OT: Oletko SB90 yrittänyt työstää yhdenkään auton kantta paremmin virtaavaksi?SB90 kirjoitti:Toi on aika hyvä toi ostat 30-50€ sähköporan jollei ole jo.. ja sit semmotteen hiemakive siihen päähän ja sillä nitä palopesiä kaivertaa.. maksaaa 60€ ja yleensä joltain kaverilta voit varmasti kyseisiä tarvikkeitä lainata ei niin kallista.. Yläasteella mennään vielä tilillä 700€ mutta ne kasvanee vaa korkoo.. kukkarossa perus 50€ bensaan ja osiin.. Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..Saabinsti kirjoitti:Joo eipä kirjoja paljon tarvia tämän jälkeen Kokemusta on vaan vielä hankala hankkia, kun on koulu kesken ja tilin saldo pyörii koko ajan alle 100€.SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas.
Jos rahaa olisi, rupeisi palikatkin vaihtumaan tiuhempaan tahtiin, sitä odotellessa voi sivistää jo etukäteen lukemalla.
Pitänee lainata kirjastosta ne bellin teokset, jospa niissä jotain olisi oikeinkin kerrottu.
Viritysoppaat
Re: Viritysoppaat
Re: Viritysoppaat
Lisää OT:tä: Tottakai kunnon virittäjä päästää kanavat sillä pläkkändekkerillä ja hiomakivellä niin isoiksi kuin vain saa, ja mahdollisesti vielä vähän ylikin. Silikoonillahan sitten tukitaan pienet kauneusvirheet..
Tietenkin ilmansuodatin poistetaan ensitöikseen rajoittamasta valtavaa potentiaalia jonka kanavien avarrus suo sille moottorin tuottamalle tehonlisäykselle, ja sama koskee tietenkin myös pakoputkistoa ja äänenvaimentimia.
Myös kaasuttimen suuttimia on syytä hieman, tai vaikkapa paljonkin avartaa vaikkapa neulaviilalla, tehtaan inssithän eivät ole ymmärtäneet, eivätkä vieläkään ymmärrä yhtään mitään siitä Todellisen Tehon tuottamisesta.. (Tai ainakaan ÄÄNEN ja polttoaineenkulutuksen lisäämisestä)..
MUTTA, käsittääkseni nimimerkki "SB90" on hyvin nuori, ja annettakoon mahdollisuus selata vaikkapa mainiota "etsi" toimintoa apunakäyttäen tietoa virityksistä, jota täältä todellakin löytyy jos jaksaa nähdä hieman vaivaa, ettei tarvitsisi uskoa mahdollisten korollakavereitten "tietoja" virityksistä, saatikka niitten vaikutuksista auton ominaisuuksiin.
Pörinöitten vaikutus "toosan" saamiseen kylillä on sitten aivan eri asia, mikä ei mielestäni kuulu mitenkään virittämiseen. Tämä taas vain oma mielipide, ja (ehkä jo vanhentunut) virityskokemukseni rajoittuu suoraansanottuna kaksitahtisiin kilpakoneisiin ja niitten hengitykseen ja sen parantamiseen, tietenkin sekin käyttöominaisuuksien kustannuksella.
Tietenkin ilmansuodatin poistetaan ensitöikseen rajoittamasta valtavaa potentiaalia jonka kanavien avarrus suo sille moottorin tuottamalle tehonlisäykselle, ja sama koskee tietenkin myös pakoputkistoa ja äänenvaimentimia.
Myös kaasuttimen suuttimia on syytä hieman, tai vaikkapa paljonkin avartaa vaikkapa neulaviilalla, tehtaan inssithän eivät ole ymmärtäneet, eivätkä vieläkään ymmärrä yhtään mitään siitä Todellisen Tehon tuottamisesta.. (Tai ainakaan ÄÄNEN ja polttoaineenkulutuksen lisäämisestä)..
MUTTA, käsittääkseni nimimerkki "SB90" on hyvin nuori, ja annettakoon mahdollisuus selata vaikkapa mainiota "etsi" toimintoa apunakäyttäen tietoa virityksistä, jota täältä todellakin löytyy jos jaksaa nähdä hieman vaivaa, ettei tarvitsisi uskoa mahdollisten korollakavereitten "tietoja" virityksistä, saatikka niitten vaikutuksista auton ominaisuuksiin.
Pörinöitten vaikutus "toosan" saamiseen kylillä on sitten aivan eri asia, mikä ei mielestäni kuulu mitenkään virittämiseen. Tämä taas vain oma mielipide, ja (ehkä jo vanhentunut) virityskokemukseni rajoittuu suoraansanottuna kaksitahtisiin kilpakoneisiin ja niitten hengitykseen ja sen parantamiseen, tietenkin sekin käyttöominaisuuksien kustannuksella.
Re: Viritysoppaat
Vaikutat kovin ammattitaitoselta.SB90 kirjoitti:Toi on aika hyvä toi ostat 30-50€ sähköporan jollei ole jo.. ja sit semmotteen hiemakive siihen päähän ja sillä nitä palopesiä kaivertaa.. maksaaa 60€ ja yleensä joltain kaverilta voit varmasti kyseisiä tarvikkeitä lainata ei niin kallista.. Yläasteella mennään vielä tilillä 700€ mutta ne kasvanee vaa korkoo.. kukkarossa perus 50€ bensaan ja osiin.. Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..Saabinsti kirjoitti:Joo eipä kirjoja paljon tarvia tämän jälkeen Kokemusta on vaan vielä hankala hankkia, kun on koulu kesken ja tilin saldo pyörii koko ajan alle 100€.SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas.
Jos rahaa olisi, rupeisi palikatkin vaihtumaan tiuhempaan tahtiin, sitä odotellessa voi sivistää jo etukäteen lukemalla.
Pitänee lainata kirjastosta ne bellin teokset, jospa niissä jotain olisi oikeinkin kerrottu.
bmw e46 alias proteesi
Re: Viritysoppaat
Juu ei se virittäminen kallista ole mainitsemallasi tyylillä, mut se tuhojen korjaus..SB90 kirjoitti:...Mut ei se virittäminen lopulta niin kallista ole tee-se-itse miehen tyylin..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: Viritysoppaat
"Poistettu"
Viimeksi muokannut SB90, Ma Loka 29, 2007 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Viritysoppaat
Ehkä ne virioppaat vaikkapa ihan sen takia, että huomaisit itsekkin että mitä kaikkea sinulle on opetettu päin v*ttua isäsi ja kaverisi toimesta. Iällä ei ole paskankaan väliä, taatusti suoltamiesi aivopierujen tasoisiin kommentteihin julkisella keskustelupalstalla puututaan vaikka kirjoittaja olisi sen 100-vuotias.SB90 kirjoitti:
Iskän kanssa korjattu ja nähnyt kun iskä on tehnyt kaikkea ja samalla opettanut minulle.. Niin joku tuossa jo tekaisi että olen luultavasti erittäin nuori juu olen 14 ekat sbat tuli kun olin 13.. Niin ja miksi nuo virittämis oppaat koska isäni opetti samat asiat minulle.. tai no ton ilmanputsirin irti oto opi kaverilt mut Btw onko iällä jotain väliä jos löytynee kaksi noppaa, mielenkiintoa ja hieman taitoa jotenkin jo arvasin että melkein joka foorumilla kaikki on kiinni iästä.. Ei siitä esmi jossai pösö foorumilla omistaa vaikka 50 pösöö taitoo löytisi mutta ikää ei.. Juu nähtävästi sama toistuu kaikilla foorumeilla että kaikki on kiinni iästä.
Juu taidan olla tästä lähtien hiljaa.
Juu ja älä suotta ole hiljaa, mut joskus kannattaa olla kuuntelevalla kannalla etenkin asiasta josta ei ole ihan omaa kokemusta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Viritysoppaat
korialla tuunattiin ja viritettiin saabbeja urakalla...huomenna kuva kollaasia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Viritysoppaat
kerranki ollaan yhtä mieltä!SB90 kirjoitti: Juu taidan olla tästä lähtien hiljaa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Viritysoppaat
Alfamerin öljynvaihto-oppaat on alansa ykkösiä.
Haynesiltakin löytyy hyviä kirjoja, varsinkin tämä opus on Saapistille tarpeen:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1876
Haynesiltakin löytyy hyviä kirjoja, varsinkin tämä opus on Saapistille tarpeen:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1876
Foxbody turbo
Re: Viritysoppaat
Tuolta jotain. Bosch:n Autoteknillinen taskukirjahan on automiehen "raamattu"
http://www.autoalankoulutuskeskus.fi/kirjallisuus.html
Jonkinlainen alkeisoppimäärä ahdintekniikasta oli joskus muistaakseni GTI-magazinessa.
http://www.autoalankoulutuskeskus.fi/kirjallisuus.html
Jonkinlainen alkeisoppimäärä ahdintekniikasta oli joskus muistaakseni GTI-magazinessa.
Mitähän se oma rouva sanois, kun tuollaista opusta saabin penkillä tavaisi Vois joutua ulkoruokintaan saabin kansJapso kirjoitti:...Haynesiltakin löytyy hyviä kirjoja, varsinkin tämä opus on Saapistille tarpeen:
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/1876
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Viritysoppaat
"Onnea valitsemallanne tiellä", vai miten sitä sanotaan hienosti??SB90 kirjoitti:Mitään kirjoja tueta, kokemusta,.. kokemusta.. näin ens hätään kansi ylös ja suurentamaan.. vauhti pyörän vaihto.. 18 hampaisesta --> 15 hampeiseksi.. Vaihdelaatikon välitykset. isommat männät.. amis tyylin ilmanputsari pois.. Pärjää aika pitkälle tolla kaavalla jollei mitään 2 fast 2 sukc furios future paskaa aijo rakentaa ja jos satkusta puhutaan kun se 2.0L moottori on jo valmiiksi aika tehokas.
Re: Viritysoppaat
Joskus pari vuotta sitten tuli luetuksi Esko Maunon nelitahtimoottorin virittäjän käsikirja ja mielestäni se oli kyllä ihan hyvä kirja lukaista kun ei mitään silloin tietänyt asiasta mitään enkä kyllä vieläkään tiedä, mutta siellä on hyviä peruskaavojakin jotka taitavat vielä pitää paikkansakin joten kutin..
Turbo kirjoja löytynyy myös pari hyllystä plus monia muita englannin kielisiä.. Kovin vähän löytynee alan kirjallisuutta suomeksi vaikka itselle se ei ole ongelma.
Boschin kirjoja on tullut luetuksi jonkin verran vaikka k-jettiin pitäisi vielä paremmin tutustua.. Tosin Boschin tuotantoon pääsen itse tutustumaan tammikuusta eteenpäin kun pitäisi alkaa tuo järjestelmäasiantuntija kurssit..
Turbo kirjoja löytynyy myös pari hyllystä plus monia muita englannin kielisiä.. Kovin vähän löytynee alan kirjallisuutta suomeksi vaikka itselle se ei ole ongelma.
Boschin kirjoja on tullut luetuksi jonkin verran vaikka k-jettiin pitäisi vielä paremmin tutustua.. Tosin Boschin tuotantoon pääsen itse tutustumaan tammikuusta eteenpäin kun pitäisi alkaa tuo järjestelmäasiantuntija kurssit..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Viritysoppaat
SB90 kirjoitti:
Iskän kanssa korjattu ja nähnyt kun iskä on tehnyt kaikkea ja samalla opettanut minulle.. Niin joku tuossa jo tekaisi että olen luultavasti erittäin nuori juu olen 14 ekat sbat tuli kun olin 13.. Niin ja miksi nuo virittämis oppaat koska isäni opetti samat asiat minulle.. tai no ton ilmanputsirin irti oto opi kaverilt mut Btw onko iällä jotain väliä jos löytynee kaksi noppaa, mielenkiintoa ja hieman taitoa jotenkin jo arvasin että melkein joka foorumilla kaikki on kiinni iästä.. Ei siitä esmi jossai pösö foorumilla omistaa vaikka 50 pösöö taitoo löytisi mutta ikää ei.. Juu nähtävästi sama toistuu kaikilla foorumeilla että kaikki on kiinni iästä.
Juu taidan olla tästä lähtien hiljaa.
Sähän taidat olla sit varsinainen virittäjän poika
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Viritysoppaat
Kyllähän tuota on tullut kerran jos toisenkin mietittyä että voiko tämä olla totta. Hetkittäin jonkinasteisia provoilun tunnuspiirteitä havaittavissa, luojan kiitos pysynyt pääosin "hyväntahtoisella" linjalla, tästä suuri hatunnosto kaikille!
Kyllähän tuota toki oppii koko ajan uutta näistä hienoista keskusteluista. Voisi jopa itsekin kokeilla käytännössä ellen sitten unohda hengittämistä tms.
Kyllähän tuota toki oppii koko ajan uutta näistä hienoista keskusteluista. Voisi jopa itsekin kokeilla käytännössä ellen sitten unohda hengittämistä tms.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Viritysoppaat
koria tuuning ja viritys:
mehän innostuttiin ku kerta sattu pelit olemaan mukana,niin kannesta avarrettiin kanavat- otettiin ihan reilusti ja reilulla koneella.......ei ne ihan symmetriseksi tullut mutta hälläkö väliä ei me kirjasta kuvia kattella!
ilmanputsarin poistamistakin harkittiin,mutta tultiin siihen tulokseen että 2.0l saabin koneessa on niin kova imu tuolla kaasaripuolella että se imee kuolleet oravat ja myyrät tienpenkalta mukaan,joten päätimme hieman avartaa henkitystä
mehän innostuttiin ku kerta sattu pelit olemaan mukana,niin kannesta avarrettiin kanavat- otettiin ihan reilusti ja reilulla koneella.......ei ne ihan symmetriseksi tullut mutta hälläkö väliä ei me kirjasta kuvia kattella!
ilmanputsarin poistamistakin harkittiin,mutta tultiin siihen tulokseen että 2.0l saabin koneessa on niin kova imu tuolla kaasaripuolella että se imee kuolleet oravat ja myyrät tienpenkalta mukaan,joten päätimme hieman avartaa henkitystä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659