Ajelen vanhahkoilla autoilla juuri pääomakulujen puuttumisen takia. Nykyiset käyttöpelini ovat vuosilta -95 ja -97. Nykyarvoiltaan ehkä 1000 ja 2000e.
Jatkossa käsittelen siis käyttöautoa. Harrasteauto on eri asia, jonka kuluja tai arvoa ei lasketa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Harrastuksiin pitääkin mennä kaikki ylimääräiset rahat, sillä harrastuksiin käytetty raha menee enemmänkin hyvänolon hankkimiseen, ei pakolliseen kulkemiseen ja elämiseen.
Seuraan autojen kilometrikuluja suhteellisen tarkasti ja auton vaihdon ajankohdan määrää kilometrikulujen kasvu. Käyttöauto lähtee paaliin myös, jos sitä pitää alkaa hitsaamaan ruosteen takia.
Rajana on ollut yleensä joku 0,20 e/km. Huomioin siis kuluissa kaiken. Myös pääomakulut, jotka ovat yleensä kaikkein suurin kuluerä bensan lisäksi. Renkaat, huollot, vakuutukset ovat yleensä mitättömiä kokonaisuuteen nähden. Korjauksen kannattavuus pitää siis suhteuttaa auton kokonaiskuluihin ja arvioituun jäljelläolevaan omistusaikaan, siis käyttöarvoon, ei auton itsensä rahalliseen arvoon.
Merkittävästi nykyisiä autojani uudempi ja ehkä jopa parempi auto, sanotaan vaikkapa vm 2005, ja ajettu enintään 150000 km, maksaisi vähintään 10 - 15 000 e. Tätä varten joutuisin ottamaan lainaa tai autoliikkeen rahoitusta vähintään 10000e, josta sitten makselisin auton kulujen lisäksi kolmen vuoden aikana ainakin 350 / kk.
Toinen vaihtoehto on ostaa n. 3000 - 4000 euron pikkukikotin käteisellä. Tuohon hintahaarukaan osuu esim. nettiautossa satoja vm. 98 -00 autoja. Tyypillinen km-lukema on 150 - 250000 km. Koska auto on ostettu käteisellä, sitä voi korjata / korjauttaa vaikkapa 2000 eurolla vuodessa ja kokonaiskustannus on vielä selkeästi uudempaa autoa halvempi. Tällä perusteella vaihdatin vaimon autoon 240 euron tuulilasin vaikka maksoin autosta pari vuotta sitten 1800 e. Autoa on tarkoitus pitää vielä vuosi tai pari tai kunnes nyt jo toisinaan hajahtava kytkin alkaa luistaa.
Ruostetta en halua ostaa, sitä saa kyllä autoihin ihan ilmaiseksikin.
Tähän asti olen pitänyt auton käyttöikänä minulle yhtä vuotta jokaista ostohinnan tuhatta euroa kohden. Olen siis laskenut halvan (<5000e) käytetyn auton menettävän arvoaan 1000 e / vuosi. 20 000 euron auton arvonalenemaa ei onneksi ole tarvinnut vielä huomioida. Tämä on siis vain oma sääntöni. Ei mikään yleispätevä. Nyt käytettyjen autojen hinnat ovat tulossa reilusti alaspäin, joten arvonaleneman rajaakin on aika uudistaa omalla kohdallani.
Sanoisin karkeasti arvioiden, että 90- luvun auton omistaminen maksaa käytännössä 15 - 25 s/km ostohinnasta ja mittarilukemasta riippumatta. 80 luvun autoilla pääsee yleensä alle 15 s/km ja 2000 luvun autoilla ajaminen maksaa 25 - 60 c /km juuri pääomakulujen takia. Huoltoon ja varaosiin menee sama raha niin vanhoilla, kuin uusilla. Nämä hinnat ovat siis karkeita yleistyksiä mutta sanoisin että ovet keskimäärin aika lähellä totuutta.
Pomo käytti kolmivuotiaan Volvo V70:n juuri jossain isossa huollossa (120 tai 150000km tjsp.) Lasku oli kuitenkin yli 800 e. Auton arvo on pudonnut kolmessa vuodessa kuulemma 19000 e (Uutena 48 000e). Auts.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Pelkästään tuolla arvonalenemalla saisi jo aika tuoreen 9-5 Saabinkin.