F1 2015

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Eski »

Käytiin juniorin 18v synttärimatkalla Itävallan F1-kisassa. Oli eka kerta itselläkin F1-kisassa, joten aikaisempaa kokemusta aiheesta ei ollut. Torstaina lennettiin Hesasta Riikan kautta Wieniin ja sieltä vuokra-hyundailla 200km moottoritietä Spielbergiin RedBullRingille. Koko viikonlopun lipun ostaneet pääsivät torstaina tutustumaan radan lähtösuoraan ja varikkopaikkoihin ihan lähietäisyydeltä. Ferrarin tiimin renkaanvaihtotreeniä pääsi seuraamaan ihan vierestä ja hyvinhän se noin parissa sekunnissa näytti siinä vaiheessa sujuvan...

Perjantaina oli treenipäivä jonka ekaan F1-sessioon ei ihan ehditty, mutta toiset treenit seurattiin ja sen perään GP2:n aika-ajot. Formulat olivat selvästi vaisumpia ääneltään, kuin vapaastihengittävät GP2-autot. Vauhdissakaan ei suurta eroa ollut, ainakin Marussia/Manor taisi olla hitaampi kuin GP2-kärkipää... McLaren-Hondat kuulostivat aivan järkyttäviltä turisijoilta, jo äänestä saattoi päätellä, että eivät toimi eivätkä kulje mihinkään :lol: Illalla käytiin vähän katselemassa muitakin paikallisia nähtävyyksiä, joten Porsche-cupin harkat ja GP3-harkat jäivät väliin.

Lauantaina ehdittiin paikalle Porsche cupin aika-ajoihin, jonka jälkeen olikin vuorossa F1 aika-ajot. Kimillähän homma meni ns. vituralleen, eli homma loppui jo Q1:een. Aika-ajot olivat muutenkin aika mielenkiintoiset, koska alussa rata oli märkä, mutta kuivui nopeasti, joten ajat paranivat koko ajan. Aivan Q1:n lopussa melkein jokainen kuski joka ylitti maaliviivan meni kärkeen, joten tilanne muuttui koko ajan, jopa McLaren oli hetken kärkipaikalla. Huvittavaa oli myös, että molemmat Mersu-kuskit pyörähtivät aika-ajojen päätteeksi ulos radalta. Aika-ajojen jälkeen ajettiin GP2 40 kierroksen kisalähtö, jota oli hyvin vaikea seurata, kun autoja ei erota toisistaan ja letka sekoaa pitkin rataa varsinkin varikkopysähdyksen jälkeen on hyvin vaikea tietää missä kärki menee. No Vandoornehan sen jälleen voitti, joten F1-kuskimarkkinoilla on ainakin yksi varma tulokas selvillä. Myös GP3:t ajoivat ekan kisalähdön vielä päivän päätteeksi ja sitä pystyi seuraamaan mukavasti, koska kisa kesti vain 24 kierrosta ja letka pysyi paremmin kasassa.

Sunnuntaina homma alkoi Gp3 ja GP2-kisalähdöillä, jotka olivat vähän lyhyemmät kuin lauantaina ja tällä kertaa GP2:n voitto meni Indonesian Haryantolle ja Vandoorne jäi toiseksi. Sitten vielä ennen F1-kisaa ajettiin Porsche Supercupin kisa, joka olikin melkeinpä koko viikonlopun kovinta vääntöä mitä radalla nähtiin. Kärkipaikastakin taisteltiin tosissaan ajamalla. F1-kisan alla nähtiin myös mielenkiintoinen legendojen paraati, jossa ajettiin 80-luvun turbo-formuloilla joiden puikossa olivat mm. Jean Alesi, Gerhard Berger ja Niki Lauda. Näissä 1000hv vehkeissä oli oikeaa henkeä ja meininkiä, ja viimeistään näiden vehkeiden jälkeen nykyformulat kuulostivat nuhaisilta pölynimureilta. Minardin auto syttyi palamaan ja taisi tuhoutua aika pahasti, mutta autoa ajanut Pierluigi Martini selvisi ehjin nahoin. Kuvia legendoista -> http://www.f1fanatic.co.uk/2015/06/21/p ... ds-parade/

Itse F1-kisa olikin sitten melko tylsä, joka loppui Kimiltä heti kakkosmutkan jälkeen Alonson kanssa muodostettuun kasaan. Turva-auton poistumisen jälkeen Mersut menivät menojaan. Bottas sentään sai suoritettua pari ohitusta radalla, Massa pääsi Vettelin edelle Ferrarin varikkosähläyksen ansiosta. Viisi autoa taisi tulla maaliin samalla kierroksella, kun Rosbergin poika ajoi voittoon ja ruutulipulle pääsi vain 14 autoa. Sittenpä tapahtuma oli meidän osalta paketissa ja suunnattiin kotimatkalle. Kokonaisuutena kuitenkin mahtava viikonloppu ja paikkana Itävalta oli muutenkin kokemisen ja näkemisen arvoinen.

Eski
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Asiaan liittyen:

https://www.youtube.com/watch?v=h5peQFW3D-I

Tästä kuvakulmasta näyttäisi siltä, että Alonso osuu Kimi auton vasempaan takapyörään ja aiheuttaa siten hallinnan menetyksen. Harmi ettei Alonson autosta saatu onboard-kuvaa, siitähän se olisi äkkiä selvinnyt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei kyllä osu, autoilla on reilusti välimatkaa siinä kohtaa kun Kimiltä lähtee lapasesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Risto »

"Reilusti välimatkaa":

Kuva
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Tuo on se Alonson "viisimetrinen"

Mielenkiinnolla odotan kyllä viiltävämpää analyysiä tuosta Kimin ongelmasta, ainakaan telkkarin incar äänen perusteella ei ollut aivan normaalia tuo vaihteiden lappaminen/kiihdytys.

Vähälle pekuloinnille on mielestäni jäänyt rengasrikon mahdollisuus, kyllä Kimikin sen verran rattimiäs on että ei ihan suoralla pitäisi lähteä lapasesta , ilman ylimääräistä apua.

Lähdössähän Kimi veti aika pienellä marginaalilla toisen marussian eteen, väistäessään ruutuun jämähtänyttä maldoa, olisikohan siinä tullu orastava rengasrikko, ja exodus tuli sitten rajussa kiihdytyksessä kakkosmutkasta....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tää uusin video on tosi mielenkiintoinen, ihan kuin Alonson sipaisusta olis Kimin auto lähtenyt ensin oikealle ja sitten korjausliikkeestä vasemmalle ja ulos. Ihmeellistä ettei Alonson incar-kamerasta mitään julkaisua.

Kiitos myös Eskille tuosta linkistä eläkeläisten f1-paraatiin, upeeta! mitäköhän vauhtia uskalsivat papparaiset ajaa formuloillaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, papparaiset vetivät kyllä ihan reipasta vauhtia, eihän formulalla voi kovin hiljaa ajaa; renkaat pitää saada lämpöiseksi ja jarrutkaan eivät kylmänä toimi...

Itse en tuota Kimin kolaria nähnyt omalta katselupaikalta, joten parempaa analyysiä ei ole esittää kuin mitä videoiden perusteella on nähtävissä. Omasta mielestäni Alonso ei ollut lähelläkään Kimiä siinä vaiheessa kun Ferrari lähtee poikittain ja tulee suoraan Alonson eteen. Ihme juttu ettei Alonson incar-videota ole näytetty, mutta ehkä sekään ei toiminut, kuten ei mikään muukaan noissa McLareneissa :lol:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eski kirjoitti:eihän formulalla voi kovin hiljaa ajaa
erityisesti noilla vanhoilla turboformuloilla :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lauantaina näitä legendoja oli treeneissä vielä useampia, mutta kaikki eivät olleet mukana enää sunnuntain näytösajossa -> https://www.youtube.com/watch?v=jF54LE9z_2c

Juutuubista löytyy tietysti enemmänkin videoita aiheesta, kuten ->
https://www.youtube.com/watch?v=3kTxc6K3vs8

Eski
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eski kirjoitti:Omasta mielestäni Alonso ei ollut lähelläkään Kimiä siinä vaiheessa kun Ferrari lähtee poikittain ja tulee suoraan Alonson eteen.
Joo, eihän se ollut lähimaillakaan.

Kuva
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja SS »

Eiköhän tuomaristo ole jo moneen katsonut Alonson auton videokuvaa ja todennut ettei osumaa ollut. Turha tuota on mistään Youtube-videosta spekuloida. Kyllä siellä autossa kamera on vaikkei videota julki olekaan saatu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ovathan monet muutkin osuneet Räikkösen takarenkaaseen ilman rangaistusta, joten se, että Alonso ei saanut rangaistusta ei tarkoita sitä, ettei osumaa ollut.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tää on kanssa muuttunut formuloissa. Ennen vanhaan kilpailijat tönittiin ulos radalta ja röyhkein voitti maailmanmestaruuden. Nyt kinastellaan viikkotolkulla jostain olemattomasta pikku pususta. :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

SS kirjoitti:Eiköhän tuomaristo ole jo moneen katsonut Alonson auton videokuvaa ja todennut ettei osumaa ollut. Turha tuota on mistään Youtube-videosta spekuloida. Kyllä siellä autossa kamera on vaikkei videota julki olekaan saatu.
Kuulemma ei ole katsonut, koska kamera ei ollut päällä. Maikkarin uutisen mukaan Charlie Whiting on kertonut, että lähdön jälkeen yhdeksän auton onboard-kamerat olivat päällä ja Alonson kamera ei ollut yksi niistä.

Maikkari kertoi myös, että Kimin auton datassa näkyy selvä piikki juuri ennen hallinnan menettämistä, mikä viittaisi vahvasti Alonson osuneen Kimiin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: F1 2015

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin