Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Thetic kirjoitti:No eikös bmw:llä ole se 3 litrainen tuplaturbo, ainakin 335 keulilla nähty.

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N54
No niin, ja tuolla artikkelissa oli vieläpä vahvistus sille miksi ajattelin että tuollaisessa olisi järkeä.
The use of two small turbochargers plus direct fuel injection allows for a broader power band and less turbo lag than previous turbocharged gasoline engines. Despite its relatively small-displacement, the N54B30 provides the midrange torque of a mid-displacement V8 engine more efficiently and at less weight.
Ei siis ole pakko ostaa diisseliä jos haluaa vapaastihengittävän välittömyyden ilman tarpeettoman suurta iskutilavuutta.

Ojasta toiseen ojaan, tuon moottorin saadakseen pitäisi ostaa BMW...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rattivaihde kirjoitti:Ojasta toiseen ojaan, tuon moottorin saadakseen pitäisi ostaa BMW...
Vai pitäisikö sittenkään, NEVS-Saabin moottoritoimittajahan ei ole vielä tiedossa... ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rattivaihde kirjoitti:Mutta ilmeisesti ns. normaaleissa autoissa ei ole juuri nähty kuin ronksottajien yhteydessä tuplaturboja? Cadillaciinkaan tuskin tulee ihan hinnat alkaen -moottoriksi...

Tolla toisella ruotsalaisellahan oli vuosina 1998-2006 tuplaturbo mallistossa..

S80 T6 siis kyseessä, nykysessa mallissahan on enää yhdellä turbolla, mutta tehoa tulee silti enemmän :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rommitommi kirjoitti:S80
Yhtäkkiä BMW alkoi kuulostamaan suorastaan loistavalta :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja TTH »

Onhan noita bensa tuplaturbo-motteja vaikka kuinka paljon, etenkin kaikki 90-luvun japsit. Supra, Skyline GT-R, RX7, Legacy B4 jne..

RX7 ja Legacyssa tuo tuplaturbo on TTID tapaan että läpillä ohjataan ilmaa ensin pienempään, sitten isompaan mutkaan. Supra ja GT-R on sitten ihan taviksia, ei mitään monimutkaisia systeemeitä.

Tuplaturbo ainakin suorassa moottorissa on epäkäytännöllisempi kuin hyvä twinscroll-turbo, enemmän painoa, enemmän lämpöä, paljon monimutkaisempi jne. Taitaa loppupeleissä tommosesta yhdestä twinscrollista saada vielä paremmin tehoakin irti..

Alpina tosin käyttää uudessa mallissaan tuota vanhaa bemarin tuplaturbo-mottia, varmaan tuo uusi twinscroll turbo on sitten niin pieni ettei siitä saa enää tehoa pihalle bemarin jäljiltä...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Niin no periaatteessahan se on mulle ihan sama vaikka siellä olisi pieni possu pakosarjan jatkeena tuomassa vaparimaista välitöntä tehoa, että sen puoleen twinscroll-turbokin kävisi. Enää tässä ei ole kuin pari ongelmaa, ensinnäkin lähinnä kaikki ketjun tällä sivulla mainitut autot ovat hintatasoltaan allekirjoittaneen ulottumattomissa ja vääränmerkkisiä, toisekseen twinscrollin järjestäminen tuon 2.1:n konetilaan ei liene ihan bolt-on asennus? :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja haffu »

TTH kirjoitti:Onhan noita bensa tuplaturbo-motteja vaikka kuinka paljon, etenkin kaikki 90-luvun japsit. Supra, Skyline GT-R, RX7, Legacy B4 jne..

RX7 ja Legacyssa tuo tuplaturbo on TTID tapaan että läpillä ohjataan ilmaa ensin pienempään, sitten isompaan mutkaan. Supra ja GT-R on sitten ihan taviksia, ei mitään monimutkaisia systeemeitä.
Supran 2JZ-GTE on kyllä ihan sekventaalisesti ahdettu. Kaiketi samoin myös Aristo. En ole niin hyvin kuitenkaan noihin perehtynyt. Muissa malleissa tuota moottoria ei ollutkaan. 1JZ-GTE oli sitten ihan samanlaiset ahtimet rinnan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jotenkin Lancian kaksoisahdettu Delta S4on silti hienoimmasta päästä, sen seuraava evoluutiomalli ECV2 Triflux-kansineen ei valitettavasti päässyt kilpailuihin asti, tuo Triflux oli siitä jännä hattu, että siinä oli pakosarjat molemmin puolin ja imusarja keskellä kannen päällä:

http://avs.spot-mate.com/triflux.html
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmetyttää että eikö täällä pääkaupunkiseudun wirallisessa periferiassa Sipoossa ole yhtään erä/aseliikettä, josta voisi ostaa haulikkoon patruunaa? Kuukkeli löysi aseliikkeitä vain Vantaalta ja Porvoosta, ei edes Kerava tai Järvenpää tarjonnut hittejä...Vantaalta tuli tällä erää haettua satakunta latausta, mutta mieluusti sitä tukisi "paikallista" tässäkin asiassa. 8O
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Ihmettelen nuoria autonostajia jotka ostavat autoa isälleen. Paperit olisi melkein allekirjoitettu ja isä sanoo että älä mitään saabia niin kaupat jää siihen. :roll:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miten voi jarrupala irrota...?
On ollut ehkä pikkasen tuuria henkilöauton kuljettajalla.
Kuva
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja haffu »

Pala kulunut niin ohueksi, että on mahtunut putoamaan satulan ja levyn välistä. Itsellä käynyt dumpperin kanssa vastaavanlaisesti. Tosin se pala oli pudonnut maahan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

No kyllä on ollu suojelusenkeli liikkeellä 8O ...

Miten tuo pala onkin noin siististi tullu lasista läpi?
Sininen Saab 9-3, '99
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja duuduu »

VKe kirjoitti:Miten tuo pala onkin noin siististi tullu lasista läpi?
Lue ylempi viesti
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin