Saab tippui taivaasta Pohjois-Ruotsiin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

snuggles kirjoitti:Eikös se suihkumoottori toimi pakkasella jopa äkäsemmin, kun saa paremmin ilmaa/happea :)
Toimii juu... esim voimalaitosturbiineissa tehoissa on megawatteja eroa talvi ja kesäkelin välillä.

Lentokoneissa vaan on monta muuta paikkaa, jotka ei tykkää kylmäkäynnistyksestä. Käynnistyttyäänhän ne sitten kyllä toimivat, onhan tuolla korkeallakin kylmä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

...ja pirun kylmä onkin! 8O
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

En tiedä miksi ei oikein noi jenkkien koneet iske. Sitten taasen nämä neuvostovalmsteiset eli Ilyushin, Sukhoi ja Mikoyan kiinnostavat hyvinkin paljon enemmän. Saabit ovat sitten jossain tässä välimaastossa.
Ainut jenkkien valmistama kone joka on lähellä sydäntä löytyy toisen maailmansodan ajalta. Tosin sitäkään ei olisi varmaan ilman brittejä valmistettu. Kyseessä siis North American P-51 Mustang.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Viesti Kirjoittaja Maca »

Mitenkäs Saabit pärjäävät jankkien ja venakoiden hävittäjien rinnalla? Johtuuko vain huonosta markkinoinnista ettei sotaSaabeja lennä kovin monessa maassa?
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllä nuo paperilla näyttää ihan kelvoilta värkeiltä. Hieman on pienempi kuten esimerkiksi Suomessakin käytössä oleva F/A-18 Hornet. Suomella ratkaisevana tekijänä taisi olla jonkin turvallisuustestin läpäisemättömyys. Muuten saattaisi Suomellakin olla näitä Gripeneitä. Drakeneitahan Suomella oli jossain vaiheessa jokunen kappale.

Ja mitä wikipediasta tuli katsottua noita hintoja niin Hornet maksoi vuonna 2003 35 miljoonaa yhdysvaltain dollaria. Gripen maksoi vuonna 2006 45-50 miljoonaa yhdysvaltain dollaria.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Maca kirjoitti:Mitenkäs Saabit pärjäävät jankkien ja venakoiden hävittäjien rinnalla? Johtuuko vain huonosta markkinoinnista ettei sotaSaabeja lennä kovin monessa maassa?
Gripen vs Hornet ilmataisteluista on aika paljonkin kokemuksia.... aika karua kertomaa Hornetin kannalta. Muistelen lukeneeni että edellisessä yhteisharjoituksessa HN:llä ei olisi "pudotettu" yhtään Gripeniä, mutta päin vastoin onnistui useammankin kerran.

Tilanne ei kuitenkaan HN:n kannalta ole niin huono kuin miltä se näyttää, Gripenin kannalta se taas on huonompi miltä se näyttää. Useimmilla Euroopanmailla ilmataistelutaktiikka on käyttää hävittäjiä vain lentävinä ohjuslavetteina, koiratappeluksiin ei ryhdytä kuin pakon edessä. Koiratappeluksien hyötysuhde on tavattoman huono, yksi hävittäjä sitoo yhden hävittäjän, aikaa kuluu, koneet rasittuvat äärimmilleen ja vainolainen pääsee massalla lävitse.

Eli siis noustaan ilmaan, ammutaan ohjukset ja palataan kentälle hakemaan lisää. Tälläisessä käytössä kone joka kantaa mahdollisimman suuren kuorman mahdollisimman kehittyneitä ohjuksia on paras vaihtoehto. HN ottaa käytännössä kuormaa sen mitä kaksi Gripeniä...

Ruotsalaiset ovat Gripenin kohdalla onnistuneet todella hyvin, mutta kone ei ikävä kyllä oikein sovi heidän omaan nykyiseen käyttöönsä. Gripen on enemmänkin kehitysmaahävittäjä. Se sopii olosuhteiseen joissa on varaa joutua koiratappeluihin ja ammuskella halpoja tykin laukauksia, esimerkiksi tilanteeseen jossa on torjuttava vihollisen vanhentunutta kalustoa, mutta massalla päälle rynnivän nykyaikaisilla laitteilla varustetun vihollisen torjuntaan on parempiakin koneita tarjolla.

Täällä pohjoisessa pärjätään kuitenkin hyvin... ruotsalaisilla on vajaat 140 Gripeniä ja suomalaisilla n. 70 Hornetia. Koneet täydentävät toisiaan loistavasti varsinkin kun kaikki suunnitellut asejärjestelmähankinnat on tehty (miettiä sopii miksi lopulta päädyttiin erilaisiin koneisiin, jotka kuitenkin esim voimalaitteen puolelta ovat samanlaisia :) ). Yhdessä nuo koneet muodostavat sellaisen iskuvoiman että tämä maailmankolkka ovat ilmasta käsin melko täydellisesti suojattu. Toki pari sataa konetta on vähän, mutta se on kuitenkin niin paljon että on taloudellisesti kannattamatonta edes yrittää.♦
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tippuipa Hornetkin.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Jussi kirjoitti: Yhdessä nuo koneet muodostavat sellaisen iskuvoiman että tämä maailmankolkka ovat ilmasta käsin melko täydellisesti suojattu. Toki pari sataa konetta on vähän, mutta se on kuitenkin niin paljon että on taloudellisesti kannattamatonta edes yrittää.♦
Hei, eikös meidän pitänyt mennä Natoon eikä liittoutua Kaarle Kustaan kanssa? Jussi varmaan hekumoi asuvansa kohta Uralilla laajamittaisen ilmahyökkäyksen turvin. Ja vastahan Käkriäinen tilasi ilmasta maahan ohjuksia aimo nipun. Gripenit sitten hoitelevat lähelle pääsevät torjuntahävittäjät, joihin omat Amraamit eivät riittäneet. Millonkahan ne viheltää pilliin? :D

Mitä tulee muuten konemäärään niin simuloitiin loppusodassa laajamittainen ilmahyökkäys Suomeen. Ylläri pyllärinä todettiin, että toimintakykyisiä koneita oli kyllä hajautettuna ympäri Suomenniemeä, mutta aseiden maakuljetusten kanssa tuli ongelmia. Rivien välistä lukemalla tässä päästäänkin aika pitkälti siihen miksi tänne hommattiin hornetit.
btw yhdessä hyökkäysaallossa päästiin iskemään oikein kunnolla, tiputettiin saattohävittäjät ja bommareita olikohan yhteensä 92kpl. Meiltä tippu kaksi hornettia. No pelit on pelejä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-3Tid kirjoitti:Hei, eikös meidän pitänyt mennä Natoon eikä liittoutua Kaarle Kustaan kanssa?
Ennemmin Ruotsin kanssa kun NATO... ruotsalaiset varsinaisesti ole sodissa viime vuosi(satoi)na kunnostautuneet, mutta niillä on hieman omakin lehmä ojassa tämän nurkan puolustuksessa :)

Ei kait sitä Suomen ja Ruotsin puolustusliittoa koskaan tule, vaikka siitä molempien maiden sotaväki on unelmoinut kohta sata vuotta ja erinäköistä puolivirallista touhua on ollut aina... kummankaan maan hallitukset uskalla koskaan tehdä mitään.
9-3Tid kirjoitti:Jussi varmaan hekumoi asuvansa kohta Uralilla laajamittaisen ilmahyökkäyksen turvin. Ja vastahan Käkriäinen tilasi ilmasta maahan ohjuksia aimo nipun. Gripenit sitten hoitelevat lähelle pääsevät torjuntahävittäjät, joihin omat Amraamit eivät riittäneet. Millonkahan ne viheltää pilliin? :D
Emmää ny semmosia... vaikka pieni rajasota aina onkin piristävä :)
9-3Tid kirjoitti:btw yhdessä hyökkäysaallossa päästiin iskemään oikein kunnolla, tiputettiin saattohävittäjät ja bommareita olikohan yhteensä 92kpl. Meiltä tippu kaksi hornettia. No pelit on pelejä.
Se tulivoima mikä suomestakin saadaan ilmaan ihan rauhan aikanakin hetkessä on aika uskomaton. Suomalaiset usein itse aliarvio oman maanpuolustuskykynsä, mutta aika hyvin näilläkin eväillä pärjättäisiin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jussi kirjoitti:Se tulivoima mikä suomestakin saadaan ilmaan ihan rauhan aikanakin hetkessä on aika uskomaton. Suomalaiset usein itse aliarvio oman maanpuolustuskykynsä, mutta aika hyvin näilläkin eväillä pärjättäisiin.
Ja ne mitä ohjuksilla ei saada pysäytettyä, pysäytetään tarpeen vaatiessa nyrkeillä. :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kyllähän sitä suomessakin sattuu:

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=297


Mitä olen ulkomaisia forumeja lukenut niin hävittäjäkaupoissa on mukana niin paljon muutakin kuin itse kone. Ei Ruotsi voi tarjota jollekkin maalle kaikkea sitä mitä esim USA tai Venäjä pystyy kaikkinensa, varsinkin poliittisesti.

Sekin nostetaan varsin usein esille, että kone on enemmän torjuntahävittäjä, kuin pitkän matkan pommikone. Saa nähdä mitä muutoksia koneen seuraava evoluutiopäivitys tuo tullessaan.

Gripen on osallistunut Red Alaska nimiseen harjoitukseen, joka epävirallisten tietojen mukaan oli menestys.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

TuuSaR kirjoitti:Kyllähän sitä suomessakin sattuu:

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=297
Tuossa on vain tilastot vuodesta -70 eteenpäin, siitä taakse päin on vielä hieman synkemmät tilastot.

Ennen vanhaan sotilasilmailu oli melko villiä ja vapaata toimintaa ja lentäjillä ei aina ollut itsesuojeluvaistokaan aivan kohdallaan. Koneita särjettiin ihan puhtaassa koheltamisessa... siis joka puolella maailmaa, ei vain suomessa. Suomalaisenkin ilmailun historia on täynnä tarinoita, joissa lentoaliupseerioppilas kävi tekemässä näyttävän ohilennon kotitalon pihapiirissä ja törmäsi naapurin navettaan tai kirkon kellotapuliin.

Heti sodan jälkeen ja vielä 50-luvulla suurinta osaa maailman ilmavoimista vaivasi vanha sodan käynyt pääkalusto ja jatkuva varaosien puute... koneita tuli tonttiin ihan silkkaa vanhuuttaan. 70-luvun aikana tilanne alkoi parantumaan.
TuuSaR kirjoitti:Mitä olen ulkomaisia forumeja lukenut niin hävittäjäkaupoissa on mukana niin paljon muutakin kuin itse kone. Ei Ruotsi voi tarjota jollekkin maalle kaikkea sitä mitä esim USA tai Venäjä pystyy kaikkinensa, varsinkin poliittisesti.
Monestihan kyse on pitkälle kauppapoliittisesti päätöksestä... isoon puolustusmateriaalikauppaan liittyy aina vastaostot ja muut kaupalliset valtiosopimukset.
TuuSaR kirjoitti:Sekin nostetaan varsin usein esille, että kone on enemmän torjuntahävittäjä, kuin pitkän matkan pommikone. Saa nähdä mitä muutoksia koneen seuraava evoluutiopäivitys tuo tullessaan.
Kyseessä on kotimaisen median propaganda ja virhetulkinta... F-18 on laivastohävittäjä, eikä edes ensimmäinen amerikkalainen laivastohävittäjä mitä suomeen hankitaan :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kannattaa käydä MPKry:n ilmapuolustus-kurssilla kuulemassa millainen tämän hetken ja tulevaisuudenkin suomalainen ilmapuolustuskuva oikeen on.
Siellä on asiantuntijana henkilö, jolla on hyvä mutta samalla objektiivinen näkemys suomalaiseen militariaan pitkältä ajalta.
Samalla tulee syventävää näkemystä kalustohankintoihin...

Ja toi mainittu ohjuslavettiajatteluhan toimii tosiaan niin kauan kunnes ilma on liian täynnä sähköistä saastaa, joka estää ohjusten osaamisen perille. Silloin lähdetään propellikoneilla pudottelemaan palavia tervatynnyreitä... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ajn kirjoitti:Ja toi mainittu ohjuslavettiajatteluhan toimii tosiaan niin kauan kunnes ilma on liian täynnä sähköistä saastaa, joka estää ohjusten osaamisen perille. Silloin lähdetään propellikoneilla pudottelemaan palavia tervatynnyreitä... :roll:
Ropellikoneet ei välttämättä ole taakse jäänyttä elämää etulinjassakaan:

Kuva

Täysin nykyaikainen potkuriturbiini hävittäjä/rynnäkkökone/koulukone :)

Brasilialaiset hävittäjäkuskit lentävät ensin muutaman vuoden Tucanoilla aivan normaaleja päivittäisiä tehtäviä ja hyppäävät suoraan Tucanon puikoista Miragen tai F-5:n puikkoihin. Tucanon pitäisi olla täysin lyömätön ase helikoptereita ja toisia potkurikoneita vastaan. Varsin erikoinen ratkaisu jokatapauksessa.

Jenkit suunnittelivat vielä 60-70-luvun taitteessa vanhan P-51:n rakenteen päivittämistä potkuriturbiinilla ja uudenaikaisilla asejärjestelmillä... viidakkosodan täsmäiskut ei oikein olleet sen ajan suihkukoneiden heiniä.

Ohjuslavettiajattelu on tietyissä euroopanmaissa edennyt niinkin pitkälle että ilmasta ilmaan ohjuksille on olemassa myös maalavetteja... tilanteeseen jossa hävittäjät loppuu ennen ohjuksia :/
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin