Saab-klubin foorumi on natsifoorumi?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kyllä tällä foorumilla pyritään mahdollisimman tasa-arvoiseen moderointiin.

Moderoijat kuitenkin ovat ihmisiä ja jokainen ihminenhän on erilainen, joten myös moderointilinjat eroavat toisistaan.

Yhteisen moderointilinjan ottaminen on todella vaikeaa sillä jokainen tapaus on aina erilainen.

On varmasti totta että toiset nimimerkit saavat kirjoitella enemmän epäasiallisia viestejä kun taas toiset heitetään heti pihalle, tähän vaikuttaa moni asia, ja ne ovat tosiaan aina tapauskohtaisia.

Mikäli käyttäjän tarkoitus on vain trollata tai muuten aiheuttaa epäasiallista käytöstä niin moderaattoreiden puuttuminen on herkempää.

Tästä tässäkin tapauksessa tuntuu olevan kysymys.



Me ylläpitäjät sekä moderaattorit yritämme pitää tämän foorumin asiallisena sekä kaikille ikäryhmille sopivana paikkana. Teemme työmme täysin vapaaehtoisesti ilman korvausta.

Kuinka usein foorumin ylläpitoa / moderaattoreita kehutaan heidän tekemästään työstä?
Kuinka usein taas sitä haukutaan ja mennään jopa henkilökohtaisuuksien puolelle?

Tällä foorumilla on todella paljon hyviä keskusteluja, ja myös muiden automerkkien omistajat kysyvät täältä apua. Tämä on niin käyttäjien kuin ylläpidon ansiota, älkää menkö pilaamaan sitä!

Joni Tervalahti
Ylläpito
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab-klubin foorumi on natsifoorumi?

Viesti Kirjoittaja J.N »

hene- kirjoitti:Täytyy sanoa että on tästä foorumista ikävä kyllä tullut hieman lapsellinen paikka.
Itse en ole tätä hiekkalaatikkoa vielä kovin pitkään edes seurannut, vasta muutamia viikkoja aktiivisesti, mutta onhan tässä jo kerennyt huomaamaan että täällä meno on ihan erilaista, kuin muutamalla muulla foorumilla. Täällä ylläpito ei juurikaan kirjoituksiin ja niiden sisältöön puutu vaan aika vapaasti tänne saa kirjoittaa. Mielestäni jopa liiankin vapaasti, itse kaipaisin paljon tiukempaa linjaa moderointiin. Enemmän asiaa ja asiapainotteista tekstiä ja vähemmän sitten muuta. Tai ainakin sitä muuta sitten sille muulle varattuihin osastoihin. Kyllä tässäkin ko. tapauksessa mentiin jo aika pitkälle, monessa muussa paikassa peli olisi vihelletty poikki jo paljon aiemmin.

Itse kun on tässä vielä varsin vihreä saabisti ja moneen asiaan pitää koittaa vastauksia täältä etsiä haulla ja asioita opiskella vanhoista jutuista, meinaa välillä rueta nyppimään kun ei meinaa niitä vastauksia ja itse asioita löytää kaiken schaiben seasta. Joka asiasta ei viitsisi aina erikseen kysyä, koska lähes poikkeuksetta siitä on joskus täällä puhetta ollut mutta työn ja tuskan takana on välillä löytää haluamansa. Ja esim. juuri hakua käytettäessä monesti huomaa, että samasta aiheesta löytyy useita eri ketjuja joissa sisältö on hyvin yhtenevä eikä aikaa ole välissä paljoa mennyt. Näitä voisi mielestäni koittaa karsia tulevaisuudessa pois. Jos jostain aiheesta tulee puhetta, joka on äskettäin ollut esillä, voisi tuoreen ketjun laittaa lukkoon ja mahdollisesti siirtää oleelliset jutut vanhaan ketjuun/opastaa keskustelun siihen. Ei sitten joka asiasta olisi useita eri ketjuja samoilla vastauksilla vaan yksi kattava keskustelu joka sitten löytyisi haullakin sujuvasti.

Myös ns. "turhia" viestejä voisi itse kukin koittaa välillä hieman karsia. Hankala tai suorastaan mahdoton määritellä moisia, mutta esim. pelkällä hymiöllä vastaamisesta ei monessa tilanteessa ole kellekkään hyötyä, etenkään tuolla tekniikkaongelmien parissa painittaessa. Asia erikseen sitten nämä vapaamman sanan osastot. Myös siihen tekstin ulkoasuun voisi kiinnittää sen verran huomiota, että siellä jotain välimerkkejä ja välejä olisi ja teksti olisi kutakuinkin luettavissa... Välillä saa aina koittaa hartaasti tavailla, kun jostain tekstistä on pisteet, pilkut, isot alkukirjaimet ja jopa välit unohtuneet.

Ja mitä tähän kinasteluun tulee, itse olen aina vähän sillä mielellä ollut että kirjoitan tänne sen, mitä voisin todellisessa tilanteessa sanoa jollekkin päin naamaa. Ei sitä nyt ihan heti viitsi ketään rueta kusipääksi kehumaan, ei edes näin internjetin ihmeellisessä maailmassa nimimerkin takaa...

Ohhoh, miten tuli pitkä tilitys. Toivottavasti jotain asiaakin mukana...
#3418
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab-klubin foorumi on natsifoorumi?

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

9-5T kirjoitti:täällä on monen tasoisia tyyppejä sekä kaikilla ei ole äidinkieli suomi.
Tosiaankin monen tasoisia tyyppejä.. mut kirjoituksesta yleensä huomaa onko kaverilla äidinkielenä joku muu kuin suomi, onko kaverilla lukihäiriö vai onko kaveri vain niin kertakaikkisen urpo ettei jutuissa ole päätä eikä häntää.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Alkaa olemaan vähän niinku joku Jippiin "chätti"
:D
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Zebe kirjoitti:Itseasiassa itse olen hyvinkin samaa mieltä Kuningas-nimimerkin takana olevan käyttäjän kanssa tasa-arvoisuudesta tällä foorumilla, tarkemmin kun katsoo postauksia niin huomaa, että edelleen siellä saa ne samat tyypit sanoa ihan mitä tahaansa, mutta kun joku muu siellä vähän turpaansa raottaa niin johan tulee banaania tai ensiksi valitusta yv:llä. Esimerkkitapauksia en ota esille kaiken sovun ylläpitämiseksi, ei sotketa yksittäisiä tapauksia tähän.
Meinaat että normaalisti emme lähetä yv:tä, kun katsomme puuttuiskynnyksen ylitetyksi?

Yleensä yv:n lähetyksen jälkeen ei ala systemaattinen tyhjän vastaaminen eri threadeihin, modejen haukkuminen ja naisen vulvan vaihtaminen avatariin. Nyt tiedät, että esim. tuolla kombolla sen bannin voi täältä saada.

Kaikki yv:n vastaanottajat eivät nosta äläkkää ja vedä natsikorttia esiin, vaan ovat yhteystyökykyisempiä.

Joka kerta kun jotain tehdään, on se epätasa-arvoista jonkun mielestä. Ohut viiva tasapainotella. Kysy vaikka ircissä lisää jos haluat keskustella tarkemmin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5268
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Taitaa olla niin että kun porukka lisii, niin "sattumien" määrä kasvaa exponentiaalisesti.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kuningas

Viesti Kirjoittaja kuningas »

Jope kirjoitti:
Zebe kirjoitti:Itseasiassa itse olen hyvinkin samaa mieltä Kuningas-nimimerkin takana olevan käyttäjän kanssa tasa-arvoisuudesta tällä foorumilla, tarkemmin kun katsoo postauksia niin huomaa, että edelleen siellä saa ne samat tyypit sanoa ihan mitä tahaansa, mutta kun joku muu siellä vähän turpaansa raottaa niin johan tulee banaania tai ensiksi valitusta yv:llä. Esimerkkitapauksia en ota esille kaiken sovun ylläpitämiseksi, ei sotketa yksittäisiä tapauksia tähän.
Meinaat että normaalisti emme lähetä yv:tä, kun katsomme puuttuiskynnyksen ylitetyksi?

Yleensä yv:n lähetyksen jälkeen ei ala systemaattinen tyhjän vastaaminen eri threadeihin, modejen haukkuminen ja naisen vulvan vaihtaminen avatariin. Nyt tiedät, että esim. tuolla kombolla sen bannin voi täältä saada.

Kaikki yv:n vastaanottajat eivät nosta äläkkää ja vedä natsikorttia esiin, vaan ovat yhteystyökykyisempiä.

Joka kerta kun jotain tehdään, on se epätasa-arvoista jonkun mielestä. Ohut viiva tasapainotella. Kysy vaikka ircissä lisää jos haluat keskustella tarkemmin.
Myönnän, että sain YV:n, johon vastasin ja esitin reilun ehdotuksen, mutta ilmeisesti tarkoituksena oli vain provosoida mua jatkamaan, koska ei tullut juuta eikä jaata.

Ja miettikää, miten helpolla koko homma olisi vältetty, kun olisitte lukottanut toisen threadin, jossa olisi ollut samat perusteet kuin mun ketjussa tai avanneet mun ketjun. Sen sijaan joku Herra Isoherra, Herra foorumin Kuningas päätti vielä bannia mut.

Minä olen siis se puolisko, joka tässä on hieronut sovintoa ja ylläpito on se provosoiva ja kiusaatekevä osapuoli. Mutta koitetaan vielä kolmas kerta, eli olkoon banaania vaikka tämän viikon loppuun, poistatte mun kaksi turhaa threadia "Lukotusta? xD" ja "Nojaa" sekä poistatte lukon ja "riitaa aiheuttavat viestit" käyttäjältä "Sappi Kuski" ketjusta "Saabistien välistä kisailua". Reilu peli kaikin puolin.

Jatkossa moderointi voisi olla tasapuolisempaa, eli jos jonkun viestejä poistetaan tai ketjuja lukotetaan, voisi ylläpito YV:n avulla kertoa käyttäjälle syyn ja asiasta keskusteltaisiin molemmin puolin asiallisesti ja viilattaisiin homma kuntoon ja lukot pois.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

On lapsen henkistä kasvua rajoittavaa kasvaa tynnyrissä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja K900C »

Pakkohan tätä on hiukan hämmentää. Ymmärtääkseni jokaisella meistä on vastuu mitä kirjoittaa. Eli on tietty varauduttava siihenkin, että kommentteihin/kirjoituksiin tulee palautetta, joka voi olla ikävääkin. Toki itse mietin hyvin tarkkaan mitä kirjoittelen ja tuolla nuo lukotetut jutut ei kyllä hirveän syväluotaava ja rakentavaa asiaa ole(tämä henk.koht mielipide). Keskustelufoorumeissa on aikamoisia ääripäitä eli esim. jatkoaika.com on hyvinkin tiukka kirjoitusten suhteen ja bannia ym. varoituksia tulee aika pienestäkin, kun taas joku demi.fi, suomi24, city.fi ym. viihde/diibadaaba foorumeilla kirjoitukset on välillä aivan käsittämätöntä soopaa ja sontaa. Tämä siis sivustaseuraajan näkemys, en omaa omakohtaista kokemusta.

Olen itse seuraillut tätä forumia reilun vuoden ja mielestäni linja pieniä poikkeamia lukuunottamatta on erittäin asiallinen. Paljon tietoa, vinkkejä ja ohjeita, mutta myös yleistä löpinää ja viihdettä. Mielestäni hyvä näin. Täytyy muistaa, että ylläpito ja modet tekevätt hommiaan otona eli ymmärtääkseni kukaan ei istu forumia valvomassa 24/7 365vrk. vuodessa. Niin kuin alussa mainitsin jokaisella on vastuu kirjoituksistaan ja kannattaa varautua negatiivisiinkin asioihin(paksunahka). Mikäli kuitenkin kiistaa tulee jossain topicissa tai on ihan välttämättä saatava avautua, niin off-topiciinhan voisi lisätä tunkio-osuuden jossa olis esim. off-topic-jatkot ja väittelyä voisi jatkaa häiritsemättä enempää varsinaista topicia tai johon jokainen voisi omia "neronleimauksiaan" työstää.

Siinäpä tarinaa kerrakseen ja nyt odottelemaan mätiä tomaatteja ja erite ämpäreitä joita netissä ja forumeilla(kaikilla) silloin tällöin lentelee. Olemmehan vain ihmisiä.

Peace, love and Saab forever :D
#2884
Saabiton
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistutuksena:
Jope kirjoitti:Hyväksyit moderointipolitiikan kirjautumalla tänne. Moderoidulla foorumilla ei täysi sananvapaus voi koskaan toteutua.
ja lisäksi: jos jollekin nämä asiat on elämää suurempia, ehdottaisin todellakin tietokoneen sulkemista puoleksi vuodeksi. minä en moderaattorina ja vapaaehtoistyöläisenä ala kuluttamaan tolkuttomasti aikaa miettiäkseni mikä olisi kaikkien kannalta tasa-arvoista, jos jossain keskustelu siirtyy täysipainoisesti epäolennaiseen niin silloin ketju lukitaan (ainakin minä teen niin), oli se kenen tahansa aloittama! on kovin surullista jos ketjun aloittaja siitä vetää herneen nenäänsä. ei tämä foorumi ole mikään tikkaripaikka, eikä tänne tulla omistamaan mitään ketjuja. tänne saa kirjoittaa, mutta ylläpidolla on oikeus vetää mikä tahansa ketju pois.

luulisi jokaisen aikuisen ymmärtävän että ketju lukitseminen tarkoittaa että kaikki ei ole silloin ollut kunnossa ja vapaaehtoistyöläiset on ratkaisseet asian siten miten se silloin tuntuu fiksuimmalta. mikään lukittu ketju ei käsittääkseni ole niin suuri juttu kenenkään elämässä että siitä kannattaisi itseänsä jojoon vetää tai edes pilata ihmissuhteita. Please, olkaa aikuisia! lukekaa uudelleen purnauksianne ja miettikää minkä ikäisen tekstiä ne ovat! samaten kun kommentoitte toisianne, niin jotain rajaa. ei tarvitse kirjoittaa kissankokoisin kirjaimin jne (muokkasin SB90 nimimerkin vuodatusta), ei keskustelut huutamalla parane koskaan, eikä käyttämällä murrosikäisten sanavarastoa, tällä menolla tämäkin ketju lukitaan kohta. jos teillä on keskenänne kovasti känää, kommunikoikaa YV:llä!

eri moderaattorit saattaa toimia vähän eri tavalla ja eri osastoilla toimii eri moderaattoreita! heti kun minulle aletaan maksamaan tästä palkkaa, voin harkita hienostuneempaa ja yhdenmukaisempaa toimintatapaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

lucaf kirjoitti: eri moderaattorit saattaa toimia vähän eri tavalla ja eri osastoilla toimii eri moderaattoreita! heti kun minulle aletaan maksamaan tästä palkkaa, voin harkita hienostuneempaa ja yhdenmukaisempaa toimintatapaa.
Perustakaa "modekassa", johon tyytymättömät voivat tehdä lahjoituksia tasa-arvoisemman moderaattoritoiminnan hybäksi.

Kyllähän sitä ajatteli, että "isi on paskapää", kun sai mukulana selkäänsä. Mutta myöhemmin sitten tuli ajatelleeksi, ettei se oma toimintakaan ehkä ollut sitä kaikkein fiksuinta.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olen nyt siivonnut/poistanut tästä ketjusta kaikki toisen arvostelut ja sellaisen, minkä voitte hoitaa yv:n kautta. pysytään tämänkin suhteen asiassa, eli nyt spekuloidaan onko täällä natsimeinikiä, eikä aleta arvostelemaan toisia.
Mawerick kirjoitti:*varaa popcornia ja cokista tuolin viereen*
*jää seuraamaan aihetta*
:lol: :lol:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

puu kirjoitti:Kyllähän sitä ajatteli, että "isi on paskapää", kun sai mukulana selkäänsä. Mutta myöhemmin sitten tuli ajatelleeksi, ettei se oma toimintakaan ehkä ollut sitä kaikkein fiksuinta.
Sä oot asian ytimessä, nyt mä näkisin että sä oot asian ytimessä. :wink:
Nykyään ei enää saa antaa selkään. Tokko saa edes lapsia arvostella siitä mitä ne sanoo. Koulussa ei saa opettaja pitää kuria, kotona ei vanhemmat. Muuten tulee traumaatikko lastensuojelija ja soittaa viranomaisille että nyt ne kurittaa. Sitten tulee viranominen ja vie lapsen pois.
Sitten sitä lapsi kuitenkin joutuu väistämättä törmäyskurssille muualla elämässä, monenlaisten auktoriteettien, työnantajien, moderaattoreiden, tai pahimmassa tapauksessa vaikka poliisien kanssa. Sitten tulee järkytys: Täälläkö onkin rajoja joita ei sa ylittää?
Jos sen selkäsaunan olisi saanut jo lapsena niin nöyryyttä ei tarvitsisi oppia kantapään kautta aikuisena.
Vapaa kasvatus. Se on kaiken pahan alku ja juuri. :idea:

Minä haen nyt lisää kahvia pullaa. Älkää lopettako tätä ketjua.
9000CS 2,3
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei lopeteta jos pysytään vielä asiassa, eli kommentteja vielä foorumin mahdollisesta natsilinjauksesta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kuningas

Viesti Kirjoittaja kuningas »

Noniin, asia sovittu ylemmän tahon kanssa ja kaikki hyvin. Minä palaan bannin päätyttyä ja jatkan aikaisempaa asiallista linjaa. Kiitoksia vain puolustajille ja myös niille, joitten taholta tuli _rakentavaa_ kritiikkiä.

Minun puolestani asia on loppuunkäsitelty. Kiitos yhteystyökykyiselle "vastapuolen" edustajalle.
Vastaa Viestiin