Rekkakuskit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Jos ei itsellä ole kiire niin miksi ei voisi väistääkin nopeampia, joko hiljentämällä tai jopa pysähtymällä parkkipaikalle. Ei tietenkään koko ajan voi pysähdellä mutta jos vaikka letkaa on enemmänkin perässä. Rekka ei tietenkään voi pysähdellä mutta usein letkan vetäjä on henkilöauto. Karavaanaritkin voisivat, lomalla kun yleensä ovat, antaa reilusti tietä ja monet heistä antavatkin.

Minulle on ainakin yhdentekevää kuinka lujaa muut ajavat. Jos ajelen pompannapilla, kuten eilen niin annoin tietä niin rekoille kuin muillekin. Kun taas olen tonnarilla liikkeellä ja joku liimautuu puskuriin niin yleensä painan sopivasti kaasua. Sopivasti on bemareiden edellä eri juttu kuin muiden. Jos ihmisellä ei ole autoa ostaessa minkäänlaista arvostelukykyä niin tuskin se liikenteessäkään hyviä ratkaisuja tekee. On siis parempi pysyä edellä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

MacTurbo kirjoitti:Tuo on kyllä kieltämättä jännä juttu, miksi ihan oikeasti noiden rekkojen pitää tulla 80 alueella parin metrin päähän takapuskurista kun vauhtia on 90 km/h. Jos nopeus olisi 70, niin sen voisi perustella tarpeella päästä ohi.
En voi sitä ymmärtää, eikä sitä voi mitenkään puolustella.
Noin toimivat rekkakuskit on nuijjia ja niitä pitäisi opettaa saunan takana :evil:
:P
Tässä tämä asenne rekkoja kohtaan oikeastaan tiivistyy täydellisesti. Sivuutetaan kokonaan se mitätön yksityiskohta että henkilöautoilija ITSE ajaa ylinopeutta ja SITEN estää takaa tulevaa nopeampaa ajavaa rekkaa pääsemästä ohi (sen toleranssin avulla mikä sille on siihen nopeusrajoittimeen juuri tuon takia annettu). Aivan silkkaa kiusantekoa ja oletkin rehellisesti ansainnut tulla rekan yliajamaksi. Sama toistuu tässä ketjussa jo useammassakin viestissä. Ajetaan rajoitus + jotain, mutta ei vahingossakaan niin kovaa että rajoitinta vasten ajava rekka EI pääsisi puskuriin kiinni, vaan vähän alle. Omaa nopeutta ei kuitenkaan olla valmiita tiputtamaan edes sen vertaa että toinen pääsisi ohi.
On vaan MINÄ ja MINUN nopeus ja MINUN oma paikkani sillä maantiellä.
Rekan kuljettajan ei tarvitse perustella sinulle ohitustarvettaan. Se haluaa kuormansa perille mahdollisimman nopeasti joka päivä. Sitävastoin sinä voisit yrittää perustella sen miksi sitä ei voi päästää ohi jos se kerran ajaa sinua selvästi nopeampaa, eli roikkuu puskurissa kiinni? Onko se oma paikka siinä jonoss a niin arvokas?
Helppohan niitä rekkoja on kiusata ja estää ajamasta ohi. Tai sitten ylämäessä pakottaa hiljentämään. Vastalahjaksi saadaan sitten maahan vielä entistäkin enemmän muista piittaamamaton ja kusipäinen liikennekulttuuri.
Enkä edelleenkään puolustele ylinopeutta ajavia rekkoja mutta tällä ajattelutavalla häviäjiä ovat lopulta kaikki.
Porukat suhtautuu täällä ohitusta suunnittelevaan rekkaan ihan samalla tavalla kuin ohitusta suunnittelevaan henkilöautoonkin, senkun menet ohi jos pääset, minä ajan justiin niin kuin minä haluan. Rekka ei pääse ohi, sillä menee hermot ja lopputulos on se että se roikkuu perässä. Tämä on vallitseva totuus vaikka kuinka sitä keskisormea heiluteltaisiin siitä kattoluukusta.
9000CS 2,3
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Tässä tämä asenne rekkoja kohtaan oikeastaan tiivistyy täydellisesti. Sivuutetaan kokonaan se mitätön yksityiskohta että henkilöautoilija ITSE ajaa ylinopeutta ja SITEN estää takaa tulevaa nopeampaa ajavaa rekkaa pääsemästä ohi (sen toleranssin avulla mikä sille on siihen nopeusrajoittimeen juuri tuon takia annettu). Aivan silkkaa kiusantekoa ja oletkin rehellisesti ansainnut tulla rekan yliajamaksi. Sama toistuu tässä ketjussa jo useammassakin viestissä. Ajetaan rajoitus + jotain, mutta ei vahingossakaan niin kovaa että rajoitinta vasten ajava rekka EI pääsisi puskuriin kiinni, vaan vähän alle. Omaa nopeutta ei kuitenkaan olla valmiita tiputtamaan edes sen vertaa että toinen pääsisi ohi.
On vaan MINÄ ja MINUN nopeus ja oma paikka maantiellä.
Rekan kuljettajan ei tarvitse perustella sinulle ohitustarvettaan. Se haluaa kuormansa perille mahdollisimman nopeasti joka päivä. Sitävastoin sinä voisit yrittää perustella sen miksi sitä ei voi päästää ohi jos se kerran ajaa sinua selvästi nopeampaa, eli roikkuu puskurissa kiinni? Onko se oma paikka siinä jonoss a niin arvokas?
Helppohan niitä rekkoja on kiusata ja estää ajamasta ohi. Tai sitten ylämäessä pakottaa hiljentämään. Vastalahjaksi saadaan sitten maahan vielä entistäkin enemmän muista piittaamamaton ja kusipäinen liikennekulttuuri.
Jos ajan 80km/h alueella 80km/h tunnissa rekka kontissa kiinni ja hän tuolla haluaa ilmaista ohitushalukkuutensa niin menköön ohi. Kantatieverkostolla se vain on käytännössä mahdotonta kuorman kanssa. Esim. tiellä 25 yksikään yhdistelmä ei lähde ohi vaikka tiputtaisit 70km/h tunnissa. Miksi ? Heillä on marginaalia tuossa jo vähintään 18km/h tunnissa. Kun ei poka päällä pääse. Ymmärrän turhautumisen jos ajetaan selkeää alinopeutta eikä ohi pääse mutta tilanteessa missä edellä menijä ajaa jo valmiiksi vähintään rajoituksen suomaa nopeutta niin on pelkkää kusipäisyyttä roikkua perässä tietoisena itse ettei ohi pääsyyn ole mitään edellytyksiä. Pitäisikö minun hidastaa vain sen takia, ettei hän kykene ohittamaan vaikka ajan itsekkin ylinopeutta ? Vai ajaa itse vielä suurempaa ylinopeutta vain oman turvallisuuteni takia ? En ymmärrä tätä keskustelua "oikeutuksesta" roikkumiseen. Ei se rajoittimen suoma raja ole edelleenkään mikään oikeutus ylinopeuteen, eikä sillä perusteella ole syytä ja tarvetta pakottaa muitakaan siihen.

Ajan vuosittain n. 120tkm työajoa autolla jonka laillinen max nopeus on 100km/h. En minä roiku kenenkään kontissa vain sen takia, että MINULLA on kiire ja tavara pitää saada NOPEASTI perille. Siihen ei ole minkäännäköistä juridista eikä moraalistakaan oikeutusta.

Aika harvassa on ne kuorma-autot ja yhdistelmät jotka hidastaisivat sen takia, että taakse tulee joku perskärpänen vaatimaan väistämistä koska hänellä on kiire. Ohi mennään jos päästään ja jos ei päästä niin pysytään turvallisen matkan päässä takana.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tosiaan samat nopeusrajoituksethan ne on rekoillakin.
Ja turvaväliä pitäisi niidenkin pitää.
Se vauhdinotto mäkeenkään ei ole mikään ongelma, jos rekka vaan pitäisi turvaväliä tähän jo valmiiksi ylinopeutta edellä ajavaan henkilöautoon.
Kyllä se rekkakuski itse saa katsoa peiliin jos roikkuu 80km/h alueella, 90km/h ajavan auton perseessä kiinni!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kuka mitenkin saa matkansa parhaiten päätökseen. :D Minä vaan toimin tuolla tavalla niinkuin kirjoitin eikä rekat roiku perässä kiinni joten niinpä itselläni noita ongelmia ei ole. Itsetuntoni kestää myös rekan ohipäästämisen. Vaikka se vanhaa kilpa-autoilijaa kirpaiseekin niin lohdutan itseäni sillä että ihmiset saavat ehkä leipänsä vähän tuoreempinan kaupan hyllyille ostettavaksi.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Su Huhti 06, 2008 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Henkka #2283 kirjoitti:Peukkua pystyyn iloisen hymyn kera vain, sillä noista yleensä pääsee :P
Juuri tällainen asenne on hienoa!
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Kuka mitenkin saa matkansa parhaiten päätökseen. Minä vaan toimin tuolla tavalla niinkuin kirjoitin eikä rekat roiku perässä kiinni joten niinpä itselläni noita ongelmia ole. Itsetuntoni kestää myös rekan ohipäästämisen. Vaikka se vanhaa kilpa-autoilijaa kirpaiseekin niin lohdutan itseäni sillä että ihmiset saavat ehkä leipänsä vähän tuoreempinan kaupan hyllyille ostettavaksi.
Näinhän se tietenkin on, kukin tyylillään. Ihan mielenkiinnosta kuitenkin haluaisin tietää, että kuinka vanha on SaappiKuski ?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

seuraavaksi tulee 42.

EDIT: 10 vuotta rekkojen ja bussien rateissa istuin päätyökseni aikoinaan, nyk. konttorirotta.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Su Huhti 06, 2008 10:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9000CS 2,3
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niin.. tarkennetaan nyt hieman edellistä kirjoitustani, ettei ihan provoamiseksi mene. Kyllä, päästän monesti rekan ohi koskapa en yleensä aja niin isoa ylinopeutta etenkään pienemmillä nopeusrajoituksilla mitä he ajavat ja toisekseen ajelen mieluusti rekan imussa 80-rajoituksella(joskus 100-rajoituksellakin jollei kiire ole) polttoainetta säästellen jahka tiet vähän puhdistuvat hiekasta/kivistä.. eli aiemmassa kirjoituksessani tarkoitin niitä kusipäitä, joita valitettavasti joskus tapaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Saappi Kuski kirjoitti:Kaikkihan sen tietävät että nuo nopeusrajoittimet kytketään useinkin pois päältä heti katsastuksen jälkeen.
Tietääkö? Uudemmissa ka:ssa se tietää myös sitä että pikkupuoli ei toimi.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

lintta go go kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Kaikkihan sen tietävät että nuo nopeusrajoittimet kytketään useinkin pois päältä heti katsastuksen jälkeen.
Tietääkö? Uudemmissa ka:ssa se tietää myös sitä että pikkupuoli ei toimi.
Tieto perustuu ihan havaintoihin tien päällä. Prosentuaalisesti aika iso osa noista tosiaan kulkee ihan he***tin lujaa. Hyvä asia jos uusimmissa autoissa sen rajoittimen kiertäminen ei onnistu.
9000CS 2,3
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Oma kokemus on että vähintäänkin 90%:sesti rekkakuskit ajelevat ihan asiallisesti ja ammattitaitoisesti tien päällä. Kyllä niitä törttöilijöitä moninverroin enemmän henkilöautojen ratin takaa löytyy. Mutta tietysti se pieni vähemmistö ammattikuskeista on sitten sitäkin pelottavampi ja raivostuttavampi porukka tien päällä.

Itselle pari vuotta sitten ikävimmän kokemuksen tarjoili, ei rekkakuski, vaan Express-bussin kuljettaja joka päätti kilometrikaupalla roikkua n. 2 metrin päässä takapuskurista hyvinkin liukkaalla talvisella tiellä. Keli oli sitä luokkaa että itse en juurikaan ylinopeutta suostunut ajamaan. Kuskilla oli pakko olla todella huono päivä, koska reittinsä tuntien varmasti tiesi ettei ohituspaikkaa ollut tiedossa useampaan kilometriin. Ohituskaistan tullessa raivopään päästi kyllä ihan mielellään ohi menemään. Ja 5 km päässä sitten taas ajelin tuon ohitse kun seisoi pysäkillä. :roll:

Oli niitä harvoja kertoja kun teki mieli a) soittaa poliisit tutkaamaan tai b) poiketa siihen pysäkille "keskustelemaan" asiasta. Bussikuskin jolla on kymmeniä ihmisiä kyydissä täytyy kyllä osata pitää tunteensa kurissa vaikka p***a päivä sattuiskin olemaan...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tossa yks päivä kun oli aamulla vielä sohjoa motarilla, niin Jyskästä kaupunkiin päin liittyessäni ExpressBus (siististi cool) antoi tietä väistämälla vasemmalle kaistalle ja jatkoi sitä pitkin hyvää haipakkaa edessäni liittyneen rekan ohi...ja sen edessä olevan auton ohi ja sen edessä olevan auton ohi...ei siinä mitään, mutta aika villin näköstä kun bussi vetää toista sataa perä sladissa motarilla. Tuolla kolmen kilsan matkalla, mitä motaria on jäljellä ennen Tourulan valoja, bussi kerkesi vaihtamaan kolme kertaa kaistaa ohitaakseen ja takaisin. Toivottavasti ei ollut matkustajia kyydissä. Olisi varmaan ollut jännäkakka housuissa. Ammattikuskit on kato ihan eri maata. Niillä on hermot, taidot ja arviointikyky ihan ylivertaisia. 8O
Viimeksi muokannut peinu, Su Huhti 06, 2008 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kyllähän siinä kieltämättä ainakin itsellä jännäkakka on jo puoliksi tulossa, kun ajelee "oikeaa 90km/h" 80-alueella ja kun katsoo taustapeiliin, niin takana tulevasta rekasta ei näy kuin osa keulamaskia ja osa tuulilasia............ :roll:
Tietää ainakin, että jos tarvii alkaa jarruttelemaan jostain syystä niin alimmaiseksi jää.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Tietenkään syy siihen että rekka kulkee sen 89 ei ole korjaamon/mittarihuolllon, ["sarkasmia"] koska korjaamolla se asetetaan sinne 89, vaikka periaatteessa sinnehän sais laittaa vain sen 80 koska kaikki tuosta ylimenevä on ylinopeutta.
Asiakkaat vain äänestäisivät lompakollaan sen korjaamon joka suostuu laittamaan 89 parhaimmaksi, koska aina löytyy joku joka lipsuu.
Syy on myös valvonnassa joka ei reagoi ylinopeuksiin, sakkoa heti kun tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään sen 1km/h, kyllä sitä ihmiset aika äkkiä oppisivat köröttelyyn.
Vastaa Viestiin