Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Rattivaihde, voin melkeinpä yhtyä ajatuksiisi V40:stä. Vaimon hakiessa itselleen työsuhdeautoa tietyillä CO2 -lukemilla, niin kävimme koeajamassa Mazda6:n, Passat 1.6D, Golf (joku moottori), V40 D2 ja V60 D2. Koeajoista hänelle jäi lopulta kaksi vaihtoehtoa: V40 ja V60. Pitkään arvottiin , notta kumpi. Muksut tykästyivät V40:een lähinnä siksi, että business-mallissa on takapenkin lämmittimet vakiona 8). Autohan ei minulle tule, joten vaimo teki oman valintansa V60 D3 hyväksi. Käyttöön hän saanee sen joskus loka-marraskuun vaihteessa. Kun tuosta Saabista joskus luovun, niin V40 voi olla vahva ehdokas. Moni on kehunut juurikin sitä D2 konetta, vaikkakin minulle se lukujen valossa näyttää heppoiselta.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Rattivaihde kirjoitti:moottori mylvii koko ajan ennemmin kahden ja kolmen tuhannen kuin 1200:n ja 1800:n kierroksen välillä.
Voisiko olla että oli liian pieni vaihde silmässä :wink:
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

VKe kirjoitti:Voisiko olla että oli liian pieni vaihde silmässä :wink:
Ei viitti rikkoa vaihteistoa 2.1:n hurrrjalla väännöllä niin on koko ajan vähintään 2000 kierrosta kellossa. :D Paitsi viittäkymppiä ajaessa jolloin käytän nelosta eli kierroksia on 1800. Seittemässäkympissä vitonen silmään -> tasan 2000rpm, ja jokainen voinee tuosta laskea paljonko on kierroksia 140:ssä, siis teoreettisesti, niin lujaahan ei saa ajaa. :roll:

Tällaista on elämä kuutosen ensiövälityksen kanssa. :D

Edit: Volvossa pistin merkille että 85 km/h vauhdissa oli kutosella kierroksia noin 1500. Nelosen välitys oli vähäsen pidempi kuin satkun vitosen. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

Rattivaihde kirjoitti:Osa 2: Kaikista edellämainituista kehuista huolimatta ajan mieluummin satkulla, onkohan mussa jotain vikaa?
No ei. On olemassa asioita, joita ei voi selittää järjellä ja autoiluun liittyvät fiiliskysymykset ovat yksi sellainen.

Äiti on tuossa viime aikoina suunnitellut autonvaihtoa ja se oli ajatellut luovuttavansa nykyisen autonsa mulle, koska ei siitä mitään saisi kuitenkaan vaihdossa. Vähän reilu 200 tonnia ajettu -99 Focus, ihan toimiva auto ja kelpo ajettavakin. Vieläpä farmari, mikä olisi ihan hyvä juttu meikäläiselle sekin. Mutta niin vaan käskin sen odottaa jotain autoliikkeiden jokavuotisia joulun välipäivien jälkeen tulevia "2000 euroa autosta kuin autosta vaihdossa vähintään 6000 euron autoon" -tarjouksia. Nämä pari ensimmäistä ässän ratin takana vietettyä päivää ovat parhaimmallaan kirvoittaneet ilmoille silkkaa naurua, Focuksen ratissa ei ole ikinä edes hymyilyttänyt.
Edit: Vielä ekstraihmettely: Ilmeisesti Volvolla ei ole vielä törmätty tähän autojen keventämisen trendiin. Tuollainen V40 D2 manuaalivaihteistolla painaa tyhjänä melkein 1500 kiloa 8O
Se on varmaan se turvallisuus mikä siinä painaa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

vmt kirjoitti:Se on varmaan se turvallisuus mikä siinä painaa.
Tai sitten on menty sieltä missä aita on matalin ja halvimmalla päästään, eikä ole uhrattu liikaa voimavaroja sen miettimiseen miten sen saman turvallisuuden saisi kevyemmällä ja silti kestävämmällä rakenteella.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Timon »

siinä uudessa autossa on varmaan myös aika paljon enemmän varusteita ja äänieristeitä kuin vanhassa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Cona »

3J kirjoitti:
vmt kirjoitti:Se on varmaan se turvallisuus mikä siinä painaa.
Tai sitten on menty sieltä missä aita on matalin ja halvimmalla päästään, eikä ole uhrattu liikaa voimavaroja sen miettimiseen miten sen saman turvallisuuden saisi kevyemmällä ja silti kestävämmällä rakenteella.
Rohkenen kyseenalaistaa tämän kommentin. Massalla kuitenkin on vaikutusta autossa melkein kaikkeen, polttoaineen kulutukseen/päästöihin, kiihtyvyyteen, jarrutusmatkaan, jousittamattomalla massalla ajettavuuteen jne. Jos nämä eivät ole valmistajille hyviä syitä pyrkiä keveyteen niin mitkä sitten?! Suomessakin monessa firmassa työsuhdeauto-politiikka määrää kulutuksen/päästöjen jne perusteella, että mitkä autot ovat firman linjan mukaisia.

Nykyautojen pintapellit ja maalipinnat on ohuita, muovia, suurlujuusteräksiä ja alumiinia on paljon käytössä. Painoa yritetään siis koko ajan hilata alaspäin, mutta tinkimättä varusteista ja turvallisuudesta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ippe »

Joissain autoissa on jo aloitettu laihdutuskuurit, mutta pääsääntöisesti ne ovat malleja joiden massa on kohonnut jo sellaisille rajoille että ne vanhalla kehityskaavalla niistä tulisi kuorma-autoja, muistaakseni Range Roverista oli laihdutettu viimeisessä kopanvaihdoksessa jo ihan reilusti.

Painoa tulee nykyautoissa myös tekniikasta, vanhoissa ajopeleissä oli pakoputki, jossa oli kaksi pientä vaimenninta, kun nykyään alkaa olla kolme vaimenninta, katalysaattori ja dieseleissä hiukkasloukku päälle, samoin sähköpuolelle on tullut tavaraa aivan käsittämättömän paljon kolmessa vuosikymmenessä, vanhuksissa oli usein vain startti, laturi, sytkä, valot, pyyhkijät ja lämppäri, sekä muutama mittari ja merkkivalo.

OG-kolkkia purkaessa huomaa aika hyvin jo tuollaisen 90-luvun loppupuolen keksinnön painon muodostuksesta, kyllä siinäkin on jo sisustallakin aika paljon painoa, tosin kyllähän sitä antaa arvoa penkeille, jotka eivät naksahda rikki haukotellessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minkäköhän vuoksi Veikkauksen sivuilla ei voi pistää kestolottoa esim. 20 viikoksi, vaan vaihtoehdot ovat max 10 tai ikilotto...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013092 ... 5_uu.shtml
Aikasen kovasti saa kiintolevyä kopu.. eiku kopioida, et se paskaks menee. Opetelkaa se kännykkäkameran pika-asetus ja käyttäkää sitä AINA, kun poliisin toimessa näette ja varsinkin kun kanssa-asioitte. Nauhoittakaa myös keskustelut mikäli laitokselle soitatte. Voi olla helvetin paljon helpompaa asioita tarpeen tullen todentaa, kuin että, sana "poliisimiehen"sanaa, vastaan.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Onkohan Suomeen tullut joku käytettyjen Saabien tuontibuumi kun pitkästä aikaa tuli pitemmällä reissulla niin monta Saabia vastaan ettei pysyny laskuissa? Aikasemmin on pitkälläkin reissulla pysynyt laskuissa montako Saabia tuli vastaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja TTH »

^No eihän tuo vielä mitään, ajattele mitkä rahat liikkuu noissa lastenkodeissa kun siellä on parikymmentä sossujen mielesä "ongelma" tenavaa...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Taskurahoja siihen verrattuna mitä noi virkamiesten "suojatyöpaikat" maksaa, jotka näitä juttuja hoitelee. Paljonkohan oikeudenkäynti kokonaisuudessaan on tullut kustantamaan ja tulee vielä pitkään. Mutta muistakaa paljonko työttömät kustantaa yhteiskunnalle! (verojen jälkeen n.10000€/v) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Molemmat satkut poikkeuksellisesti parkissa talon päässä asvaltilla kun hiekkapiha lanataan huomenna, ja rupesin töistä tullessa autolta pois kävellessä kattomaan että ei helvetti, ei se taidakaan olla pelkkä epätasaisen pihan aiheuttama näköharha että kaasarisatku on reilusti korkeammalla kuin ruisku... Sen olen antanut itselleni ymmärtää että 2.1:ssä on turbon alusta, mutta onkos turbon alusta sitten matalampi normikarvalakkikaasariin verrattuna? 8O
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin