Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Miksi et osta valmiiksi kunnossa olevaa ja vähän ajettua? Esim. vm -95 noin 10 000km ajettuna jököttää tutun tallissa tyhjän panttina.
9-5 Aero - 00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Enpä tiedä miten helpolla löytyy vastaava 2.1 kaikilla sähköttömillä lisävarusteilla, yhtä komealla värillä ja viisiovisena (kaikki paapan helmet tuppaavat olemaan neli- tai kolmiovisia). Jos löytyy niin eiköhän siinäkin ole jo ainakin jonkin verran ruostetta, alusta osin väsynyt ja muuta käytönjälkeä. Oma auto mulla on jo nyt, ja uskoisin että nykykunnossaan se palvelee melko mukavasti siihen asti kun sen voisi kunnostukseen pistää, ja lisäksi tulisi pelastettua yksi auto paalilta mihin se varmaankin nykykunnossaan ennen pitkää joutuisi jos myisin pois. NG:t eivät kiinnosta pätkääkään.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelen sitä, kun rikoin lapiolla reilu 10 vuotta sitten tallille menevän sähkökaapelin ulkokuoren, hyvästä teippauksesta huolimatta porsi nyt.
Mikä sen särki, kun vaihejohtimien kuoret oli taatusti ehjat? Ensin hävisi vaihe, muutaman ajan päästä toinen ja nyt se viimeinenkin.
Mikä sen särki, kun vaihejohtimien kuoret oli taatusti ehjat? Ensin hävisi vaihe, muutaman ajan päästä toinen ja nyt se viimeinenkin.
9-5 Aero - 00
Re: Ihmettelyketju
Rattivaihde kirjoitti:Rupesin tuossa kotiintullessa miettimään, että josko opiskelujen jälkeen ja töihin päästyä laitattaisi jollakulla puoli- tai täysammattilaisella uudemman satkun jos nyt ei uudenveroiseksi niin hyvin siistiin käyttökuntoon. Maalipinta ainakin näkyviltä osin (ulkopellit ja ovenkarmit ym.) uusiksi, kaikki ruosteet pois ja kunnon suojaus, sisustan pienet jäljet ja puuttuvat ruuvit ym. korjaukseen, moottoriin peruskunnostus ja alustaan uudet jouset ja iskarit.
Tulee vain mieleen että selviäisiköhän kymppitonnilla vai pitäisikö pistää toinen vielä lisää, ja kauanko tuollaisessa projektissa menisi jos vaikka keväällä jättäisi kunnostukseen ja ajaisi kesän ja syksyn vanhemmalla...
Ite miettiny samaa tuoton turbosatkuun. Pitäisi käydä läpi koko auto ja rakentaa uusiks.. koko kone osiks ja kaikki tiivisteet ja laakerit uusiks yms. Lukkokeulakin laittaa ehkä. Alustan puslat kaikki uutta. Paremmat jarrut, hyvännäköset vanteet. Ruostepaikat laittoo kuntoon. Kaikki listat uusia ja tiivisteet. Loppumaton suo taitaa olla, ei vielä alotettu kys. rojektia. Tosin jarrujen osilta on, mutta ei parempia laitettu.
Heittämällä kuus tonnii uppovvaa jos meinoo vähänki mitä suunnitteli, mutta ei taida sekää riittää.. Ajan kanssa ja vähä kerralla joskus valmistuu. Maalipintahan se viimene kohde on sitten, jos muuten alkaa olla paketissa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
On tosiaa noita rojekteja vähä liikooki, mutta sopivassa järjestyksessä koittaa mennä niin kyl se siitä.
Voi olla että tuon alotan sillä, että kannentiivisteen laitan ensin kuntoon, sitte alustaa kahtelen ja kytkimen laitan kuntoon kun meleko loppu on. Ruisata välillä ettei kokoaja seisos pihassa. Isompaa ahdinta vois suunnitella, sekä väljiähyä sovitella. Semmosta kaikkee pientä ois vaikka kuin..
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jos nyt tuon edustuspirssin tässä talaven tullen sais laitettuu niin jos sitte vois keskittyy näihi muihin. Ja sillekkää en oo tehny vielä mittään..
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Ihmettelyketju
Ruosteet ku kaapii pois ja ei aja talvella ni aika hyvin rupee säilyy vanhatki ja loppui voi laitella pikkuhiljaa.
Onkos jollain kokemusta miten saada parhaiten ajovalosta liimattu lasi irti?
Muistan lukeneeni että uuniin heittämällä irtois mut paljonkoha asteita pitäisi laittaa?
Saattaa tulla mutinaa jos iha summamutikas rupee kokeilee...
Umpio ois muute hyvä mut varjostin pyörii irtonaisena ja auton yleinen ruostetilanne on sellainen että kerran vois koittaa viel leimata ni ei raaskeis uuttakaa ostaa.
Umpio siis gf masast mut samalla tavalla kai ne kaikki liimataan...
Onkos jollain kokemusta miten saada parhaiten ajovalosta liimattu lasi irti?
Muistan lukeneeni että uuniin heittämällä irtois mut paljonkoha asteita pitäisi laittaa?
Saattaa tulla mutinaa jos iha summamutikas rupee kokeilee...
Umpio ois muute hyvä mut varjostin pyörii irtonaisena ja auton yleinen ruostetilanne on sellainen että kerran vois koittaa viel leimata ni ei raaskeis uuttakaa ostaa.
Umpio siis gf masast mut samalla tavalla kai ne kaikki liimataan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
ihmetyttää ero pyyhkijöiden pituudessa
on tarjolla 55cm-60cm pitkää sulkaa 9femmaan. eli 5cm heitto pituudessa.
ottaisko kultaisen keskitien ja valitsis 58cm pituiset![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
on tarjolla 55cm-60cm pitkää sulkaa 9femmaan. eli 5cm heitto pituudessa.
ottaisko kultaisen keskitien ja valitsis 58cm pituiset
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Älä ota, voi osua toisiinsa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Siihenpä tuo ajatusmalli kaatuukin, kun ei viitsisi potkukelkkaankaan siirtyä talven ajaksi.tetammi kirjoitti:Ruosteet ku kaapii pois ja ei aja talvella ni aika hyvin rupee säilyy vanhatki ja loppui voi laitella pikkuhiljaa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Ostat jonku ei niin hyvin säilyneen satkun talviautoks. ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
Tai sitten joku muun merkkinen ritsa, niin on vielä suurempi riemu siirtyä keväällä Saabin rattiin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
Entä jos on jo maksettu 2:sta
:ista verot vuodeks ja uudenkin saa pihaan vain maksamalla verot kerralla vuodeks tai viemällä kilvet konttorille. Onko mitään tehtävissä, ettei aiheuttaisi pahennusta paatuneimpien
nistien kohdalla, kun ajelee vanhuksella ympäri vuoden, muutaku vaihtaa pyörään. T: Köyhä O G
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
Entä jos on jo maksettu 2:sta
:ista verot vuodeks ja uudenkin saa pihaan vain maksamalla verot kerralla vuodeks tai viemällä kilvet konttorille. Onko mitään tehtävissä, ettei aiheuttaisi pahennusta paatuneimpien
nistien kohdalla, kun ajelee vanhuksella ympäri vuoden, muutaku vaihtaa pyörään. T: Köyhä O G
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Ei niin hyvin säilynyt olisi tuo vihreä, mutta kun yrittää sitäkin säilyttää edes nykyisessä kuosissaan että se voisi jatkossakin toimia yhdistettynä vara- ja harrasteautona. Lisäksi tuntuisi jotenkin nurinkuriselta siirtyä talveksi ruiskusta kaasariin tai varsinkaan satkusta johonkin muunmerkkiseen.
Mutta taidan siis pysyä alk.per. suunnitelmassa eli ajan sinisellä nykykunnossaan tarvittavin korjauksin kunnes on aika peruskunnostuksen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta taidan siis pysyä alk.per. suunnitelmassa eli ajan sinisellä nykykunnossaan tarvittavin korjauksin kunnes on aika peruskunnostuksen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Tässähän on tosiaankin se harmi, että Saabit on kuitenkin parhaimmillaan juuri talvisin.Juha96 kirjoitti:Tai sitten joku muun merkkinen ritsa, niin on vielä suurempi riemu siirtyä keväällä Saabin rattiin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Kävin tuossa autokoulun syventävän (ex kakkos)vaiheen arvioivan ajon äsken ajamassa Hämeenlinnassa 22tkm ajetulla Volvo V40:llä. Tästä kolmiosainen ihmettely:
Osa 1: Miten ihmeessä Volvo voi tehdä pikkudieselistään noin sulavasti toimivan, tai vaihtoehtoisesti, miten VW:n koneet tuntuvat tuohon verrattuna niin uskomattoman sivistymättömiltä? Tämä D2 (en kysynyt mutta kovasti vaikutti perusmallilta) vetää 1200 kierroksen tienoilla tasaisesti jyrisemättä ja tärisemättä vaikka painaisi jonkin verran kaasuakin. Myös start-stop toimii melko nopeasti muttei äkkinäisen tuntuisesti. Moottoria ei myöskään kuule sisään juuri koskaan ellei paina enempää kaasua. Tuollaiseen taloudellisen ajon opetukseen sinänsä oikea auto kun rullaa kakkosvaihteella kolmenkympin vaihdosta auringonlaskuun ennen kuin moottori alkaa vetämään pakkokaasua päälle...toisaalta omasta näkökulmasta melko hyödytöntä kun satku melkein kaatuu naamalleen jos vaihtaa yhtään kovemmasta vauhdista alaspäin kakkoselle...
Ohjaus oli myös luontevan ja hyvän tuntuinen sähköisestä tehostuksestaan huolimatta, jarrupoljin tuntui aluksi todella äkkinäiseltä mutta toisaalta puolentoista tunnin jälkeen satkuun vaihtaessa sen jarru ja kytkin tuntuivat siltä kuin yrittäisi upottaa betoniharkkoja märkään hiekkaan, vaihteensiirto valaistuine kepinnuppeineen oli toimivan tuntuinen, jousituksesta ei jäänyt mitään moitetta mieleen ja mukulakivistäkin se selvisi hyvin. Kuskin paikalle mahtui vastoin odotuksia melkoisen mukavasti (tosin perusmallin kangaspenkki tuntui melko huonosti tukevalta, en kyllä kokeillut ihan kaikkia säätöjä), sisusta noin muutoin oli melko tiivis muttei kuitenkaan mitään pikkuautoluokkaa, satkuun tottuneelle kynnys auton kyljen ja jalkatilan välillä oli aivan käsittämättömän leveä, melua oli vähän (jälleen satkuun tottuneelle) lukuunottamatta resonoivaa paneelia keskinäytön ympärillä, mittaristo oli digitaalisuudestaan huolimatta selkeä ja sammuttamisen jälkeen mittariston keskellä käväisevä auton ääriviivakin oli yllättävän tyylikkäästi toteutettu.
Osa 2: Kaikista edellämainituista kehuista huolimatta ajan mieluummin satkulla, onkohan mussa jotain vikaa? Tuo Volvo tuntui kaikkine uutuuksineen siltä kuin olisi kokeillut älypuhelinta. Varmasti hyvä ja turvallinen auto niin kaupungissa kuin maantielläkin mutta ei vain kiinnosta. Takaisin satkuun siirtyessä tuntui heti Hämeenlinnan keskustasta normaalisti lähtiessä kuin olisi ajanut rallia kun polkimissa on oikeaa vastusta, rattia pitää kääntää reilusti, vaihdekeppi on jäykkä mutta tarkka liikeradoistaan ja moottori mylvii koko ajan ennemmin kahden ja kolmen tuhannen kuin 1200:n ja 1800:n kierroksen välillä. Onhan siinä enemmän melua ja kaikenmoista pientä moitittavaa, ja penkinpohja pitäisi lopultakin korjata, mutta kokonaisuus vain tuntuu todella hyvältä ja sopivan erilaiselta.
Osa 3: Pitäisiköhän perustaa tännekin joiltain muilta foorumeilta jo löytyvä koeajoja/kokemuksia-ketju tällaisia raportteja varten? Itselle löytyisi ainakin käyttöä, ja on aina mielenkiintoista lukea maallikkojen koeajoja autoista kun ei ole taustalla autotoimittajan/-insinöörin kokemuskirjoa ja virallisia käsityksiä hyvästä autosta.
Edit: Vielä ekstraihmettely: Ilmeisesti Volvolla ei ole vielä törmätty tähän autojen keventämisen trendiin. Tuollainen V40 D2 manuaalivaihteistolla painaa tyhjänä melkein 1500 kiloa![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Osa 1: Miten ihmeessä Volvo voi tehdä pikkudieselistään noin sulavasti toimivan, tai vaihtoehtoisesti, miten VW:n koneet tuntuvat tuohon verrattuna niin uskomattoman sivistymättömiltä? Tämä D2 (en kysynyt mutta kovasti vaikutti perusmallilta) vetää 1200 kierroksen tienoilla tasaisesti jyrisemättä ja tärisemättä vaikka painaisi jonkin verran kaasuakin. Myös start-stop toimii melko nopeasti muttei äkkinäisen tuntuisesti. Moottoria ei myöskään kuule sisään juuri koskaan ellei paina enempää kaasua. Tuollaiseen taloudellisen ajon opetukseen sinänsä oikea auto kun rullaa kakkosvaihteella kolmenkympin vaihdosta auringonlaskuun ennen kuin moottori alkaa vetämään pakkokaasua päälle...toisaalta omasta näkökulmasta melko hyödytöntä kun satku melkein kaatuu naamalleen jos vaihtaa yhtään kovemmasta vauhdista alaspäin kakkoselle...
Ohjaus oli myös luontevan ja hyvän tuntuinen sähköisestä tehostuksestaan huolimatta, jarrupoljin tuntui aluksi todella äkkinäiseltä mutta toisaalta puolentoista tunnin jälkeen satkuun vaihtaessa sen jarru ja kytkin tuntuivat siltä kuin yrittäisi upottaa betoniharkkoja märkään hiekkaan, vaihteensiirto valaistuine kepinnuppeineen oli toimivan tuntuinen, jousituksesta ei jäänyt mitään moitetta mieleen ja mukulakivistäkin se selvisi hyvin. Kuskin paikalle mahtui vastoin odotuksia melkoisen mukavasti (tosin perusmallin kangaspenkki tuntui melko huonosti tukevalta, en kyllä kokeillut ihan kaikkia säätöjä), sisusta noin muutoin oli melko tiivis muttei kuitenkaan mitään pikkuautoluokkaa, satkuun tottuneelle kynnys auton kyljen ja jalkatilan välillä oli aivan käsittämättömän leveä, melua oli vähän (jälleen satkuun tottuneelle) lukuunottamatta resonoivaa paneelia keskinäytön ympärillä, mittaristo oli digitaalisuudestaan huolimatta selkeä ja sammuttamisen jälkeen mittariston keskellä käväisevä auton ääriviivakin oli yllättävän tyylikkäästi toteutettu.
Osa 2: Kaikista edellämainituista kehuista huolimatta ajan mieluummin satkulla, onkohan mussa jotain vikaa? Tuo Volvo tuntui kaikkine uutuuksineen siltä kuin olisi kokeillut älypuhelinta. Varmasti hyvä ja turvallinen auto niin kaupungissa kuin maantielläkin mutta ei vain kiinnosta. Takaisin satkuun siirtyessä tuntui heti Hämeenlinnan keskustasta normaalisti lähtiessä kuin olisi ajanut rallia kun polkimissa on oikeaa vastusta, rattia pitää kääntää reilusti, vaihdekeppi on jäykkä mutta tarkka liikeradoistaan ja moottori mylvii koko ajan ennemmin kahden ja kolmen tuhannen kuin 1200:n ja 1800:n kierroksen välillä. Onhan siinä enemmän melua ja kaikenmoista pientä moitittavaa, ja penkinpohja pitäisi lopultakin korjata, mutta kokonaisuus vain tuntuu todella hyvältä ja sopivan erilaiselta.
Osa 3: Pitäisiköhän perustaa tännekin joiltain muilta foorumeilta jo löytyvä koeajoja/kokemuksia-ketju tällaisia raportteja varten? Itselle löytyisi ainakin käyttöä, ja on aina mielenkiintoista lukea maallikkojen koeajoja autoista kun ei ole taustalla autotoimittajan/-insinöörin kokemuskirjoa ja virallisia käsityksiä hyvästä autosta.
Edit: Vielä ekstraihmettely: Ilmeisesti Volvolla ei ole vielä törmätty tähän autojen keventämisen trendiin. Tuollainen V40 D2 manuaalivaihteistolla painaa tyhjänä melkein 1500 kiloa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22