per...n provokaattorit...

pakko tähän nyt on taas sortua....
Ottamatta sen paremmin kantaa itse varsin hypoteettiseen tapahtumaan, kohdistankin tarkastelun lähtöasetelmaan.
Kuvassa on potkurikone, joka poikkeaa toimintaperiaatteeltaan ja aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan tekstissä mainitusta suihkumoottorikoneesta. Potkuri aiheuttaa siipeen ja muihin dynaamisia ilmanpaine-eroja aiheuttaviin pintoihin ja muotoihin nostovoimaa siirtäessään ilmavirtausta koneen etupuolelta taaksepäin.
Suihkukoneessa voidaan poikkeuksetta todeta mottori(e)n olevan asennettu siten, että läpivirtaavan ilman lämpiämisestä aiheutuva työntövoima suuntautuu taaksepäin koskettamatta mitään nostovoimaa tuottavaa pintaa.
Näinollen kaikki nostovoima tuotetaan sillä ilmamassalla, joka virtaa nostovoimaa aiheuttavien pintojen kautta koneen ja ympäröivän kokonaisilmamassan nopeuseron aiheuttamana.
Teoriassa olisi siis mahdollista saada potkurikone nousemaan ilmaan paikaltaankin, kuten tekee helikopteri eli pyöriväsiipinen lentokone.
Toki suihkumoottorien työntövoima voidaan ohjata siten, että se nostaa koneen irti maasta tai alustasta, kuten aiemmin mainittu sea-harrier.
Tuosta kuvasta vielä; tekstissä mainitaan väkipyörän (tässä tapauksessa hihnarullan, eli telan) olevan kiinni jossain... mutta kuvassa se ei ole kiinni "missään"... epätarkkuus taas, hyi!
Jussi (miksei muutkin

) voisi ottaa kantaa vielä seikkaan, että jos tuolla hihnalla on vähänkään nollasta poikkeava massa, niin kasautuuko hihna liikemäärästä johtuen tuon rullan eteen koneen noustessa ilmaan ja maaefektin häipyessä (jolloin maanopeus koneella laskee) vai hidastaako äärettömän pitkä jäljellä oleva hihna kitkattomuudesta huolimatta nopeuden samaksi kuin mitä hihnan päästä vetävällä lentokoneella on hihnan kulkupinnan tasoon nähtynä....