Ja itse aiheeseen... Vit...aa olla hereillä vielä tähän aikaan. Ja 24h päästä pitäisi herätä töihin.

Juu meinaan juuri noita lexus-valoja. Tosin on muutamia auton värejä, joihin noi kirkkaat takavalot sopii, mutta ei läheskään kaikkiin. Omasta mielestä esim. mustassa tai valkeassa autossa noi kirkkaat takavalot näyttää hieman omituisilta. Noihin ovenkahvoihin en ollut edes aiemmin kiinnittänyt huomiota, enkä kyllä osaa sanoa edes että onko muutos huonompaan vai parempaan suuntaanRattivaihde kirjoitti: Meinaatko SS:n ja convertibleen ilmaantuneita lexus-valoja?... Toinen faceliftin huononnus ulkonäköön on ovenkahvojen vaihtuminen saab-mallista opeliin.
Hinnan puolesta olet oikeassa, mutta kun vaakakupin toisella laidalla on huomattavasti parempi näkyvyys ja silmälle miellyttävämpi valon sävy (=nämä yhdessä lisää turvallisuuttakin), niin kyllä minä olen sen hintaeron valmis maksamaan. En tiedä onko umpio "tyhjän" näköinen ilman valtavaa heijastinta, mutta eihän se itseäni haittaa kun en minä ratin takaa sitä näeRattivaihde kirjoitti:Ne ovat kalliit korjata kun jotain hajoaa (verrattuna esim. yhden halogeenipolttimon hintaan), niiden tuoman valon sävy on kylmä verrattuna halogeeneihin, ne häikäisevät vastaantulijoita (tai ainakin minua) pimeällä pahemmin kuin halogeenit, tekevät ajovaloumpiosta tyhjän ja teknisen näköisen kun koko umpion takapinta ei enää olekaan heijastinta, ja ne ovat leimallisesti 2000-lukulaista tekniikkaa jota minä yleisesti ottaen karstastan. Riittääkö nämä vai pistetäänkö vielä lisää?
Tuohon käyttöaika-asiaan liittyen helposti käy niin että ensimmäisen tai edes toisen omistajan ei tarvitse tehdä valoille mitään mutta kun sitten itse ostan auton kun se on tullut riittävän edullisesti, on edessä vähän kalliimpi uusintakierros, verrattuna siihen että jokainen omistaja vaihtaa ajovalopolttimot kerran vuoteen tai kahteen.haffu kirjoitti:Ovathan nuo Xenonpolttimot suhteessa kalliita halogeenipolttimoihin, mutta käyttöaikakin on rutkasti pidempi. Yhdessäkään laillisesti asennetuissa xenoneissa en ole nähnyt mitään häikäisyefektiä paitsi yhdessä natsipakastimen tilaversiossa, mutta tämäkin vain peilien kautta. Vähemmän nuo Xenonit lopulta häikäisevät kuin edes lähes yhtä kirkkaat halogenit.
Se on kyllä totta että varsinkin SS näyttää tietyillä väreillä hiukkasen oudolta lexusvaloilla, veikkaisin että ainakin osittain valojen muodon takia ja siksi kun on tottunut näkemään ne vanhemmissa malleissa punaisena. SC sen sijaan ei IMHO kärsi niistä yhtään, useimmissa väreissä näyttää hyvältä ja joissain hyvin vaaleanharmaissa todella hienolta. Ovenkahvoissa ärsyttää lähinnä se että Saabin oma (ja hyvin todennäköisesti pidemmälle mietitty) design vaihdetaan rahansäästön nimissä yleismalliin. Kumpikaan ei ole kovinkaan hyvä verrattuna oikeisiin kahvoihin (joita löytyy Saabin malleista vuosilta 1950-1994 tonnari poisluettunaTimon kirjoitti: Juu meinaan juuri noita lexus-valoja. Tosin on muutamia auton värejä, joihin noi kirkkaat takavalot sopii, mutta ei läheskään kaikkiin. Omasta mielestä esim. mustassa tai valkeassa autossa noi kirkkaat takavalot näyttää hieman omituisilta. Noihin ovenkahvoihin en ollut edes aiemmin kiinnittänyt huomiota, enkä kyllä osaa sanoa edes että onko muutos huonompaan vai parempaan suuntaan![]()
Itse taas ajattelen turvallisuudesta että ihmiset pärjäävät jonkun Corollankin valoilla ja ovat aikanaan pärjänneet kuusvolttisen kuplan valoilla, joten satkun halogeenithan ovat melkoista luksustaTimon kirjoitti: Hinnan puolesta olet oikeassa, mutta kun vaakakupin toisella laidalla on huomattavasti parempi näkyvyys ja silmälle miellyttävämpi valon sävy (=nämä yhdessä lisää turvallisuuttakin), niin kyllä minä olen sen hintaeron valmis maksamaan. En tiedä onko umpio "tyhjän" näköinen ilman valtavaa heijastinta, mutta eihän se itseäni haittaa kun en minä ratin takaa sitä näe.
Juu ei nuo mikään deal-breaker ole, kunhan vain kannatan halogeeneja jos ne voin valita.Timon kirjoitti:Ei kaikkea uutta tekniikkaa kannata vastustaa, jotkin asiat tehdään ihan oikeasti nykyään paremmin kuin ennen. Suosittelen rohkeasti kokeilemaan xenoneita, ensiksi vaikka lisävaloihin niin pääsee suht helpolla. Itsellä kans lisäpitkissä xenonit enkä enää luopuisi, sama efekti voi käydä sullekin jos pimeällä kokeilet xenon-valoja
Mitenkäs tuo on mahdollistasuorsa kirjoitti:Kerrottakoon tässä vaiheessa, että kolkissa halogeeni- ja xenonumpio näyttävät ulkoisesti samalta. Siis yhtä tyhjiä tai täysiä molemmat.
Xenon-valot (varsinkin Bi-xenon) toteutetaan lähes aina linssiprojektoreilla ja kolkissa myös halogeeni on projektori, niin pystytään käyttämään samaa umpiota (ainakin ulkonäöltään) mutta valonlähde on vain eri.Rattivaihde kirjoitti:Mitenkäs tuo on mahdollistasuorsa kirjoitti:Kerrottakoon tässä vaiheessa, että kolkissa halogeeni- ja xenonumpio näyttävät ulkoisesti samalta. Siis yhtä tyhjiä tai täysiä molemmat.
No kyllähän tuossa tapauksessa hirveys näkyy myös sisäänpäinRattivaihde kirjoitti:Ja on sillä ulkonäöllä väliä, muutenhan voisi vaikka ajaa jollakin porrasperä-Superbilla, eihän sitäkään hirveyttä sisäänpäin näy...
No tämä selittää miksen millään löytänyt blocketista autoa jonka valot olisivat näyttäneet halogeeneilta, vaikkei xenoneita mainittukaan monessa ilmoituksessa... Itse asiassa nyt tuli mieleen että onhan esim. Mazda 6:ssakin halogeeni-projektorit, olen vain aina ajatellut että vain xenoneita toteutetaan siten.TTH kirjoitti:Xenon-valot (varsinkin Bi-xenon) toteutetaan lähes aina linssiprojektoreilla ja kolkissa myös halogeeni on projektori, niin pystytään käyttämään samaa umpiota (ainakin ulkonäöltään) mutta valonlähde on vain eri.
Kuolevan merkin fanit horisee joutavia......Timon kirjoitti:No kyllähän tuossa tapauksessa hirveys näkyy myös sisäänpäinRattivaihde kirjoitti:Ja on sillä ulkonäöllä väliä, muutenhan voisi vaikka ajaa jollakin porrasperä-Superbilla, eihän sitäkään hirveyttä sisäänpäin näy...![]()
Ja tuntuuTimon kirjoitti:No kyllähän tuossa tapauksessa hirveys näkyy myös sisäänpäinRattivaihde kirjoitti:Ja on sillä ulkonäöllä väliä, muutenhan voisi vaikka ajaa jollakin porrasperä-Superbilla, eihän sitäkään hirveyttä sisäänpäin näy...![]()
Parempi, vaikken noiden litistettyjen kuplavolkkarien muotoiluista ole koskaan pahemmin innostunut. (henkilökohtainen mielipide: Panamera on ehdottomasti rumin porsche mitä on koskaan tehty, sääli sinälläänRattivaihde kirjoitti:No mites ois Porsche Panamera?
No tätä ajoinkin takaa, siinä siis auto joka on ulkoa ruma muttei sitä näe sisään.Timon kirjoitti:Parempi, vaikken noiden litistettyjen kuplavolkkarien muotoiluista ole koskaan pahemmin innostunut. (henkilökohtainen mielipide: Panamera on ehdottomasti rumin porsche mitä on koskaan tehty, sääli sinällään) Sisällä ei oo kyllä tullu istuskeltua että en osaa sitä kommentoida, mutta eiköhän tuon hintaluokan autossa ala sisätilatkin olemaan jo aika moitteettomat.