Talviliukastelu autolla
Re: Talviliukastelu autolla
Muistuu hyvin mieleen näkyvyyden menetys ennen joulua. Olin matkalla Turusta Tampereelle, jono kulki alle rajoituksen noin 70-80. Kakkostien alituksen jälkeen perään liimaantui valkoinen mersu. Muutaman ohitusyrityksen estin ennakoivalla ajotavalla vetämällä välin kiinni paikassa jossa vastaantulijoita ei ollut. Jossain vaiheessa meni kuitenkin vastaantulevien kaistalle ja tunki väkisin väliin. Jos en olisi päästänyt olisi törmäys ollut jokseenkin varma, seuraavan ohi ei olisi ehtinyt. Ainoalla ohituskaistalla tietysti ohitti sitten yhden auton lumista ohituskaistaa niin että jouduin lähes pysähtymään näkyvyyden mentyä. Motarin alussa oli mersukuskin ja minun välissa yksi auto. Käsittämätön yllätys oli että menin ohi rajoitus+toleranssi nopeudella ilman mitään vastareaktioita, mersu jäi ajelemaan jonossa 90-100 nopeutta. Joillekin alle 80 nopeus näyttää todella sietämättömältä ja ohi on mentävä vaikka mitään mahdollisuuksia nopeampaan etenemiseen ei olisi.
Re: Talviliukastelu autolla
"pyörähti 180 astetta" "törmäsi sen perään" siis mitä vittua? onko toimittaja ollu humalassa?wesku kirjoitti:Seuraavassa esimerkillistä vasemman kaistan ajoa kehältä:
http://www.vartti.fi/artikkeli/bfcda203 ... 3ff66e5b0f
Jos edellä ajava auto pyörähtää 180 astetta niin sen perässä ajavalla on heiman vaikeuksia päästä törmäämään perään. Keulaan huomattavasti helpompi.
Re: Talviliukastelu autolla
Ei tainnut toimittaja olla humalassa, kun se taisi se edessä ajanut auto pyörähtää 180°. Vai miten tuon ao. lainauksen voisi muuten käsittää???liteFun kirjoitti:"pyörähti 180 astetta" "törmäsi sen perään" siis mitä vittua? onko toimittaja ollu humalassa?wesku kirjoitti:Seuraavassa esimerkillistä vasemman kaistan ajoa kehältä:
http://www.vartti.fi/artikkeli/bfcda203 ... 3ff66e5b0f
Jos edellä ajava auto pyörähtää 180 astetta niin sen perässä ajavalla on heiman vaikeuksia päästä törmäämään perään. Keulaan huomattavasti helpompi.
Vartti.fi kirjoitti:32-vuotias mies ajoi vasemman puoleista kaistaa, kun hänen edessään kulkenut henkilöauto alkoi heittelehtiä ja pyörähti 180 astetta.
Mies joutui jarruttamaan voimakkaasti. Takaa tullut 29-vuotias kuljettaja yritti väistää auton vierelle, mutta törmäsi sen perään ja suistui lopulta vasemmalla puolella olevaan lumipenkkaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talviliukastelu autolla
Ei siihen pyörähtäneeseen autoon tainnut kukaan törmätä.liteFun kirjoitti:"pyörähti 180 astetta" "törmäsi sen perään" siis mitä vittua? onko toimittaja ollu humalassa?wesku kirjoitti:Seuraavassa esimerkillistä vasemman kaistan ajoa kehältä:
http://www.vartti.fi/artikkeli/bfcda203 ... 3ff66e5b0f
Jos edellä ajava auto pyörähtää 180 astetta niin sen perässä ajavalla on heiman vaikeuksia päästä törmäämään perään. Keulaan huomattavasti helpompi.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Talviliukastelu autolla
Toivottavasti joku pikkupoliisi tekee ilmiannonMimmi kirjoitti:Kait menet ilmoittautumaan lähimmälle poliisiasemalle, jotta sinulle voidaan määrätä julkisesti tunnustamastasi rikoksesta kuuluva seuraamus?
Muistaakseni nimimerkillä wesku kirjoittava henkilö on laitanut linkin mm. ohitettavien velvollisuudesta.
Re: Talviliukastelu autolla
Ei se ylinopeus tai alinopeus sen hyväksyttävämpää ole kuin muissakaan keleissä. Suomessa on vain niin alakanttiin säädetyt nopeusrajoitukset että suurinta sallittua mahdollista pitäisi kaikkien pystyä ajamaan lähes säässä kuin säässä.dimebak kirjoitti:Outoa. Näyttäisi olevan hyväksyttävämpää ajaa lumipyryssä rajoitusten mukaan tai jopa ylinopeutta ja ohitella kuin ajaa sään mukaan eli tarvittaessa ajaa hitaampaa kuin on sallittua.
Eikä mursu ne sen takia varmaan sulle välkyttänyt, että menit ohi vaan ehkä siksi että veit niiltä sen viimeisenkin näkyvyyden
Kaikki selittää että on liukasta ja pöllyävä lumi haittaa näkyvyyttä, mutta ainakin siitä lumipyrystä pääsee kyllä eroon hankkiutumalla jonon ensimmäiseksi. Ja mitä kovempaa ajat sitä vähemmän aikaa vietät sokkona esim. rekkaa ohittaessa

Ei se lumisade loppujen lopuksi ole kuin vesisade pakkasella, ja vesisade taas on Jumalan pissaa! Ei siihen kuole.
Re: Talviliukastelu autolla
mursu kirjoitti:.....lumipyrystä pääsee kyllä eroon hankkiutumalla jonon ensimmäiseksi. Ja mitä kovempaa ajat sitä vähemmän aikaa vietät sokkona esim. rekkaa ohittaessa![]()
Niin myös pysymällä ensimmäisenä "kovempaa" ajaen

Viimeksi muokannut wesku, La Tammi 02, 2010 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Talviliukastelu autolla
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267Mimmi kirjoitti:Ei, vaan kai sinä teet sen velvollisuudesta ja ehdottoman lainkuuliaisuuden nimissä.wesku kirjoitti:Toivottavasti joku pikkupoliisi tekee ilmiannonMimmi kirjoitti:Kait menet ilmoittautumaan lähimmälle poliisiasemalle, jotta sinulle voidaan määrätä julkisesti tunnustamastasi rikoksesta kuuluva seuraamus?
Muistaakseni nimimerkillä wesku kirjoittava henkilö on laitanut linkin mm. ohitettavien velvollisuudesta.
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
Re: Talviliukastelu autolla
Mikä oli rikos ?Mimmi kirjoitti:Kait menet ilmoittautumaan lähimmälle poliisiasemalle, jotta sinulle voidaan määrätä julkisesti tunnustamastasi rikoksesta kuuluva seuraamus?
Re: Talviliukastelu autolla
17 §
Ohittaminen
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.
19 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
#3418
Re: Talviliukastelu autolla
Niinpä. Kannattaa muistaa lisätä nopeutta ja vetää väli kiinni jo ennen kuin kukaan on ohittamassa.
Re: Talviliukastelu autolla
Aloin vaan miettimään, että miksi tosiaan pitää tunkea toisen perään kiinni lumipyryssä, kun voisi jättää reilusti tilaa ja voisi hyvin suurella todennäköisyydellä ajaa rajoituksien mukaan. Ja tosiaan jos se turvaväli on pidempi niin ohitukset ovat joutusampia, kun voi reilusti ohittaa niin kuin ohittaa pitää = vauhdilla.mursu kirjoitti:Kaikki selittää että on liukasta ja pöllyävä lumi haittaa näkyvyyttä, mutta ainakin siitä lumipyrystä pääsee kyllä eroon hankkiutumalla jonon ensimmäiseksi. Ja mitä kovempaa ajat sitä vähemmän aikaa vietät sokkona esim. rekkaa ohittaessa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talviliukastelu autolla
Mites noi turvavälit?wesku kirjoitti:Niinpä. Kannattaa muistaa lisätä nopeutta ja vetää väli kiinni jo ennen kuin kukaan on ohittamassa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Talviliukastelu autolla
Ensimmäistä kertaa tuli kunnolla testattua tuo auton DSTC - ja toimihan se. Ennen joulua oli kelit lauhtuneet ja oli pirun liukasta. 5- tiellä on Heinola-Mikkeli-välillä tietöitä ja 50 km/h rajoitus. Tiukassa käännöksessä noin 60 vauhdista lähti perä kampeamaan rinnalle, mutta nopeastihan tuo ajonvakautusjärjestelmä asian korjasi. 

Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Talviliukastelu autolla
Kyllä ootte huonoja kuskeja jos lumipyryssä vedätte edellä ajavan puskuriin kiinni.
Itse ainakin pidän pidemmän välin että se pöllyävä lumi ehtii laskeutua tielle eikä tuulilasille.
Itse ainakin pidän pidemmän välin että se pöllyävä lumi ehtii laskeutua tielle eikä tuulilasille.