Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

jakaraik kirjoitti:väliin kuulee pientä naureskelua tyyliin: "viittikki vanhalla saabin raadolla ajella, osta tuoreempi peli niin on huoletonta ajella". no eräänkin naureskelijan auto murheita seuranneena (3v vanha volvo) voin vain iloisena todeta että ainaki pääsen aina perille, itse voi kaiken korjauksen tehdä ja osat on ilmaisia, niinkuin autokin, toisin kuin tällä ylpeällä "uuden" auton omistajalla :wink: näitä esimerkkejä on useita tiedos...
Aika hyvin tuosta "huolettomuudesta" on päässyt näpäyttämään takaisin kun kuulee korjauksien hintoja. Sijaisautolla ajelevat kun audi tai vastaava laatupeli seisoo viikkoja merkkikorjaamon jonossa tai odottaa varaosaa. Harrastajalla löytyy sijaisautot omasta takaa jos ei heti ehdi korjaamaan.

Jännä homma kuinka olen törmännyt useisiin ihmisiin, jotka pullistelevat uudella laatuautollaan. Useimmiten heillä on ollut varaa juuri ja juuri sellaiseen ökymersuun tai vastaavaan joka tarjoaa samaa luokkaa olevan suorituskyvyn kuin 90-luvun turboton saab. kun hiukan mainitsee suorituskyvyn erosta vaikka johonkin AEROon niin alkavat puhua AMG:stä tai M-sarjasta.

Aivan sama jos asun Palmbergin rakentamassa yksiössä ja perustelen valintaani saman firman rakentamilla luksustaloilla. Minusta tuntuu että uuden auton tuoksu on joillekin kiihottavampi kuin naisen tuoksu ja myös tutumpi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5267
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kuvittelin pääseväni vähällä ropaamisella kun ostin tuon pommarin, kuvittelin turhaan ja väärin.

Tähän mennessä vaihdettuja osia (2,5 vuoden aikana, 170-200tkm):
moottorin ylätukikumit
moottorin hydrauliset alatuet
DI-kasetti
vuotava venakopan tiiviste
kaikki alipaineletkut
akku
kytkin (kaikkinensa. Syöpynyt väliletku söi molemmat sylinterit, ainoastaan letku säiliöltä polkimelle jäi vanhaa)
bensapumppu
tuulilasi
lämppärin kenno
jakopään ketku tp-rojuineen
jarrulevyt+palat+ilmausruuvit (satulat jo kolisevat, vaihtoon menossa)
alustan lähes kaikki puslat
iskarit+jouset (ei olleet rikki, mutta laiskat)
takaheijastinpaneeli
imuilman lämpöanturi
nestelämpötila-anturi
tps-potikka
tk-moottori (väliaikainen ratkaisu atm. paikallaan, asconasta)
polttoaineen täyttöputken klemmarit
yksi keskuslukon ovimoottori (kaksi porsimassa lisää, uusin kaikki loput kerralla)
ABS-anturi oikeasta takapyörästä
Pakoputken katin kannatin

Siinäpä ne mitä tuli mieleen, varmaan on paljon mitä en nyt muista.

Seuraavaksi pommari lähtee ympärimaalaukseen, ovien pohjat alkaneet ruostua ja ainakin yhdestä lokasuojan kaaresta löytyi alkavaa.

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Su Huhti 11, 2010 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tobbana kirjoitti:Kuvittelin pääseväni vähällä ropaamisella kun ostin tuon signaturen pommarin, kuvittelin turhaan ja väärin.

Tähän mennessä vaihdettuja osia (2,5 vuoden aikana, 170-200tkm):
...
Oisit vaan pitänyt vanhan satkusi, johan tuolla rahalla/vaivalla olisi tehnyt siitä hjuvan vekottimen... :mrgreen:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5267
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

lordofgreed kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Kuvittelin pääseväni vähällä ropaamisella kun ostin tuon signaturen pommarin, kuvittelin turhaan ja väärin.

Tähän mennessä vaihdettuja osia (2,5 vuoden aikana, 170-200tkm):
...
Oisit vaan pitänyt vanhan satkusi, johan tuolla rahalla/vaivalla olisi tehnyt siitä hjuvan vekottimen... :mrgreen:
No eläpä muuta virka, tullu kirottua jokusen kerran, mut hyvään kotiin sekin onneksi pääsi. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mitäs niitä pussihousuja muihin vaihtamaan...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ajelen vanhahkoilla autoilla juuri pääomakulujen puuttumisen takia. Nykyiset käyttöpelini ovat vuosilta -95 ja -97. Nykyarvoiltaan ehkä 1000 ja 2000e.
Jatkossa käsittelen siis käyttöautoa. Harrasteauto on eri asia, jonka kuluja tai arvoa ei lasketa. :wink: Harrastuksiin pitääkin mennä kaikki ylimääräiset rahat, sillä harrastuksiin käytetty raha menee enemmänkin hyvänolon hankkimiseen, ei pakolliseen kulkemiseen ja elämiseen.

Seuraan autojen kilometrikuluja suhteellisen tarkasti ja auton vaihdon ajankohdan määrää kilometrikulujen kasvu. Käyttöauto lähtee paaliin myös, jos sitä pitää alkaa hitsaamaan ruosteen takia.
Rajana on ollut yleensä joku 0,20 e/km. Huomioin siis kuluissa kaiken. Myös pääomakulut, jotka ovat yleensä kaikkein suurin kuluerä bensan lisäksi. Renkaat, huollot, vakuutukset ovat yleensä mitättömiä kokonaisuuteen nähden. Korjauksen kannattavuus pitää siis suhteuttaa auton kokonaiskuluihin ja arvioituun jäljelläolevaan omistusaikaan, siis käyttöarvoon, ei auton itsensä rahalliseen arvoon.

Merkittävästi nykyisiä autojani uudempi ja ehkä jopa parempi auto, sanotaan vaikkapa vm 2005, ja ajettu enintään 150000 km, maksaisi vähintään 10 - 15 000 e. Tätä varten joutuisin ottamaan lainaa tai autoliikkeen rahoitusta vähintään 10000e, josta sitten makselisin auton kulujen lisäksi kolmen vuoden aikana ainakin 350 / kk.

Toinen vaihtoehto on ostaa n. 3000 - 4000 euron pikkukikotin käteisellä. Tuohon hintahaarukaan osuu esim. nettiautossa satoja vm. 98 -00 autoja. Tyypillinen km-lukema on 150 - 250000 km. Koska auto on ostettu käteisellä, sitä voi korjata / korjauttaa vaikkapa 2000 eurolla vuodessa ja kokonaiskustannus on vielä selkeästi uudempaa autoa halvempi. Tällä perusteella vaihdatin vaimon autoon 240 euron tuulilasin vaikka maksoin autosta pari vuotta sitten 1800 e. Autoa on tarkoitus pitää vielä vuosi tai pari tai kunnes nyt jo toisinaan hajahtava kytkin alkaa luistaa.

Ruostetta en halua ostaa, sitä saa kyllä autoihin ihan ilmaiseksikin.

Tähän asti olen pitänyt auton käyttöikänä minulle yhtä vuotta jokaista ostohinnan tuhatta euroa kohden. Olen siis laskenut halvan (<5000e) käytetyn auton menettävän arvoaan 1000 e / vuosi. 20 000 euron auton arvonalenemaa ei onneksi ole tarvinnut vielä huomioida. Tämä on siis vain oma sääntöni. Ei mikään yleispätevä. Nyt käytettyjen autojen hinnat ovat tulossa reilusti alaspäin, joten arvonaleneman rajaakin on aika uudistaa omalla kohdallani.

Sanoisin karkeasti arvioiden, että 90- luvun auton omistaminen maksaa käytännössä 15 - 25 s/km ostohinnasta ja mittarilukemasta riippumatta. 80 luvun autoilla pääsee yleensä alle 15 s/km ja 2000 luvun autoilla ajaminen maksaa 25 - 60 c /km juuri pääomakulujen takia. Huoltoon ja varaosiin menee sama raha niin vanhoilla, kuin uusilla. Nämä hinnat ovat siis karkeita yleistyksiä mutta sanoisin että ovet keskimäärin aika lähellä totuutta.

Pomo käytti kolmivuotiaan Volvo V70:n juuri jossain isossa huollossa (120 tai 150000km tjsp.) Lasku oli kuitenkin yli 800 e. Auton arvo on pudonnut kolmessa vuodessa kuulemma 19000 e (Uutena 48 000e). Auts. 8O Pelkästään tuolla arvonalenemalla saisi jo aika tuoreen 9-5 Saabinkin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

En voisi kuvitellakkaan ajavani uudella autolla. Ne ovat niin persoonattomia, samaa harmaata massaa kaikki. (tosin voisin kyllä huolia rollsin phantomin jos sellainen minulle lahjoitettaisiin.. :lol: ) Niinkun jotkut olivatkin jo todenneet niin todelliset kustannukset ovat vanhassa autossa halvemmat. Kun miettii uuden auton osto, huolto ja käyttökuluja. Vanhaan voi tehdä lähes kaiken itse ja osatkin voi ostaa käytettynä jos näin haluaa. Tietokoneet eivät ole luotettavia, käyttöjärjestelmät kaatuvat, piirit kärähtävät ja tulee viruksia. Samaa voi ajatella uusista autoista, sillä mitäpä muuta ne ovat, kuin tietokoneita pyörillä.. Jos johonkin boksiin tulee vika, niin korjaus on kallista ja sitä on huono lähteä tekemään itse tien päällä, niihin kun ei oikein voi soveltaa nippareita ja jeesusteippiä.. Tuskin on mitään tiettyä hetkeä milloin vanha auto tulisi vaihtaa pois, se riippuu täysin siitä mihin omistaja itse uskoo kykenevänsä. Tosin olen vahvasti siinä uskossa, että vanhoissa autoissa on paljon vähemmän korjattavaa kuin uusissa, koska ns. "lastentaudit" on jo ehditty korjata suurimmasta osasta. Omaa vanhustani en vaihtaisi pois. Se on luotettava, persoonallinen, riittävän tehokas ja varusteltu vielä nykyautoihinkin verrattuna, ja koska se on "käyttö-harraste" enkä saisi ikinä omiani pois myydessä.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

9-5T kirjoitti:
saapasjalkakissa kirjoitti: Vanhaan voi tehdä lähes kaiken itse ja osatkin voi ostaa käytettynä jos näin haluaa.
Näihän se on uudessakin.
No riippuu tietysti osasta, mutta kyllä se on huomattavasti hankalampaa yrittää löytää käytettyä osaa ihan uuteen juuri markkinoille tulleeseen tai muutaman vuodenkaan vanhaan, kuin vaikkapa kymmenen vuotta vanhaan autoon, ja takuuasioissahan ei välttämättä katsota hyvällä jos joku kotimekaanikko on käynyt räveltämässä jotain.. Ja tarkoitin lähinnä, että noiden uusien sähkövikoja tms. on hieman hankalampi lähteä korjailemaan itse. Vian paikantaminenkaan ei ole nykyään enää niin yksinkertaista kun kaikki on piilotettu muovien ja eristeiden alle, eikä tilaakaan ole konehuoneissa samanlailla, kuin vanhoissa on.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja SB90 »

saapasjalkakissa kirjoitti:En voisi kuvitellakkaan ajavani uudella autolla. Ne ovat niin persoonattomia, samaa harmaata massaa kaikki. (tosin voisin kyllä huolia rollsin phantomin jos sellainen minulle lahjoitettaisiin.. :lol: ) Niinkun jotkut olivatkin jo todenneet niin todelliset kustannukset ovat vanhassa autossa halvemmat. Kun miettii uuden auton osto, huolto ja käyttökuluja. Vanhaan voi tehdä lähes kaiken itse ja osatkin voi ostaa käytettynä jos näin haluaa. Tietokoneet eivät ole luotettavia, käyttöjärjestelmät kaatuvat, piirit kärähtävät ja tulee viruksia. Samaa voi ajatella uusista autoista, sillä mitäpä muuta ne ovat, kuin tietokoneita pyörillä.. Jos johonkin boksiin tulee vika, niin korjaus on kallista ja sitä on huono lähteä tekemään itse tien päällä, niihin kun ei oikein voi soveltaa nippareita ja jeesusteippiä.. Tuskin on mitään tiettyä hetkeä milloin vanha auto tulisi vaihtaa pois, se riippuu täysin siitä mihin omistaja itse uskoo kykenevänsä. Tosin olen vahvasti siinä uskossa, että vanhoissa autoissa on paljon vähemmän korjattavaa kuin uusissa, koska ns. "lastentaudit" on jo ehditty korjata suurimmasta osasta. Omaa vanhustani en vaihtaisi pois. Se on luotettava, persoonallinen, riittävän tehokas ja varusteltu vielä nykyautoihinkin verrattuna,
ja koska se on "käyttö-harraste" enkä saisi ikinä omiani pois myydessä.

Sama! Nyky autot ovat persoonattomia tinanappeja maapallolla.. :twisted:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja Svc »

saapasjalkakissa kirjoitti:En voisi kuvitellakkaan ajavani uudella autolla. Ne ovat niin persoonattomia, samaa harmaata massaa kaikki. (tosin voisin kyllä huolia rollsin phantomin jos sellainen minulle lahjoitettaisiin.. :lol: )
Pointti on nimenomaan siinä, että persoonallinen uusi auto maksaa toistaiseksi liikaa. Esim. Audi S6 olisi kyllä minulle ihan riittävän persoonallinen mutta 140 000 euron hintalappu hiukan yskittää. Jopa Toyota Avensiksestakin saa persoonallisen lisävarusteilla mutta silloin hintalapussa lukee liki 50 000 e. Ei kiitos.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

lolleroinen. og-satku ja cc tonnari ei kyllä ole mitenkään "persoonallisia".
Ensimmäiset varsinkin oman aikansa tusinatuotteita. Kyllä, edistystä on tapahtunu,
esim obd2 on tosi kätevä jos jotain ongelmaa epäilee, saa melko nopeesti suljettua pois vian aiheuttajat. Ei hirveesti kiinnostas debugata jotain LH jettiä tms himmeliä. Uudempiin saappeihin saatavilla oleva WIS auttaa kotimekaanikkoa kummasti, huomattavasti kätevämmässä muodossa tieto kun vanhempiin malleihin. Mutta kuten sanottu jos diggaa pussihousuista ja vhs:tä niin eipä sitä kukaan kiellä elämästä "kasaria".
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

JouniCSE kirjoitti:lolleroinen. og-satku ja cc tonnari ei kyllä ole mitenkään "persoonallisia".

Uudempiin saappeihin saatavilla oleva WIS auttaa kotimekaanikkoa kummasti, huomattavasti kätevämmässä muodossa tieto kun vanhempiin malleihin.

Mutta kuten sanottu jos diggaa pussihousuista ja vhs:tä niin eipä sitä kukaan kiellä elämästä "kasaria".
Kyllä ne alkavat tänä päivänä jo ollakin persoonallisia, kun puolet on paalissa ja joka toinen vastaantulija on golf tai corolla.. Jos ei satu kannettavaa omistamaan niin eipä siitä wis:istä paljon hyötyä ole jos auto kusahtaa tien päälle kesken matkanteon. Paperiversioita voi aina kuskata vaikka mukana. Ja kyllä; mihinkään 90-luvun jälkeen valmistettuun ei voi luottaa. Jatkan siis matkaa tyytyväisenä tekoturkis-penkeillä pussihousuissani ja annan c-kasettien raikua stereoissa. 8)
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

onhan se vanhan auton omistaminen noin harrastusmielessä ihan jees, mutta olen kyllä nykyään niin mukavuuden haluinen, etten kuupalla/tonnarilla/satkulla haluaisi joka päivä ajella. Tuo femma sopii vain omaan hanskaan niin paljon paremmin.

Itsellä on tuo femma ollut nyt n. 5v, eikö ole kertaakaan tarvinnut viedä merkkikorjaamoon sen takia, etteikö itse pystyis korjaamaan, ihminen nämä uudemmatkin on suunnitellut. Vaikka eihän tuo oma femma nyt enää ihan tuore vehje ole :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ajatuksia vanhan auton omistamisesta

Viesti Kirjoittaja zammuel »

JouniCSE kirjoitti:lolleroinen. og-satku ja cc tonnari ei kyllä ole mitenkään "persoonallisia".
Kyllä se OG-satku vaan kansainvälisesti katsoen on muotoilultaan yms. aika persoonallinen auto. Suomessa niitä vaan sattuneesta syystä on aikoinaan ostettu niin paljon että siitä on tullut peruskauraa.

Ainakin minun silmääni sekä 80- että 90-luvun tonnarit ovat muotoilultaan tavanomaisempia aikakautensa autoja kuin OG-satku. Tekniikka ja monet ominaisuudet ovat toki epäilemättä OG-autoja uudenaikaisempia.

Esim. Iso-Britanniassa OG900 on hyvinkin arvostettu juurikin sen "persoonallisuutensa" ja hyvän maineensa vuoksi.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Vastaa Viestiin