Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Rattivaihde, voin melkeinpä yhtyä ajatuksiisi V40:stä. Vaimon hakiessa itselleen työsuhdeautoa tietyillä CO2 -lukemilla, niin kävimme koeajamassa Mazda6:n, Passat 1.6D, Golf (joku moottori), V40 D2 ja V60 D2. Koeajoista hänelle jäi lopulta kaksi vaihtoehtoa: V40 ja V60. Pitkään arvottiin , notta kumpi. Muksut tykästyivät V40:een lähinnä siksi, että business-mallissa on takapenkin lämmittimet vakiona . Autohan ei minulle tule, joten vaimo teki oman valintansa V60 D3 hyväksi. Käyttöön hän saanee sen joskus loka-marraskuun vaihteessa. Kun tuosta Saabista joskus luovun, niin V40 voi olla vahva ehdokas. Moni on kehunut juurikin sitä D2 konetta, vaikkakin minulle se lukujen valossa näyttää heppoiselta.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Ihmettelyketju
Voisiko olla että oli liian pieni vaihde silmässäRattivaihde kirjoitti:moottori mylvii koko ajan ennemmin kahden ja kolmen tuhannen kuin 1200:n ja 1800:n kierroksen välillä.
Sininen Saab 9-3, '99
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Ei viitti rikkoa vaihteistoa 2.1:n hurrrjalla väännöllä niin on koko ajan vähintään 2000 kierrosta kellossa. Paitsi viittäkymppiä ajaessa jolloin käytän nelosta eli kierroksia on 1800. Seittemässäkympissä vitonen silmään -> tasan 2000rpm, ja jokainen voinee tuosta laskea paljonko on kierroksia 140:ssä, siis teoreettisesti, niin lujaahan ei saa ajaa.VKe kirjoitti:Voisiko olla että oli liian pieni vaihde silmässä
Tällaista on elämä kuutosen ensiövälityksen kanssa.
Edit: Volvossa pistin merkille että 85 km/h vauhdissa oli kutosella kierroksia noin 1500. Nelosen välitys oli vähäsen pidempi kuin satkun vitosen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
No ei. On olemassa asioita, joita ei voi selittää järjellä ja autoiluun liittyvät fiiliskysymykset ovat yksi sellainen.Rattivaihde kirjoitti:Osa 2: Kaikista edellämainituista kehuista huolimatta ajan mieluummin satkulla, onkohan mussa jotain vikaa?
Äiti on tuossa viime aikoina suunnitellut autonvaihtoa ja se oli ajatellut luovuttavansa nykyisen autonsa mulle, koska ei siitä mitään saisi kuitenkaan vaihdossa. Vähän reilu 200 tonnia ajettu -99 Focus, ihan toimiva auto ja kelpo ajettavakin. Vieläpä farmari, mikä olisi ihan hyvä juttu meikäläiselle sekin. Mutta niin vaan käskin sen odottaa jotain autoliikkeiden jokavuotisia joulun välipäivien jälkeen tulevia "2000 euroa autosta kuin autosta vaihdossa vähintään 6000 euron autoon" -tarjouksia. Nämä pari ensimmäistä ässän ratin takana vietettyä päivää ovat parhaimmallaan kirvoittaneet ilmoille silkkaa naurua, Focuksen ratissa ei ole ikinä edes hymyilyttänyt.
Se on varmaan se turvallisuus mikä siinä painaa.Edit: Vielä ekstraihmettely: Ilmeisesti Volvolla ei ole vielä törmätty tähän autojen keventämisen trendiin. Tuollainen V40 D2 manuaalivaihteistolla painaa tyhjänä melkein 1500 kiloa
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Ihmettelyketju
Tai sitten on menty sieltä missä aita on matalin ja halvimmalla päästään, eikä ole uhrattu liikaa voimavaroja sen miettimiseen miten sen saman turvallisuuden saisi kevyemmällä ja silti kestävämmällä rakenteella.vmt kirjoitti:Se on varmaan se turvallisuus mikä siinä painaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Ihmettelyketju
siinä uudessa autossa on varmaan myös aika paljon enemmän varusteita ja äänieristeitä kuin vanhassa.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Ihmettelyketju
Rohkenen kyseenalaistaa tämän kommentin. Massalla kuitenkin on vaikutusta autossa melkein kaikkeen, polttoaineen kulutukseen/päästöihin, kiihtyvyyteen, jarrutusmatkaan, jousittamattomalla massalla ajettavuuteen jne. Jos nämä eivät ole valmistajille hyviä syitä pyrkiä keveyteen niin mitkä sitten?! Suomessakin monessa firmassa työsuhdeauto-politiikka määrää kulutuksen/päästöjen jne perusteella, että mitkä autot ovat firman linjan mukaisia.3J kirjoitti:Tai sitten on menty sieltä missä aita on matalin ja halvimmalla päästään, eikä ole uhrattu liikaa voimavaroja sen miettimiseen miten sen saman turvallisuuden saisi kevyemmällä ja silti kestävämmällä rakenteella.vmt kirjoitti:Se on varmaan se turvallisuus mikä siinä painaa.
Nykyautojen pintapellit ja maalipinnat on ohuita, muovia, suurlujuusteräksiä ja alumiinia on paljon käytössä. Painoa yritetään siis koko ajan hilata alaspäin, mutta tinkimättä varusteista ja turvallisuudesta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ihmettelyketju
Joissain autoissa on jo aloitettu laihdutuskuurit, mutta pääsääntöisesti ne ovat malleja joiden massa on kohonnut jo sellaisille rajoille että ne vanhalla kehityskaavalla niistä tulisi kuorma-autoja, muistaakseni Range Roverista oli laihdutettu viimeisessä kopanvaihdoksessa jo ihan reilusti.
Painoa tulee nykyautoissa myös tekniikasta, vanhoissa ajopeleissä oli pakoputki, jossa oli kaksi pientä vaimenninta, kun nykyään alkaa olla kolme vaimenninta, katalysaattori ja dieseleissä hiukkasloukku päälle, samoin sähköpuolelle on tullut tavaraa aivan käsittämättömän paljon kolmessa vuosikymmenessä, vanhuksissa oli usein vain startti, laturi, sytkä, valot, pyyhkijät ja lämppäri, sekä muutama mittari ja merkkivalo.
OG-kolkkia purkaessa huomaa aika hyvin jo tuollaisen 90-luvun loppupuolen keksinnön painon muodostuksesta, kyllä siinäkin on jo sisustallakin aika paljon painoa, tosin kyllähän sitä antaa arvoa penkeille, jotka eivät naksahda rikki haukotellessa.
Painoa tulee nykyautoissa myös tekniikasta, vanhoissa ajopeleissä oli pakoputki, jossa oli kaksi pientä vaimenninta, kun nykyään alkaa olla kolme vaimenninta, katalysaattori ja dieseleissä hiukkasloukku päälle, samoin sähköpuolelle on tullut tavaraa aivan käsittämättömän paljon kolmessa vuosikymmenessä, vanhuksissa oli usein vain startti, laturi, sytkä, valot, pyyhkijät ja lämppäri, sekä muutama mittari ja merkkivalo.
OG-kolkkia purkaessa huomaa aika hyvin jo tuollaisen 90-luvun loppupuolen keksinnön painon muodostuksesta, kyllä siinäkin on jo sisustallakin aika paljon painoa, tosin kyllähän sitä antaa arvoa penkeille, jotka eivät naksahda rikki haukotellessa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Minkäköhän vuoksi Veikkauksen sivuilla ei voi pistää kestolottoa esim. 20 viikoksi, vaan vaihtoehdot ovat max 10 tai ikilotto...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013092 ... 5_uu.shtml
Aikasen kovasti saa kiintolevyä kopu.. eiku kopioida, et se paskaks menee. Opetelkaa se kännykkäkameran pika-asetus ja käyttäkää sitä AINA, kun poliisin toimessa näette ja varsinkin kun kanssa-asioitte. Nauhoittakaa myös keskustelut mikäli laitokselle soitatte. Voi olla helvetin paljon helpompaa asioita tarpeen tullen todentaa, kuin että, sana "poliisimiehen"sanaa, vastaan.
Aikasen kovasti saa kiintolevyä kopu.. eiku kopioida, et se paskaks menee. Opetelkaa se kännykkäkameran pika-asetus ja käyttäkää sitä AINA, kun poliisin toimessa näette ja varsinkin kun kanssa-asioitte. Nauhoittakaa myös keskustelut mikäli laitokselle soitatte. Voi olla helvetin paljon helpompaa asioita tarpeen tullen todentaa, kuin että, sana "poliisimiehen"sanaa, vastaan.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Ihmettelyketju
Onkohan Suomeen tullut joku käytettyjen Saabien tuontibuumi kun pitkästä aikaa tuli pitemmällä reissulla niin monta Saabia vastaan ettei pysyny laskuissa? Aikasemmin on pitkälläkin reissulla pysynyt laskuissa montako Saabia tuli vastaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Ihmettelyketju
9-5 Aero - 00
Re: Ihmettelyketju
^No eihän tuo vielä mitään, ajattele mitkä rahat liikkuu noissa lastenkodeissa kun siellä on parikymmentä sossujen mielesä "ongelma" tenavaa...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
Taskurahoja siihen verrattuna mitä noi virkamiesten "suojatyöpaikat" maksaa, jotka näitä juttuja hoitelee. Paljonkohan oikeudenkäynti kokonaisuudessaan on tullut kustantamaan ja tulee vielä pitkään. Mutta muistakaa paljonko työttömät kustantaa yhteiskunnalle! (verojen jälkeen n.10000€/v)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Molemmat satkut poikkeuksellisesti parkissa talon päässä asvaltilla kun hiekkapiha lanataan huomenna, ja rupesin töistä tullessa autolta pois kävellessä kattomaan että ei helvetti, ei se taidakaan olla pelkkä epätasaisen pihan aiheuttama näköharha että kaasarisatku on reilusti korkeammalla kuin ruisku... Sen olen antanut itselleni ymmärtää että 2.1:ssä on turbon alusta, mutta onkos turbon alusta sitten matalampi normikarvalakkikaasariin verrattuna?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22