Suomennan tän swedun kirjoituksen tähän jossa kerrotaan miten se Sonett ykkönen on tehty:Rattivaihde kirjoitti:http://en.wikipedia.org/wiki/Mid-engine ... ive_layout
Sonett I oikein mainitaan esimerkkinä. Citroen Traction Avant, DS ja SM pitkine keuloineen ovat myös hyviä esimerkkejä samasta järjestelystä. Keskimoottori tarkoittaa niin suomessa, ruotsissa (mittmotor) kuin englannissakin (mid-engine) mielestäni melko yksiselitteisesti samaa asiaa, eli moottorin sijaintia akseleiden välissä. Muutenhan nimi olisi varmaankin framför bakaxeln motor?
Painojakautuman hyväksi, käännettin koko vetopaketti toisinpäin edes ja takas niin, että vaihdelaatikko ja tasauspyörästö sijoittui moottorin etupuolelle. Jotta säästyttäisiin vaikeuksilta kolmen pakkivaihteen kanssa ja vain yhden vaihteen ollessa eteenpäin, käännettiin moottorin pyörimissuunta siten, että se pyöri erisuuntaan kuin standard motikka.
Tämä on helppo tehdä kakstahtisessa. Kaksi ensimmäistä autoa sai laatikon 93:sesta ja loput saivat nelivaihteiset koelaatikot jotka olivat tarkoitetut tulevaan 95:seen.
Käännös seuraavasta:
Till gagn för viktfördelningen vändes hela drivpaketet "bak och fram", så att växellådan och slutväxeln hamnade framför motorn. För att undvika problemen med tre backväxlar och en enda framåtväxel vände man helt sonika på motorns rotationsriktning, så att vevaxeln gick i motsatt riktning jämfört med standardmotorn. Detta låter sig göras ganska enkelt på en tvåtaktsmotor. De två första vagnarna fick växellådor från 93:an, medan de övriga försågs med fyrväxlade provlådor till den kommande 95:an.
Mainitset tuossa Mittmotorn täällä swedussa keskimoottorin käsitys on seuraavanlainen kun moottori sijaitsee kuskin takana ja takaakselin päällä tai sen etupuolella on kyseessä mittmotor eli keskimoottorinen auto.