kiilakirves

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja JKen »

Kuva
RIP Onni tai Voitto ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
kokenut
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 10:15

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja kokenut »

Kirjoitin allaolevan kommentin Kuningaskuluttajan sivuille.
Laitoin sen tällä tavalla , et'ei katoa mahdollisen poistamisen vuoksi. Peli on kohdaltani rehellistä, eikä minulla ole mitään salattavaa. Linkistä voi aika-ajoin katsoa onko kirjoitus tallella.


http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3131

Testin säännöt
Kirjoittanut innovaatio Ti, 11/09/2012 - 12:48.

Halkomakirveiden testi sai merkillisen käänteen siinä vaiheessa, kun todettiin, ettän Vipukirves pärjäsikin yllättävän hyvin testissä. Itse asiassa se rankattiin parhaaksi hakomisominaisuuksiensa ja turvallisuutensa johdosta. Testiin oli myös kelpuutettu Vipukirveen keksijän markkinoille ideoima autonrengaspölkky. Sen todettiin lisäävän pilkonnan helppoutta ja turvallisuutta. Testin tarkoitus lie ollut löytää halkomakirveiden paremmuusjärjestys. Se löytyikin, mutta järjestys ei nähtävästi ollut mieluinen jollekin, koska Vipukirves diskattiin melko ohuen syyn perusteella. Testaajat olivat rutinoituneita perinteisen kirveen käyttäjiä. Se sallittiin, että he voivat ottaa oppia toinen toisiltaan katsellessaan toistensa pilkontaa. Kevään ensimmäisessä testissä kullakin testaajalla oli vielä vähäinen kokemus Vipukirveen käytöstä, joten päätettiin antaa jatkoaikaa. Pari kuukautta lisäaikaa oppia Vipukirveen käyttö.
Niin kuin monessa muussakin oppimisen asiassa on hyvä käyttää asiantuntijan apua. Ohjekirjoista ei löydy millään sitä vuosikymmenten käytännön tuomaa kokemusta, minkä voi muutamalla sanalla siirtää toiselle henkilölle. Niinpä tässäkin tapauksessa puhelimitse on käyty keskusteluja puolin ja toisin. Tällaisia keskusteluja käydään lähes päivittäin valmistajan ja asiakkaiden välillä. Säännöistä vielä sen verran, että en ole missään nähnyt kyseisiä sääntöjä. Toisekseen en minä ollut testaamassakaan.
Puhelinkeskustelussa keväällä ennen ensimmäistä testiä oli kyllä puhe siitä, että ei saa neuvoa testaajia?
Nyt tämän toisen testin kohdalla ei mitään sellaista puhetta ollut. Koska tarkoitus oli opetella Vipukirveen käyttö, niin onko järkevää jättäää käyttämättä kaikki mahdollinen saatavissa oleva apu. Vipukirveen käytön oppiminen sinänsä on maailmaan "yksinkertaisin" asia , kun vain muistaa pitää varren päästä kiinni ja myös mahdollisimman hellästi, että se pääsee pyörähtämään käyttäjänsä käsissä. Tällöin vipuvaikutus on optimaalinen, turvatekijät maksimissaan, ekä tärähdyksiä tule käsiin. Onhan tämä tällainen toki täysin poikkeavaa perinteisestä pilkonnasta, mutta se ei mielestäni saisi enää tänä kehityksen aikana vuonna 2012 olla mikään este sille etteikö kansa saisi todellista tietoa tässäkin asiassa. Kenen etua loukkaa, jos myös Vipukirveestä tehty pilkonnan testiosa näytetään sellaisena, kuin se oli?
Testattaessa perinteisiä (kiila) kirveitä on luonnollista, että niissä on sen verran eroja, että parhaat erottuu joukosta. Vipukirves on kuitenkin toimintaperiaatteeltaan niin poikkeava ensimmäisenä maailmassa, että suora vertailu perinteisiin ei anna oikeata kuvaa. Miksi verrata autoa ja polkupyörää? Kummallakin on omat etunsa.
Mainitsen vielä, että Vipukirves on maailman ensimmäinen kirveenomainen puunpilkontatyökalu, jonka terä,sen epäkeskisen muotoilun aiheuttaman liikeradan johdosta,pysähtyy pilkottavan puun päälle.
Testissä mukana ollut autonrengaspölkky ei sovellu perinteisellä kirveellä sarjapilkontaa tehdessä, koska varren alle voi jäädä klapi aiheuttaen pahan tärähdyksen käsiin tai varren katkeamisen.
Tietooni ei ole tullut ainoatakaam onnettomuutta Vipukirveellä koko sen olemassaolon (7-v.)aikana.
Kehitys menee eteenpäin tälläkin alalla, eikä maapallokaan enää ole litteä.
Sanojeni vakuudeksi
Heikki Kärnä, Vipukirveen keksijä
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Testin säännöt

Kirjoittanut kk_toimitus Ke, 12/09/2012 - 15:44.
Vipukirves jätettiin pois testistä, koska kirveen suunnittelija otti yhteyttä testaajiin ja kävi tapaamassa heitä ottamatta huomioon sitä, mitä olimme hänelle sanoneet.

Ilmoitimme keväällä Kärnälle, että hänen on syytä jättää väliin testaajien tapaaminen myös testin ns kakkososan aikana.

Näin mm siksi, että haluan tehdä testin normaalissa kuluttajatilanteessa. Valmistaja ei takaa jokaiselle tuotteen ostajalle henkilökohtaista opetusta asiakkaan kotipaikkakunnalla.

Testeihini ei ole ennenkään kuulunut sellaista, että olisin sallinut yksittäisen testituotteen valmistajan ja testaajien tapaamisen testauksen aikana.

Yleisesti ottaen testi ei näytä enää ulos päin tasapuoliselta, kun yhdellä valmistajalle on tällainen etulyöntiasema ja tilaisuus puhua henkilökohtaisesti tuotteensa puolesta.

Lauri Miettinen, TV1 Kuningaskuluttaja
Lähde.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3131
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
kokenut
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 10:15

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja kokenut »

Tärkein unohtui: TURVALLISUUS
Kirjoittanut tukipuu Pe, 14/09/2012 - 12:46.

Koska tunnen hyvin tarkasti koko Vipukirves historian sen kaikkine vaiheineen aina synnytystuskista tähän päivään saakka, en voi olla ottamatta osaa tähän keskusteluun:
Ryhtyessään kehittämään jo kaukaa kivikaudelta käsissämme kulkenutta perustyökalua, kirvestä, uudelleen oli keksijän kirkkaimpana johtotähtenä saada siitä käyttäjäänsä mahdollisimman vähän uhkaava, siis mahdollisimman turvallinen. Työläys ja muut seikat olivat tietenkin myös mukana kuvioissa, mutta numero 1 oli alusta alkaen turvallisuus. Tämän asian korostaminen on yhä tärkeää, sillä polttopuunpilkonnassa tapahtuvat onnettomuudet ovat ikävä kyllä yhä tätä päivää. Tätä seikkaa ei varmastikaan tee paremmaksi se, että tämän päivän pilkkoja on hyvin usein nuori/nuori aikuinen, joka kuuluu siihen sukupolveen, joka on joskus lapsuudessaan nähnyt kirveen vaarinsa liiterissä, mutta ei ole saanut koskaan oppia sen käytössä, sillä kaupungistunut väestö luotti sähköön, kaasuun, kaukolämpöön, eikä kerrostaloistunut maaseutukaan kaivannut puuhellaa ja -saunaa takaisin.
Mutta aika on muuttunut. Olen huomannut sen konkreettisesti turuilla ja toreilla kanssaihmisten kanssa keskustellessani. Tänä päivänä arvostetaan taas luonnonmukaisuutta, eikä energian tuhlaaminen ole IN. Moni päivätyönsä suuressa kiireessä ja paineessa tekevä henkilö haluaa viettää lomansa/vapaa-aikansa esim. mökillä, jossa saunanpiipusta tupruaa tutuntuntuinen savukiehkura ja takkatulen loimu lämmittää leppoisasti illanhämyistä pirttiä.
MUTTA, koska tämä rentoutuja on todellakin usein juuri tuon edellä mainitun sukupolven edustaja, on hänen omatoimisen klapin tekonsa turvallisuuteen syytä kiinnittää huomiota:
- Pelkkä vielä paremmin puuhun uppoava terä ei välttämättä ole etu, sillä ohilyönnissä se uppoaa myös hyvin juuri siihen mihin sattuu pysähtymään.
- Raivokkaan lyönnin käsille antama toistuva tärähdys kipeyttää ranteet ja olkapäät.
- Puuhun juuttuneen terän irrottaminen kysyy usein sekä extra-voimaa että hermoja.
- Ohilyönnin vaaroista nyt puhumattakaan.
- Pilkkeiden kerääminen hakkuualustan ympäristöstä on myöskin selälle ja ranteille rasittavaa.
Kaikki tämä on ollut kirkkaana keksijän mielessä hänen kehittäessään klapinteon turvallisuutta. Eikä ekologisuus ole suinkaan unohtunut. Tästä oivallisena esimerkkinä on hänen kehittämänsä turvallisuuteen tähtäävä pilkontamenetelmä, johon olennaisena osana kuuluu käytetyllä autonrenkaalla suojattu hakkuualusta.
(Hauskaa sinänsä, että se sai esiintyä julkisesti myös tässä testissä, onneksi kokeneen ammattimiehen käsissä!)
- Käyttöohje on tärkeä osa ennen pilkkomisen aloittamista Vipukirveellä, siksi se on paitsi vihkosena tuotteen mukana myös hyvin monipuolisena neuvontana, kuvina ja videoina kotisivuilla. Puhelintuki kuuluu itsestään selvänä asiana jokaiselle ostajalle (tarvittaessa myös ulkomaisille) ja paikanpäälle voivat halukkaat tulla oppitunnille vaikkapa sen kaikkein hankalimman pöllinsä kanssa.
- TURVALLISUUS, siis se tärkein, jäi 6.9.2012 esitetyssä testissä täysin unohduksiin. Miksi?
- Samoin suomalaisen työn osuus, siis Avainlippu-käyttöoikeus, joka Vipukirveessä on 100% + Desing From Finland jäivät huomiotta. Samoin kansan oikeus päättää asiat itse.
MOTTO/KÄYTTÖOHJE: Lyö ja löysää - turvallisesti!

Lähde.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3131
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja Keme »

heh, joku aiemmin totesi jotain amerikkalaistyyppisestä markkinoinnista ja sitä tää tuntuu aika kovasti olevan. Myydää mielikuvia pitkillä sanahelinöillä.

Mä kyl ihmettelen vieläkin, että miten toi vipukirves aina hakeutuu pölliin ja sillä vaan ei voi lyödä ohi. Eikö sekin sen muutaman sentin verran uppoa sinne mihin se nyt sattuukaan pysähtymään?
jeeeeeee!
kokenut
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 10:15

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja kokenut »

Keme kirjoitti: Mä kyl ihmettelen vieläkin, että miten toi vipukirves aina hakeutuu pölliin ja sillä vaan ei voi lyödä ohi. Eikö sekin sen muutaman sentin verran uppoa sinne mihin se nyt sattuukaan pysähtymään?
VASTAUS. :idea:
http://www.vipukirves.fi/tuotekuvaus.htm
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mutta kun ei ole. Vastaus siis.
Jos olet kykeneväinen lyömään tavallisella kirveellä ohi pölkystä, niin uskallan väittää (eikä tähän väitteeseen rohkeutta tarvita), että ohilyönti on mahdollinen millä hyvänsä astalolla. Tämä ei toki ole vipukirveen syytä, mutta lienee turhaa puhua "ohilyönnin vaaroista", jos korjausehdotukseksi tarjottu työkalu ei kyseistä ongelmaa poista.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heikki Vipukirves kirjoitti: 5. Kysymys: Miksi varsi on niin pitkä?

Vastaus : Riittävän pitkä (90 cm) varsi takaa sen, ettei isku osu esimerkiksi jalkaasi, vaikka sattuisitkin lyömään pilkottavan puun ohi. Harhalyönnissä terä osuu maahan jonnekin etusektoriin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eli turvallisuus siltä osin on samaa luokkaa kuin tavallisella pitkävartisella kirveellä?

Ja jotta osallistumistani keskusteluun ei ymmärretä väärin:
En missään nimessä tyrmää keksintöä enkä tarkoita lietsoa pahaa ilmapiiriä sen ympärille. Olisi varmasti mielenkiintoinen vehjes koittaa ihan käytännössä (9000 automaatilla, pidä varasi, ilmestyn joku päivä pihalle :D), mutta lähinnä kaikki muu touhuilu tuotteen ympärillä vaikuttaa vähän kummalliselta. Jos Kuningaskuluttajalta erityisesti painotetaan, ettei testaajia kannata yrittää sparrata ja auttaa (on se sitten eettisesti ja moraalisesti oikein taikka ei, se kieltäminen siis), niin eihän se silloin kannata. Jos kehotusta ei noudateta, niin ei varmaan ole suuri yllätys, että palkokasvi löytyy poskionteloista ja testitulokset eivät päädy julkisiksi.
Samoin komppaan edelleen aeroa siinä, että kahta eri tarkoituksiin käytettävää työkalua ei kannata väen väkisin yrittää vertailla, semminkään kun toisessa videolla suoritetaan vailla minkäänlaista hajua oikeasta tekniikasta. Vähän karrikoituna tämä on sama kuin vertaisit moottorisahalla puuta kaatavaa tyyppiä henkilöön, joka yrittää ommella paitaan nappia porakoneella. Kuluttajat voivat olla tyhmiä, mutta sitä mielipidettään heille ei kannata tyrkyttää liian avoimesti.

Ei muuta, over and out.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Azanovix kirjoitti:Vähän karrikoituna tämä on sama kuin vertaisit moottorisahalla puuta kaatavaa tyyppiä henkilöön, joka yrittää ommella paitaan nappia porakoneella.
Kiitokset tästä mielikuvasta :lol: :lol:

Niin, itse olen mökillä pärjäillyt tylsällä liian lyhytvartisella Fiskarssilla suht sujuvasti, vivuista ei kokemusta, anteeksi :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Azanovix kirjoitti:Olisi varmasti mielenkiintoinen vehjes koittaa ihan käytännössä (9000 automaatilla, pidä varasi, ilmestyn joku päivä pihalle :D), mutta lähinnä kaikki muu touhuilu tuotteen ympärillä vaikuttaa vähän kummalliselta.
Tervetuloa! Osoitteen muistanet :lol:.

On tätä keskustelua lysti seurata.Puolesta ja vastaan kovasti paljon tekstiä. Tekeekin mieleni kysyä, että kuinka monella kirjoittajista löytyy omakohtainen kokemus vähän pitemmältä ajalta Vipukirveestä?

Minulta se löytyy. On tullut motti jos toinenkin tuolla pilkottua. Aivan pistämätön vehje se on, kun siihen tottuu ja pääsee sinuiksi. Sanoo testit mitä tahansa. Kyseessä siis oma mielipide, joka perustuu vertailuun akselilla hydraulihalkoja, perinnekirves ja Vipukirves. Edelleen liiterin seinältä löytyy normaalit Fiskarsit parissa eri koossa, mutta ne on pilkeen tekoon. Varsinaiset klapit tehdään Vipukirveellä ihan nopeuden tähden.

Tottakai jokainen saa pilkkoa klapinsa millä tahtoo, vapaa maa kun on. Kuten jossain aikaisemmin Heikki kirjoitti, niin vastustusta tässä maassa moni uusi asia saa melkoisesti, niin tämäkin. Tämä nyt Saabistin pitäisi tietää, massasta kun erottuu, niin puhetta riittää kahvitunneilla ja porukoissa. Kiivasti on omia valintoja puolusteltu ja totaalisesti kieltäydytty kokeilemasta mitään muuta. Näin toimin välillä itsekin, jäärä kun olen :mrgreen:. Iän myötä olen kuitenkin oppinut, että ei siihen kuole, jos vähän jotain erilaista joskus kokeilee, päin vastoin! Voi joskus saada kipinän tehdä vanhoja asioita uudella tavalla tai peräti uusia asioita.

Vaan täältä tähän. Taidan keskusteluun osallistumisen kunniaksi päräyttää huomenna Tilhillä loput kuusen rungon pätkät pölleiksi ja koputella Vipukirveellä pieniksi. Siinähän kuivuvat ja odottelevat uuniin pääsyä tai myyntiä :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Ylivuotisia koivupöllejä, niin isoja ettei ruuviin mahdu, odottaa kohtaloaan. Kovasti kiinnostaisi kokeilla vipukirvestä niihin. En epäile ettei toimisi. No sen verran epäilen etten muka raaski moista kapistusta ostaa. Mikäs sille mahtaa ku on nuuka.
Ahdonvoimaa
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Se voi tuntua kalliilta, jos ei ole tottunut käsittelemään rahaa :lol: :lol: :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
kokenut
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 10:15

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja kokenut »

Azanovix kirjoitti:Eli turvallisuus siltä osin on samaa luokkaa kuin tavallisella pitkävartisella kirveellä?

Ja jotta osallistumistani keskusteluun ei ymmärretä väärin:
En missään nimessä tyrmää keksintöä enkä tarkoita lietsoa pahaa ilmapiiriä sen ympärille. Olisi varmasti mielenkiintoinen vehjes koittaa ihan käytännössä (9000 automaatilla, pidä varasi, ilmestyn joku päivä pihalle :D), mutta lähinnä kaikki muu touhuilu tuotteen ympärillä vaikuttaa vähän kummalliselta. Jos Kuningaskuluttajalta erityisesti painotetaan, ettei testaajia kannata yrittää sparrata ja auttaa (on se sitten eettisesti ja moraalisesti oikein taikka ei, se kieltäminen siis), niin eihän se silloin kannata. Jos kehotusta ei noudateta, niin ei varmaan ole suuri yllätys, että palkokasvi löytyy poskionteloista ja testitulokset eivät päädy julkisiksi.
Samoin komppaan edelleen aeroa siinä, että kahta eri tarkoituksiin käytettävää työkalua ei kannata väen väkisin yrittää vertailla, semminkään kun toisessa videolla suoritetaan vailla minkäänlaista hajua oikeasta tekniikasta. Vähän karrikoituna tämä on sama kuin vertaisit moottorisahalla puuta kaatavaa tyyppiä henkilöön, joka yrittää ommella paitaan nappia porakoneella. Kuluttajat voivat olla tyhmiä, mutta sitä mielipidettään heille ei kannata tyrkyttää liian avoimesti.

Ei muuta, over and out.
http://youtubedoubler.com/?video1=KCJAD ... O%27Nymous
http://youtubedoubler.com/?video1=http% ... O%27Nymous :D :D :D
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: kiilakirves

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ja otetaan huomioon, että Vipukirveen varressa rehkii päälle 70 vuotias nestori.

Noi pätkät puhuu kyllä puolestaan, ei voi mitään. Azanovix, kirves kainaloon ja kylään :lol:. Hommataan jostain pöllejä, kun olen intopäissäni kaikki täältä koputellut...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Lukittu