Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Ei mulla oo ainakaan varaa kipata joka päivä... :mrgreen:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Onko saabistien joukossa yhtään subaruihin perehtynyttä harrastajaa?

Olen itse katsellut aina välillä tuollaista vm: 02-06 subaru foresteria 2.5xt, että olisi mainio käyttölaite (ja miksei myös pientä virittelyäkin voisi tehdä) ja kun välillä sitä kaipaa nelivetoa, kun ajelee menemään ja tämä varsinkin talvella.

Lähinnä noita heikkoja kohtia/tyyppivikoja yrittänyt etsiä ja muistelin jostain lukeneeni, että laakeriviat on näiden boxer-patojen yksi heikko kohta ja suht' kallis korjailla jos tälläinen tapaus kohdalle sattuu?
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Julle kirjoitti:Oisit napannu aamuoluet, tölkin pari, hakenut kunnon hampurilaisen niin ei olisi pahaa oloa tullutkaan.
Ensi yön valvot paita märkänä :lol:
Voiton puolella ollaan. Alkoi kahvikin jo maistua :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Juhaska kirjoitti:Onko saabistien joukossa yhtään subaruihin perehtynyttä harrastajaa?

Olen itse katsellut aina välillä tuollaista vm: 02-06 subaru foresteria 2.5xt, että olisi mainio käyttölaite (ja miksei myös pientä virittelyäkin voisi tehdä) ja kun välillä sitä kaipaa nelivetoa, kun ajelee menemään ja tämä varsinkin talvella.

Lähinnä noita heikkoja kohtia/tyyppivikoja yrittänyt etsiä ja muistelin jostain lukeneeni, että laakeriviat on näiden boxer-patojen yksi heikko kohta ja suht' kallis korjailla jos tälläinen tapaus kohdalle sattuu?
Tämä kiinnostaisi minuakin, lähinnä noita vanhemman vuosikerran Legacy Outbakkeja on tullu katteltua 2,5 litraasena versiona... Ja jokos joku alkanut näille viinaakin juottamaan oikein tosissaan?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joskus subarufoorumille tullu kuikuiltuu niin tuo kakspuolikas pitäisi olla hyvä kone.
Kulutuksenki puolest.
Automaattien neliveto ei oo ihan yhtä pätevä kuin manuaalien.

Jos oikein muistan niin noissa kireämmissä wrx, sti on ollu murheita. Tietty aika monesta on kiritty ahtoja sen enempää mistään tietämättä.

Jos oikein tosissaan tuollaist tekee mieli niin kannattaa liittyy tuonne jäseneks niin voi ite lueskella juttui.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Itsekkin ajankuluksi (lomalla) katsellut esim, moottorien eroavaisuuksia forester vs impreza ja ainakin vanhemmissa on eroja ainakin softassa ja männissä...

Tuohan ei olisi ongelma, jos tekisi moottorin "uusiksi" vahvemmilla osilla, mutta sitten olisi pullonkaulana voimansiirto, kun nelivedossa paikkoja rikkoo se pito, eikä suoranaisesti voima...

Impulla sama alusta, kuin foresterilla ja monet osat käy ristiin.
Ja palikkaa on kyllä kiitettävästi tarjolla, mitä nyt tovin tarjontaa katselin.

Onneksi katselu ei maksa mitään. :lol:

Ei vain ole kauheana tarjolla tuota foresteria 2.5xt:nä manuaalilootalla ja sopivilla varusteilla tai ok kuntoisena. :roll:
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mihin ovat kadonneet kohtuuhintaiset autonpesuharjat?

Vielä viime kesänä pesut hoituivat Motonetistä haetuilla parin euron harjoilla. Niissä taisi olla vielä useampiakin värivaihtoehtoja tarjolla valkoisesta vauhdikkaaseen oranssiin.

Nyt viikolla oli töiden jälkeen tarkoitus huitaista kurat pois mustalta pinnalta ja ennen itsepesuhalliin suuntaamista kävin shittarissa ajatuksella hakea pesuharja. Tämä vain siksi, kun autotarvikeliikkeitä on Helsingin keskustan suunnalla vähänlaisesti eikä abc:ltä "kumminkaan löytyisi muuta kuin suuri valikoima erinäisiä pakastepitsoja".

Shittasi tarjosi yhtä mallia pesuharjaa - hintaan 15,95 (sis. alv)! Jos nyt ostovoimat ja inflaatiot unohdetaan, niin sata markkaa! Mä sain synttärirahaa yhdensänkymmentäluvulla sen verran ja silloin se tuntui, että sillä mennään kuuhun (no ei nyt sentään, muuta vähän kuten).

Tämän jälkeen hain pesuvaatteet kotoota ja riskillä koitin Sörnäisten abc:tä. Pitsoja ja keksejä oli reilusti, ei harjoja.

Tämän jälkeen aattelin, että pesut saa siltä päivältä jäädä ja suuntasin Konalan Motonetiin katsomaan valikoimaa. Edullisin pesuharja oli kahdeksan euroa, ja sekin sellainen tuhruisen näköinen jo syntyessään, tehty kuraisten vanteiden jynssäämiseen. "Paremmat" harjat, jotkut jopa oikein letkuliitännällä (oujess), olivat jo pitkälti toistakymppiä. Mukaan lähti edullisin harja ja muutama (parin euron) kuppainen peruspesusieni.

Kyllä vaan Suomessa on hyvät palkat ja porukalla ostovoimaa, kun pesuharjoista ollaan valmiita maksamaan kymmeniä euroa. Tähän päättelyynhän pitää markkinataloudessa alistua ;)

Ja niin, tässä urvelluksessa kohdallani kyse on ihan hankaluudesta sulattaa tiettyjen kulutushyödykkeiden hinnoittelua...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kannattaakin ostaa muutamalla eurolla hyvä pesukinnas niin tulee puhdasta ja pysyy se musta mustana. Itse jätän mielelläni ne harjat ja sienet kauppaan...
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

-
Viimeksi muokannut VKe, Ma Tammi 13, 2014 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Fakiiri kirjoitti:
Juhaska kirjoitti:Onko saabistien joukossa yhtään subaruihin perehtynyttä harrastajaa?

Olen itse katsellut aina välillä tuollaista vm: 02-06 subaru foresteria 2.5xt, että olisi mainio käyttölaite (ja miksei myös pientä virittelyäkin voisi tehdä) ja kun välillä sitä kaipaa nelivetoa, kun ajelee menemään ja tämä varsinkin talvella.

Lähinnä noita heikkoja kohtia/tyyppivikoja yrittänyt etsiä ja muistelin jostain lukeneeni, että laakeriviat on näiden boxer-patojen yksi heikko kohta ja suht' kallis korjailla jos tälläinen tapaus kohdalle sattuu?
Tämä kiinnostaisi minuakin, lähinnä noita vanhemman vuosikerran Legacy Outbakkeja on tullu katteltua 2,5 litraasena versiona... Ja jokos joku alkanut näille viinaakin juottamaan oikein tosissaan?
No mulla on tommonen EJ25 (vapari) koneinen Leka, 156hv versio. Ollut ajossa nyt reilut 20tkm. Tuo 2,5 litrainen on netistä luetun perusteella Subarun moottoreista se eniten "ongelmainen". Kansipahvit palaa kuulemma "varmasti" 150-250tkm välein jne.
Öljyä tuntuu Subarut kuluttavan subaruclubin foorumigallupin mukaan. Mututuntumalla siinä varmaan se suurin syy niihin laakerivaurioihinkin. Eli ajetaan silmät ummessa öljynvaihtoväli eikä tarkkailla öljytasoa. Tuo meikäläisen vekotin syö jonkun 1,5-2 litraa kymppitonnilla.
Luonteeltaanhan noi vaparibokserit on kierroskoneita. Wanhan turbosaabistin perstuntuma kertoo vakavasta voimanpuutteesta alle 4000rpm, mutta ihan iloisesti nuo kiertää eikä jalkoihin tarvitse jäädä. Perusvääntö on kyllä kunnossa, eli kiskoo mukisematta 1000rpm alkaen ja on helppo ajaa, mutta mitään murskaavaa alavääntöä on turha odottaa. Eli rivakka kiihdytys = kierroksia koneeseen.

Kytkin ja pyöränlaakerit kuulemma "kulutustavaraa". Omassa kykä (ja tuplamassavauhtipyörä) vaihdettu ~45tkm sitten ja takapyörän laakerit n. 60tkm sitten auton mukana tulleen huoltokirjan mukaan.
Jatkuva neliveto on nannaa. Kyllä etenemiskyky jollain vanhemmalla haldex-vehkeelläkin on OK, mutta ajettavuus liukkailla on hitosti mukavampaa ja ennakoitavissa, kun veto on aina 50/50 etu ja takapään välillä. Jotain CRV-Honua joskus testailin, ja siitä ei aina oikein tienny että lähteekö puskemaan vai ei ja koska se puskeminen muuttuu äkillisesti yliohjaamiseksi. Eli liukkaille leikkikaluksi jatkuva nelikko on ihan suffelia. Outbackeissa on taka-akselilla kuulemma kitkalukko, normi AWD legacyissä ei ole. Eli Outbackit vielä vähän normi AWD:ta nohevammat.
Paria 2,0 litrasta vapari-subarua (joista toinen oli Forester) ajaneena sanoisin, että se on kyllä melko alitehoinen kone moiseen malmiläjään. Eli 2,5 tai 3,0 litranen, tais sitten 2,0 turbolla.
Kulutus on luokkaa 8,5 litraa manuaalivaihteisella omassa ajossa. Eli vie vajaa puoli litraa vähemmän mitä esim 9-3 2,0T (2001) tai 2.3T tonnari.
Perä- ja laatikkoöljyjä saa vaihdella 50tkm välein (Legacy 2000 huoltokirja), ölppää menee n. 5 litraa kerralla (n. 4litrtaa vaihdelootaan ja vajaa litra takaperään), purkki orkkis-Subaru öljyä maksaa vähän toistakymppiä litra.
Jakoremmi vaihtuu 100tkm välein.

Siinä nyt jotain mitä mieleen tulee oman vajaan vuoden kokemuksella. Turbosubbea olisi hauska joskus kokeilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

V.J.S:ltä asiallista infoa, subaruita koskien. :)

Itsellä on ollut muutenkin tapana vähän "ylihuoltaa" autojani, että öljyn vähyydestä johtuvat ongelmat ei kyllä helpolla pääse yllättämään. :lol:

Jostain selvitellä vielä vähän tarkemmin, että miten laajalti osat käy ristiin impun ja foresterin välillä, lähinnä siis jos sitä kulkupuolta pistäisi uudelle sataluvulle. 8)

Saab on kyllä kova menemään myöskin, mutta kun itse ajelen samalla autolla myös talvella, niin nelivetoa kaipaan monesti. :roll:
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Vajaan vuoden olen Subarun kanssa touhunnut ja ei näin pikkukaljassa oikeastaan mitään tyyppivikaa tule mieleen. Oikeastaan niinkin asiallisia uudemmat, että heitin vanhemmilleni ajatuksen forresterin hommaamisesta femman tilalle, koska äiskälleni on helppo nousta korkeaan autoon (invahomma). Samalla tavalla kuluvia vehkeitähän autot tietysti on ja aina jotain menee rikki. Toisista sitten nopeammin ja herkemmin... Riippuu tosiaan ihan miten autoa käyttää ja huoltaa.

Ihmettelyketjuhan tämä on, eikä suparukeskustelu, joten ihmettelen meitä suomalaisia. Tuossa yhtenä päivänä poikkesin "liikematkalla" itänaapurissa ja siellä taas oli käytöstavat jääneet kotitalon sohvalle! Hemmetin etuilua ja huutamista, jota kukaan ei kehtaisi kotimaassa tehdä. Tietysti täytyy ymmärtää eläkeputkeenjätetyn sohvankuluttajan äärimmäinen kiire kaikkialle, mutta ei sitä saatana tarvitse pistää häpeään koko porukkaa. Onneksi osaan kääntää tempperamenttisen luonteeni tuolla tasaselle, ettei käy kuten kaverilleni, jonka hermo kesti vuoden viisumilla tasan kaksi reissua. Siellä kestää justiinsa sen aikaa mitä kestää ja pelleilyllä hommaa ainoastaan ongelmia. Kyllä tuntui kerran hienolta, kun koppalakkipäinen ajatti etuilevat sivuun, että huurteisella ysikympillä asiansa hyvin hoitanut pääsi jatkamaan matkaansa. Oli takastullessakin sivussa... Hekin osaavat hommansa ja varmaankin seurasivat miten iso kalju äijä oudolla autollansa hommat hoitaa.

Käytöstavoista elämän eri tilanteissa voisin paasata tuntikausia, mutta ehkä tämä ei ole oikea paikka. Ihmetelen vaan...
Sauli.M #1562
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja pjv »

VKe kirjoitti:hieno fiilis kun tuntee auton muodot.
:lol:
Tuolla mäkin aina perustelen, kun naapuri käy ihmettelemässä pesukinnastouhujani ja kyselee miksen vaan sutaise painepesurilla. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pampula »

pjv kirjoitti:
VKe kirjoitti:hieno fiilis kun tuntee auton muodot.
:lol:
Tuolla mäkin aina perustelen, kun naapuri käy ihmettelemässä pesukinnastouhujani ja kyselee miksen vaan sutaise painepesurilla. :)
Kysäses seuraavaksi, että tekeekö se muijallekin saman... Millä muutes naapuri ajaa? Naapurisi muijallakaan ei siis taida olla muotoja?
Sauli.M #1562
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Pampula kirjoitti: Käytöstavoista elämän eri tilanteissa voisin paasata tuntikausia
Sinäkö se oot...miun kauan kadoksissa ollu kaksoisveli...
Vastaa Viestiin