Isän Hiluxissa on Cibien lisäpitkät/sumarit, jotka on maahantuojalla asennettu niin että kun pudottaa lyhyille valoille niin sumarit jää päälle. Jotkut vaan tahtoo silti vilkutella pitkiä mutta sitten lyön itse pitkät takasin päälle.DIggItaLLr kirjoitti:Ja sitten on s**tanan idiootit joilla on sumuvalot. Vaihdetaan kyllä pitkät kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta etusumareja EI OSATA SAMMUTTAA. Sen sijaan että kaulassa olisi 2x55w niin on vielä 2xNw lisää.
Sokaisee ikävästi
Luohan se turvallisuuden tunnetta kun auton keula kylpee valossa...
Pitkien valojen käyttö
Re: Pitkien valojen käyttö
Re: Pitkien valojen käyttö
Käytännön toteutus vain ontuu noin 95%:lla tuon tyylin käyttäjistä...AP kirjoitti: Jep, näin minullekin on opetettu. Syynä oli kylläkin se, että siinä n.5 metrin päässä valokeila ei osu enää päin vastaantulijaa. Tuota testattiin ihan käytännössä pimeän ajon harjoituksessa (lentokentällä). Toinen auto oli pysähdyksissä valot päällä ja jonkun matkan päähän tästä autosta vastaantulijan puolelle laitettiin säkki. Lähdettiin ajamaan autoa kohti, ja heti kun näki säkin piti tehdä lukkojarrutus. Siinä sitten kokeiltiin vaihtaa pitkät takaisin auton vierellä ja toisella kerralla n.5 metriä ennen. Eka kerralla säkki lensi että heilahti, kun laittoi pitkät päälle säkki ilmestyi saman tien eteen. Toisella kerralla vain töytäisi vähän, koska kerkesi jo jarruttaa reilusti. Tuossa pysähtyneessä autossa istuessa huomasi, ettei se valo tosiaankaan häikäissyt kummassakaan tilanteessa.
Eli kyllä tuolla aika iso merkitys on
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Pitkien valojen käyttö
Vituttaa ne jotka ilmeisesti laittavat ikäänkuin "kostoksi" pitkät 20-40m ennen kohtaamista
Vastaava tilanne tuli viimeksi Transporterilla ajellessa: lyhyillä kohtasin toisen auton. Vaihdoin pitkät päälle, kauuuukana tuli seuraava auto vastaan, lyhyillä. vilautti pitkiä heti kun itse laitoin pitkät, joskin sammutti ne heti, ja edelleen välimatkaa oli todella paljon. Ajoin vielä ehkä n.5 sekuntia pitkillä ja vaihdoin aikaisessa vaiheessa lyhyille, ettei se imaise hernettä nenään.
Onneksi olin varautunut tähän tilanteeseen, vastaantulija räpsäytti taas reilusti ennen pitkät päälle, vaan niin kerkesin tekemään minäkin. Sen valot vaihtui vielä lyhyisiin rinnalla
Sitä saa mitä tilaa. Onneksi noita ei hirveästi tule kuitenkaan vastaan.
Eilen maantietä ajaessa tuntui toimivan hyvinkin työ "yhteistyö" vastaantulijoiden kanssa, ei tarvinnut ajella turhan pitkiä aikoja lyhyillä.
Vastaava tilanne tuli viimeksi Transporterilla ajellessa: lyhyillä kohtasin toisen auton. Vaihdoin pitkät päälle, kauuuukana tuli seuraava auto vastaan, lyhyillä. vilautti pitkiä heti kun itse laitoin pitkät, joskin sammutti ne heti, ja edelleen välimatkaa oli todella paljon. Ajoin vielä ehkä n.5 sekuntia pitkillä ja vaihdoin aikaisessa vaiheessa lyhyille, ettei se imaise hernettä nenään.
Onneksi olin varautunut tähän tilanteeseen, vastaantulija räpsäytti taas reilusti ennen pitkät päälle, vaan niin kerkesin tekemään minäkin. Sen valot vaihtui vielä lyhyisiin rinnalla
Sitä saa mitä tilaa. Onneksi noita ei hirveästi tule kuitenkaan vastaan.
Eilen maantietä ajaessa tuntui toimivan hyvinkin työ "yhteistyö" vastaantulijoiden kanssa, ei tarvinnut ajella turhan pitkiä aikoja lyhyillä.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Pitkien valojen käyttö
Tuo liian aikaisin pitkille vaihtaminen on todella yleistä ja ärsyttävää.
Siihempä liittyen kysyisin, että onko palstalla elektroniikkagurua, joka voisi suunnitella tai valmistaa kytkennän joka liipaisisi pitkien valojen releen valokennon tms. avulla. Elikkä omat pitkät syttyisi samalla kun vastaantulija kytkee pitkänsä päälle.
Ikävä ajella kun ei näe mitään jos vastaantulija häikäisee.
Tehdystä työstä asianmukainen korvaus!
Siihempä liittyen kysyisin, että onko palstalla elektroniikkagurua, joka voisi suunnitella tai valmistaa kytkennän joka liipaisisi pitkien valojen releen valokennon tms. avulla. Elikkä omat pitkät syttyisi samalla kun vastaantulija kytkee pitkänsä päälle.
Ikävä ajella kun ei näe mitään jos vastaantulija häikäisee.
Tehdystä työstä asianmukainen korvaus!
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Re: Pitkien valojen käyttö
Itse kostan aina seuraavalleMoney For Nothing kirjoitti:Vituttaa ne jotka ilmeisesti laittavat ikäänkuin "kostoksi" pitkät 20-40m ennen kohtaamista
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pitkien valojen käyttö
myös takana liian lähellä ajava lisäpitkä pelle osaa sammuttaa liiat valot ku käyttää ogsatkun parasta ominaisuutta =väläyttää=pakkivaloja pari kertaa satasen vauhdissa.....tippuu isommastakin kulkupelistä nopeesti jopa katolta valot pois..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pitkien valojen käyttö
Tai vilkauttaa avolavassa taaksepäin suunnattuja työvalojanalleolut kirjoitti:myös takana liian lähellä ajava lisäpitkä pelle osaa sammuttaa liiat valot ku käyttää ogsatkun parasta ominaisuutta =väläyttää=pakkivaloja pari kertaa satasen vauhdissa.....tippuu isommastakin kulkupelistä nopeesti jopa katolta valot pois..
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Pitkien valojen käyttö
Aika paljon silti musta noi valojen väärinkäyttäjät, etenki sumareitten, ei ole kunnon valoja nähnytkää. Siis pari faktaa
Sumuvalot helpottaa oikeesti pimeässä ajamista. Jos ne suuntaa liian ylös ja on kyseessä kunnolliset valot (meilla hellan tonniset). Eli näyttää kyllä hyvin sinne pellon puolelle ja näkee peurat/hirvet paljon nopeemmin. Auto on meijän äiteellä käytössä ja se ajaa noin 30km päivässä ns pikkutietä. Laitontahan tuo tosin on..ja katsastuksessa on joka kerta huomautettu liian ylös suuntaamisesta. Häikäsee jonkun verran kyllä vastaantuliaa.
Autossa on myös tonniset kaukovalot ja ksenonit omissa, ite käytän yleensä sillai kun tulee joku isolla tiellä sumareilla vastaan että laitan sumarit päälle sen jälkeen kun olen vaihtanut lyhyille ja sitten kun tämä citiboi laittaa pitkät niin vedän koko arsenaalin auki, useimmiten valot kyllä sammuu, välillä vilkku menee päälle tai valot sammuu kokonaan
Välillä tietenkin tulee ite hölmöiltyä jotain ja vastaantuleva hurrirekka tiputtaa maanpinnalle sellasella arsenaalilla että takapenkkiläiset näkee etupenkkiläisten luurangot niinkun rontgenissä, mutta isomman oikeudella..
Sumuvalot helpottaa oikeesti pimeässä ajamista. Jos ne suuntaa liian ylös ja on kyseessä kunnolliset valot (meilla hellan tonniset). Eli näyttää kyllä hyvin sinne pellon puolelle ja näkee peurat/hirvet paljon nopeemmin. Auto on meijän äiteellä käytössä ja se ajaa noin 30km päivässä ns pikkutietä. Laitontahan tuo tosin on..ja katsastuksessa on joka kerta huomautettu liian ylös suuntaamisesta. Häikäsee jonkun verran kyllä vastaantuliaa.
Autossa on myös tonniset kaukovalot ja ksenonit omissa, ite käytän yleensä sillai kun tulee joku isolla tiellä sumareilla vastaan että laitan sumarit päälle sen jälkeen kun olen vaihtanut lyhyille ja sitten kun tämä citiboi laittaa pitkät niin vedän koko arsenaalin auki, useimmiten valot kyllä sammuu, välillä vilkku menee päälle tai valot sammuu kokonaan
Välillä tietenkin tulee ite hölmöiltyä jotain ja vastaantuleva hurrirekka tiputtaa maanpinnalle sellasella arsenaalilla että takapenkkiläiset näkee etupenkkiläisten luurangot niinkun rontgenissä, mutta isomman oikeudella..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Pitkien valojen käyttö
Todella ärsyttävä tapa räpsäyttää pitkät päälle juuri ennen kohtaamista.
Oikein suunnatut sumuvalot eivät juurikaan häikäise - sensijaan pelleily näillä "jälkiasennus" xenon-valoilla ilman automaattista tasonsäätöä häikäisee todella paljon. Varmaan joku vetää nyt herneet ja väittää, että ei minun autossani ainakaan häikäise..., näin saattaa ollakkin, mutta kun noita virityksiä on valitettavasti yhtä monta erilaista kuin on laittajaakin - ei sitä automaattista tasonsäätöä huvin vuoksi vaadita.
Oikein suunnatut sumuvalot eivät juurikaan häikäise - sensijaan pelleily näillä "jälkiasennus" xenon-valoilla ilman automaattista tasonsäätöä häikäisee todella paljon. Varmaan joku vetää nyt herneet ja väittää, että ei minun autossani ainakaan häikäise..., näin saattaa ollakkin, mutta kun noita virityksiä on valitettavasti yhtä monta erilaista kuin on laittajaakin - ei sitä automaattista tasonsäätöä huvin vuoksi vaadita.
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Pitkien valojen käyttö
Pitkät kuulu laittaa päälle noin 5m ennen kohtaamista, mutta kun suomalainen on niin utelias että vahtaa viimiseen asti että mikä auto tulee ja kummonen kuski. Jos katot suoraan eteen se ei häikäse kun toinen nakkaa pitkät ennen kohtaamista..Bob kirjoitti:Todella ärsyttävä tapa räpsäyttää pitkät päälle juuri ennen kohtaamista.
Oikein suunnatut sumuvalot eivät juurikaan häikäise - sensijaan pelleily näillä "jälkiasennus" xenon-valoilla ilman automaattista tasonsäätöä häikäisee todella paljon. Varmaan joku vetää nyt herneet ja väittää, että ei minun autossani ainakaan häikäise..., näin saattaa ollakkin, mutta kun noita virityksiä on valitettavasti yhtä monta erilaista kuin on laittajaakin - ei sitä automaattista tasonsäätöä huvin vuoksi vaadita.
Kyllä meijänkin keenonoit häikäsee, etenkin jos on tavaraa takana, kyse siis maasturista..mutta kai se niin on että oma henki kallein henki ja kun lakikin tämän keenoneitten pistämisen mahdollistaa niin...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Pitkien valojen käyttö
Itseä ei kyllä tuo valojen laittaminen juuri ennen kohtaamista häiritse. Muutenkin on silmät jotenkin tottuneet tuollaiseen voimakkaaseen valomäärän muutokseen. Eli silmiin ei nuo pitkät ota, mutta näkyvyyteen vaikuttaa hieman. Ja itsekin käytän tuota autokoulussa opetettua 5m (noin autonmitta) ennen kohtaamista pitkät päälle. Satkussa on kaiken lisäksi vielä vasemman puoleinen valo suunnattu liian alas (valon keskipiste osuu maahan 30m päässä) ja oikea liian ylös. (valaisee lähes taivasta tasaisella). Pitäisi kyllä suunnata joskus oikein nuo. Kerran kokeiltiin, jolloin vasenta ei saatu liikutettua yhtään ja tuo oikea nousi tosiaan liiankin ylös.
Re: Pitkien valojen käyttö
Mulle ainakin sanottiin autokoulussa, että pitkät saa olla päällä katuvaloista tms. huolimatta, ellei tule ajoneuvoa vastaan. Tästä neuvosta tietenkin yli 10v aikaa, olisko lie laki muuttunut. Mutta pitkillä ajan edelleen valaistuksesta riippumatta, ja tietysti vaihdan puolille heti kun joku tulee vastaan.liteFun kirjoitti:Pitkiä ei saa käyttää tyydyttävästi valaistulla tieosuudella... Eli valaistuksen pitää olla luokkaa 5 asteikolla 4-10. Tämä ei jostain syystä kaikille mene perille, eikä sekään että taajama-alueella ei käytetä pitkiä ollenkaan oli valaistus tyydyttävä eli ei.
Joskus tullu vastaan taajama-alueella jotain pölvästejä jotka ilmeisesti eivät koskaan vaihda lyhyille, joskus tuossa vieressä taajama-alueen jälkeisellä valaistulla osuudella jengi laittaa pitkät heti kun taajama-alue päättyy...
Ville Uusitalo #3509
Re: Pitkien valojen käyttö
Mua ei nuo etusumuvalot haittaa yhtään, mutta onpas kiva ajella jonkun takana, joka polttelee takasumaria. Se vasta osaa käydä silmiin. Ylensä laitan semmoisen takana joko pitkät päälle, tai ajan useimmiten suosiolla ohitse.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Pitkien valojen käyttö
Kyllä se on 80-luvun alusta tieliikennelaissa ollu...vilaho kirjoitti:Mulle ainakin sanottiin autokoulussa, että pitkät saa olla päällä katuvaloista tms. huolimatta, ellei tule ajoneuvoa vastaan. Tästä neuvosta tietenkin yli 10v aikaa, olisko lie laki muuttunut. Mutta pitkillä ajan edelleen valaistuksesta riippumatta, ja tietysti vaihdan puolille heti kun joku tulee vastaan.liteFun kirjoitti:Pitkiä ei saa käyttää tyydyttävästi valaistulla tieosuudella... Eli valaistuksen pitää olla luokkaa 5 asteikolla 4-10. Tämä ei jostain syystä kaikille mene perille, eikä sekään että taajama-alueella ei käytetä pitkiä ollenkaan oli valaistus tyydyttävä eli ei.
Joskus tullu vastaan taajama-alueella jotain pölvästejä jotka ilmeisesti eivät koskaan vaihda lyhyille, joskus tuossa vieressä taajama-alueen jälkeisellä valaistulla osuudella jengi laittaa pitkät heti kun taajama-alue päättyy...
Re: Pitkien valojen käyttö
Mitä väliä, onko pitkät vai lyhyet, jos ei ketään tule vastaan? Jalankulkijan huomaa kaukaa pitkillä, ja osaa paremmin ennakoida (esim.80km/h rajoitusalueella). Sumuvaloilla sensijaan häikäistään jokaista vastaantulijaa, eikä niistä todellakaan ole mitään hyötyä - saisi kieltää lailla.