Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Kiitos vastauksesta! Jotain tuollaista arvelinkin, mutta ei ole aiempaa kokemusta aiheesta. Pelkkä lomaraha tosiaan siis tulossa. Sen ei siis pitäisi vaikuttaa ansiopäivärahaan?
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Tuli tuossa mieleen, että saisikohan Uudenkaupungin tehtaalta valmistenumeron perusteella kysymällä tietää, minä päivänä auto on valmistettu? Muistaakseni ainakin joku oli sieltä saanut tietää että auto oli valmistettu edellisen vuoden syksyllä vaikka oli vuosimallia 1984 (olikohan Henkka pojan pojan 900i?). Osaako joku valaista?
Syksyllä voisi viettää uudemman satkun syntymäpäiviä mutta jos juhlisi ensirekisteröintipäivänä niin sehän olisi sama kuin juhlisi ristiäisten vuosipäivää...
Syksyllä voisi viettää uudemman satkun syntymäpäiviä mutta jos juhlisi ensirekisteröintipäivänä niin sehän olisi sama kuin juhlisi ristiäisten vuosipäivää...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ihmettelyketju
Minä ainakin ostin 900i 5D Combin 1985 vuosimallisena.
Vaikka tämä kärry oli kasattu syksyllä 1984.
*minulle kyllä kerrottiin tämä kaupanteko hetkellä*
Vaikka tämä kärry oli kasattu syksyllä 1984.
*minulle kyllä kerrottiin tämä kaupanteko hetkellä*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Niin, auto on siis vuosimallia 1992, rekisteröity 4.11.1991, mutta kiinnostaisi miten pitkään on mennyt valmistumisesta ennen kuin on rekisteröity ja myyty.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ihmettelyketju
^
Tuontiverotusta varten sain (150€) Vehosta todistuksen, jossa oli päivämäärä, jolloin auto on myyjätehtaalta luovutettu.
Varmaan Saabin merkkiliikkeestä saisi vastaavan.
Tuontiverotusta varten sain (150€) Vehosta todistuksen, jossa oli päivämäärä, jolloin auto on myyjätehtaalta luovutettu.
Varmaan Saabin merkkiliikkeestä saisi vastaavan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ihmettelyketju
Luulisi että U:gin tehtaalla on pistetty autojen runkonumerot ylös tuotantovaiheessa, eli tehtaalla jossain olisi tieto minä päivänä auto on valmistunut. Yleensä vähänkään monimutkaisempien tuotteiden valmistuksessa tehdään näin, koska jos löytyy jälkikäteen useampi viallinen yksilö, tutkitaan onko kyseistä erää ollut valmistamassa tiettynä päivänä esim tietty vuoro jne. En tosin tiedä onko tämä U:kissa ollut 25 vuotta sitten ihan näin sofistikoitunutta, ja ovatko halukkaita luovuttamaan tarkempia tietoja kenellekään. Rekisterin tarkoitus kun ei ole selvittää ihmisille heidän autojensa valmistuspäiviä, vaan se on osa laadunvarmistusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Tuli ostettua noppa jonka ensirekisteröinti on 6.8. 85 Mutta käyttöönotto päivä on 6.11. 84 Tämä trafin tietojen mukaan. Kumpana vuotena voi mr tarkastaa -15 vai -16
Hese
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
^Onhan mielenkiintoinen tapaus... Mutta maalaisjärjellä jos se on kerran käyttöönotettu 84 puolella niin on sen täytynyt tulla tehtaastakin 84, jolloin 30 vuotta valmistusvuoden päättymisestä toteutuu 2015.
Mutta mites, onko tuossa nopassa ovien edessä sivuvilkkuja, jolloin kyseessä olisi vuosimalli 86 ja käyttöönottopäivä olisi virheellinen?
Mutta mites, onko tuossa nopassa ovien edessä sivuvilkkuja, jolloin kyseessä olisi vuosimalli 86 ja käyttöönottopäivä olisi virheellinen?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Itse olen kanssa törmännyt muutamaan tapaukseen, joissa ensirekisteröinti- ja käyttöönottopäivä eivät ole samat. Mahtaako kyseessä olla autot, jotka on olleet esim. esittelyautoina koekilvissä, ja ensirekisteröity vasta ensimmäiselle omistajalle? Käyttöönottopäivä on muistaakseni aina ollut ennen ensirekisteröintipäivää, eli kyse ei olisi siitä, että auto on rekisteröity, mutta pidetty seisonnassa vielä sen jälkeen, kunnes käyttöönottopäiväksi on määräytynyt ensimmäinen liikenteessäolopäivä.
Edit:
Tulipa samalla tarkistettua noita Trafin tietoja omista peleistä.
Honda CB750 - käyttöönotto 00.00.1982, ensirekisteröinti 30.07.1982
VW1200 - käyttöönotto 12.10.1965, ensirekisteröinti 17.07.2009
Oldsmobile - käyttöönotto 00.00.1981, ensirekisteröinti 27.04.1981
Oldsi on ylivuotinen MY1980-vuosimallin auto, kupla on MY1965, vaikka 12.10.1965 olisi ehkä voinut saada jo MY1966:nkin kaupasta. Aika monessa vanhass autossa on käyttöönottopäivämääränä 00.00. En tiedä miksi.
Kuplan ensirekisteröintipäivämäärä ei ole oikein. Auto on rekisteröity kyllä Suomessa jo 1965, mutta poistunut katsastamattomuuden vuoksi rekisteristä joskus noin 1991. Tuo 17.7.2009 on päivä jolloin rekisteröintikatsastin auton takaisin liikenteeseen, ja ilmeisesti rekisteritietojen jatkumo on katkennut tuossa välissä. Auto rekisteröitiin siis 2009 vanhojen paperidokumenttien avulla, ja jotenkin siitä syystä auton identiteetissä on nyt ensirekisteröintivuotena 2009.
Saabissa näkyy olevan sama päivä ensirekisteröinti- ja käyttöönottopäivämääränä Trafin tiedoissa.
Edit:
Tulipa samalla tarkistettua noita Trafin tietoja omista peleistä.
Honda CB750 - käyttöönotto 00.00.1982, ensirekisteröinti 30.07.1982
VW1200 - käyttöönotto 12.10.1965, ensirekisteröinti 17.07.2009
Oldsmobile - käyttöönotto 00.00.1981, ensirekisteröinti 27.04.1981
Oldsi on ylivuotinen MY1980-vuosimallin auto, kupla on MY1965, vaikka 12.10.1965 olisi ehkä voinut saada jo MY1966:nkin kaupasta. Aika monessa vanhass autossa on käyttöönottopäivämääränä 00.00. En tiedä miksi.
Kuplan ensirekisteröintipäivämäärä ei ole oikein. Auto on rekisteröity kyllä Suomessa jo 1965, mutta poistunut katsastamattomuuden vuoksi rekisteristä joskus noin 1991. Tuo 17.7.2009 on päivä jolloin rekisteröintikatsastin auton takaisin liikenteeseen, ja ilmeisesti rekisteritietojen jatkumo on katkennut tuossa välissä. Auto rekisteröitiin siis 2009 vanhojen paperidokumenttien avulla, ja jotenkin siitä syystä auton identiteetissä on nyt ensirekisteröintivuotena 2009.
Saabissa näkyy olevan sama päivä ensirekisteröinti- ja käyttöönottopäivämääränä Trafin tiedoissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Ei ole vilkkuja siinä. Auto ollut yhdellä omistajalla ja jäi perikunnalle jolta sen ostin ja tuollainen historiikki siinä on. Eivät osanneet kats. konttorilla sanoa miten tuo menee.
Hese
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Tuli mieleen noita tuore saabisti -ketjuun linkattuja vag-arenan vuosimallijuttuja lukiessa että vihreässä satkussa oli huoltokirjassa tietoa alkuperästä jonkunkin verran, joten pitänee vilkaista tuosta sinisestäkin kun en muistaakseni ole koskaan suuremmin tutkinut. Tiedä vaikka siellä olisi jokin viittaus valmistusviikkoon tms.
Toinen pitkäaikainen ihmettelynaihe joka tänään pulpahti taas pinnalle on seuraavanlainen: osaako joku nimetä auton joka
a) vastaa ajo-ominaisuuksiltaan og-satkua (tai on parempi),
b) on hiljaisempi, mukavampi, vaimennetumpi eli yleisesti "sivistyneempi" kuten esim. og-femma, mutta
c) on teknisesti, ja erityisesti sähköteknisesti, korkeintaan yhtä monimutkainen ellei yksinkertaisempi kuin 16-venttiilinen og-satku (ja tekniseksi monimutkaisuudeksi ei lasketa esim. erillistä takajousitusta vrt. satkun, vaan muuttuvat venttiilinajoitukset ym. vastaava)?
Minä en nimittäin ole keksinyt oikeastaan mitään muuta kandidaattia kuin W116 S-Mersun joka taas on vähän spesiaalimpi tapaus verrattuna noihin vaatimusten verrokkiautoihin....
Toinen pitkäaikainen ihmettelynaihe joka tänään pulpahti taas pinnalle on seuraavanlainen: osaako joku nimetä auton joka
a) vastaa ajo-ominaisuuksiltaan og-satkua (tai on parempi),
b) on hiljaisempi, mukavampi, vaimennetumpi eli yleisesti "sivistyneempi" kuten esim. og-femma, mutta
c) on teknisesti, ja erityisesti sähköteknisesti, korkeintaan yhtä monimutkainen ellei yksinkertaisempi kuin 16-venttiilinen og-satku (ja tekniseksi monimutkaisuudeksi ei lasketa esim. erillistä takajousitusta vrt. satkun, vaan muuttuvat venttiilinajoitukset ym. vastaava)?
Minä en nimittäin ole keksinyt oikeastaan mitään muuta kandidaattia kuin W116 S-Mersun joka taas on vähän spesiaalimpi tapaus verrattuna noihin vaatimusten verrokkiautoihin....
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
^9000i
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
W124? Siinä ei kovin montaa liikkuvaa osaa ole.Rattivaihde kirjoitti:Minä en nimittäin ole keksinyt oikeastaan mitään muuta kandidaattia kuin W116 S-Mersun joka taas on vähän spesiaalimpi tapaus verrattuna noihin vaatimusten verrokkiautoihin....
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Virkistin muistiani vuoden 1986 Tuulilasilla ja ylimääräisiä ominaisuuksia satkuun verrattuna on ainakin sivupeilien ja takalasin yhtäaikainen lämmitys automaattisella virrankatkaisulla, ajotietokone (olkoonkin että viistokeula-CC:ssä ei kuulunut varustukseen), kulku- ja varoitusvalot ovissa sekä ovia ja valoja valvova piktogrammi ja siihen liittyvät systeemit. En muistanut ottaa huomioon että noissa oli tosiaan alunperin B202 eikä ajonestojakaan tms., sitä se teettää kun foorumillakin nykyään kirjoitetaan vain noista CS-ikäisistä.aero kirjoitti:^9000i
Mistä päästäänkin kätevästi siihen ongelmaan että pysty- ja viistokeulat alkavat olla neliösenttimetri kerrallaan katoavaa kansanperinnettä ja matalakeulaiset taas ovat moottoritilan ja ainakin tavaratilan avauksen osalta jo huomattavasti monimutkaisempia. (Edit: No onhan noita viistokeula-cd:itä ihan kohtalaisesti myynnissä, ehkä kaikki toivo ei ole menetetty (Edit2: ja olihan noita CS:iäkin B202:lla, ny rupeaa jo huolestuttamaan oma muisti...)
Niin, jotenkin tuli taas vedettyä joku suora ajatuskuvio W124:sesta johonkin viimeisen vuoden huippumalliin, mutta perusmallithan ovat tosiaan aikalailla samaa luokkaa satkun kanssa monimutkaisuusasteeltaan. Suhteellisen yksinkertaisen hienostuneisuuden ja luotettavuuden saralla Mersut 90-luvun alkupuolelle saakka ovat kyllä yhtä lähellä omia näkemyksiäni kuin ne ovat konservatiivisuudellaan niistä kaukana.vmt kirjoitti:W124?
Mutta tässä tuli ny jo kaksi väitettä joiden mukaan kaksi 80-luvun alun suunnittelua edustavaa autoa ovat femman kanssa samaa tasoa hienostuneisuudessaan, löytyykö lisää?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Olen nähnyt ainakin kerran jossain tonnarin, jossa ei ollut ajotietokonetta.