Saab -trivia

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Puuttuuko siitä p-lukko?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2647
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Cona kirjoitti:Mikä on se toinen merkittävä ero automaatilla ajamiseen verrattuna?
Hatusta vetästynä veikkaisin että vaihteet piti vaihtaa itse keppiä vatkaten :idea:

Voi jeesus mikä amistunikikötöstys tuo core2 mainitsema "Enduro" satku on...no se onkin 80' luvun muotia se.
Kuva
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Endurohan on satku levikkeillä, ja vaikka olisikin jotenkin omanmuotoisella korilla niin OG900 kumminkin.

Veikataan sensonicin toiseksi heikkoudeksi käsin vaihtamisen ohella ryömimistaipumuksen puutetta? P:täkään ei kyllä tietääkseni ole mutta ei se ny suuri puute ole.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Risto »

Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Phoenixin Rattivaihde mainitsi, finut menee mun mielestäni 99:n ja 900:n alle. Itse mietin vastausta tehdessäni, lasketaanko tonnarin CC ja CS omiksi malleikseen, ja päädyin siihen että ei, koska ovat kuitenkin molemmat perustaltaan samaa automallia. Mutta maku- ja tulkinta-asioitahan nämä.

Sensonicilla ajaessaha pitää kaasua höllätä vaihtaessa, eli sekin on ero automaattiin. Käytännössähän ymmärtääkseni sensonicilla ajaminen eroaa automaatilla ajamisesta yhtä paljon kuin manuaalilla ajaminen, pois lukien kytkinjalan tarpeettomuus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tonnarien kohdalla niin yhteen laskemisen kuin erottelunkin voi perustella ihan yhtä hyvin. Sama automalli samalla tyyppihyväksynnällä jne. mutta koriltaan selvästi muutettuna ja vahvistettuna. CD:hän muuttui huomattavasti lievemmin ollen toki valmiiksi uudempaa konstruktiota. Dame Edna oli hieman vastaava vaikkakin lievempi uudistus, tulihan siinäkin muistaakseni turvarakenteisiin vahvennuksia ja keulaa ei samaksi autoksi tunnista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2851
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Cona »

Rattivaihde kirjoitti: Veikataan sensonicin toiseksi heikkoudeksi käsin vaihtamisen ohella ryömimistaipumuksen puutetta? P:täkään ei kyllä tietääkseni ole mutta ei se ny suuri puute ole.
Tätä juuri hain eli Sensonic ei ryömi, joten autoa on pakko mäessä pitää jarrulla paikallaan, mikä on automaatilla ajavan mielestä hieman ärsyttävää.

Rattivaihde jatkaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Minkä sarjatuotantoisen Saab-mallin ulkopinnoilla on ollut eniten mallimerkintäkirjaimia? Näihin lasketaan kaikki logot ja tekstit jotka tarkentavat autoa tietynlaiseksi Saabiksi (toisin sanoen :saab: -merkkejä ei lasketa, eikä myöskään lisävarusteisia tarroituksia).

Esimerkki mallimerkinnästä autosta, joka voisi olla vahvemmilla lyhin mallimerkintä -kisassa :D :
Kuva
Tässä on ollut jo vähän yritystä vaikka 2.3 Turbo -lätkä onkin jätetty tehtaalle:
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4216
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Rattivaihde kirjoitti:Esimerkki mallimerkinnästä autosta, joka voisi olla vahvemmilla lyhin mallimerkintä -kisassa :D :
Kuva
Sanoisin tämän kuitenkin vahvemmaksi ehdokkaaksi:
Kuva


Itse kysymykseen... 9000 turbo 16V DOHC? Toisaalta joissain vanhemmissa tupliksissahan on ollut jotain petro/automaatti yms. merkkejä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä se pisin löytyy nimenomaan vanhemmasta kannasta. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Hessu »

99 GLs CombiCoupe automatic?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Se on juurikin tuo, 99:n aikaan vielä käytettiin superiakin kokopituudessaan, eli takaluukussa tuo lätkä:
http://cartype.com/pics/1636/full/99-gl ... upe_77.jpg
Lisäksi molemmissa poistoilmanaukoissa CombiCoupe-tekstit ja konepellin takareunoissa 99 GL -merkit. Turbosta puuttuu löytämieni kuvien perusteella poistoilmanaukkojen tekstit ja Finlandiasta taas takaluukun tekstit.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Risto »

Miten 99 GL injection CombiCoupè automatic sijoittuu tuossa vertailussa?

http://www.griffinmodels.com/media/tsw/59_3.png
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Niitä siis oli automaattina. :D Olisi pitänyt googlettaa. Voittohan sillä irtoaa. Ei muuten ole varmaan ollut uutenakaan kovin yleinen malli...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab -trivia

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miten 99 GL injection CombiCoupè automatic sijoittuu tuossa vertailussa?
Miten minulla on sellainen mielikuva, että mallimerkintä olisi ollut
99EMSGLEA Turbo Combi Coupe
( on tullut joskus koeajettua tuollainen, tästä oli tyhjäkäynti hukassa,
joten oli hiukan haasteellisia nuo risteykset )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin