmeydestä. Tehoa 2-litraisessa on riittävästi ja ainoat Xantialle ominaiset viat ovat olleet paineenvaraajapallo (42 €) ja lämmityslaitteen kenno (100 €), joka on muuten aika isotöinen vaihdettava...

Voin suositella ihan lämpimästi. Olen nimittäin tonnarien ohella silmäillyt Xantioiden hintoja. Paalauskunnossa olevan -93 tonnarin hinnalla saa hieman yli 200000 ajetun -98 Xantian.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Meilläkin vaihtuu tuo vaimon käytössä oleva 9-5 Aero Citikan C1:een tai C4 dieseliin robottivaihteistolla. Tältä foorumilta aikoinaan eksyin citikkafoorumille ja sitten pikkuhiljaa innostui nettiautosta tutustumaan sitikka-aiheeseen. Nyt onkin sitten pakko saada eka sitikka alle.

Viime syksynä oli nettiautossa Xantia turbo aikamoisilla varusteilla jotain 3000e:n kieppeillä.. Moinen kiinnostaisi, mutta harvemmin nähnyt noita turbona
Citroen C5, OG900t16
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Sami kirjoitti:Meilläkin vaihtuu tuo vaimon käytössä oleva 9-5 Aero Citikan C1:een tai C4 dieseliin robottivaihteistolla. Tältä foorumilta aikoinaan eksyin citikkafoorumille ja sitten pikkuhiljaa innostui nettiautosta tutustumaan sitikka-aiheeseen. Nyt onkin sitten pakko saada eka sitikka alle.

Viime syksynä oli nettiautossa Xantia turbo aikamoisilla varusteilla jotain 3000e:n kieppeillä.. Moinen kiinnostaisi, mutta harvemmin nähnyt noita turbona
Mitäh? Aero vaihtuu sitikkaan? Katastrofi!!! :twisted: Henkilökohtaisesti vaihtaisin vaikka -06 tai -07 -mallin sitikan ajokuntoiseen 9-3 Aeroon tai vanhaan Viggeniin. Puhumattakaan 9-5:stä. Olettaen, että olisi ensin se sitikka, joka vaihtaa.. Loppurahoilla voi sitten huoltaa niitä Aeroja tarpeen vaatiessa. Ehkä olen jo liiaksi sairastunut tuohon rakkaaseen tautiimme... :D
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sami kirjoitti:Viime syksynä oli nettiautossa Xantia turbo aikamoisilla varusteilla jotain 3000e:n kieppeillä.. Moinen kiinnostaisi, mutta harvemmin nähnyt noita turbona
XM:iä on aika paljon turboina, mutta Xantioita vähemmän. Turbo Xantian myyntiä on varmaan haitannut se että Activa oli suunnilleen saman tehoinen ja hintainen, mutta vapari = helpompi myydä. Vastaavastihan myös 406:a ja 605:a Pösöjä on turboina kohtuullisen paljon koska niissä ainoa isompi tehoinen vaihtoehto turbon ohella oli 3 litran V6, joka oli taas pirusti turboa kalliimpi.

V6 Xantiaan voisi jopa sortua jos/kun käämi palaa lopullisesti XM:n kanssa ja teen siitä kukkapenkin tai juhlapyhäauton.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Henke »

Svc kirjoitti:Tehoa 2-litraisessa on riittävästi ja ainoat Xantialle ominaiset viat ovat olleet paineenvaraajapallo (42 €) ja lämmityslaitteen kenno (100 €), joka on muuten aika isotöinen vaihdettava...
Eikä se pallonvaihtokaan ole vian korjaamista, vaan kuluvan osan uusimista. Pallot on mehulingoissa iskarit, niitä on vaan yks tai kaks enemmän kuin tavallisissa autoissa. :)

Hydraulijousitettu sitikka on parhaimmillaan mainio auto (toimiva XM) ja pahimmillaan kamala mieliharmi (peräänsä raahaava BX). Näistä on omia kokemuksia.

Rautajousisissa ei oikein ole sitä "je ne sais quoi". Oma Xsara oli pieniruokainen ja käytännöllinen, sekä suhteellisen vähävikainen arkiauto. Kuskin oven johtosarja aiheutti harmia, mutta muuten varsinaisia vikoja ei omalle kohdalle sattunut.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

VVV kirjoitti: Mitäh? Aero vaihtuu sitikkaan? Katastrofi!!! :twisted: Henkilökohtaisesti vaihtaisin vaikka -06 tai -07 -mallin sitikan ajokuntoiseen 9-3 Aeroon tai vanhaan Viggeniin. Puhumattakaan 9-5:stä. Olettaen, että olisi ensin se sitikka, joka vaihtaa.. Loppurahoilla voi sitten huoltaa niitä Aeroja tarpeen vaatiessa. Ehkä olen jo liiaksi sairastunut tuohon rakkaaseen tautiimme... :D
Kyllä ehkä olet. Useampkikin -00 9-5 aeron omistaja täällä voi allekirjoittaa tuon "loppurahoilla voi sitten huoltaa niitä aeroja". Nimittäin niillä loppurahoilla mitä palkasta ehkä jää.
Ihan pikkutuloilla sitä paskaa ei pidetä ajokunnossa, olkoon miten hieno ajonautinto tahansa..
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin