Lohkiksen päälläpito

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Svc kirjoitti:Täällä Hangossa vain -16. Mutta tuuli puhaltelee sellaiset 15 m/s.
Taitaa tehollinen lämpötila mennä -30 kieppeille.
Eilen kostea tuuli mereltä n. 22 m/s ja pakkasta -15. => Ihan oikeasti kylmä.
Kyllä oli eilen kylmempi kuin tänään, kun tänään ei tuullut niin kuin eilen. Täällä Jeppiksessä meni sen pakkasenpurevuus-taulukon mukaan yli 40 raidan pakkanen mutta käytiin kuiten pojan kanssa ulkona. Oli punasta poskea kämppä täynnä, kun tultiin sisälle syömään :lol:

Ja ihan faktana, Lapissa nämä kovat pakkaset ei ole niin kovia kuin nämä rannikon pakkaset. Täällä ku tuo kosteus ja tuuli omat kertoimet niihin mittarin "tuloksiin". Ja se vielä, yli 35 raidan pakkaset tuntuu ihan samalta kaikki. Nimim. LapinGansta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Yli -20 asteen pakkaset = pers**stä ! :evil:
Auto yön yli piuhan päässä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
vilpie
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 16:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vilpie »

Aero tallissa +20 :lol: ja satku ulkona johdon päässä(sisätilanlämmitin) aamulla tunti ja ikkunat kirkkaat.Tonnari seisonnassa ja just vartti sitten kokelin käymään ja ei tarvinnut edes sahata!Ois kun palmun alta käynnistänyt! 8O Ja äänet niinkuin kesäkelillä!Oli viimeksi käynnissä 28.12!
Lohkon liikakäyttäminen aiheuttaa kosteutta venttiilikopan alle ja se ei ole hyväksi koneelle! :x
9-5 Aero 2004 900 1997(pojalla)Zundapp 1959(kunnostusprojekti)
900 1993 Classic(talviauto) 900 Cabriolet V6 1995
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hianosti pörähti eilen johdon nokasta :)
Kuis kauan pitäisi pitää tälläisillä -20 asteen helteillä lohkista ja 1300W:n sisälämppäriä pitää päällä, riittäiskö 2 tuntia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

-31 :D

saa nähä miten käy.

noin reilu 2 tuntia roikassa...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

-24 ja 2h lohkis + sisälämppäri ainakin avasi ikkunat ja 9-5 pörähti samantien käymään, eikä pahemmin kalkatellutkaan :)
Mutta akkahan sillä lähti, meikä painelee parin tunnin päästä dösällä perässä, eli maailma ja luonto pelastuu 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jonkun verran sain arvostelua syksyllä, kun suunnittelin 99:n laittamista naftaliiniin talveksi ja hankkivani "talviauton". Kyllä nyt täytyy kiitellä ittee, etten ollut niin jääräpää, että olisin uhannut kelejä 30 vuotta vanhalla, jonka startti jo viime talvena antoi merkkejä kestokyvystään. Ei silti koskaan jättänyt. Mutta eihän tällaisia kelejä ihan joka talvi ole ollut 8O

Ja saan kiittää kaikkia niitä, jotka eivät minulta satkua nyt talvella ostaneetkaan, sillä nyt minä näitä tarvitsen, kun toinen seisoo oman mokan vuoksi, mutta onneksi toinen pelaa loistavaksi. Kyllä vanha kaasarisatku palvelee nyt ansiokkaasti. Pakkasten lauhtuessa palkitsen sen jollain kunniamitalilla tai vastaavalla. Onneksi jäähdytysnesteetkin ovat kiertäneet, vaikken niitä juuri tästä autosta tarkistanutkaan :oops:

Niin, pakkanen on lauhtunut jo kolme astetta yön kovimmasta lukemasta, joka on ollut 31 astetta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

ng900aero kirjoitti: Mutta akkahan sillä lähti, meikä painelee parin tunnin päästä dösällä perässä, eli maailma ja luonto pelastuu 8)
Tuommoinen ajattelu on itsensä pettämistä. Parisuhdetta tuossa pelastetaan :wink: :wink: :wink:
Hyvinhän tuo kärry tolpannokasta lähti. Lämppärinmoottori päätti eilen vinkua minuutin pari mutta vaikeni sitten. Tänään oli jo niin kylmä että ei tarennu moottori enää edes vinkua.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Psychocowboy kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Mutta akkahan sillä lähti, meikä painelee parin tunnin päästä dösällä perässä, eli maailma ja luonto pelastuu 8)
Tuommoinen ajattelu on itsensä pettämistä. Parisuhdetta tuossa pelastetaan :wink: :wink: :wink:
Hyvinhän tuo kärry tolpannokasta lähti. Lämppärinmoottori päätti eilen vinkua minuutin pari mutta vaikeni sitten. Tänään oli jo niin kylmä että ei tarennu moottori enää edes vinkua.
Eikun on oikeasti aivan luksusta päästä lämpöiseen dösään nautiskelemaan, ainainen autolla suhaaminen alkaa välillä tympimään ;)
Rupesin ekoihmiseksi ja pelastan maailman :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Eikun on oikeasti aivan luksusta päästä lämpöiseen dösään nautiskelemaan, ainainen autolla suhaaminen alkaa välillä tympimään ;)
Rupesin ekoihmiseksi ja pelastan maailman :D
Minäkin käytin Helsingissä asuessani bussia, silloin kun pyörällä ei kehdannut lähteä. Työmatkaa oli pyöräilevälle sopivat 7 km. Olihan se toisaalta luksusta istua lämpimässä bussissa ja lukea Metro-lehteä, jonka juuri ehti tuolla matkalla lukaista läpi. Eikä tarvinnut kesken työpäivän säntäillä muuta perhettä kuskaamaan :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eikun on oikeasti aivan luksusta päästä lämpöiseen dösään nautiskelemaan, ainainen autolla suhaaminen alkaa välillä tympimään ;)
Rupesin ekoihmiseksi ja pelastan maailman :D
Minäkin käytin Helsingissä asuessani bussia, silloin kun pyörällä ei kehdannut lähteä. Työmatkaa oli pyöräilevälle sopivat 7 km. Olihan se toisaalta luksusta istua lämpimässä bussissa ja lukea Metro-lehteä, jonka juuri ehti tuolla matkalla lukaista läpi. Eikä tarvinnut kesken työpäivän säntäillä muuta perhettä kuskaamaan :D
No kun ei enää/vielä asuta Hesassa vaan täällä provinssissa, busseja menee tosi harvakseltaan. Jos olisi edes jotenkin siedettävät yhteydet niin en käyttäisi omaa autoa juuri ollenkaan. Eikös Metroa kuulu lukea metrossa eikä bussissa? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:
jariha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Eikun on oikeasti aivan luksusta päästä lämpöiseen dösään nautiskelemaan, ainainen autolla suhaaminen alkaa välillä tympimään ;)
Rupesin ekoihmiseksi ja pelastan maailman :D
Minäkin käytin Helsingissä asuessani bussia, silloin kun pyörällä ei kehdannut lähteä. Työmatkaa oli pyöräilevälle sopivat 7 km. Olihan se toisaalta luksusta istua lämpimässä bussissa ja lukea Metro-lehteä, jonka juuri ehti tuolla matkalla lukaista läpi. Eikä tarvinnut kesken työpäivän säntäillä muuta perhettä kuskaamaan :D
No kun ei enää/vielä asuta Hesassa vaan täällä provinssissa, busseja menee tosi harvakseltaan. Jos olisi edes jotenkin siedettävät yhteydet niin en käyttäisi omaa autoa juuri ollenkaan. Eikös Metroa kuulu lukea metrossa eikä bussissa? :D
Pyörällä meni 22 minuuttia, bussilla suurin piirtein saman verran. Autolla 7 minuuttia, paitsi neljän ruuhkassa saattoi vierähtää joskus 45 minuuttiakin. Pyörällä kulkemisesta tuli hyvä olo (etenkin viimassa ja sateessa, oikea uho), bussissa istuminen oli kyllä jotenkin turhauttavaa ja masentavaa, kun kaikki ilmeet aina niin apeita, mutta mitäpä sitä muuta osais odottaakaan. Kyllähän juro kainuun poika saattais jopa perääntyä, jos siellä karnevaalitunnelma olisi :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jarno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2004 11:14

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jartsu kirjoitti:
Puistokemisti kirjoitti:Mites on,kun meidän työpaikalla on todella "fiksu"systeemi tolpissa.... 2min sähköä,2min ei sähköä,2min sähköä,jne....niin kärsiikö lohkolämppäri tosta vemputtamisesta?
Eikös ainakin Calixilla ollut aikoinaan lohkolämppärin kestävyysongelmia juurikin käytettäessä tuollaista "pulssisähköä" :?: Taisivat sitten laittaa takuulappuihinkin ehdon, jotta takuu raukeaa jos sähköjä pätkitään taajaan. Liekkö laatu nykyään parempi. Defalla tuosta pätkimisestä ei tainnut olla ongelmia.


EDIT: Itse itselleni vastaten. Calixin sivuilta löytyykin FAQ-kysymys aiheesta:

Kysymys:
"Pysäköintialueeni pistorasiat ovat 'pulssi'virralla, eli virta on päällä eripituisia aikoja ulkolämpötilasta riippuen. Onko se hyvä ?"

Vastaus:
"Ei, se ei ole hyvä ratkaisu. Moottorinlämmittimet eivät kestä sitä, vaan kuluvat loppuun epätavallisen nopeasti. Takuu ei kata laitteita, jotka on kytketty 'pulssi'virtaan."
TCT:n tutkimus lohkolämmittimen kestosta pätkijälämmityksessä
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Laskin tuossa viime viikolla että ainakin täällä lohkolämmittimen pitäminen sisätilalämppärin kanssa 24/7 tulee maksamaan noin 90e/kk, joten pakko miettiä miten päin tuon kanssa elää. VPK:laisena on sitten pakko lähteä kylmällä autolla jos sattuu häly tulemaan keskellä yötä, onneksi on pääpalokunta, mikä lähtee ensin ja häly tulee meille vasta sen jälkeen, jos tulee, harvemmin tulee.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Eli tästä "pulssi"virta hommasta.... tonhan pitäis toimia siten että yli 15 asteen pakkasella antaa jatkuvaa virtaa,mutta meiän työpaikallapa se anto -27 asteen helteelläkin 2min virtaa....voi vi*un vi**u...eipä ollu paskankaa hyötyä pitää autoa lämppärissä...
Mutta enkös minä näppäränä poikana keksiny että varastosta saa jatkoroikalla virtaa jatkuvasti => eiku sieltä hakemaan sähköä :D

Mutta tuo hel*etin natsi kiinteistönhoitaja tuli itkemään että on paloturvallisuus riski ja että autoja saa pitää lämmityksessä vain tolppa paikoilla..... :evil: ...mutta kun kapinallinen olen niin arvatkaa mistä lämppäri ottaa taas virtaa :P

ps. hyvähän ton natsin on tuolla huudella kun ite pitää sierran paskaansa lämpimässä hallissa koko päivän.....
Ei se mitn!
Vastaa Viestiin