Ei SAA**N*!!!!

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
petteri75
"Hölösuu"

Re: Ei SAA**N*!!!!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

kalle37 kirjoitti:Muistan kakarana kun piti melkein syödä väkisin kalakeittoa. Silmä kun välttöi muljautin kalapalat takasin kattilaan :D

Ei sitä väkisin syötetty, mutta pöydässä piti olla niin kauan kun oli syönyt.

Nykyään kyllä syön miellelään kalakeittoa, mutta useampi vuosikymmen siinä meni 8O
Perhana, itsellä melkein sama paitsi että ongelmana oli kalanruodot. Vieläkin tuntuu kuinka kurkussa pisteli kalanruoto, oli se sitten keitosta tai muusta. Ja ei puhettakaan pöydästä nousemisesta ennen kuin lautanen oli tyhjä. Kala noin yleensäkin alkoi maistumaan vasta joskus 25-vuotiaana ja kieltämättä sitä aina hiukan katsoo, että ei ole ainakaan poikittain menossa kurkkuun.

Jos joku pahoinpitelee lievästi tai muutenkaan minun lapsiani, huolehdin siitä että tämä virheellinen toiminta päättyy. Kaikin keinoin.
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:Eli jos minä oikein ymmärsin niin tässä on se ero Hattulan tätien metodeihin että niskasta ei pidetä kiinni eikä fyysistä välivaltaa käyttäen tungeta ruokia suuhun?
Yhteistä on pakkosyönti?
Jotakuinkin näin... hyvät käytöstavat on pakko oppia, oli se sitten kivaa tai ei, ja hyviin käytöstapoihin kuuluu syödä ruoka mukisematta jos se on edessä lautasella.

Tietenkin tilanne muuttuu muksujen iän myötä, jossain vaiheessa he saavat itse päättää paljonko lautasella ruokaa on, mutta syömättä oloon tai vaihtoehtoiseen pöperöön ei lupaa irtoa niin kauan kun asuvat kotona.

Mielestäni on vanhemmilta jopa täysin edesvastuutonta antaa alta kouluikäisten lasten päättää itse mitä he syövät ja kuinka paljon. Päiväkoti tai koulu on taas eri juttu kuin koti... niissä ei aika ja henkilöresurssit riitä henkilökohtaisesti valvomaan jokaisen lapsen syömistä. Siksi hommaan täytyy ottaa pientä joustoa ja antaa lapsille mahdollisuus jättää ruokaa tai ronklata. Kodin tehtävä on kuitenkin opettaa käytöstavat, joten en valita esim siitä että nuorimmaisen kanssa käytiin vuodenpäivät joka pirun päivä keskustelu siitä että miksi kotona on pakko syödä salaattia kun päiväkodissa ei ole... oppi meni otsaluuhun ja poika alkoi päiväkodissakin syömään salaattia vapaaehtoisesti.

Oon varmaan jyrkkä styroksi ja traumatisoin meidän tenavat pahemman kerran :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
rmeller
"Aero"

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Jussi kirjoitti: Päiväkoti tai koulu on taas eri juttu kuin koti... niissä ei aika ja henkilöresurssit riitä henkilökohtaisesti valvomaan jokaisen lapsen syömistä.
Useimmissa päiväkodeissa henkilökunta aika tarkkaan tietää mitä kukin lapsi on syönyt, sama jatkuu eskarissakin. Henkilökuntahan ainakin täällä syö samassa pöydässä samaan aikaan kuin lapsetkin joten väkisinkin seuraavat syöntiä ja monessa paikassahan lasten on käytävä näyttämässä lautasensa.
Tuo pakkosyöttö nyt tuntuu erittäin oudolta ja "oudosti" reagoisin itsekin. Muistan kyllä nieleskelleeni oksennusta kun isovanhemmat pakkosyöttivät keitettyjä vihanneksia (mitä en oikeastaan juurikaan syö edelleenkään) mutta kaikkea onn on maistettava periaatetta varmaankin noudatetaan useimmissa päiväkodeissa ja eskareissa. Päivähoitohenkilökunta toki oppii lasten tavat ja mieltymykset, tosiasiahan on että kaikki eivät kaikkea kuitenkaan _voi_ syödä. Itsellenikin tuo keitetty vihannesjuttu on se että edelleen vaikkapa kukkakaali saa aikaan oksennusreaktion, halusin tai en ja sama asia oli silloin lapsena. Keitettyjä porkkanoita pystyin kunnolla syömään vasta yli 30-vuotiaana.

edittiä: kirjoitus- ja ajatusvirheet, itse en ole päiväkodissa/eskarissa töissä mutta lähipiiristä löytyy
VAG
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Jossakin pakkosyötön ja ns. vapaan kasvatuksen välimaastossa on sellainen kuin yksilöä ja ihmistä kunnioittava ohjaava kasvatus. Jokainen lapsikin on ihminen jolla on omat yksilölliset erityispiirteet. Itse en yritä tunkea lapsiani johonkin tiettyyn muottiin luullen että sitten niistä tulee paremepia ihimisiä. Katkeria luonnevikaisia idiootteja niistä mun mielestä suuremmalla todennäköisyydellä tulee jos niitä yksioikoisesti pakotetaan johonkin. Mitä aikuinen tekee jos se pakotetaan tunkemaan aina kaikki millä vaan lautasella oleva mikä vaan ruokaa väkisin suuhun?
9000CS 2,3
Juha96
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Haikara kirjoitti:Hel****i sentään tätä nykyaikaa :evil:
Ei tuollainen toiminta ole nykyaikaa, vaan kaikuja menneiltä ajoilta. Nykyaikaa on se, että tuohon puututtiin ja asia vietiin käräjille.

Itselleni on jäänyt muistiin tokaluokalta tapaus, jossa opettaja pakotti kaverini syömään lautasellaan olleet perunanpalat loppuun. Kun kaverini hermostui ja päräytti lautasensa perunankappaleineen luokan lattialle, opettaja niskasta kiinni ottaen ohjasi kaverin poimimaan kylmenneet perunankappaleet lattialta ja syömään ne. Kerroin tästä kotona vanhemmilleni ja varmaan kaverikin kertoi kotonaan, mutta ei kenellekään tullut mieleenkään lähteä asiasta mitään juttua nostamaan.

Tämä tapaus oli 1980-luvun alussa. Opettaja oli syntynyt 1920-luvulla ja saanut opettajankoulutuksensa 1940-luvun lopulla. Erittäin hyvä ja mukava opettaja, mutta oman aikakautensa tuote - nykyään moinen toiminta ei enää olisi hyväksyttävää.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:Mitä aikuinen tekee jos se pakotetaan tunkemaan aina kaikki millä vaan lautasella oleva mikä vaan ruokaa väkisin suuhun?
Sinänsä turha pohdinta että aikuinen, joka osaa käyttäytyä, syö kaiken lautasella olevan ruoan :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
2495
"Aero"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Jussi kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Mitä aikuinen tekee jos se pakotetaan tunkemaan aina kaikki millä vaan lautasella oleva mikä vaan ruokaa väkisin suuhun?
Sinänsä turha pohdinta että aikuinen, joka osaa käyttäytyä, syö kaiken lautasella olevan ruoan :)
Aikuinen nyt yleensä valitsee lautaselleen ruokaa, josta hän pitää :D Voi olla tietenkin että joskus tulee maistettua jotain uutta mikä ei välttämättä ole hyvää ja jää syömättä.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minä en näe syömistä minään "käyttäytymis" asiana. Syöminen on ruokailuasia joka taas on aika henkilökohtainen asia. Minutkin pakotettiin syömään vaikka mitä mutta en varmasti "oppinut" syömään mitään sen ansiosta. Nykyään syön mitä haluan enkä varmasti syö mielestäni pahaa ruokaa. Minua ei siis saatu nujerrettua (eli "kasvatettua"). 8)
Jos joku ulkopuolinen pakottaa minun lapset syömään jotakin niin sitten myös minulla on oikeus samoihin oikeuksiin vedoten pakottaa hänet syömään mitä minä haluan. En suosittele kokeilemaan, se voi olla ainakin herkille ihmisille rankan näköistä puuhaa.
Hyvää käytöstä on sanoa ruoan tarjoajalle: Ei kiitos ja jättää syömättä jos ei maistu.
Huonoa käytöstä on sanoa sille esim että: Syö huara itte puuros. :wink:
Itse olen varmaan sanonut molempia mutta lapsille tietty opetan sitä hyvää käytöstä. :)
9000CS 2,3
Saapas
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Saapas »

KTM SD
Vastaa Viestiin