Linuxia ja muita unixeja jo niin pitkään käytelleenä alkaa olla Windows-niksit jo aika ruosteessa, mutta silloin kun on tarvinnut Windowsseja uudelleen asennella, niin uudemmat on menneet bootticd:llä ihan näppärästi eikä tarvitse mitään formatointeja itse tehdä. Vanhempia varten olen tehnyt itse boottikorpun joka sisältää cd-ajurit.
Mitä noihin sukulaisuuksiin ja Windowssien sisälmyksiin tulee, niin 95/98/ME ovat kaikki "dossipohjaisia". NT ei sisällä enää dossia, Windows 2000 on toiselta nimeltään NT 5, ja XP on käytännössä 2000 vähän ulkoasua muutettuna ja peli/multimediatukea paranneltuna. Eli NT kernelihän noissa kaikissa viimeksiluetelluissa on.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:
Mitä noihin sukulaisuuksiin ja Windowssien sisälmyksiin tulee, niin 95/98/ME ovat kaikki "dossipohjaisia". NT ei sisällä enää dossia, Windows 2000 on toiselta nimeltään NT 5, ja XP on käytännössä 2000 vähän ulkoasua muutettuna ja peli/multimediatukea paranneltuna. Eli NT kernelihän noissa kaikissa viimeksiluetelluissa on.
Nyt on Windows asennettu uudestaan ja taas toimii ainakin vähän aikaa. Jopa Flash playerikin toimii taas. Olihan siinä hommaa kun sai taas kaikki ajurit ja päivitykset asennettua, mutta kyllä kannatti.
Toi käyttökuntoon ja mieleisekseen laittaminen on tietokoneissa harvinaisen v***mäistä. Pöytäkoneen kokoaa osista puolessa tunnissa, mutta käyttiksen ja ohjelmistojen kanssa pöllöilyyn menee aina vähintään kaksi päivää.
Hieman off topic, mutta asentelusta kuitenkin:
Taannoisesta kannettavasta levisi romppuasema takuuaikana, kun soittelin huoltoon sieltä ilmoitettiin että pitää ensiksi yrittää järjestelmän palautusta tehdasasetuksiin ja vasta sitten ne ottaa sen takuu huoltoon. Oli melkoinen taistelu saada huollon valopäänörtit ymmärtämään että en ala tekemään monen päivän työtä turhan takia kun ongelma tulee kuntoon tökkäämällä uusi romppuasema koneeseen. Kun huollossa eivät ymmärtäneet otin yhteyttä suoraan valmistajaan ja ilmeisesti sieltäpäin annettiin pyyhkeitä huollolle... vielä samalla viikolla oli normaali jatkettu takuu oli muuttunutkin jatketuksi on-site-takuuksi ja huoltofirman nörtti kävi laittamassa koneen kuntoon meikäläisen omalla pöydällä. Otti aikaa 10 min... ja mitään ei tarvinnut asennella uusiksi tai poistaa.
Meinasi useampaan otteeseen keittää kunnolla kun yritti vääntää asiaa huoltofirman kanssa... toisaalta heidänkin kantansa kyllä ymmärtää kun miettii millaiset tumpulat tietokoneita omistaa ja käyttää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Toi on kyllä ihan totta mutta toi WIN menee joskus kyllä niin jumiin että ei auta kuin rekisteriä siivoilla joskus jopa käsin, siten olen viimeaikoina selvinnyt formatoinneilta. On noi siivous ohjelmat jonkun verra parantuneet sitten viimevuosikymmenen kun silloin sai kaikki turhat rekisterimerkinnät poistaa käsin regeditillä.exe
se93tbo kirjoitti:No mulla oli sitten huono muistikuva Me:stä että olisi samanlainen Kuin 98. Mutta eikös 2000 ole vähän niinkuin sukua Nt:lle/XP:lle
2000 on sukua 98:lle ja Xp ei oo sukuu kyl NTeel
Jaahan mie oon aina luullu että 2000 ja xp on nt pohjaiset (mänkö se näin nt=4.0 2000=4.1 ja xpöö siihen jatkoo), iteltä kyllä löytyy kaikki maholliset winukat ja linukat. Sitten kun lopetan lopullisesti pelaamisen netissä niin siirryn linuxiin kokonaan.