Jäätä...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Svc kirjoitti:... Vieläkö armeijassa neuvotaan, että kenttäpullon kangassuojus kannattaa kesällä kastella, samalla kun pullon täyttää?...
[OT] Kenttäpullon suojus?
Nehän on olleet jo ties kuinka kauan muovisia pulloja joihin ei mitään suojuksia heru... [/OT]
#1430
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Hessu kirjoitti:Jos lämpötila on lähellä nollaa ja samalla tuulee hiukankin, niin vettä höyrystyy (haihtuu) aina jonkin verran ilmaan. Jos vesikerros on ohut, kuten auton päällä, haihtuvan veden suhteellinen osuus koko määrästä voi olla lyhyessä ajassa melko suuri. Koska veden höyrystyminen vaatii energiaa, se ottaa sitä ympäristöstään eli muista vesimolekyyleistä (niiden lämpömäärä on suurempi ja lämmönjohtuminen parempaa kuin ilmasta). Ympäröivät vesimolekyylit menettävät energiaa jolloin niiden lämpötila laskee. Höyrystymättä jäävän veden lämpötila putoaa näin alle ympäristön lämpötilan ja saattaa mennä pakkasen puolelle vaikka lähistöllä ei pakkaslukemia mitatakaan. Koska nestemäinen vesi höyrystyy tietysti helpommin kuin jää, mahdollisesti sulavien vesimolekyylien haihtumisen kuluttama energia ylläpitää jään matalaa lämpötilaa melko pitkään.
Olisikohan jotenkin näin... Eipä ole Termodynamiikan perusteet -kurssi mennyt hukkaan jos oli edes siteeksi totuutta :D
Nonni. Ei se kurssi ihan hukkaan ole mennyt :) Epäilijöille ja muille uskovaisille kansantajuisemmin sanottuna ilman lämpötila maan pinnan lähellä ei yksistään määrää sitä, jäätyykö jollakin pinnalla oleva vesi vai ei. Uskon asia tämä ei todellakaan ole, vaan simppeliä maan läheistä faktaa.

Tuohon päälle voi vielä pohdiskella, miksi esim. auton pinnalla tai asfaltilla oleva vesi jäätyy kirkkaalla ilmalla jo plus-keleissä kun kostea pinta on ns. suorassa näköyhteydessä avaruuteen. Jo simppeli bambukatos auton päällä tai pilvinen taivas riittää pitämään lasit kirkkaina. Tässäkään ei usko auta, vaan homman voi todistaa itselleen ja läheisilleen helposti. Bambun lehdet voi korvata vaikka muovipressulla.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

lucaf kirjoitti:nythän on ihan eri yökelit kun 2 vkoa sitten. minä en usko että jäätymistä syntyy jos lämpötila laskee hetkellisesti +5 asteeseen, puhumattakaan että sitä jäätä olisi vielä tunnin päästä +8 asteessa jäljellä. mutta tuskin tässä kannattaa ryhtyä uskovainen vs. fyysikko -sotaan, no hard feelings :)
Usko mihin uskot, mutta todistettu fakta kannattaisi aina ottaa opiksi. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

karg kirjoitti:Mitä mitä? Kuinka ihmeessä voi olla mahdollista, että vaikka muutaman paikallisen sääaseman (lähistöllä oleva FMI:n sääasema, pari pihalla olevaa sääasemaa) mukaan ilman lämpötila ei ollut koko yön aikana pakkasen puolella, taivasalla olleen Saabin ikkunat olivat jäässä..........


Voisiko joku selittää kun täällä tätä tietoa tuntuu olevan yllinkyllin? :roll:
Ihme selvityksiä jostain termodynamiikasta-schmermodynamiikasta ja alijäähtyneestä vedestä, kun totuus on aivan simppeli: Chuck Norris on kävellyt Saabisi ohi ja kaikkihan tietää kuinka viilee jätkä Chuck on.
M.O.T. :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Osuit asian ytimeen. Ihmettelinkin, että kuka se partasuu oikein oli, mutta onneksi selvis ;)
Vastaa Viestiin