Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Istuskelin olohuoneessa sohvalla ja luin iltapäivälehteä. Vaimo totesi, että eihän täällä näe kunnolla lukea ja laittoi valot päälle.
*POKS*
Olkkarin valaismiesta (kolme kynttilälamppua) yksi lampuista tipahti lattialle. Kierrekanta on edelleen kiinni valaisimessa. Pitää vissiin kiivetä irrottamaan koko härdelli katosta, että saa sen sieltä jotenkin kaivettua pois.
Sulakekin meni. Noh, onneksi ei ollut energiansäästölamppu elohopeoineen kaikkineen tuossa lattialla. Mutta eipä ole tuollaista ennen tapahtunut.
*POKS*
Olkkarin valaismiesta (kolme kynttilälamppua) yksi lampuista tipahti lattialle. Kierrekanta on edelleen kiinni valaisimessa. Pitää vissiin kiivetä irrottamaan koko härdelli katosta, että saa sen sieltä jotenkin kaivettua pois.
Sulakekin meni. Noh, onneksi ei ollut energiansäästölamppu elohopeoineen kaikkineen tuossa lattialla. Mutta eipä ole tuollaista ennen tapahtunut.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
talvirenkaiden jälkeen ohjaustuntuma keveni niin paljon ogsatkussa että luulin jo et joku asentanu ohjaustehostimen
toki vanne leveys kasvoi 5"-6,5" ja et lukemakin taitaa olla ihan jotain muuta ku orggis vanteessa.


#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
En olis uskonu että tulppa voi omia aikojaan lähteä pytystä irti mutta nähtävästi voi. Jäi kuitenkin johtoon kiinni ja jatkoi kipinöintiään pytyn ulkopuolella. Sellainen pauke kyllä kuului että olin jo varma että nyt kämähti ja ehdin jo kiroamaan että onko jumankauta kaikista maailman paikoista ihmisen juututtava juuri Parkanon ja Kankaanpään välille.
Mut eihän siinä mitään, ruuvasin takas kiinni ja matka jatkui.
Mut eihän siinä mitään, ruuvasin takas kiinni ja matka jatkui.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Ihmettelyketju

Tollasen kuvan oli kaveri laittanut fb Tarinaa en vielä ole kuullut et miksi auto on tuossa kunnossa ja kenen se edes on... Onko sit huvikseen joku leikannu vai onko jtn sattunut oikeesti!
Re: Ihmettelyketju
Omaa hyväntekeväisyyttä.. tai onko se nyt sitte hyväntahtosuutta. Työkaverille asentelin lisävalot keulaan ja pyysin siitä vitosta, anto pari kymppii ja olin tyytyväinen ja se oli hällekki ok ja sano että näin jatkossaki saa hommia hoidettua tallissa. Ja niinhä se onkin...
Sitte yhelle toiselle kaverille pitkin kesää laiteltu ja tehty vaikka mitä autoon niin ei käytönnössä mittään.. vaikka jotai huasto että hommaa kun on tallipaikka ollut käytössä niin puheeksi on jäänyt.
Nytte vei ruatosa pois lumettumasta omaan talliin, koska kone on vieläki mualimalla. Sitte kun meinaa takasin tuua asentamaan niin kyllä pitää mainita että pari lavaa kaljaa vähintään tai sitte laittellee omassa montuttomassa tallissa, muuten ei palvelu pelaa.
Yllättävän pienistäki asioista mieli menee vitutuksen puolelle, kun joku ei kehtaa/viitsi hoitaa pieniä asioita jotka ovat tärkeitä.. ja velkojaki vitkuttelee v*tun pitkään ja sitten en itekkää enää muista oliko maksanu ja mitä... tais siinäki mennä hyväntekeväisyyden puolelle osa, mutta menkööt. Jatkossa pidän kirjaa ja muistan prkl.
Se osakseen oma tyhmyyskin taustalla kun ei alunpittäin huastele asijoita seleviksi. Vissii väärään topikkiin meni, mutta osaltaan tännekki ku ihmettelen ku tälleen joskus asiat aina menee.
Sitte yhelle toiselle kaverille pitkin kesää laiteltu ja tehty vaikka mitä autoon niin ei käytönnössä mittään.. vaikka jotai huasto että hommaa kun on tallipaikka ollut käytössä niin puheeksi on jäänyt.

Yllättävän pienistäki asioista mieli menee vitutuksen puolelle, kun joku ei kehtaa/viitsi hoitaa pieniä asioita jotka ovat tärkeitä.. ja velkojaki vitkuttelee v*tun pitkään ja sitten en itekkää enää muista oliko maksanu ja mitä... tais siinäki mennä hyväntekeväisyyden puolelle osa, mutta menkööt. Jatkossa pidän kirjaa ja muistan prkl.
Se osakseen oma tyhmyyskin taustalla kun ei alunpittäin huastele asijoita seleviksi. Vissii väärään topikkiin meni, mutta osaltaan tännekki ku ihmettelen ku tälleen joskus asiat aina menee.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Miten vähästä voi autokuume lyödä päälle...sain tänään tilaisuuden kokeilla 90-luvun alun Jaguar XJ40:stä, ihan vaan kutoskoneista versiota vieläpä, ja tässä sitä taas ollaan, pari tuntia menny rattoisasti nettiautossa ja brittien keskustelupalstoilla, ja varmaan menee vielä myöhäiseen yöhön samoissa merkeissä...
Ja parin päivän päästä taas ihmettelen, mitä ihmettä oikein mietin kun tuollaisen ostoa ihan vakavissani harkitsin.
Jos on satkussa fiilistä, niin noissa Jaggeissa koko auton viehätys perustuu vain ja ainoastaan auton tunnelmaan (kun faktoilla niitä ei oikein voi perustella
). Penkki on niin mukavan pehmeä ja sähkösäätöinen luonnollisesti, alusta ei päästä juuri mitään läpi muttei kuitenkaan hylly tippaakaan, ohjaus on tunnokas, kojelaudan valaistus oikeaoppinen (vihreät mittarit, oranssit neulat), sisusta vaaleaa nahkaa ja jalopuuta, tehoa kutosessakin ihan mukavasti (200 hv:n tienoilla) yhdistettynä mukavasti toimivaan automaattiin, äänet aivan loistavat...
Jonkun 50-60-lukuisen jenkin ohella ainoa ei-etuvetoinen (vai pitäisiköhän tuossa lukea ei-Saab) jonka ostoa voisin vakavissani harkita. Oli muuten myös ensimmäinen takavetoinen jolla olen ikinä ajanut

Jos on satkussa fiilistä, niin noissa Jaggeissa koko auton viehätys perustuu vain ja ainoastaan auton tunnelmaan (kun faktoilla niitä ei oikein voi perustella

Jonkun 50-60-lukuisen jenkin ohella ainoa ei-etuvetoinen (vai pitäisiköhän tuossa lukea ei-Saab) jonka ostoa voisin vakavissani harkita. Oli muuten myös ensimmäinen takavetoinen jolla olen ikinä ajanut

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Jos välttämättä haitoksi haluat ja omistat hyvät hermot, niin tässä olis muutama joka haluaa päästä eroon niistä. Voit tarjota hyvin alle puolet pyytöhinnasta ja riski on että voit silti tulla Jaggen omistajaksi.
http://www.blocket.se/alvsborg?q=xj40&c ... &l=0&md=th

http://www.blocket.se/alvsborg?q=xj40&c ... &l=0&md=th
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Ovathan nuo aivan polkuhintaisia, mutta jos taloudellinen tilanne ei salli toista Saabia ei se salli ylimääräistä Jaguariakaan.
Nuo 90-luvun puolen mallit ovat kyllä ilmeisesti mainettaan parempia laitteita kun digitaalisesta mittaristosta ja muista vähän vähemmän toimivista yksityiskohdista oli luovuttu, ongelmana ei pitäisi olla kuin ruostuminen joka sekin (toisin kuin Saabeissa) näkyy päällä ennen kuin iskee kantaviin rakenteisiin.
Noissa 90-lukuisissa on vähän samanlainen asetelma kuin Saabilla NG900:n ja OG9-3:n välillä, X300 eli XJ40:n jatkokehitelmä on vähän joka puolelta parempi ja modernimpi muttei kuitenkaan aivan hirveän paljon kalliimpi...joten rupesin etsimään XJ40:stä ja ihastuin tällaiseen:
http://www.nettiauto.com/jaguar/xj6/5060247
Ruotsista tai Saksasta saa tietysti vastaavan halvemmalla, maskin tosin joutunee vaihtamaan itse. Yleensä periaatteena on ollut tukea vähemmän arvostettua (oli sitten kyseessä XJ40 tai NG900) mutta toisaalta en haluaisi ostaa tietoisesti huonompaa...
Edit: Unohdinpa tuon Ruotsista tai Saksasta tuomisen kanssa tämän huhtikuussa muuttuneen tuontiauton verotuksen. Painoa kun noissa laitteissa piisaa, niin verojakin tulee sitä mukaan että tuo linkin auto saattaa tulla jopa halvemmaksi kuin vastaava ulkomailta...viimeksi näitä selaillut vielä vanhojen prosenttien aikaan... Pienenä maistiaisena huhtikuulla verotettu 1989 XJ-S V12, veroa 3091 euroa!
Vuosimallin 1989 autolle...

Noissa 90-lukuisissa on vähän samanlainen asetelma kuin Saabilla NG900:n ja OG9-3:n välillä, X300 eli XJ40:n jatkokehitelmä on vähän joka puolelta parempi ja modernimpi muttei kuitenkaan aivan hirveän paljon kalliimpi...joten rupesin etsimään XJ40:stä ja ihastuin tällaiseen:
http://www.nettiauto.com/jaguar/xj6/5060247
Ruotsista tai Saksasta saa tietysti vastaavan halvemmalla, maskin tosin joutunee vaihtamaan itse. Yleensä periaatteena on ollut tukea vähemmän arvostettua (oli sitten kyseessä XJ40 tai NG900) mutta toisaalta en haluaisi ostaa tietoisesti huonompaa...

Edit: Unohdinpa tuon Ruotsista tai Saksasta tuomisen kanssa tämän huhtikuussa muuttuneen tuontiauton verotuksen. Painoa kun noissa laitteissa piisaa, niin verojakin tulee sitä mukaan että tuo linkin auto saattaa tulla jopa halvemmaksi kuin vastaava ulkomailta...viimeksi näitä selaillut vielä vanhojen prosenttien aikaan... Pienenä maistiaisena huhtikuulla verotettu 1989 XJ-S V12, veroa 3091 euroa!

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Nylyisellä verotuksella tuodessa pitää tehdä verovalitus, tuo verotuskäytäntöhän on selkeästi syrjivä, sillä se ei perustu jo maassa olevan vastaavan arvossa jäljellä olevaan veron määrään, tosin ennen kuin asia on taas käyty Eu-tasolla läpi, niin menee varmaan muutama vuosi...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Niinpä niin, ja se ylimääräinen vero jonka saisi vasta tuossa vaiheessa takaisin (jos saisi) voi olla juuri sen verran liikaa että tuominen lykkääntyy joka tapauksessa...ippe kirjoitti:tosin ennen kuin asia on taas käyty Eu-tasolla läpi, niin menee varmaan muutama vuosi...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Mulle on jäänyt sellainen käsitys Jaguareista, että monet pelkäävät niissä kalliita ylläpitokuluja, mutta oikeasti ne ovat ihmisen tekemiä laitteita ja niihinkin voi itse tehdä suurimman osan huolloista ja korjauksista.
80-luvulla jaggen laatu taisi olla huonoimmillaan, ruostuviahan nuokin ovat ja kaikkien 80-lukulaisten edustusautojen sähköt ovat vanhimmiten hankalia, uudet osat maksavat jos niitä saa ja kuitenkin systeemit ovat jo niin monimutkaisia että vian etsintä vaatii hyvää ymmärrystä sähköpuolesta.
Kyllähän noita muitakin kiehtovia ajopelejä on, mutta esimerkiksi saman ikäluokan Maserateja ei taideta pitää yhtään helpompana harrastettavana.
80-luvulla jaggen laatu taisi olla huonoimmillaan, ruostuviahan nuokin ovat ja kaikkien 80-lukulaisten edustusautojen sähköt ovat vanhimmiten hankalia, uudet osat maksavat jos niitä saa ja kuitenkin systeemit ovat jo niin monimutkaisia että vian etsintä vaatii hyvää ymmärrystä sähköpuolesta.
Kyllähän noita muitakin kiehtovia ajopelejä on, mutta esimerkiksi saman ikäluokan Maserateja ei taideta pitää yhtään helpompana harrastettavana.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Ihmettelyketju
Nyt ihmetyttää nuo myynti-ilmoitukset, miksi paikkakuntaa ei viitsitä mainita ilmoituksessa, kun se aika usein vaikuttaa kiinnostuksen määrään varsin paljon?
Ohjeistuksessa kuitenkin sanotaan että hinta ja paikkakunta pitää olla ilmoituksessa...
Ohjeistuksessa kuitenkin sanotaan että hinta ja paikkakunta pitää olla ilmoituksessa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Ensimmäisen sukupolven XJ:t (eli ~1968-1985) olivat varsinkin loppupuolella varsin vanhentuneita mutta ilmeisesti kohtalaisen toimivia laitteita, XJ-S:t eli coupet ja avot olivat perus-British-Leyland-kamaa eli varsinkin vanhempien mallien osalta (70-luvulta 80-luvun alkuun) varsin epäluotettavia. XJ40 eli uusi kulmikas porrasperä oli sitten jo parempi mutta ongelmallinen ainakin tämän osalta:ippe kirjoitti:Mulle on jäänyt sellainen käsitys Jaguareista, että monet pelkäävät niissä kalliita ylläpitokuluja, mutta oikeasti ne ovat ihmisen tekemiä laitteita ja niihinkin voi itse tehdä suurimman osan huolloista ja korjauksista.
80-luvulla jaggen laatu taisi olla huonoimmillaan, ruostuviahan nuokin ovat ja kaikkien 80-lukulaisten edustusautojen sähköt ovat vanhimmiten hankalia, uudet osat maksavat jos niitä saa ja kuitenkin systeemit ovat jo niin monimutkaisia että vian etsintä vaatii hyvää ymmärrystä sähköpuolesta.
Kyllähän noita muitakin kiehtovia ajopelejä on, mutta esimerkiksi saman ikäluokan Maserateja ei taideta pitää yhtään helpompana harrastettavana.

1990 mittaristo vaihtui tällaiseen ja luotettavuus ylipäätään nousi ihan hyvälle tasolle, ja nuo X300:t ovat jo hyvinkin luotettavia autoja.
Tämä kyllä jaksaa ihmetyttää, luulisi sen paikkakunnan sentään olevan kohtalaisen merkityksellinen tieto kun ei kuitenkaan asuta missään Hollannissa vaan Suomessa ja välimatkat ovat sen mukaisia...ippe kirjoitti:Nyt ihmetyttää nuo myynti-ilmoitukset, miksi paikkakuntaa ei viitsitä mainita ilmoituksessa, kun se aika usein vaikuttaa kiinnostuksen määrään varsin paljon?
Ohjeistuksessa kuitenkin sanotaan että hinta ja paikkakunta pitää olla ilmoituksessa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Miten joka vuosi saadaan lehtiin aikaiseksi "Kitkat vai nastat" -juttuja? Joka vuosi kysytään renkaanvalmistajan, renkaanmyyjän ja ties keneltä asiasta. Silti aina tulos on sama. Nastoilla parempi pito ja kitkat hiljaisemmat. Eikö sitä sen vertaa lehtien toimituksissa ymmärretä että niin se vain on eikä se asia siitä mihinkään muutu? Ja sama homma näillä "ohjeet talviautoiluun" -jutuilla.
NG9-3 Aero MY05
Re: Ihmettelyketju
Tilanne on ainakin uusien renkaiden kohdalla näin. Senpä vuoksi ihmettelen miksei julkaista enemmän testejä siitä miten renkaan ominaisuudet muuttuvat kun ne kuluvat. Esim tekniikanmaailmakin on eräässä testissä tullut tulokseen että kulunut nasta ei pidä niin hyvin kuin kitka... Itseä ainakin kiinnostaisi tietää miten nopeasti rengas menettää ominaisuutensa.Nastoilla parempi pito ja kitkat hiljaisemmat. Eikö sitä sen vertaa lehtien toimituksissa ymmärretä että niin se vain on eikä se asia siitä mihinkään muutu?
Toisaalta Autobildin talvirengastestin taisi "voittaa" kitkarengas hyvänä kompromissinä talven eri olosuhteisiin.
Kummatkin rengastyypit mielestäni varsin toimivia.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon