Mikä naurattaa topic

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ostin käytetyn ja Suomesta uutena ostetun ja "merkkihuolletun" kulkuneuvon (v*lvo) ja kiesistä on kyllä löytynyt ihan ihme patentteja, että saa kyllä ihmetellä. :lol:

Akkukoteloon lyöty vissiin astetta isompi akku tai jotain, kun kotelon kansi ei ole mennyt enää kiinni vaan ovat poranneet koteloon pari reikää ja nippusiteillä sitten kansi kiinni.

Sitten toisen ajovalo-umpion vilkun taustan suojaläppä oli jäänyt maailmalle, eikä aukkoa oltu tukittu millään, että sinnehän pääsi kaikki paska, vesi ja mini-virtahevot menemään, jos ei oltaisi läpän puuttumista huomattu xenon-polttimoiden vaihdon yhteydessä.
Läppä on toki jo hommattu oem-osana ja onkin jo paikallaan...

Sitten moottorin ilmanputsari-kotelon suodatin oli yritetty pistää voimalla paikalleen, kun kotelon kuudesta ruuvista vain kolme lähti vetämään, lopuista oli väännetty holkkien kierteet pohjasta paskaksi, eikä se suodatinkaan ollut siinä huuloksessaan kunnolla, kun kulma oli mutkalla.
Tai no oli siitä saattanut asentaja suutuspäissään puraistakkin. :lol:

Ja tosiaan tuolla voimalla tarkoitan, että koteloa oli puristettu pihdeillä yhteen, kun kulmassa oli selvät jäljet ja sitten oli korkannut ne kierteet, kun niitä oli väkisin väännetty kiinni.

Väliaikainen korjaus on tässä vaiheessa laittaa gorilla-teipillä, aavistuksen irvistävä kulma kiinni ja hommata joko uusi suodatin kotelo tai keksiä jotain muuta. :)

Mitähän vielä... No tupakinsytytin puuttui edestä, en sitä toki tarvitse, kun en polta mutta sekin tuli hommattua, kun häiritsi tyhjä kolo konsolissa.
Ja kyynärnojan alareunasta puuttu yksi lista, joka varmaan tulee myöskin hommattua, kun on niin tökerön näköinen, ilman peitemuovia.

Näillä kokemuksilla voisin melkein sanoa, että jos tiedoissa lukee, että "merkkihuollettu Suomiauto", niin kannattaa kyllä kiertää kaukaa. :D

Harrastaminen siis jatkuu...
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja VKe »

Huollot onkin varmaan tehty merkkiliikkeessä mutta Rane itte päätti hiukan osallistua itte tekemällä. Siinäpä se :D ...
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja VKe »

Lueskelin iltalehteä :oops: .

Siinä oli juttua 200D-mesestä vm. 1976. Kiihtyvyyskö ihan oikeesti 0...100 km/h oli yli puoli minuuttia 8O
Sininen Saab 9-3, '99
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja vmt »

En ihmettelisi. W124 300D kun liikahtaa sekin aika, voisiko sanoa, kiireettömästi.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja AZP »

200D:ssä oli tuolloin 54 hv. Ja mersu ei ollut silloinkaan kevyt auto.

Jokin aika sitten luin TM:ää vuodelta 1980. Siinä oli vertailussa kaikki (!) silloin Suomessa myynnissä olleet dieselhenkilöautot. Ei niistä monikaan kiihtynyt sataseen alle 20 sekunnin. Diesel-Oldsmobilet oli kiihtyvyydeltään omaa luokkaansa, ja olikohan 0-100-lukemat jossain 17-20 sekunnin paikkeilla. Niissäkin reilu 100 hv, löysä automaattilaatikko ja 1800 kg omapainoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja vmt »

Morris Marina diesel ois kova rassi. Raivoisat 38 hevosvoimaa kiidättivät auton nollasta sataan vissiin karvan alle 40 sekunnissa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hillman Avengerista myös todettiin aikanaan Tuulilasissa että dieselöinnin myötä suorituskyky tippuu johonkin kuplan ja rättärin välimaastoon. Rättäristä pääsee kätevästi Citroen Ami 6:een, jonka 0-100-aika huiteli jossain 45-50 sekunnin paikkeilla, Ami 8:n päästessä jo lähelle 30 sekuntia.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja anv »

Hmmh, eilen palautui uudesta lähtien kahdessa perheessä kiertänyt vm -91 kakkoskoppanen golffi takaisin kotiin... Ei ruostetta, katsastettu viikko sitten. Etujarrupalat piti tosin vaihtaa katsastuksen jälkeen kun kitkapintaa oli jäljellä "mikrometrillä mitattava paksuus" 8O . Ja 1300cc voimanpesä nelipisteruiskulla ajettu vaan 290tkm ja kaikki toimii. Myös kaikki automatiikka, eli automaattisesti sammuva sisävalo :)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja lart »

vmt kirjoitti:En ihmettelisi. W124 300D kun liikahtaa sekin aika, voisiko sanoa, kiireettömästi.
On siinä kuitenkin aika iso ero jos 124/300 kiihtyy sataseen hieman alle 14 sekuntia ja 123/200 vuosimallista riippuen 28-31 sekuntia. Puhumattakaan jos jotakin vielä laitetaan koukkuun kiinni.
Tuli nimittäin ajeltua aikoinaan taxia 123/200d:llä. Kyllä siihen tehottomuuteenkin tottuu ajan kanssa :wink:
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Mulla on ollut W110 korinen 190D vuodelta 1966. Tästä muistan sen, että takakontissa mulla oli sellainen 20L Agro-oil kanisteri, josta tankkauksen yhteydessä lisäsin öljyä 1-1.5L / kerta. Sen kone hajosi kesken laukan jossakin Tampesterin pohjoispuolella matkalla Vaasan suuntaan. Poliisitkin olivat sen tarkastaneet tienpäällä vajaata 50 km aiemmin. Taisi jättää melkoisen savuvanan peräänsä. Sittemmin siihen vaihdettiin 200 bensakone, mikä nyt ei muuta vaikuttanut kuin polttoaineen kulutukseen. Auto oli lähinnä harrastepeli, mutta kyllä sitä joka päivä käytin. Kiesus mikä riesa tuokin oli.

Tarina jatkuu W124 240D:llä -78. Mittarissa mahtoi olla liki 300 tkm tai jopa ylikin. Tämän kone osoittautui loppuun ajetuksi. Lämpimänä käyntiin saaminen kesti ja kesti. Voi sitä häpeän tunnetta kaupan parkkiksella sitä käyntiin sahatessa. Tuon ominaisuuden vuoksi siihen vaihdettiin kone ja tekniikka kolaroidusta W124 300D korista. Ah sitä voiman tunnetta noiden edellisten jälkeen. Ei siitä mitään sateentekijää tullut, mutta 5-mukisen ääni oli jotakin muuta kuin nelosen kolina. Aikoinaan kun tämän myin, ostin tilalle BMW K100RS pyörän.

Viimeisin mersu oli vuonna 1997 Saksasta haettu W201 250D -86. Sekin 5-mukinen ja yleinen miellyttävyys oli jo ihan eri tasolla. Sen "valtaisat" voimat (150hv, xxx vääntö) ja korjaukset tekivät minuun ja tiliini lähtemättömän vaikutuksen: dieselpumppu+suuttimet, perä ja vaihteisto. Autohan oli vasta sisäänajettu eli 250tkm - sanottiin mersupiireissä 8O . Taisin ajaa sillä kaikkiaan vajaat 100 tkm eli jotain 150tkm oli mittarissa hankintahetkellä. Tähän autoon päättyi mersujen saaga meidän perheessä, ainakin toistaiseksi.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Jokin aika sitten luin TM:ää vuodelta 1980. Siinä oli vertailussa kaikki (!) silloin Suomessa myynnissä olleet dieselhenkilöautot.
Piti nyt kaivaa kyseinen lehti (TM 20/1980) arkistosta tarkistaakseni noita suoritusarvoja.

Juttu on otsikoitu "Kaikki dieselit", mutta ingressi alkaa "...tai ainakin melkein kaikki." Ihan kaikkia Suomessa tuolloin myytyjä dieselhenkilöautoja ei vertailussa siis mukana ollut, esim isompi Oldsmobile (Delta 88) ei ollut mukana. 18 autoa kuitenkin testattiin, ja esim. Mersulta ja Volvolta oli molemmilta mukana kaksi samankoppaista dieselmallia, eli W123 240D ja 300D sekä Volvo 244 GLD5 ja GLD6. Mersulla olisi lisäksi ollut valikoimassa 200D ja 300D Turbo, mutta niitä ei otettu mukaan vertailuun. Tuo 300D Turbo oli muuten tuohon aikaan tehokkain Suomessa myytävä dieselauto 123 hevosellaan, mutta vääntömomentissa se jäi vielä Oldsmobilen kasille (245 vs 280 Nm).

Ja tässä niitä suoritusarvoja (0-100 km/h):
  • Mitsubishi Galant Turbodiesel 84 hv: 17,6 sek
    Oldsmobile Cutlass 5.7D Aut. 105 hv: 19,1 sek
    Mercedes 300D 88 hv: 20,2 sek
    Volvo 244 GLD6 82 hv: 21,3 sek
    Audi 100 5D 70 hv: 22,0 sek
    Mercedes 240D 72 hv: 22,0 sek
    Datsun 280 C Diesel 85 hv: 22,1 sek
    Peugeot 604 SLD Turbo 80 hv: 22,4 sek
    Citroen CX 2500 Super D 75 hv: 22,7 sek
    Opel Rekord 2,3D 65 hv: 22,9 sek
    VW Passat D 50 hv: 23,8 sek
    Volvo GLD5 68 hv: 25,5 sek
    VW Golf D 50 hv: 26,0 sek
    Peugeot 505 GRD 70 hv: 28,4 sek
    Peugeot 305 GLD 49 hv: 28,8 sek
    Toyota Crown 2200 D 66 hv: 29,6 sek
    Ford granada 63 hv: 32,3 sek
    Opel Ascona 2,0 D 58 hv: 33,7 sek
Unohdin että Olssin eteen suorituskyvyssä kiilasi japanilainen turbodiesel. Tasoitusta Oldsmobile antoi tietenkin automaattivaihteiston ansiosta. Mitsun turbodiesel oli tuolloin uusinta uutta ja huomionarvoista oli se, että auto oli vertailun halvimmasta päästä hinnalla 82 tmk, kun suurin osa vertailun autoista maksoi yli 100 tmk. Halvin oli Golf hinnalla 62 tmk, mutta kokoluokka ja suorituskykykin aivan eri planeetalta.

Vertailuna mm. samassa lehdessä automainoksista poimittuja hintoja:
  • Talbot 1510 GL 1,3 50 tmk
    Talbot Horizon GL 1,3 46 tmk
    Peugeot 305 GLS 1,5 58 tmk
    itäautoja sai noihin aikoihin reilusti alle 30 tmk:n
Kulutuslukemat vertailussa oli muuten välillä 5,66-9,99 litraa sadalle todellista kulutusta maantieajolla mitattuna. Pihein oli VW Passat ja janoisin Datsun. Prosentuaalisesti ei ole Passatin kulutuslukemat ihan älyttömästi noista ajoista tainneet laskea :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja CDTA »

ZeiPii:llä aika on kullannut muistot :wink:
ZeiPii kirjoitti:Tarina jatkuu W124 240D:llä -78.

Ei voi olla noin. Kakkosnelonen kun tuli markkinoille 84-85. Eli tää on ollu W123.
ZeiPii kirjoitti:W124 300D korista. 5-mukisen ääni

Eikä tämäkään ole noin. Kakkosnelosen 300D oli kutoskone, mutta 123:n 300D oli 5-pyttyinen.
ZeiPii kirjoitti:W201 250D -86. Sekin 5-mukinen ja yleinen miellyttävyys oli jo ihan eri tasolla. Sen "valtaisat" voimat (150hv, xxx vääntö)
Juuei, ei -86 tenavan 2,5D koneesta irronnut kuin 90Hp, turbotettunakaan siitä ei ole saatu kuin 126Hp parhaimmillaan.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Noe voe harmi, näin on päässyt käymään ulkomuistista kirjoitellessa. Aika kultaa muistot :-). Ilman muuta tuo korimalli on ollut W123 eikä siinä W201:n koneessakaan ollut noita tehoja mitä kirjoitin. Piti ihan tarkistaa asia, noh vääntö oli aika lähellä tuota lukuarvoa. Lussuja mitä lussuja. Ilmankos mihinkään ei ollu kiire - kun ei yksinkertaisesti tekniikan puolesta voinut ollakkaan. Kiitos korjauksista CDTA:lle :-).
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Tuota kiihtyvyyslistaa kun katsoo niin tulee väkisin mieleen miten kovasti kehuivat 80-luvun alkupuolella tullutta Nissan Laureiia kovaksi menijäksi tuolla 2,8-litraisella kuutosdieselillä. Sen kiihtyvyys kai on sitten ollut selkesti parempi kuin tuon 280 C-mallin....? Tiiä häntä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mikä naurattaa topic

Viesti Kirjoittaja mestari »

minä kun hain saksasta oikeesti 216 tkm ajetun 5 sylinterisen mersun niin km piti kutinsa joka sektorilla paitsi että se oli 5x kalliimpi ostaessa siellä kuin saabit joita toin, sillä erotuksella että saabit kun meni seuraavan päivänä leimasta kun suomeen tuli niin mersu sai hylkytuomion puuttuvien sivuvilkkujen, väljän raidepään ja takertelevan virtalukon takia
sivuhuomiona suomi autoihin niin sivuvilkkuja laittaessa kun sisälokaria raotin edestä niin siellä alaosassa ei ollut kuin 3 havunnneulaa, kaksi ruskeaa ja yksi vihreä, ei ollenkaan sitä kurapaskaa kuin suomessa olevissa meseissä. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin