Nettiauton löydöt VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

???
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja suorsa »

-98 ei ollut aeroa tarjolla. Moottorikoodikin runkonumerosta osunee 2.3 pikkuteehen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3127
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eka 9-5 Aerot tuli markkinoille myöhään syksyllä -99.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Alkaa olla faceliftatut kolkitkin jo hinnoissa:

http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6816740

En tiedä onko kiire myydä, mutta tuo tuli myyntiin pari viikkoa sitten ysillä alkavalla hintapyynnillä. Autonvaihto ei ole ihan ajankohtaista vielä, mutta kun kerrankin on lähialueilla myynnissä korimalliltaan, vuosimalliltaan ja vaihteistoiltaan oikeanlainen Saappi, niin vois sitä ehkä käydä renkaita potkimassa ja katsomassa josko innostuu...

Kilsoja on takana, mutta jos huollot ja muut on hoidettu oikein, niin ei kai noissa lukemissa mitään dramaattista ole? Itselle tulee niin vähän kilsoja vuodessa, että lähtölukemalla ei ole paljoa väliä, kunhan auto toimii. Samasta syystä tuo öljymoottori ei ole kyllä ykkösvaihtoehto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Yllättävän nopeasti kertyy tuollainen lukema mittariin. Eihän tuo ole vaatinut kuin 40tkm vuodessa. Toki mää pidän alitajuisesti MY2008 kolkkia edelleen uutena autona, vaikka todellisuudessa tuollakin on ikää jo seitsemän vuotta. :D

Ja tosiaan AZP:n ajoilla dieselissä ei välttämättä ole hirveästi järkeä, mutta toisaalta onko missään muussakaan autoilussa jos ei lasketa vuosituhannen alun diesel-Poloa pakettiautoksi rekisteröitynä :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Automaattivaihteisen Saabin kulutuslukemat on sitä luokkaa omassa ajossa (kaupunkipyörittelyä), että itse asiassa 1.9TiDS muuttuisi halvemmaksi kuin 1.8tA jo noin 11000 kilometrin ajoilla, ehkä jopa jo aiemmin. Omalla 7000-8000 km vuosisuoritteella diesel olisi reilun satasen kalliimpi vuositasolla ajella, kun huomioi käyttövoimaveron, perusveron ja polttoainekulujen erotukset norminmukaisesta kaupunkikulutuksesta. Ei siis mikään hirveä uhraus, jos auto on muuten kunnollinen, ja jos sen sattuu saamaan melko edukkaasti.

Nykyiseen autoon verrattuna tuon dieselin kokonaiskulut olisi itse asiassa lähes 200 euroa halvemmat 8000 km/v suoritteella. Sen verran janoinen on OG-kolkki automaatilla, ja CO2-päästöt on sitä luokkaa, että yhtä trafin virkamiestä ruokkii perusverolla vuoden.

Jälleenmyyntiarvoa ja myynnin helppoutta miettiessä sitä aina pohtii, että minne vanhat ja älyttömästi ajetut dieselit päätyvät? Paljonajettuja dieseleitä kun pitäisi olla markkinat täynnä, koska juuri niillä ajetaan paljon. Ja koska niistä pitää maksaa dieselveroa, ei kovinkaan moni vähän ajava halua ostaa dieseliä vanhana vaikka halvalla saisi. Vastaavasti paljon ajavat ostavat käytännön syistä uudempia ja vähemmän ajettuja autoja. Eli miten pääsee eroon jostain 12-vuotiaasta ja yli 300 Mm ajetusta dieselautosta?

Niin edellähän juuri perustelin että tällainen vähemmänkin ajeleva voi dieselin ostaa, mutta 99 % ihmisistä ei osaa laskea näitä, vaan pelästyvät kuullessaan että valtio muistaa dieselautoilijaa noin 450 euron käyttövoimaverolla. Todellisuudessahan ajoneuvovero on tuollaisessa dieselissä kokonaisuudessaan alle 350 euroa enemmän kuin bensakoneisessa, ja n. 300 euroa enemmän kuin nykyisessä kulkineessa, koska perusvero on dieselissä satasen pienempi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, itsekin ajan 20tkm/v dieselillä, ihan vain sen takia kun tykkään ison dieselin (ja ison moottorin ylipäänsä) luonteesta arkiajossa. Dieselin yksi suuri etu on se että moottorin koko ei vaikuta läheskään samalla tavalla kulutukseen kuin ottomoottorissa, koska osakuormien hyötysuhde on hyvä. Myös moottorin vetoalue soveltuu paremmin arkiajoon jossa kierrosluku liikkuu alueella 1000-3000rpm.

Kyllä paljon ajetutkin dieselit kaupaksi menee, siksihän niitä ei myynnissä paljoa näy kun ovat ajossa eikä myynnissä. :)

Eipä noissa isompia ongelmia vanhemmiten ole, peruskone kestää ongelmitta. Imusarjat tietty menee, ja jossain vaiheessa (300-400tkm) tienoilla voi joutua suuttimia/cr pumppua huoltamaan mutta ei siinäkään ihan älyttömästä kustannuksesta puhuta.

Dieselin 6-vaihteinen automaatti on 5-vaihteista merkittävästi parempi, mutta voi siihenkin kilometrien takia enemmän huoltotarvetta tulla turbiinin/venakoneiston osalta. Siinä mielessä nuo vanhat 4-vaihteiset ovat varsin huoltovapaita kun eivät luistata turbiinilukkoa ja ylipäänsä sitä ei käytetä kaupunkiajossa. Turbiinilukko siis kuluu vähemmän ja siitä johtuen vähemmän kytkinpurua ja lämpökuormaa öljyssä joka kuluttaa venttiilikoneistoa. 5-vaihteisesta lähtien turbiinilukkoa käytetään ahkerammin ja osittaisluistatetaan jolloin turbiinista tulee kuluva osa ja öljynvaihdot on kriittisempiä. Samoin turbiini avonaisena tapahtuvat vaihdot ovat sievempiä kuin turbiini lukittuna, kääntöpuolella selvästi korkeampi kulutus ja kuminauhamaisempi kaasunvaste.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^vähän noiden dieselmoottorin ominaisuuksian mukaan arvioinkin, että omassa ajossani dieselin kulutus voi olla lähempänä tehtaan ilmoituksia kuin bensakoneisella. Näin ollen tuo dieselin lisäkustannus vuodessa vähenisi entisestään.

Ja onhan TD muikea ajettava normaalissa ajossa. Itse en pahemmin niitä tehoja siellä 4000+ kierroksella tarvitse, vaan alarekisterin voima kiinnostaa enemmän. Tosin onhan Saabin bensaturbotkin tässä ihan kohtalaisia vrt. johonkin 1.8 iivariin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja molby »

siinä on joku selvästi yrittänyt 99 kyljestä sisään, hiukan pakkelia ja maalia..., ei vaan, olisi valinnut jonkun muun kohteen, vaikka uuden auton.
mutta tuollaista hintaa tuosta ei kyllä saa.


http://www.nettiauto.com/saab/99/6858272
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Jos otat dieselin pätkäajoon, niin elämää helpottava perustaika eli pieni pakoputkiston kairaus ja reissu Vaasaan on varsin harkinnan arvoinen idea. DPF kun tykkää siitä että se poltetaan puhtaaksi ja se taas vaatii ajoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

molby kirjoitti:siinä on joku selvästi yrittänyt 99 kyljestä sisään, hiukan pakkelia ja maalia..., ei vaan, olisi valinnut jonkun muun kohteen, vaikka uuden auton.
mutta tuollaista hintaa tuosta ei kyllä saa.


http://www.nettiauto.com/saab/99/6858272
Mjoo, minä en kyllä kitillä pilaisi tuota vaan veisin ammattitaitoiselle peltisepälle, jolle tuo on helppo homma. Hinta on kyllä kovahko, varmasti joutuu hieman tinkaamaan ennen kuin menee kaupaksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tommoiselle tojotalle pitää antaa kyllä paalaustuomio ja tojotan kuljettaja seuraavan Saab-Klubin tapahtuman portille jalkapuuhun.

Oli tai on kyllä nätti tuo 99.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:^^Jos otat dieselin pätkäajoon, niin elämää helpottava perustaika eli pieni pakoputkiston kairaus ja reissu Vaasaan on varsin harkinnan arvoinen idea. DPF kun tykkää siitä että se poltetaan puhtaaksi ja se taas vaatii ajoa.
Juu, kyllähän perushuollot täytyy autoon tehdä aina heti hankinnan jälkeen :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole helppoa Saapin myynti kauppiaallekaan. Sattui silmään taas tämä yksilö:

http://www.nettiauto.com/6156219

Tietojeni mukaan tuolle tuli tänään tasan 10 kk täyteen tuon autokaupan pihalla seisomista :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin