ng900aero kirjoitti:Aivan, eikä autokauppiaalta voi oikeasti vaatia juuri mitään korvauksia jostain 20 vuotta vanhasta autosta.
Meiinaatko Sami ihan vakavissasi että ehjäkuntoisen turbotomaattisatkun saisi 500 eurolla, muistaakseni petteri75 on etsinyt sellaista nyt jo ainakin 2.5 vuoden ajan?
Tuosta kaivokselasta meni kuukausi pari sitten musta viisiovinen 8v turboautomaatti 600e:lla. Juuri leimattu, mutta ruostetta löytyi reilusti. Päällepäin siisti. Kontiolahdella joensuun lähellä oli kauan 900S vm 90 automaatti aluvanteilla kaksin renkain. Siisti ja toimiva peli, mutta mittarissa 480tkm. Hinta lähti jostain 1500e:sta ja putosi lopulta 1000e:n ja sen jälkeen en ole sitä ilmoitusta enään nähnyt. Vissiin tuossa sulan autokauppa-alueella on vieläkin se jyväskylästä kotoisin oleva sininen 900S vm 90 automaatti, mutta se on koriltaan jo kuollut, eikä kannata siihen sekaantua. Kaikkia näitä kävin oman autonetsintäni aikana viime kesänä katsomassa, mutta mulla oli vaatimuksena ehjä kori+turbo ja tokana vaatimuksena manuaalivaihteet.
Auton kuntohan on aika yksilöhommaa tämänikäisissä autoissa. Sekä turboilla, että turbottomilla on melkoinen hintahaitari ja molempia saa tarvittaessa halvalla. Automaatit on kyllä kieltämättä harvinaisia, mutta ei mahdottomia löytää.
Ainut tapa verifioida auton kunto on käydä sitä itse katsomassa. Hinnasta tai ruisku/kaasari/turbo varustuksesta ja valokuvista sitä ei näe.
ng900aero kirjoitti:
Ja mitä ihmettä sillä turbolla oikeasti tekee, itsekin haaveilen taas turbottomasta mallista ilman lisähuolia.
Ekan turbon aikoihin pelkäsin minäkin noita lisähuolia, mutta nytten 6 vuotta myöhemmin oon yllättynyt, ettei mitään lisähuolia normaaliin saabin ylläpitoon ole tullut. Yhdestä kasiventtiili turbosta sain pakoventtiileitä palamaan, mutta sainpa kansiremontin tehdä myös turbottomaankin. Hirveästi lisäkikkuloitahan tuo turbollinen auto ei kuitenkaan sisällä.
Turbo tuo tuntuvasti lisää ajomukavuutta ainakin minulle. Mä oon huomannut, ettei nää turbosatkut lähde yhtikäs mihinkään, eikä näillä ole mitään tilausta nopeudessa tai kiihtyvyydessä kilpailla muiden autojen kanssa. Ei tavallaan ole vaaraa, että tehojen puolesta karkaisi käsistä ja sopii hyvin nuorellekin kuskille. Hevosvoimat ja vääntö tuo mukavuutta tuohon jokapäiväiseen ajeluun ja siinä on se juttu, mitä itse en vaihtaisi pois.
ng900aero kirjoitti:
Ja ei herneitä nokkaan, koetin vain esittää oman perusteluni sille että ensiautoksi riittäisi vallan mainiosti turbotonkin versio kunhan on hienokuntoinen

Ei missään nimessä ole hernepalkojen aihe. Ihan hyviä perusteluja kaikilla ja osallistuin keskusteluun vaan rohkaistakseni turbo mahdollisuudesta, jos semmoinen kohdalle tulee (eihän semmoista välttämättä edes löydä). Vanhoista saabeista ehkä eniten vastaa ajettavuudeltaan nykyautoja. Nuorten kuskien kohdalla naiset on liikenteessä tutkitusti maltillisempaa sakkia kuin nuoret miehet (tämän iltaisesta puskuriohjelmasta siteeraten). Nuorilla naisilla on liikenteessä ongelmia ainoastaan autojen kanssa, kun taas nuorilla miehillä on ongelmia pään kanssa. Naisille vois tommonen automaattiturbo oikeesti sopiakin.
toivottavasti löytyy sopiva auto!