Saab -trivia

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rattivaihde kirjoitti:http://en.wikipedia.org/wiki/Mid-engine ... ive_layout
Sonett I oikein mainitaan esimerkkinä. Citroen Traction Avant, DS ja SM pitkine keuloineen ovat myös hyviä esimerkkejä samasta järjestelystä. Keskimoottori tarkoittaa niin suomessa, ruotsissa (mittmotor) kuin englannissakin (mid-engine) mielestäni melko yksiselitteisesti samaa asiaa, eli moottorin sijaintia akseleiden välissä. Muutenhan nimi olisi varmaankin framför bakaxeln motor?
Suomennan tän swedun kirjoituksen tähän jossa kerrotaan miten se Sonett ykkönen on tehty:

Painojakautuman hyväksi, käännettin koko vetopaketti toisinpäin edes ja takas niin, että vaihdelaatikko ja tasauspyörästö sijoittui moottorin etupuolelle. Jotta säästyttäisiin vaikeuksilta kolmen pakkivaihteen kanssa ja vain yhden vaihteen ollessa eteenpäin, käännettiin moottorin pyörimissuunta siten, että se pyöri erisuuntaan kuin standard motikka.
Tämä on helppo tehdä kakstahtisessa. Kaksi ensimmäistä autoa sai laatikon 93:sesta ja loput saivat nelivaihteiset koelaatikot jotka olivat tarkoitetut tulevaan 95:seen.

Käännös seuraavasta:
Till gagn för viktfördelningen vändes hela drivpaketet "bak och fram", så att växellådan och slutväxeln hamnade framför motorn. För att undvika problemen med tre backväxlar och en enda framåtväxel vände man helt sonika på motorns rotationsriktning, så att vevaxeln gick i motsatt riktning jämfört med standardmotorn. Detta låter sig göras ganska enkelt på en tvåtaktsmotor. De två första vagnarna fick växellådor från 93:an, medan de övriga försågs med fyrväxlade provlådor till den kommande 95:an.

Mainitset tuossa Mittmotorn täällä swedussa keskimoottorin käsitys on seuraavanlainen kun moottori sijaitsee kuskin takana ja takaakselin päällä tai sen etupuolella on kyseessä mittmotor eli keskimoottorinen auto.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tobbana kirjoitti:Ne puurot ja vellit olis hyvä pitää omissa astioissaan... :D

Haffu siis jatkaa.
Jees ja kunhan sit pitäisitkin puurot puurona otas ja lue jostain saabin arkistosivulta soneteista niin opit jotain, mä opin paljon saabeista kun olin siinä firmassa duunissa vuosikymmenet.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5268
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Huoh. Setä hiiltyy, kun itse sekottaa vastaajat ja vastaukset.

Sonett mk1:stä minun ei tarvitse oppia enää mitään lisää, kun en ole sellaista koskaan ostamassa. Aikalaisekseen hieno proto, kevyine rakenteineen ja nerokkaalla keskimoottoriratkaisulla saatu painojakauma ihanteelliseksi.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja haffu »

Keskimoottoriin määritelmähän menee siten, että moottorin painopiste on akseleiden välillä. Takamoottoriset ja keskimoottoriset menevät tosin myös usein sekaisin.

Mutta seuraava helpohko kysymys, jotta päästään etenemään. Tehokkain 80-luvulla valmistettu SAAB-auto?
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja aero »

B202L + RedBox = 185hp, mutta ei olla vielä lähelläkään totuutta.

Saab EV-1, B202L ja boksi, jonka väriä ei tunneta :D = 285hp.

Edit: aika varmana vastauksesta rohkeasti uutta tupaan. 9000 CD on tunnetusti julmetun kokoinen, etenkin tavaratilaltaan. Mikä yksittäinen osa kyseisen auton keulalta ei kuitenkaan mahdu kyytiin? Sen verran helpottavaa vinkkiä, että kyseinen palikka näkyy moottoria ihastellessa, jos hoksaa katsoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja core2 »

haffu kirjoitti: Mutta seuraava helpohko kysymys, jotta päästään etenemään. Tehokkain 80-luvulla valmistettu SAAB-auto?
Tuo "aero'n" vastaus on mielestäni melko liki totuutta koska tehokkain saabin kone tehtiin Talladega malliin eli 185hp katilla ja 192hp ilman kattia.

Saab EV1 oli taas Leffa Melbergin tekele eikä suorastaan saabin oma no kuitenkin siinä oli 275 hp, ja tilauksen Leffalle kuitenkin teki saab joten se on kait se tehokkain 80-lukunen.

Linkki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_EV-1
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mitenkäs 9000 V8, 300hv? :D Kumminkin Saab joka valmistettiin 80-luvulla, sarjatuotannostahan ei puhuttu mitään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja haffu »

EV-1 oli tosiaan se haettu vastaus. Kuitenkin täysin omalla alueella noiden tehojen suhteen. 9000 V8 kanssa on liikaa epävarmuutta tehoista (lähteestä riippuen, 230-300hv) ja itse olen lukenut lähinnä vain tuosta 230hv teholukemasta.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

haffu kirjoitti: 9000 V8 kanssa on liikaa epävarmuutta tehoista (lähteestä riippuen, 230-300hv) ja itse olen lukenut lähinnä vain tuosta 230hv teholukemasta.
Lienee mahdollista, ettei tuon V8-koneen tehoja ole koskaan edes mitattu, vaan ne on vain arvioitu tilavuuden ym. perusteella.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tobbana kirjoitti:Huoh. Setä hiiltyy, kun itse sekottaa vastaajat ja vastaukset.
Aika monelta on tässäkin ketjussa unohtunut lukea foorumin säännöt ja niissä oleva kehotus viestien lainaamiseen:
Lainaamalla pieni osa (muutama lause) voidaan osoittaa mihin osuuteen aiemmasta keskustelusta kommentoidaan. Kun käy selvästi ilmi kenen kirjoitukseen ja mihin kohtaan vastataan, keskustelu pysyy kompaktina ja helposti seurattavana.
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja aero »

V8-tonnari ei tosiaan ole huono pointti sekään. Ukin museon kori on konetilansa tarroituksen perusteella MY89, VIN-koodin kertomaa en nyt lonkalta muista, vaikka senkin keväällä tsekkasin :D.

EV-1:stä Wikipedian ruotsinkielinen sivu sanoo 275hk, englanninkielinen 285hp. Käydessäni museossa vuonna 2003 infolappu sanoi 285hk ja 285bhp. Jossain on virhe, minä väitän että ruotsinkielisessä Wikipediassa, koska se poikkeaa muista ;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ehdin jo kadottamaan sen linkin, josta eilen luin että V8-projektia varten ostettiin uusi MY89 tonnari. Ainakin ensimmäisen kerran V8 käynnistyi tonnarin keulalla 1988 (Saabistin jutun mukaan), joten mielestäni voi puhua 80-luvun Saabista. :)

Piru vie, kyllä siinä olisi unelma-auto... Noh, OT sikseen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei muuta kuin projektoimaan ;). Tonnarin tekniset rajat Suomessa on 3,75l ja 270hv, kyllä noihin spekseihin maailmalta veekaseja löytyy vaikka kuinka.

Mutta takaisin asiaan - kun kerran EV-1 oli haffun hakema kulkine, niin kuten eilen kirjoitin, seuraava kysymys kuuluu näin:
aero kirjoitti:9000 CD on tunnetusti julmetun kokoinen, etenkin tavaratilaltaan. Mikä yksittäinen osa kyseisen auton keulalta ei kuitenkaan mahdu kyytiin? Sen verran helpottavaa vinkkiä, että kyseinen palikka näkyy moottoria ihastellessa, jos hoksaa katsoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nokkapelti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja aero »

Se.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin