Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ole laki muuttunut, mutta oikealle on aika mahdotonta väistää päästämään se 1-5 autoa ohi - jos sinne väistää, niin se koko kiireellinen jono menee niin pienillä turvaväleillä ohi että takaisin ei pääse ennenkö kaikki on menneet. Eli jos antaa kiireellisten ajaa oikealta ohi, pääsee itse aiemmin perille kun ei tarvi hidastaa. Ainakin tämän vuoksi vasemmalla pönöttäminen on aika houkutteleva vaihtoehto ja siis yleistymään päin. Mutta ei hätää, tuosta oikealta ohittamisesta tulee pian maan tapa ja siten hyväksyttävää, vähän kuin väistämisvelvollisen väistäminen on pk-seudulla jo nyt...

Jos jollakulla on kokemusta, ajotapahinnasto tai muuten tietoa, voisi kertoa että kuinka paha rikos oikealta ohittaminen on verrattuna esim. 20 tai 30km/h ylinopeuteen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja haffu »

Näppärästä käsikirjasta (6/2012) löytyy seuraavanlaisia tietoja:

-Edellä kulkevan ajoneuvon ohittaminen oikealta, 8 päiväsakkoa, liukuma 4-12 (Lähinnä pientareelta yms.)
-Ohittaminen oikealta moottoritiellä, 6 päiväsakkoa, liukuma 3-9

-Oikealla olevan vapaan ajokaistan käyttämättä jättäminen moottoritiellä, 6 päiväsakkoa, liukuma 3-9

-Ohituksen haittaaminen nopeutta lisäämällä/pysyttelemättä riittävän oikealla havaitessaan ohituksen vasemmalta, 8 päiväsakkoa, liukuma 4-12

-Ajoneuvon kuljettaminen kaksisuuntaisella ajoradalla tarpeettoman kaukana sen oikeasta reunasta, 6 päiväsakkoa, liukuma 3-9


Ylinopeuksista nopeusrajoituksen ollessa yli 60km/h:
Ylitys, päiväsakkojen määrä, liukuma
16–20, 8, 4 – 12
21–23, 10, 6 – 14
24–26, 12, 8 – 16
27–29, 14, 10 – 18
30–32, 16, 12 – 20
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja jann3 »

aero kirjoitti:Ei ole laki muuttunut...
En allekirjoita ylläolevaa.
Ajan suht reippaasti kehällä ja moottoritiellä, 80 km/h alueella about 86-90 km/h.
Jos ajan vasenta kaistaa ja joku liimaantuu takapuskuriin tai lähelle sitä, katson seuraavan sopivan paikan oikealla kaistalla ja päästän kiireellisemmät ohi. Näin teen joka ikinen päivä eikä paluu vasemmalle kaistalle ole hankalaa.

Jos ajaa esim. 77 km/h, miksi ei voi ajaa oikealla kaistalla jossa rekat, kuorkit jne. ajaa samaa nopeutta. Miksi pitää pompata vasemmalle kaistalle ja tukkia nopeampaa etenevien kulku? Kehällä tuo aiheuttaa jonoutumista alta aikayksikön kun liikennemäärät on isot.
Itse ajattelen että vasen kaista on ohituskaista ja oikealla ajetaan muuten.

Tai sitten olen ihan helvetin hyvä kuski jolta löytyy pelisilmää liikenteessä. :roll:
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja V-M »

en tiä mutta tänäänkin saapukalla n.600km Kotka-Oulu välin ajaneena niin aika hienosti ajokit meni tiestä riippumatta. Pari päivää aiemmin (4.8_) vaalimaa-kotka välillä pari (3) itä rekkareilla olevaa tuli vastaan väärää kaistaa väärässä paikassa mutta piennar pelasti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

jann3 kirjoitti: Ajan suht reippaasti kehällä ja moottoritiellä, 80 km/h alueella about 86-90 km/h.
Jos ajan vasenta kaistaa ja joku liimaantuu takapuskuriin tai lähelle sitä, katson seuraavan sopivan paikan oikealla kaistalla ja päästän kiireellisemmät ohi. Näin teen joka ikinen päivä eikä paluu vasemmalle kaistalle ole hankalaa.
Sinä pääset takaisin, minä pääsen takaisin. Kun katson moottoritiellä montaa muuta, pääosin niitä jotka vasemmalla kaistalla junnaavat, he eivät näytä pääsevän takaisin vasemmalle jos siitä väistävät.

Miksi muuten puskuriin kiinni liimaantuminen vaikuttaa siihen, että katsot seuraavan sopivan paikan oikealla? Eikö sinne kuuluisi muutenkin siirtyä silloin kun siellä on tilaa?
jann3 kirjoitti: Jos ajaa esim. 77 km/h, miksi ei voi ajaa oikealla kaistalla jossa rekat, kuorkit jne. ajaa samaa nopeutta. Miksi pitää pompata vasemmalle kaistalle ja tukkia nopeampaa etenevien kulku?
Yleensä siksi, että ne eivät oikeasti kuljekaan samaa nopeutta. Monesti toki nopeudet vaihtelevat ja esim. raskassarjalaiset hyytyvät ylämäkiin, jolloin moisen takana ei ole yhtään mukava ajaa vauhtia pumpaten.

Eikö laillisesti ajava saisi ohittaa itseään keskimäärin hitaampaa kulkijaa, kun sen pystyy turvallisesti tekemään? Onko ohittaessa oikeus tai jopa velvollisuus ajaa ylinopeutta ja väheneekö tai korostuuko tämä oikeus tahi velvollisuus silloin, kun käytössä on käytännössä päättymätön ohituskaista?

Niinpä, tämä(kään) asia ei ole ihan mustavalkoinen...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miksi 3 km/h alle rajoituksen ajavat ovat enemmän väärässä kuin 10 km/h ylinopeutta ajavat?

Se nyt taitaa olla vain niin, että ihmisen kromosomeissa on joku sellainen vipu, joka on asennossa "minun nopeuteni on ainoa oikea, muut ovat joko hidastelijoita tai kaahareita".
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mun mielestä kaikenlaisen vasemmalla kaistalla jumittamisen, tulppailun yms näkee aika pitkälti kohtuullisesti harjaantuneella liikennesilmällä, kun tilannetta seuraa muutaman toimenpiteen ajan.

Jonkin toiminnan yleistymisestä en niinkään osaa sanoa, mutta ainakin eri motareiden välillä olen havainnut eroja. Turunväylä on melko letkeä ajaa, pahin on Lahdentie kiireisine Mäntsäläläisine skodakuskeineen ja Tampereentie jotain tältä väliltä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Ärsyttävintä on nopeuden "sahaaminen" - eli ajetaan alinopeutta paikoissa, joissa takana tuleva ei pääse ohi - ainakaan helposti ja turvallisesti (vaikka olisi stagex) ja sitten kun ohituspaikka tulee, nostetaan nopeutta reippaasti.

Ei tasaisesti "alinopeutta" ajava ärsytä niin paljon.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, tuo sahaaminen on ärsyttävimmästä päästä. Tosin sekin on helposti ymmärrettävissä, kun mutkaan on sinällään luontevaa (ja joskus järkevääkin) hidastaa ja suoralle taas vauhti kiihtyy helposti omaan tavoitteeseen.

Tuo voi käydä jopa huomaamatta. Itsekin joskus ajoin mielestäni tasaista vauhtia, kun aina mittariin vilkaistessa oli viisari samalla kohtaa. Sitten ostin ensimmäisen sellaisen autoni, jossa oli toimiva vakionopeudensäädin ja mutkat alkoivat tuntua kummasti jyrkemmiltä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

95 % autoilijoista on sellaisia, että eivät sitä ajamistaan kovin paljoa mieti. Nopeudenvaihtelut maantiellä menee ihan automaattisesti olosuhteiden mukaan. Omalla työmatkallani on pätkä jossa 70 km/h rajoitus nelikaistaisella tiellä. Tie tulee loivan kukkulan laelle, jossa risteys ja liikennevalot. 95 % autoilijoista ajaa ennen tätä kukkulan lakea aika tarkkaan 70 km/h, mutta meno hidastuu ehkä noin 5 km/h kun kyseinen kohta lähestyy, vaikka valot olisivat vihreänä.

Syyksi olen tulkinnut sen, että risteykseen tultaessa tuo kukkula lyhentää näkyvyyden lyhimmillään ehkä noin sataan metriin, ja kun lisäksi kohdalla on risteys ja liikennevalot, niin kaasujalka höllenee automaattisesti.

Itse olen huomioinut tämän, koska ajan tästä joka päivä vakionopeudensäädin päällä vauhtia hidastamatta. Valitsen hyvissä ajoin vasemman kaistan, koska tiedän että kukkulan kohdalla meno hidastuu aina ja joka kerta, jos edessä on joku muu.

Nämä on tällaisia luonnollisia reaktioita ihmisiltä, eikä ne miksikään muutu sillä että kirjoittelee asiasta nettiin tai "parempana kuskina" päästelee savuja korvista, kun työmatka hidastuu kolme sekuntia näiden "tötöilijoiden" vuoksi. :)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja HEV »

Taas lähes joka viikonloppu Lahden motaria ajaneena olen havainnoinut, että vähänkin vilkkaamman liikenteen vallitessa vasen kaista tukkeentuu, mutta oikealla on tilaa. Viime sunnuntai-illansuussa Helsinkiin päin ajaessa otin tylyn linjan ja ajoin oikeaa kaistaa ja sitten vain ohitin vasemman kaistan kautta yhden auton kerrallaan ( no pari kertaa jätin menemättä kahden rekan väliin). Matka sujui silti kohtuullisen joutuisasti, mutta ohitusten ajoitusten taktikointi oli aika raskasta, koska sitä vasemman kaistan porukkaa, joka huomaa edellään oikealla kaistalla olevan lähestyvän hitaammin ajavaa (rekka, asuntovaunu tms) ja joka käynnistää hirvittävän spurtin päästäkseen rinnalle "ettei tuo vaan kiilaa eteen", tuntuu riittävän.

Kaupungissa sama ilmiö näkyy ramppien liittymissä hyvänä esimerkkinä esim. Itäväylä keskustaan päin ja Itiksestä tuleva ramppi. Siinä on hyvä näkyvyys alas vasemmalle, jolloin näkee kaikkien kaistojen tilanteen ja yleensä kaksi keskimmäistä valuu tasaista 85-90 tasaisin välein ja oikeanpuolisimmalla kolmannella kaistalla vähemmän autoja. Rampilta on helppo polkaista (ainakin Saabilla) jonojen vauhtiin, mutta silti kaistalle liittyessä viime hetkellä joku tulee miljoonaa (paljastuu tietysti siitä, että joutuu sitten reilusti jarruttamaan saavutettuaan edessä ajavan ja estettyään sujuvan liittymisen rampilta). Koska kyseinen reunimmainen kaista ei jatku kuin seuraavaan liittymään, siltä joutuu siirtymään sisemmille kaistoille, jolloin näkee taas noita välin kiinni vetäjiä. Onneksi juurikin tuossa 80 vauhdissa on jo maksimiväännöt käytössä :). En ihmettelisi, jos heikkotehoisella pikkuautolla on ihmeissään tuollaisissa paikoissa. No ehkä en ole sitten sellainen joustava autoilija, kun tässä valitan, etten haluaisi tehdä kaikkeani, jotta joustavat saisivat mennä aina ennen minua 8O .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja haffu »

900Caasutin kirjoitti:Ärsyttävintä on nopeuden "sahaaminen" - eli ajetaan alinopeutta paikoissa, joissa takana tuleva ei pääse ohi - ainakaan helposti ja turvallisesti (vaikka olisi stagex) ja sitten kun ohituspaikka tulee, nostetaan nopeutta reippaasti.

Ei tasaisesti "alinopeutta" ajava ärsytä niin paljon.
Juuri lauantaina Kangasalle tonnaritapaamiseen matkatessa tuli tällainen tapaus vastaan. Sastamala - Nokia välillä on peräti kolme suhteellisen pitkää ohituskaistaa. Näistä ensimmäisen, välittömästi Sastamalan eritasoliittymän jälkeen alkavan, sain kyllä ajella ihan täysin yksinäisyydessä. Hieman ennen Ellivuoren risteystä saavutan kolmen auton letkan ja ennen ohituskaistaa KELTAISELLA sulkuviivalla lähti toisena ollut Escort ensimmäisestä ohitse. Ja tämä vain noin 0.5km ennen ohituskaistan alkua.

Ohituskaistan alkaessa Nissan ja minä vaihdoimme vasemmalle kaistalle ja ohitimme tämän hitaasti ajaneen ajoneuvon. Jatkoin myös Nissanin ohitse, sillä tämän palatessa oikealle kaistalle oli nopeutta vielä n. 90km/h. Kuitenkin ohituskaistan puolivälin jälkeen alkaa tämä Nissan selkeästi saavuttamaan minua, mutta ohituskaistan loppuu tulee sopivasti vastaan ja Nissan roikkuu takapuskurissa.

Ennen kyseistä ohituskaistaa ohituksen tehnyt Escort oli painanut sellaista vauhtia, että itse jäin tasaisesti koko ohituskaistan matkalla kauemmas. Kuitenkin pian ohituskaistan päättymisen jälkeen saavutin tämän kyseisen Escortin, joka ajeli n. 80km/h. No ensimmäisen ohituspaikan tullessa tästä sitten ohitse, sillä edessä on vielä Sarkolan mäen ohituskaistat, joten ei tee mieli kykkiä koko alamäkeä tällaisen perässä. Välimatkaa sain vedettyä suhteellisen reippaasti ennen tätä sarkolan mäessä olevaa ylämäkeä ja ohituskaistaa. Kuitenkin tämän ohituskaistan loppupäässä Nissan ja Escort olivat n. 200m päässä takanani. Ja rajoitushan ei muuttunut tällä välillä 100km/h mihinkään lukuunottamatta paria risteysaluetta.


Ja samanlaista toimintaa näkee tässä kodin lähellä muutama vuosi sitten rakennetulla ohituskaistoilla. 120km/h on minimi mitä siinä tuntuu porukka ajelevan, mutta kun se ohituskaista on toiseen suuntaan niin nyt on se nopeus max. 90km/h
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli taas mieleen tämä kiireen merkitys elämässä, kun kävin hakemassa isovanhemmilta pari allekirjoitusta palvelukodissa. Isoisä vetäisi nimensä neljään paperiin, josta yhdessä hän vain todisti isoäitini allekirjoituksen oikeaksi. Papereita siinä tuijotettiin ja kynää pyöritettiin 45 minuuttia, josta 15 minuuttia meni vain hiljaa tuijotellen sitä isoäidin allekirjoittamaa lappua, joka piti todistaa.

Eipä tämän jälkeen ollut mikään tarve säästää kotimatkalla 20 sekuntia elämästään ajelemalla vanhoilla vihreillä, ylinopeutta, suojateistä välittämättä tai kenenkään perässä roikkuen... 8)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:ajelemalla vanhoilla vihreillä
Tästä tulee jotenkin mieleen eilinen fillaristi, jolle on pakko jo hivenen nauraa. Toveri hyppäsi tien vasemmalla puolella menevältä kevyenliikenteenväylältä autokaistalle ilmeisesti oikaistakseen pari hassua metriä seuraavassa risteyksessä, jossa tällä manööverillä oivasti pääsi välttämään vihreän valon ja ajamaan punaisia päin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Joo, ja sitten kun nämä kiireiset tulevat ulos sieltä egonjatke-autostaan niin kiire loppuu ja mennään siihen Prisman pisimpään kassajonoon :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

"Auto huumaa sen sisälle menevän ihmisen ja tämän persoonallisuus muuttuu täysin." http://hikipedia.info/wiki/Auto
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Vastaa Viestiin