Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Töihin ajellessa Hyvinkään kohdalla vastaantulleesta kulkineesta pölähti tielle ilmeisesti aamupalan pakkaukset. Henkilökohtaisesti olisin ollut valmis vetämään kuskia ns. käkättimeen, kun hampurilaisen pahvipakkaus lopsahti tuulilasille (ylipäätään ne kuuluu roskiin, ei luontoon), mutta tuolla kohtaa kääntymiseen olisi mennyt sen verran aikaa, että auto olisi kadonnut näkyvistä, etenkin kun pimeällä en muutenkaan ihan tarkkaan hoksannut katsoa mistä ja millaisesta autosta se jonon keskeltä lennähti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^^Varmaan joku niistä samoista, jotka ajaa kilometrin jonon ohi päättyvää kaistaa ja valittavat siellä lopussa, että "muiden pitäisi ottaa oppia etelä-euroopan 'joustavasta' liikenteestä" ja tehdä heille tilaa 

--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^
Tuosta "Eurooppalaisesta liikenteestä" tuli mieleen, kun muutama vuosi sitten Saksassa sain paikallisen rouvan ja häntä toisesta autosta komppaamaan tulleen äijän raivon partaalle, kun tulivat koputtamaan vuokrapassatin lasiin ja naukumaan, että miksi estin rouvan kulkua.
Tilanne oli se, että kaksikaistaisella tiellä oli kilometritolkulla kylttejä, että toinen kaista päättyy nn metrin päästä tietyön takia. En sitten päästänyt rouvaa toisen kaistan päättymiskohdassa tunkemaan eteen ensin itse vartin jatkavalla kaistalla jonottaneena...
Tuosta "Eurooppalaisesta liikenteestä" tuli mieleen, kun muutama vuosi sitten Saksassa sain paikallisen rouvan ja häntä toisesta autosta komppaamaan tulleen äijän raivon partaalle, kun tulivat koputtamaan vuokrapassatin lasiin ja naukumaan, että miksi estin rouvan kulkua.
Tilanne oli se, että kaksikaistaisella tiellä oli kilometritolkulla kylttejä, että toinen kaista päättyy nn metrin päästä tietyön takia. En sitten päästänyt rouvaa toisen kaistan päättymiskohdassa tunkemaan eteen ensin itse vartin jatkavalla kaistalla jonottaneena...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
En onneksi itse nähnyt:
https://www.youtube.com/watch?v=O5VwZ9bA0cU
Näköjään lala-auton omistavalla yrityksellä on varaa mainostaa itseään tuollakin tavalla
https://www.youtube.com/watch?v=O5VwZ9bA0cU
Näköjään lala-auton omistavalla yrityksellä on varaa mainostaa itseään tuollakin tavalla

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Täällä Lahdessa on varmaan vuoden verran rakennettu uljasta uutta matkakeskusta rautatieaseman kupeeseen ja samassa yhteydessä on kaksikaistainen pääväylä muuttunut työmaan kohdalla yksikaistaiseksi.HEV kirjoitti:^^Varmaan joku niistä samoista, jotka ajaa kilometrin jonon ohi päättyvää kaistaa ja valittavat siellä lopussa, että "muiden pitäisi ottaa oppia etelä-euroopan 'joustavasta' liikenteestä" ja tehdä heille tilaa.
Vasenta kaistaa painelee loputtomasti autoja oikealla kaistalla kiltisti seisovan jonon ohi ja sinnehän ne eteen kaikki häviävät kun aina joku niille tilaa antaa!?! Minun mielestäni se on härskiä kiilaamista, mutta yllättäen poliisi antoi paikallismedioissa päinvastaista ohjeistusta ja kehoitti käyttämään ns. vetoketjuperiaatetta liikenteen sujuvoittamiseksi???
Nythän on niin että se oikeanpuoleinen jono seisoo ja seisoo kun koko ajan mennään vasenta kaistaa ohi ja kiilataan kaistan päättyessä sinne eteen. Mikä v*tun vetoketju se on?
ESS lainaus: "Valitettavasti autoilijat ovat myös itse syyllisiä asemanseudun ruuhkiin. Lahtelaiseen liikennekulttuuriin ei valitettavasti kuulu liika huomaavaisuus ja joustavuus kanssa-autoilijoita kohtaan. Päin vastoin, heidät koetaan aivan liian usein kilpailijaksi, jolle ei haluta antaa minkäänlaisia myönnytyksiä.
Euroopan sivistysmaista tunnettu vetoketjuperiaatekin, jossa kahdelta kaistalta ajetaan yhdelle kaistalle vuorotellen, on tällä monelle tuntematon käsite. Se on harmi, sillä sitä noudattamalla liikenne sujuisi sulavammin myös matkakeskuksen työmaan vaiheilla."
Olisi hauska nähdä samanlainen "vetoketjujono" esimerkiksi kaupan kassajonossa. Sieltä vaan pitkän jonon ohi kassalle kiilaten ja samalla voisi kertoa muille jonottajille että itse olette syyllisiä kaupan kassajonoruuhkiin???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^No jos oikeata ja vasenta kaistaa käytettäisiin about samalla tehokkuudella, niin kyllähän se vetoketju toimii. Liian moni kun ottaa sen oikean kaistan jo kaaaauan ennen vasemman loppua, niin tukkoonhan se oikea menee ja vasen on tyhjänä. Sinne vaan itsekin rohkeasti vasemmalle kaistalle ja tarjoaa sinne oikealle vasta vähän ennen kaistan loppumista.
Tosin joustavuus on kyllä jonkinlainen liikennerike tai ainakin punainen vaate monelle normiautoilijalle. Järvenpään "valtavissa" iltaruuhkissa seisottiin melkeen minuutti odottelemassa valon vaihtumista. Jonoon oli tulossa myös parkkitalosta porukkaa (neljä autoa), joista päästin kaksi eteeni. Takana tulevaa ferraarikuskia moinen käytös harmitti tööttäämiseen asti
Ehdittiin "nutailustani" huolimatta koko letka niistä vihreistä... 
Tosin joustavuus on kyllä jonkinlainen liikennerike tai ainakin punainen vaate monelle normiautoilijalle. Järvenpään "valtavissa" iltaruuhkissa seisottiin melkeen minuutti odottelemassa valon vaihtumista. Jonoon oli tulossa myös parkkitalosta porukkaa (neljä autoa), joista päästin kaksi eteeni. Takana tulevaa ferraarikuskia moinen käytös harmitti tööttäämiseen asti


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Vetoketjuperiaate liikenteessä on kuin kommunismi, se toimii kahden edellytyksen täyttyessä:
1) kaikki tuntevat teorian ja
2) kaikki noudattavat teorian oppeja
Noiden kahden edellytyksen täyttyminen yli 10 hengen porukassa on epätodennäköistä, jolloin komunismi ei toimi MOT. Vetoketjuperiaatteella lienee vielä mahdollisuutensa, mutta en usko senkään missään toimivan niin että kaikki hymyilee.
1) kaikki tuntevat teorian ja
2) kaikki noudattavat teorian oppeja
Noiden kahden edellytyksen täyttyminen yli 10 hengen porukassa on epätodennäköistä, jolloin komunismi ei toimi MOT. Vetoketjuperiaatteella lienee vielä mahdollisuutensa, mutta en usko senkään missään toimivan niin että kaikki hymyilee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Onhan tuo vetoketjuasia ihan hieno ajatustasolla, mutta se edellyttäisi sitä että jatkuva kaista vetäisi.
Tässä yksi esimerkki http://goo.gl/maps/kVbkW
Kaksi kaistaa jatkaa keskustaan, vasemmanpuoleinen Pasilaan. Vasen kaista on Kulosaaresta asti jumissa kun hetikohta haarautumispisteen jälkeen on liikennevalot. Ei siinä vetoketjut auta ei.
Tässä yksi esimerkki http://goo.gl/maps/kVbkW
Kaksi kaistaa jatkaa keskustaan, vasemmanpuoleinen Pasilaan. Vasen kaista on Kulosaaresta asti jumissa kun hetikohta haarautumispisteen jälkeen on liikennevalot. Ei siinä vetoketjut auta ei.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Trollassa on hyvä vetoketjukäytäntö, sen jälkeen kun silta on ollut avattuna länsipuoleinen liikenne täysin tukossa. He jotka tulevat kolmion takaa päätielle sais odottaa kuinka kauan tahansa tämän takia kaikki käyttää vetoketjuperiaatetta ja päästää kolmion takaa tulevat jonoon. Sitten muiden liikkennesäntöjen noudattaminen on niin sun näin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Mutta kun sen pullonkaulan (vain yksi kaista siltatyömaan kohdalla) läpäisykyky ei riipu siitä kuinka ne autot sinne kavennukseen menevät???V.J.S kirjoitti:^No jos oikeata ja vasenta kaistaa käytettäisiin about samalla tehokkuudella, niin kyllähän se vetoketju toimii. Liian moni kun ottaa sen oikean kaistan jo kaaaauan ennen vasemman loppua, niin tukkoonhan se oikea menee ja vasen on tyhjänä. Sinne vaan itsekin rohkeasti vasemmalle kaistalle ja tarjoaa sinne oikealle vasta vähän ennen kaistan loppumista.
Ennen sitä kavennusta autot ovat sitten ruuhkautuneena jonossa joko yhdellä tai kahdella kaistalla. Onko sitten jotenkin sivistyneempää jonottaa rinnakkain kuin peräkkäin silloin kun tilaa jonolle on?
Edelleen kannattaa miettiä sitä kaupan kassajonoa. Se ei auta yhtään mitään millä tavoin ostoskärryt järjestetään ennen kassaa, koska kassan läpäisykyky (tehokkuus) ei siitä parane tai riipu. Kaupassa tosin olisi melko järjetön ajatus jonottaa kahdessa rinnakkaisessa jonossa ja sitten arpoa ennen liukuhihnaa kummasta jonosta siihen kassahihnalle aletaan ostoksia latoa.
Miksi liikenteessä sitten pidetään "tehokkaampana" tai sivistyneempänä tapana jonottaa rinnakkain ja purkaa jonoa vuorotellen kummastakin jonosta? Ja jos näin ei tehdä, niin poliisi syyttää autoilijoita itse aiheutetusta ruuhkasta (perustuen mihin?).
Kavennuksen kohdalla (siltatyömaa) saadaan autoja enemmän läpi vain jos ajonopeutta nostetaan siinä kohden. Nyt tosin nopeusrajoitus putoaa kavennuksen kohdalla 20 km/h tai 30 km/h.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Vetoketjuperiaatteen saa toimimaan yhdellä tavalla: pullonkaulan kohdalla kumpikaan kaista ei jatku, vaan molemmat kaistat päättyvät ja alkaa uusi kaista. Tälle kaistalle autot saavat siirtyä vain vuorotellen päättyviltä kaistoilta, eli jos edellinen alkavalle kaistalle ajanut auto on ollut edessäsi, olet väistämisvelvollinen vieressäsi olevalle autolle, mutta et enää tämän perässä ajavalle.
Tällaistahan ei voi toteuttaa nykyisen tieliikennelain puitteissa, eivätkä suomalaiset tuollaista oppisi kovin nopeasti, joten teoriaksi jäi tämäkin pohdiskelu.
Ja totta on se, että jonon pituus tai jakautuminen useampaan linjaan ei vaikuta järjestelmän kapasiteettiin, kuten kapasiteetyi ei vaikuta vakiopituisena pysyvän jonon pituuteen. Tämän kun saisi esim. terveydenhuollon päättäjien kalloon taottua, niin loppuisi se pitkien hoitojonojen lapsellinen selittely kapasiteetin puutteella, ja alkaisi todellisten ongelmien korjaaminen.
Kahdella kaistalla jonottaminen on kyllä fiksua kaupunkiympäristössä, missä pitkä jono haittaa muutakin liikennettä.
Tällaistahan ei voi toteuttaa nykyisen tieliikennelain puitteissa, eivätkä suomalaiset tuollaista oppisi kovin nopeasti, joten teoriaksi jäi tämäkin pohdiskelu.
Ja totta on se, että jonon pituus tai jakautuminen useampaan linjaan ei vaikuta järjestelmän kapasiteettiin, kuten kapasiteetyi ei vaikuta vakiopituisena pysyvän jonon pituuteen. Tämän kun saisi esim. terveydenhuollon päättäjien kalloon taottua, niin loppuisi se pitkien hoitojonojen lapsellinen selittely kapasiteetin puutteella, ja alkaisi todellisten ongelmien korjaaminen.
Kahdella kaistalla jonottaminen on kyllä fiksua kaupunkiympäristössä, missä pitkä jono haittaa muutakin liikennettä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Avensis kuskin joka luuli liikoja kulkineensa suoritustehosta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
http://cl.ly/image/1U2x1I1j0Y2LAZP kirjoitti:Vetoketjuperiaatteen saa toimimaan yhdellä tavalla: pullonkaulan kohdalla kumpikaan kaista ei jatku, vaan molemmat kaistat päättyvät ja alkaa uusi kaista. Tälle kaistalle autot saavat siirtyä vain vuorotellen päättyviltä kaistoilta, eli jos edellinen alkavalle kaistalle ajanut auto on ollut edessäsi, olet väistämisvelvollinen vieressäsi olevalle autolle, mutta et enää tämän perässä ajavalle.
Tällaistahan ei voi toteuttaa nykyisen tieliikennelain puitteissa, eivätkä suomalaiset tuollaista oppisi kovin nopeasti, joten teoriaksi jäi tämäkin pohdiskelu.
Ja totta on se, että jonon pituus tai jakautuminen useampaan linjaan ei vaikuta järjestelmän kapasiteettiin, kuten kapasiteetyi ei vaikuta vakiopituisena pysyvän jonon pituuteen. Tämän kun saisi esim. terveydenhuollon päättäjien kalloon taottua, niin loppuisi se pitkien hoitojonojen lapsellinen selittely kapasiteetin puutteella, ja alkaisi todellisten ongelmien korjaaminen.
Kahdella kaistalla jonottaminen on kyllä fiksua kaupunkiympäristössä, missä pitkä jono haittaa muutakin liikennettä.
Tuollainen merkki, sitten menee ne jolla pellit kestää.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Vetoketjuperiaate on englanniksi "zipper merge" ja youtubesta löytyy hauskoja videoita aiheeseen liittyen.
Tässä on ilmeisesti jonkun ulkosuomalaisen kuvaama video Kanadasta (?):
https://www.youtube.com/watch?v=S9PnD-8DyIQ
Taustalla soi nimittäin Robin.
Kannattaa tsekata kaverin videoita muutenkin jos tykkää erilaisista hälytysajoneuvoista!
Tässä on ilmeisesti jonkun ulkosuomalaisen kuvaama video Kanadasta (?):
https://www.youtube.com/watch?v=S9PnD-8DyIQ
Taustalla soi nimittäin Robin.
Kannattaa tsekata kaverin videoita muutenkin jos tykkää erilaisista hälytysajoneuvoista!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i