Motivan lämmitysvertailu

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka tuo sähköyhtiön kilpailutus tehdään, Fortum lähettelee jotain täysin järjettömiä laskuja, 300e per kuukausi :lol:
Ja mistä tiedän millainen sähköspoimus nyt on ja mikä on siirtoyhtiö tms, laskussa ei lukenut tuon taivaallista??
Ja kuinka saan katsottua päiväkulutuksen, pitääkö mennä mittarille lukemaan sitä ja merkata lukema ylös ja katsoa vuorokauden päästä uudestaan?
Niin ja tuossa kilpailutushommassa kysytään lisäksi arviota talvipäivän kulutuksesta ja muusta kulutuksesta, mistä ihmeestä sellaisa voi tietää??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

onpas Motivan sivuilla kalliit investointikustannukset maalämmölle. Itsellä tuli maksamaan neljä vuotta sitten koko paska kaikkine romppeineen ( pintaputkisto + pumppu, tarvittavat lvi-asennukset ) sekä vesikiertoinen lattialämmitys noin 9.500eur.

Mitä tulee ngaeron tekstiin niin näissä nykyisissä " pullotaloissa" sisäilman laatu on kyllä satakertaa huonompaa kuin vanhoissa hengittävissä purutaloissa. Tietysti tietyin edellytyksin / varauksin. Veikkaanpa, että jos fortum lähettelee sinulle 300eur / kk sähkölaskuja niin kyllä ne mummon neulomien villasukkien pitää pyöriä jaloissa tai sitten lämpimiä neliöitä pitää olla rapiat 400m2, vai olisiko sittenkin sen kilpailutuksen paikka? :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-3Tid kirjoitti:onpas Motivan sivuilla kalliit investointikustannukset maalämmölle. Itsellä tuli maksamaan neljä vuotta sitten koko paska kaikkine romppeineen ( pintaputkisto + pumppu, tarvittavat lvi-asennukset ) sekä vesikiertoinen lattialämmitys noin 9.500eur.

Mitä tulee ngaeron tekstiin niin näissä nykyisissä " pullotaloissa" sisäilman laatu on kyllä satakertaa huonompaa kuin vanhoissa hengittävissä purutaloissa. Tietysti tietyin edellytyksin / varauksin. Veikkaanpa, että jos fortum lähettelee sinulle 300eur / kk sähkölaskuja niin kyllä ne mummon neulomien villasukkien pitää pyöriä jaloissa tai sitten lämpimiä neliöitä pitää olla rapiat 400m2, vai olisiko sittenkin sen kilpailutuksen paikka? :wink:
varmaan kilpailutuksen paikka ;)
Onhan nyt toki talviaika ja tallissa on palanut 1000W edestä halogeeneja, ja miggi on laulanut, siltikin vain ihmetytti tuollaiset laskut. Vaimo on hoitanut laskujen maksun, olen vain kiltisti heittänyt rahaa tilille, nyt alkoi kummastuttamaan että kuinka hiton paljon sitä rahaa oikein tarvitaan noihin sähkölaskuihin :D
neliöitä jotain reilu 200, tallia tosin lämmitän vain siellä ollessani 9kW puhaltimella (tallin lattialämmitys ei ole vielä kytketty toimintaan).

Eristykset on kyllä ok, talo on siis juuri rakennettu, alakerta lämpöharkkoa, välissä ontelot + 10cm styroksit, ylä- ja alakerrassa 10cm:n valu jossa vastuskaapelit. Yläpohjassa muovin päällä 10cm levyvillaa ja sen päällä 40cm puhallusvillaa. Höyrynsulku on tehty huolellisesti ja ilmastointi on säädätetty oikein ja talossa on koneellinen tulo- ja poistoilma lämmöntalteenotolla.

Taitaa vaan Fortumi kusettaa :lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, To Helmi 23, 2006 11:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

V.J.S kirjoitti:
Mattikin sen tuossa jo sanoi, mutta kesällä ei tarvitse lämmittää, lisäksi ulkovaloja ei tarvita ja sisälläkin valontarve vähempi. Eikä telkkariakaan tule kesähelteillä paljoa kateltua, ja autotkin on ainakin meillä melko harvoin roikan nokassa kesällä :) Arviolasku on samansuuruinen kesät-talvet, eli kesällä ero vieläkin suurempi kulutuksen ja arviolaskun välillä.
Saahan sähköyhtiöltä vaikka joka kuukausi kulutukseen perustuvan laskun jos viitsii ilmoitaa lukeman.

Sehän käy netissä melko vaivatta ?

Onhan niille tosin tulossa niitä yhtiöitten suoraan luettavia mittareita ,mutta aikataulu on aika aluekohtaista
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

moksu kirjoitti:Saahan sähköyhtiöltä vaikka joka kuukausi kulutukseen perustuvan laskun jos viitsii ilmoitaa lukeman.
Tekee muuten talvella kipiää... mutta toisaalta taas kesällä tuntuu että rahaa on vaikka hevoset söis :)

Tuo laskutussysteemi opettaa energiansäästön jos ei muuten opi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkas vakuutusyhtiöitä kilpailutetaan, meillä on kaikki vakuutukset IF:issä, soitin sinne ja halusin alennusta auto-, tapaturma-, koti-, ja koiravakuutuksista, sanoivat ettei käy :) ?
Ja kaamean isoja laskuja lähettelevät vaikka olen jo pariin otteeseen nostanut kotivakuutuksen omavastuuta ja määrittelin irtaimistonkin ainoastaan 5000 arvoiseksi :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Kuinkas vakuutusyhtiöitä kilpailutetaan, meillä on kaikki vakuutukset IF:issä, soitin sinne ja halusin alennusta auto-, tapaturma-, koti-, ja koiravakuutuksista, sanoivat ettei käy :) ?
Ja kaamean isoja laskuja lähettelevät vaikka olen jo pariin otteeseen nostanut kotivakuutuksen omavastuuta ja määrittelin irtaimistonkin ainoastaan 5000 arvoiseksi :lol:
Soitat/meilaat tms. toiseen vakuutusyhtiöön, luettelet nykyisen vakuutusturvasi ja odottelet tarjousta. Sitten vaan vertailemaan vuosimaksuja, omavastuita yms.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mistäs kannattaisi ostaa/tilata ilmalämpöpumppu (Panasonic), onkos jotain edullisia nettikauppoja tms?
K-raudassa oli hetki sitten tarjouksessa invertterimalli (CS-PE9DKE) 599e, liekö jotain poistuvaa mallia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Rakennan tällä hetkellä ja olen päätynyt maalämpö ratkaisuun. Ja vielä sellaiseen ns. osalämpöpumppuun. Täyslämpöpumput menevät hullun hintaisiksi ja kuitenkin kovia pakkaspäiviä on niin vähän ja meille tulee leivinuuni jolla voi nuo "piikit" tappaa.

ng900aero kannattasi hieman perehtyä poispuhallettavaan ilmaan eli puhalletaanko kaikki lämmin ilma harakoislle.
p.s koko huoneiston ilmamäärä vaihdetaan nykyisissä taloissa n. 2,5 h välein.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:
ng900aero kannattasi hieman perehtyä poispuhallettavaan ilmaan eli puhalletaanko kaikki lämmin ilma harakoislle.
p.s koko huoneiston ilmamäärä vaihdetaan nykyisissä taloissa n. 2,5 h välein.
Tuli hieman kalkuloitua, eli sähkökulut vuodessa (siis lämmitys + käyttösähkö, mm. vesiboileri) vähän vajaa 2100e, tuli tutkittua noita sähkölaskuja pahimman lämmityskauden aikana, ja olivat arviolaskuja. Lisäksi on tullut poltettua tallissa tosi paljon 2x 500W halogeenia ja hitsimuntajakin on surrannut aika usein, sekä tietty rälläkkä ym. koneet ja laitteet.
Meillä on ilmastoinnissa (koneellinen tulo + meno) lämmön talteenotto, eikä takkaa ole vielä asennettu eli sähkön varassa on lämmitetty noin 200m2 (kiinteistövero tuli 221m2:n mukaan, liekö sitten kattaa myös ulkoseinät tms).

Nyt ennen syksyä täytyy asentaa vielä pari Panasonicin invertteri-ilmalämpöpumppua niin eiköhän saa sähkölaskut alemmas.

Hintavertailu antaa jatkuvasti vastauksen: valitettavasti emme voi tarjota nykyistä sähkötoimittajaanne edullisemmin sähköä (tjmsp), nykyään sähkö tulee Fortumilta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:Lisäksi on tullut poltettua tallissa tosi paljon 2x 500W halogeenia ja hitsimuntajakin on surrannut aika usein, sekä tietty rälläkkä ym. koneet ja laitteet.
Ei se hitsauskone eikä muutkaan koneet, mutta nuo valot....

Käsityökaluthan kuluttaa vain silloin kun on liipasin pohjassa ja eikä pahinkaan himorälläköijä pysty rälläköimään tuntitolkulla yhtäsoittoa. Hitsauskone vie tyhjäkäynnillä jonkun verran sähköä, mutta aika vähän...

Autotalliin kannattaa haalia loisteputkivalasimia jostain purkutyömaalta. Kaupoista, toimistorakennuksista, virastoista yms saneerataan monesti ihan priimakuntoisia valasimia roskalavalle ja kun osaa kysyä niin niitä saa yleensä ilmaiseksi kantaa pois.

58 W loisteputkia kun sytyttää tuon kilowatin edestä sokeakin alkaa nähdä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ng900aero kirjoitti:Mistäs kannattaisi ostaa/tilata ilmalämpöpumppu (Panasonic), onkos jotain edullisia nettikauppoja tms?
K-raudassa oli hetki sitten tarjouksessa invertterimalli (CS-PE9DKE) 599e, liekö jotain poistuvaa mallia?
Täällä ainakin paljon keskustelua asioista;

http://www.lampopumput.info/foorumi/

Itsekkin suunnitellut pumpun asennuttamista.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Lisäksi on tullut poltettua tallissa tosi paljon 2x 500W halogeenia ja hitsimuntajakin on surrannut aika usein, sekä tietty rälläkkä ym. koneet ja laitteet.
Ei se hitsauskone eikä muutkaan koneet, mutta nuo valot....

Käsityökaluthan kuluttaa vain silloin kun on liipasin pohjassa ja eikä pahinkaan himorälläköijä pysty rälläköimään tuntitolkulla yhtäsoittoa. Hitsauskone vie tyhjäkäynnillä jonkun verran sähköä, mutta aika vähän...

Autotalliin kannattaa haalia loisteputkivalasimia jostain purkutyömaalta. Kaupoista, toimistorakennuksista, virastoista yms saneerataan monesti ihan priimakuntoisia valasimia roskalavalle ja kun osaa kysyä niin niitä saa yleensä ilmaiseksi kantaa pois.

58 W loisteputkia kun sytyttää tuon kilowatin edestä sokeakin alkaa nähdä :)
No uudet loisteputket on odottaneet asennusta ja katon (ontelolaatat) tasoitusta jo toven mutta aina jokin Saabi-projekti on tallia varaamassa joten ei ole vielä joutanut väkertää tallia kuntoon
Ja ei nyt sentään mitään käytettyjä kehtaa asentaa uudiskohteeseen kun edullisesti myydään uusiakin

Meillä on kanssa tavallaan osittain maalämpö eli talo on rakennettu rinteeseen, varastossa ja tallissa pysyy hyvin peruslämpö päällä ilman lämmitystä, mikäli tallin ovi ei falskaisi niin paljoa kuin nyt niin voisin kuvitella lämpötilan olevan kovillak9n pakkasilla about +13-15 astetta, nyt laskee ehkäpä 10 asteeseen (ja varastossa johonkin +17).

Itse meinaan hankkia kaksi erillistä ilmalämpöpummpu-aparaattia (siis 2x sisäyksikkö ja 2x ulkoyksikkö) koska hintaeroa ei ole, noilla kun on rajallinen käyttöikä niin luultavasti eivät pamahda kerralla, ja voi pitää vain toista päällä kerrallaan.

Autotalliin suosittelen lämmönlähteeksi 8kW:n puhallinta, laittaa päälle silloinkun siellä jotain työskentelee (siis mikäli talli pysyy peruslämpöisenä). Meillä on tallissa lattialämmitys aika hyvin varaavassa betonilaatassa mutteihän sitä malta edes kytkeä toimintaan (termostaatti puuttuu nyt ja luultavasti ikuisesti koska lattialämpö autotallissa olisi aivan turha energiantuhlaaja).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ng900aero kirjoitti:Meillä on kanssa tavallaan osittain maalämpö eli talo on rakennettu rinteeseen, varastossa ja tallissa pysyy hyvin peruslämpö päällä ilman lämmitystä, mikäli tallin ovi ei falskaisi niin paljoa kuin nyt niin voisin kuvitella lämpötilan olevan kovillak9n pakkasilla about +13-15 astetta, nyt laskee ehkäpä 10 asteeseen (ja varastossa johonkin +17).
Laita siihen tallin oveen vielä pressu. Pressu yläreunasta kattoon kiinni ja alareunaan pyöreä puu, leveys ja korkeus oven mukaan. Kesäksi tai ovea käytettäessä pressu kääritään rullalle kattoon. Pressuvirityksellä saa tuollaisen tallin pysymään reilusti toisella kymmenellä asteella talven... ainakin meillä pysyy.

EDIT: Pressu siis siten että sen ja oven väliin jää n. 100-150mm (karmin vahvuus) tiivistä tilaa, muuten siitä ei ole mitään iloa.
Viimeksi muokannut Jussi, Ma Elo 07, 2006 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jussi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Meillä on kanssa tavallaan osittain maalämpö eli talo on rakennettu rinteeseen, varastossa ja tallissa pysyy hyvin peruslämpö päällä ilman lämmitystä, mikäli tallin ovi ei falskaisi niin paljoa kuin nyt niin voisin kuvitella lämpötilan olevan kovillak9n pakkasilla about +13-15 astetta, nyt laskee ehkäpä 10 asteeseen (ja varastossa johonkin +17).
Laita siihen tallin oveen vielä pressu. Pressu yläreunasta kattoon kiinni ja alareunaan pyöreä puu, leveys ja korkeus oven mukaan. Kesäksi tai ovea käytettäessä pressu kääritään rullalle. Pressuvirityksellä saa tuollaisen tallin pysymään reilusti toisella kymmenellä asteella talven... ainakin meillä pysyy.
:D Nokun ovi on julkisivun puolella, on siis sellainen Novoferm -merkkinen lamellimallinen nosto-ovi jossa on PU:ta vain jotain 35mm, eli eihän sellainen mitään lämpöä eristä. Mieluummin tekisi itse siihen karmin ja kaksi kunnon eristettyä saranamallista ovea, nuo nykyovet ovat ihan susia.
Niin ja tallia olisi tarkoitus käyttää joka päivä aamuin illoin, tuskin vaimo suostuisi moiseen pressunkäärintähommaan töihin lähtiessään ;)

Meikän auto saa maata hangen alla, kunhan laittaa sen talvella käymään 30min ennen lähtöä niin on kivasti sulanut :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin