Autotalli

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mursu kirjoitti:
Mites ihmiset on yleensä toteuttaneet tuon valaistuksen tallissaan? Paljon näkee loisteputkea katossa, mutta ainakin itse olen kokenut yhdestä suunnasta tulevan valaistuksen yleensä häikäiseväksi, koukuissa roikkuvat viritykset ja otsalamput hankaliksi. Eli onko joku onnistunut upottamaan valaisimia lattiaan? :)
En tiedä miten ihmiset yleensä niitä toteuttavat, mutta onhan loisteputkivalaisimissa suojat jotka hajottavat valon, itse en ainakaan osaa häikäistyä moisten valosta. Ja jos niitä laittaa tarpeeksi paljon, niin valopisteitä on useita.
Tallin lattiavalaisimet kulostavat aika oudolta ratkaisulta :D
Eli kun kertoo valaistustarpeen kolmella, ja toteuttaa valaistuksen tuon kertoimen mukaan, niin alkaa jo näkemäänkin jotain.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eiköhän tämä lama takaa sen että erinäköisiä saksilavoja on tarjolla puoli-ilmaiseksi pilvin pimein... sellasesta saa nosturin aika näppärästi pienellä askartelulla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja mursu »

ng900aero kirjoitti: En tiedä miten ihmiset yleensä niitä toteuttavat, mutta onhan loisteputkivalaisimissa suojat jotka hajottavat valon, itse en ainakaan osaa häikäistyä moisten valosta. Ja jos niitä laittaa tarpeeksi paljon, niin valopisteitä on useita.
Tallin lattiavalaisimet kulostavat aika oudolta ratkaisulta :D
Eli kun kertoo valaistustarpeen kolmella, ja toteuttaa valaistuksen tuon kertoimen mukaan, niin alkaa jo näkemäänkin jotain.
No se on jo tiedossa ettei valoa ole ikinä liikaa, mutta harvinaisen usein näkee talleja missä valaisimet ovat suoraa linjassa autojen päällä. Kaikki kriittisimmät paikat jäävät silloin varjoon. Eli jonkinsortin seinä- tai lattiavalaistus on kyllä suunnitelmissa. Kiertäähän rasvamontunkin kauluksia yleensä loisteputket.

Ja loppujenlopuksi tuo valaistus on aika pieni menoerä vaikka sen triplaisikin :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mursu kirjoitti:
No se on jo tiedossa ettei valoa ole ikinä liikaa, mutta harvinaisen usein näkee talleja missä valaisimet ovat suoraa linjassa autojen päällä. Kaikki kriittisimmät paikat jäävät silloin varjoon. Eli jonkinsortin seinä- tai lattiavalaistus on kyllä suunnitelmissa. Kiertäähän rasvamontunkin kauluksia yleensä loisteputket.

Ja loppujenlopuksi tuo valaistus on aika pieni menoerä vaikka sen triplaisikin :)
Jep, ja jos laskee tallinrakennuksen kaikkine kuluineen
, niin yhtäkkiä voikin päätyä siihen tilanteeseen ettei oikeasti halua rassata mitään vanhoja mätiä romuja kaiken aikaa, vaan alkaa tekemään mieli oikeaa autoa esim Porschea :D?

Jos päädyt nosto-oviin, niin valkkaat vaan jonkin mallin jossa uretaania on se 40mm, niin pitää sen vähän mitä sellainen voi pitää.
Ja ehdottomasti erillinen kulkuovi talliin, ettei niitä nosto-ovia tarvitse aina availla , ja ikkunoita mahdollisimman monta ;)
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 13, 2009 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja mursu »

ng900aero kirjoitti:Ja ehdottomasti erillinen kulkuovi talliin, ettei niitä idioottimaisia nosto-ovia tarvitse aina availla , ja ikkunoita mahdollisimman monta ;)
Eikö henkilökulkuovea sitten mihinkään pykäliin ole saatu lakisääteiseksi, niin että se siis olisi pakko löytyä?

Kuvittelin vaan tilannetta että jos ja kun puoli tallia on tulessa, niin joudut sen verran kärvistelemään nuotiossa että maahan jäätynyt nosto-ovi sulaa irti, sitten vasta pääsee ulos :) Puhumattakaan niistä jotka eivät välttämättä omin voimin saa nosto-ovea ylös :)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mimmi kirjoitti:Valitettavasti ei.
Tallihan ei ole korjaamotila.

Käyntiovellista tallin nosto-ovea en suosittele kenellekkään (valmiiksi susi).
Käyntiovettomassa (ilman erillistä käyntiovea) pitää olla ulkopuolinen avausmahdollisuus (joka sekin on aika susi).

Nosto-oven alatiivisteissä on eroja ja toisissa merkeissä alatiiviste ei jäädy kiinni lattiaan.
Nosto-ovissakin on aikamoisia lämpöarvoeroja, tietääkseni vain 1 merkki ilmoittaa oven K-arvon valmiiseen (asennettuun) oveen, muut ilmoittavat lamellin K-arvon.


Sakelle tiedoksi, kaikkialle ei saa rakentaa tai ei ole järkevää rakentaa pariovia ihan vaikka lumen vuoksi. Pariovien päälle vaaditaan aika monessa paikassa lippa (tosin se on erinomainen varuste myös nosto-oven kanssa).

Muistakaa laittaa kaato ulospäin ja sadevesikaivo(t) tallin oviaukon kohdalle, ettei (sulamis)vesi tule sisälle.
Olen samaa mieltä käyntiovellisesta nostoovesta. Susi on.
Ainakin graw... käyntiovi.

Duunipaikassa jyräytettiin yksi käyntiovi poraruuvveilla kiinni :D
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja Bob »

...
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 00:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mimmi kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Duunipaikassa jyräytettiin yksi käyntiovi poraruuvveilla kiinni :D
Se ei silti jäykistä ovea tarpeksi verrattuna käyntiovettomaan oveen.
Ei jäykistäkkään, mutta kun se käyntiovi oli niin letku että tahtoi jäädä auki.

Oli muutaman kerran ollut avoimet ovet yöllä.
Ja halli on niin iso ettei kukaan välttämättä huomaa kutsumattomia vieraita.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itse olen työni puolesta melkopaljon tekemisissä sähköisten nosto-ovien kanssa, enkä ole huomannut suurta eroa käyntiovellisten ja ovettomien välillä. Suurimmat erot laitteiden toimivuuden kannalta tulee siinä kuinka niitä käytetään.
#3834
pezku^
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 19:56

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja pezku^ »

siiseli kirjoitti:Itse olen työni puolesta melkopaljon tekemisissä sähköisten nosto-ovien kanssa, enkä ole huomannut suurta eroa käyntiovellisten ja ovettomien välillä. Suurimmat erot laitteiden toimivuuden kannalta tulee siinä kuinka niitä käytetään.
Entisessä työpaikassa meillä oli kahdessa hallissa vierekkäin muistaakseni Weckmannin (?) nosto ovet ja toisessa oli kulkuovi. Itse en huomannut niissä mitään eroa ja kulkuovi kyllä toimi ihan niin kuin pitikin ja siinä oli ovipumppu vakiona. Vituralleenhan ne saranat siitä ovesta menee, jos vahingossa kulkuovi raollaan lähtee isoa ovea nostamaan, mutta itse en ainakaan mitään ihmeellistä eroa huomannut ovellisen ja ovettoman välillä, ja siksi hieman ihmettelinkin topicin porua siitä kulkuovesta. :o
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Mimmi kirjoitti:Työnantajasi on varmaankin CD? Ainakin minun palkkani tulee ko. firmasta ja numeroni on tietääkseni ainoa 0400...
Ei ole...
#3834
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

siiseli kirjoitti:Itse olen työni puolesta melkopaljon tekemisissä sähköisten nosto-ovien kanssa, enkä ole huomannut suurta eroa käyntiovellisten ja ovettomien välillä. Suurimmat erot laitteiden toimivuuden kannalta tulee siinä kuinka niitä käytetään.
Kun siitä alumiinisestä letkuovesta lappaa 30-40 äijjää tupakille noin tunnin välein 5vuoden ajan.

Arvatkaa miten oven käy :?: Meneekö ovipumpulla itsekseen kiinni :D
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja siiseli »

kalle37 kirjoitti:Kun siitä alumiinisestä letkuovesta lappaa 30-40 äijjää tupakille noin tunnin välein 5vuoden ajan.

Arvatkaa miten oven käy :?: Meneekö ovipumpulla itsekseen kiinni :D
Ovipumput on kulutus osia :)
#3834
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Niin ovipumput on kulutustavaraa, mutta ovet ei :D
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Autotalli

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Ovipumppu=Ovensulkija
Kuva
#3834
Vastaa Viestiin