Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja qaw »

Breadfan kirjoitti:Näin vähän arvelinkin. Täytyy koittaa mahdollisuuksien rajoissa näpertää paikkaa. Nuo pöntöt ovat tolpan nokassa about metrin korkeudella. Tolpasta voisi ehkä katkaista hiukan pois, kun sohvalla istuttaessa kuuntelukorkeus jää aika alas. Ja villaa sisällä ei ole kuin yksi levy. Jos koittas tunkea lisää.

Budjetilla mennään, niin ei mitään "kunnollista" ole varaa ostaa :)
Jos ei ole tilaa ottaa kaiuttimia irti seinästä / nurkasta, koita viskata sinne kaiuttimen ja seinän väliin jotain pehmustetta. Alkuun voi kokeilla vaikka vanhalla patjalla :D
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Azanovix kirjoitti: Hyvä idea. Halpa harrastus puuttuukin. Mitäs muuta tähän harrastukseen tarvitaan kuin halvat kaiuttimet? Pitääkö hankkia keskitasoa huonompaa jazzia vai riittääkö antti tuisku ja roxette?
Oletko muuten jo kokeillut kuinka ääni muuttuu kun käännät töpselin toisin päin pistorasiassa? Entä kun pingotat kaiutinjohdot niin, etteivät koske lattiaan lainkaan? Olethan myös huomannut hankkia ainoastaan alan lehtien toimittajien suosimia merkkejä ja pitänyt huolen että tuo merkki on vierailijoidenkin selvästi luettavissa?
:D
Jos haluat keskustella äänentoistosta niin voisitko hieman täsmentää mitä kiinnostaisi keskustella? Nuo vitsit on jo aika vanhoja.

Vai lähdetäänkö nyt ihan yksinkertaisesti siitä että koska sullekin riittää musan kuuntelu kännykän kaiuttimesta niin se pitää riittää muillekin?
9000CS 2,3
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Hifismi on kyllä perseestä. Reilu vuosi sitten kasasin muutaman tonnin ihan oikean teatterisetin ja todella riittävästi riittää Wharfedalen Diamond 9-sarjan isomman pään paketti, mutta silti sitä aina tulee katseltua mitä olisi seuraavassa hintaluokassa tarjolla. Samoten täysiä ylilyönti subeja tulee kuolattua harva se viikko 8)
Jos ihan oikeasti, niin enhän mä nyt ole vaihtamssa kuin ehkä tykin seuraavaksi FullHD-malliin alkuvuodesta ehkä.. Nii ja ehkä Monitor Audio rs/rx.. : :roll:
Eih, ei olis saanu sitä ekaa kajariakaan koskaan ostaa, vaan pitäytyä vaan täysin kelpaavissa logitecheissa..
Ja Saabismista ei sitten puhuta.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Saappi Kuski kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Hyvä idea. Halpa harrastus puuttuukin. Mitäs muuta tähän harrastukseen tarvitaan kuin halvat kaiuttimet? Pitääkö hankkia keskitasoa huonompaa jazzia vai riittääkö antti tuisku ja roxette?
Oletko muuten jo kokeillut kuinka ääni muuttuu kun käännät töpselin toisin päin pistorasiassa? Entä kun pingotat kaiutinjohdot niin, etteivät koske lattiaan lainkaan? Olethan myös huomannut hankkia ainoastaan alan lehtien toimittajien suosimia merkkejä ja pitänyt huolen että tuo merkki on vierailijoidenkin selvästi luettavissa?
:D
Jos haluat keskustella äänentoistosta niin voisitko hieman täsmentää mitä kiinnostaisi keskustella? Nuo vitsit on jo aika vanhoja.

Vai lähdetäänkö nyt ihan yksinkertaisesti siitä että koska sullekin riittää musan kuuntelu kännykän kaiuttimesta niin se pitää riittää muillekin?
Haluatko tulla tänne kuunteluhuoneeseeni kokemaan näiden "kännykkäkaiuttimien" tason? Haluatko myös puolestani määrittää, mikä normaalihinta kaiuttimille?
Ai niin mutta mähän asunkin vantaalla enkä espoossa isorikkaiden seassa, enhän mä mistään mitään voi tietää.
Oikeasti kaltaistesi kanssa on huvittavaa pelleillä foorumeilla. Itse saa provota ja trollata jatkuvasti kuin viimeistä päivää, mutta katastrofihan siitä seuraa jos joku uskaltaa sanoa poikittaisen sanan. :lol:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Azanovix kirjoitti: Haluatko tulla tänne kuunteluhuoneeseeni kokemaan näiden "kännykkäkaiuttimien" tason? Haluatko myös puolestani määrittää, mikä normaalihinta kaiuttimille?
Ai niin mutta mähän asunkin vantaalla enkä espoossa isorikkaiden seassa, enhän mä mistään mitään voi tietää.
Oikeasti kaltaistesi kanssa on huvittavaa pelleillä foorumeilla. Itse saa provota ja trollata jatkuvasti kuin viimeistä päivää, mutta katastrofihan siitä seuraa jos joku uskaltaa sanoa poikittaisen sanan. :lol:
Anteeksi nyt helvetisti herra Azanovix. Oletko sinä nyt sen luokan hifiguru että sinulle en saa puhua äänentoistosta? Olenko minä ehkä lausunut sinulle mikä on "normaalihinta" kaiuttimille? Olenko minä ehkä vittuillut sinulle tai loukannut sinua?
Oliko antamissani äänentoistovinkeissä jotakin väärin? Jos oli niin mitä?
Minä en tiedä mitään sinun kamoista, kerro jos kiinnostaa.
Aiotko sinä keskustella jotakin vielä äänentoistosta vai aletaanko vittuilemaan kilpaa? Mihin sinä pyrit? Sano jotakin itse aiheesta äläkä ruikuta siellä iso mies.
Jos tähänkään et osaa vastata asiallisesti niin vedä vaikka hame päälle ja laita kone kiinni.

EDIT: Ja mitä raharikkaisiin tulee niin en valitettavsti kuulu niihin, pitäisi sen näkyä jo ajonuvokalustaostakin :D
9000CS 2,3
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Saappi Kuski kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Haluatko tulla tänne kuunteluhuoneeseeni kokemaan näiden "kännykkäkaiuttimien" tason? Haluatko myös puolestani määrittää, mikä normaalihinta kaiuttimille?
Ai niin mutta mähän asunkin vantaalla enkä espoossa isorikkaiden seassa, enhän mä mistään mitään voi tietää.
Oikeasti kaltaistesi kanssa on huvittavaa pelleillä foorumeilla. Itse saa provota ja trollata jatkuvasti kuin viimeistä päivää, mutta katastrofihan siitä seuraa jos joku uskaltaa sanoa poikittaisen sanan. :lol:
Anteeksi nyt helvetisti herra Azanovix. Oletko sinä nyt sen luokan hifiguru että sinulle en saa puhua äänentoistosta? Olenko minä ehkä lausunut sinulle mikä on "normaalihinta" kaiuttimille? Olenko minä ehkä vittuillut sinulle tai loukannut sinua?
Oliko antamissani äänentoistovinkeissä jotakin väärin? Jos oli niin mitä?
Minä en tiedä mitään sinun kamoista, kerro jos kiinnostaa.
Aiotko sinä keskustella jotakin vielä äänentoistosta vai aletaanko vittuilemaan kilpaa? Mihin sinä pyrit? Sano jotakin itse aiheesta äläkä ruikuta siellä iso mies.
Jos tähänkään et osaa vastata asiallisesti niin vedä vaikka hame päälle ja laita kone kiinni.
Sanotko vielä itse, mikä tuossa alkuperäisessä kommentissani osui niin pahasti vyön alle, että piti alkaa nokittamaan?
Oma kommenttini oli ainoastaan kuitti siihen, että niitä mainitsemiasi Kaiuttimia saa vasta, kun latoo 3000€ tiskiin.
Tämän jälkeen sinä itse otit puheeksi nuo 100000€ arvoiset kaiuttimet, joita käsittääkseni vertasin siihen bensatankkiin työnnettävään anaalitappiin; eroa et (kaiuttimien kohdalla edullisempiin verrattuna) välttämättä edes huomaa, ellei joku ole ystävällisesti muistanut mainostaa, että "nyt on muuten sitten ihan ihme tuote kyseessä, luulisi tyhmemmänkin huomaavan".

Jatkanko vielä, vai haluatko itse löytää punaisen langan?

No jatketaan sitten, yleisön pyynnöstä.

Kun mainitsin, etten ole monenkymmenentuhannen euron arvoisia mölykoteloita kuunnellut (kyllä, nekin menevät oman käsitykseni mukaan normaalihinnan yli), niin tähän vastaat ylimielisesti harrastuksen tulevan minulle halvaksi. Mutta tuleeko? Siihen en saanut parempia vinkkejä. Enkä kyllä edelleenkään miellä harrastusta itselleni halvaksi. Mutta senhän sinä ilmeisesti tiedät paremmin. Missään vaiheessa en käsittääkseni sanonut, että itselleni harrastukseen riittää kännykkä. Vai sanoinko? Näyttäisitkö ystävällisesti sen kohdan? En myöskään ole käsittääkseni missään vaiheessa ilmoittanut, että oma mielipiteeni on se.ylin.totuus ja kaikkien pitää sopeutua siihen. Vai olenko? Jos mielestäsi olen, niin sisälukutaidon harjoittaminen lienee Sinulle paikallaan.
Ja ei, en todellakaan ole mikään hifiguru. Se on aihe, josta voin keskustella asialliseenkin sävyyn. Huumoristakaan ei tosin kannata vetää melonia nenään, kun jo herneenkin sinne kiskominen tekee kipeää.

Saanko vielä kysyä, milloin olen vittuillut sinulle? Vai kolahtiko egoon pahastikin, kun en heti ollut samaa mieltä kanssasi täysin? Sen sijaan jos tosissaan haluat, niin voidaan alkaa vittuilemaankin, vaikka ihan kilpaakin. Mutta se voidaan hoitaa vaikka yksityisviestein, ellet sitten väen väkisin halua olla julkisesti "oikeassa".

Ihan oikeasti, jos ei pysty sietämään omaan harrastukseensa kohdistuvaa kritiikkiä ja huumoria, niin jotain siimaa kallon ympärillä lienee syytä löysätä. Ei tämä maailma ole ihan niin vakava paikka.
Kannattaa myös muistaa, että jos ei pysty itsestään ja omista asioistaan puhumaan muuten kuin äärimmäisen virallisesti ja vakavasti, niin on syytä pitää se oma suunsa visusti säpissä myös muiden asioista.

Oliko tarpeeksi asiallinen vastaus?
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Noh noh... Kannattasko lopettaa ajoissa ennenkun menee liian pitkälle.

Mulla on sellanen tyhmä juttu sanottava subbareista..
Onhan se ihan kiva ehkä että sellanen autossa lepää, mutta kun bassoa laitat kovemmalle tulee kuskista heti kusipää. Se armoton jumputus ei kuullosta yhtä hyvältä ulkona kun autossa.
Ei herneitä :?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Könsikäs kirjoitti:Noh noh... Kannattasko lopettaa ajoissa ennenkun menee liian pitkälle.

Mulla on sellanen tyhmä juttu sanottava subbareista..
Onhan se ihan kiva ehkä että sellanen autossa lepää, mutta kun bassoa laitat kovemmalle tulee kuskista heti kusipää. Se armoton jumputus ei kuullosta yhtä hyvältä ulkona kun autossa.
Ei herneitä :?
Ei se ole lainkaan tyhmästi sanottu. Aika samalla linjalla mennään. Käytännössä oon huomannut, että subbarin hyöty autossa, ihan vain kuuntelussa, tulee siinä vaiheessa, kun nopeudet kasvavat ja muu meteli autossa lisääntyy. Maantienopeuksissa subbarin avulla saa niitä alempiakin taajuuksia esille. Toki hyvä ovikaiuttimetkin ovat suotavat, koska subbarilla saavutettu hyöty ei ole niin suuri kaikissa tilanteissa.
Kaupungissa ja varsinkin paikallaan ollessa tuo jytke peittää musiikin alleen tehokkaasti ja kuulostaa myös ulkopuolelle todella tyhmältä. Lähtökohtaisestihan musiikissa kaikkien taajuuksien pitäisi toistua samalla tasolla toisiinsa nähden äänenvoimakkuudesta riippumatta. Tähän aika harvoin päästään, ja sitä ei myöskään edesauta matalien taajuuksien älytön korostaminen.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Azanovix kirjoitti: Oma kommenttini oli ainoastaan kuitti siihen, että niitä mainitsemiasi Kaiuttimia saa vasta, kun latoo 3000€ tiskiin.

Saappi Kuski kirjoitti:
EDIT: Se helpoin ratkaisu kuminaan on kaivaa kolme tonnia taskusta ja ostaa uudet Kaiuttimet ;)
Tämäkö on sinun käsitys mainitsemastasi sisälukutaidosta?
Sulla tuntuu olevan sen verran vilkas mielikuvitus ja "minulle vaikea huumorintaju" että meillä ne ei välttämättä kohtaa. Enpä ihan kaikkea tuota vuodattamaasi kieltämättä osannut rivien välistä lukea tuosta pahvilaatikkotarinasta.

Jos jatkossa on pakko minulle "kuittailla" niin suosittelen sitä rautalankamallia, menee ehkä kerralla perille.
9000CS 2,3
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja zammuel »

nostellaan topikkia...

Elikkä musiikinkuunteluun (stereo)viritinvahvistin on haussa. Radiotakin tulee kuunneltu eikä viiti ostaa vahvaria ja viritintä erikseen. Tällä hetkellä vahvin ehdokas on Harman Kardonin HK 3490:

https://www.hifikrug.fi/showprod.php?prodid=1774

Hyvät liitännät (myös coax + opt), äänenlaadultaan vähintään "ok" hintaluokassaan mitä testejä löysin. Hellasärökin minimissä kuulemma siedettävän ulkonäön perusteella.

Kaijareina Dali 350.

kellään kokemuksia laitteesta? Muita ehdotuksia alle tonnin hintaluokassa?
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Itselläni oli 3480 eli edellinen malli. Hintaa oli tuolla alennuksessa 350€ ja siihen hintaan oli kyllä hyvä vahvistin. Kannattaa kysellä wasahifin tarjousta tuosta 3490 vahvistimesta. Varmasti lähtee tuosta hinnasta halvemmalla ja ilmainen rahti.

Nykyään minulla on Marantzin PM-80 vahvistimena ja kyllä tuo HK oli aika pliisu tähän verrattuna. Toki, jos uuden haluaa ostaa, niin ei tuolla rahalla varmastikaan paljoakaan parempaa viritinvahvistinta saa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Laitetaan nyt hieman tietoja omasta setistä.

Vahvistin: Marantz PM-80
CD-pyöritin: Marantz CD6000 OSE LE
DA-muunnin: Musical Fidelity X-dac v3
Kaiuttimet: Pioneer S-H 810v
Subwoofer: Chorus Vertigo SLS Ucd
Välikaapelit: Audioquest Cheetah, Viablue H-Flex
Kaiutinkaapelit: Xindak

Tuollaisella setillä tulee kuunneltua enimmäkseen rockia laidasta laitaan. Kaiuttimien refleksiputket on tulpattu, jolloin subwoofer integroituun melko hyvin omassa kuuntelutilassa. Ilman subbaria kuunneltaessa tulpat pois ja tila korostaa toiston sopivan muhkeaksi.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Jeps, näköjään tuota Harman Kardonia on myös Hifistudio 17 hyllyssä, täytynee käydä koekuuntelemassa paikan päällä.

Selvisi sitten noiden Dalin lattiakaiuttimien takana olevien luukkujenkin arvoitus. Ostin nuo aikoinaan käytettyinä ja nyt vasta tuli kaiveltua esite Dalin sivuilta.

Näköjään sinne pitäis laittaa n. 10 kg hiekkaa per kaiutin. Aina oppii uutta... :roll:

http://dali-speakers.com/filer/Brochure ... es/350.pdf

Lisämassan merkityksen voi ymmärtää, mutta samassa esitteessä suositellaan sitten kyllä myös kaiutinten tuplajohdotusta (= bi-wiring). Noteerasin tuplaliittimet jo kaiuttimia ostaessa, mutta olen pitänyt tuota kaksoisjohdotuksen ideaa vähintäänkin kyseenalaisena. Eipä tuolla ainakaan tämän hintaluokan laitteissa voine olla merkitystä. Mutta tietysti jos usko on tarpeeksi vahva niin korvakin kuulee eron...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

zammuel kirjoitti:
Lisämassan merkityksen voi ymmärtää, mutta samassa esitteessä suositellaan sitten kyllä myös kaiutinten tuplajohdotusta (= bi-wiring). Noteerasin tuplaliittimet jo kaiuttimia ostaessa, mutta olen pitänyt tuota kaksoisjohdotuksen ideaa vähintäänkin kyseenalaisena. Eipä tuolla ainakaan tämän hintaluokan laitteissa voine olla merkitystä. Mutta tietysti jos usko on tarpeeksi vahva niin korvakin kuulee eron...
Hifismi on siitä lysti harrastus että kaikille hörhötyksille on omat kannattajansa (kun itse musiikin kuuntelu on (kai) niin tylsää ;).
Vaihdellaan tai lisäillään johtoja ja sitten kuullaan tai ollaan kuulevinaan eroja. Kyllähän kaapelit vaikuttaakin äänentoistoon mutta kun kenenkään en ole vielä kuullut sanovan että miltä sen hyvän kaapelin pitäisi kuulostaa. Monet vaan uskoo sen totuutena että kun on 1000 euron kaapelit vrt 10 euron kaapelit niin pakkohan niin tonnin narujen on olla paremmat. Ja niin se pitää ollakin. Kun ihminen tuntee itse saaneensa vastiketta rahoillen niiin silloinhan kaikki ovat tyytyväisiä. Eniten epäilemättä se kauppias joka on myynyt kuparijohtoa 500 eur/metri.
Ainiin, pitääpä mainita että kun ne minun 3 tonnin kaiuttimet aiheutti ärsytysreaktion niin todettakoon että kaapelit on Biltemasta 4mm2 perusjohtoa, eli lähes ilmaiset :D
:D
9000CS 2,3
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kotiteatteri/HiFi harrastajia saabisteissa?

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Olen ottanut asenteeksi sen, että kaikkea voi kokeilla (siis hifiin liittyen...). Jos joku tulee ja sanoo, että miksi olet maksanut tuosta ja tuosta noin paljon, kun eihän siitä ole mitään hyötyä, niin olen ottanut tavaksi vastata; onko se sinulta jotenkin pois?

Harrastus on harrastus. Toinen panostaa autoon ja laittaa viimeisen päälle koneeseenkin kaikki vaikka niistä ei matka-ajossa ole mitään hyötyä. Toinen panostaa hifivehkeisiin ja hankkii niitä kalliita kaapeleita ja muita nippeleitä. Se on kuitenkin mukava aina viilata sitä omaa autoa/poppivehkeitä/mitäikinä. Harrastus on harrastus vaikka se ei muille avautuisikaan.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin