Ehkä siinä on haettu nimenomaan kohtaamisonnettomuuksien vähentämistä. Ne kuitenkin lienevät keskimäärin kohtalokkaampia ja ehkä myös yleisempiä kuin peräänajot (joissa osapuolet joko menevät samaan suuntaan tai siinä päälleajetussa melko hyvällä todennäköisyydellä palaa jarruvalot). Eiköhän tuota joku tilastoguru ole tutkinut ja tosiaan varmaan etenevässä määrin ne takavalotkin alkavat (lähivalojen kanssa) syttymään automaattisesti hämärtyessä. Siitä olen weskun kanssa samaa mieltä, että ne n+1 varmasti valotontakin objektia pitäisi kyetä näkemään ihan päiväsaikaankin, toisaalta niiden huomaamiseen on enemmän aikaa (ne tuskin lähestyvät kohtaamispistettä 75km/h nopeudella, kuten vastaantuleva auto maantiellä helposti tekee, vaan pysyvät paikallaan).samhiort kirjoitti:Eikö tässä valojen palamisessa päiväsaikaan ole kuitenkin kyse siitä, että auto näkyisi muille tienkäyttäjille paremmin? Tämän takia en ymmärrä miksi edessä pitää palaa valoja mutta takana ei. Mahdollinen onnettomuus näkyvyyden takia voi tulee mistä suunnasta tahansa, eikö?
EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Eipä juuri.9-5T kirjoitti:Jos ei valotonta edessä olevaa huomaa auttaako siinä muutama tuikku.
Päiväajovaloissa lienee haettu sitä, että esim. risteykseen tulevan auton huomaa mutta taas huomionarvo risteyksestä pois menevästä ei ole niin tärkeä. Ja taas jos jostain syystä edessä ajava tekee jotain poikkeavaa niin siitähän kertovat jarruvalot ja vilkut.
Tänä aamuna näin Opel Insignian. Tuli siinä klo 8-reikäleipä päiväajovalot päällä ja kyllähän sen huomasi, ja taas mielenkiinnosta katsoin miltä näyttää takaapäin (kun kerta eilen tätä topikkia luin) ja eipä tosiaan näyttänyt kuin poispäin menevältä autolta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Opel Insignia ja uusi Mersun E-sarja on tyypitetty päiväajovalomallin mukaisesti niin ettei takana pala mitään päiväajovalojen ollessa käytössä. Noita luulisi bongaavan liikenteessä.
On tuo minusta aika fiksua kun voi säästä esim. xenon-polttimoita ja poltella päivisin vain huomioarvon tuottavia tuikkuja. Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
On tuo minusta aika fiksua kun voi säästä esim. xenon-polttimoita ja poltella päivisin vain huomioarvon tuottavia tuikkuja. Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Onhan siellä vilkut, jarru- ja pakkivalot informaatiota antamassa.AC kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Audeissa palaa takavalot päiväajovalojen kanssa, mutta VW:ssä ei. Toki ne saa Volkkariinkin palamaan ohjelmoimalla, mutta suoraan kaupasta tullessa eivät pala.rälläkkä kirjoitti:Piti tuossa kauppareissulla oikein ruveta syynäämään noita VAGeja mutta ei sattunut uudempia kohdalle kuin pari audia joissa kyllä paloi päivävalojen lisäksi takavalot.pezku^ kirjoitti:En tiedä, mihin viittaat sillä, että direktiivi ei muuttaisi mitään, sillä esim. uusissa volkkareissa ei päiväajovalojen kanssa pala takavalot Suomessa. Täten ainakin minun nähdäkseni direktiivi on muuttanut jotain.rälläkkä kirjoitti:Direktiivi ei ole yhtä kuin laki. Ja Suomessa laki määrää, että ajovaloja tai huomiovaloja on käytettävä ajon aikana aina joten tuo direktiivi ei muuta täällä mitään.
VW:llä ei kovin monessa mallissa päiväajovaloja olekaan. Ainoat mallit taitaa olla uusi Polo ja Golf.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Totta tuokin.dimebak kirjoitti:Onhan siellä vilkut, jarru- ja pakkivalot informaatiota antamassa.AC kirjoitti:Tuo takavalojen palamattomuus onkin hiukan kakspiippuinen juttu.
Muutama numero taaksepäin näistä päiväajovaloista oli juttua Tekniikan Maailmassa, sen perusteella on vielä autotehtaillekin hiukan sekava aihe. Käytäntöjä on toistaiseksi monia, mutta kai nuo muuttaa mallinsa kunhan säädös astuu voimaan.
Muistaakseni tuossa oli vielä sellainen seikka että vuodesta 2011 alkaen tyypitetyt mallit kuuluu tämän pariin, joten aiemmin tyypitetyissä mennään vanhoilla säännöillä?
BMW 320dA Coupe LCI
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Ehkä yhdelle käyttäjälle, mutta kai noita uusia autoja myydään Euroopassa muuallakin. Joissain maissa ehkä jopa enemmän kuin Suomessa.Maca kirjoitti:Hieno direktiivi. Siinähän voi tulla vuositasolla jopa desien bensasäästöt.
TM 1/10:ssä oli maininta, että VW Polossa päiväajovalot pudottaisivat kulutusta n. 1,5dl/100 km. 20000 km vuotuisilla kilometreillä tämä tekisi 30 litraa.
Montakos uutta autoa myydään vuodessa EU-alueella?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Tämä direktiivi tuli esille jo viime vuonna, mutta hyvä että muutkin asian huomaavat.
Syy miksi EU on tämmöisen direktiivin väsännyt on autoteollisuudesta johtuvaa, kun tehtaat eivät halua laittaa takavaloja toimimaan samalla kun edessä palaa ne LED-huomiovalot. Syyttävät väyläsysteemeitä, eiköhän se ihan ohjelmoinnista riipu![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta se hyvä puoli tässä on se että nyt on paljon helpompi laittaa huomiovalot mihin tahansa autoon kun tämä uusi direktiivi pätee myös vanhoihin autoihin (ainakin AKEn mukaan jonne olin tästä asiasta yhteydessä). Viimeksi kun huomiovalot asentelin erääseen saksanromuun, oli suuri työ löytää parkkien piuhat kun oli useita johtoja... Lopulta oikeat piuhat löytyivät ja myös takana toimi parkit samaan aikaan huomiovalojen kanssa.
Jos olisi tämän direktiivin mukaisesti saanut asentaa, olisin laittanut huomiovaloille herätteen laturilta ja rele katkaisemaan sähköt huomiovaloilta kun ajovalot syttyvät. Näin olisi valojen 0-asennossa ollut vain huomiovalot edessä ja parkkiasennossa huomiovalot ja parkit sekä edessä että takana. Ja huomiovalot olisivat siis toimineet vain auton ollessa käynnissä (pl. tilanne jossa laturi hajoaa).
Siltikään uuden direktiivin myötä ei saa muistaakseni 01.01.1993 jälkeen käyttöönotettuihin autoihin laittaa keltaisia huomiovaloja...
Syy miksi EU on tämmöisen direktiivin väsännyt on autoteollisuudesta johtuvaa, kun tehtaat eivät halua laittaa takavaloja toimimaan samalla kun edessä palaa ne LED-huomiovalot. Syyttävät väyläsysteemeitä, eiköhän se ihan ohjelmoinnista riipu
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta se hyvä puoli tässä on se että nyt on paljon helpompi laittaa huomiovalot mihin tahansa autoon kun tämä uusi direktiivi pätee myös vanhoihin autoihin (ainakin AKEn mukaan jonne olin tästä asiasta yhteydessä). Viimeksi kun huomiovalot asentelin erääseen saksanromuun, oli suuri työ löytää parkkien piuhat kun oli useita johtoja... Lopulta oikeat piuhat löytyivät ja myös takana toimi parkit samaan aikaan huomiovalojen kanssa.
Jos olisi tämän direktiivin mukaisesti saanut asentaa, olisin laittanut huomiovaloille herätteen laturilta ja rele katkaisemaan sähköt huomiovaloilta kun ajovalot syttyvät. Näin olisi valojen 0-asennossa ollut vain huomiovalot edessä ja parkkiasennossa huomiovalot ja parkit sekä edessä että takana. Ja huomiovalot olisivat siis toimineet vain auton ollessa käynnissä (pl. tilanne jossa laturi hajoaa).
Siltikään uuden direktiivin myötä ei saa muistaakseni 01.01.1993 jälkeen käyttöönotettuihin autoihin laittaa keltaisia huomiovaloja...
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Tämä syy ei nyt ihan avaudu, mutta vaikka tuossa perää olisikin, niin miksi ihmeessä takavalojen palaminen päivävalojen kanssa samaan aikaan piti kieltää tällä direktiivillä. Eikö olisi autoteollisuudellekin riittänyt ettei takavalojen tarvitse palaa ko. tilanteessa mutta se olisi kuitenkin sallittua että takavalot palaa myös?liteFun kirjoitti:Tämä direktiivi tuli esille jo viime vuonna, mutta hyvä että muutkin asian huomaavat.
Syy miksi EU on tämmöisen direktiivin väsännyt on autoteollisuudesta johtuvaa, kun tehtaat eivät halua laittaa takavaloja toimimaan samalla kun edessä palaa ne LED-huomiovalot. Syyttävät väyläsysteemeitä, eiköhän se ihan ohjelmoinnista riipu
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Autoteollisuuden painostus on valtava näissä asioissa.
Niin ja en minäkään ymmärrä minkä takia autoteollisuus haluaa takavalot pois käytöstä. Kaippa ne 5w/puoli parkit takana sitte vie niin paljon sähköä kun verrataan Audin led-huomiovaloihin jotka tais viedä 3w/puoli...
Niin ja en minäkään ymmärrä minkä takia autoteollisuus haluaa takavalot pois käytöstä. Kaippa ne 5w/puoli parkit takana sitte vie niin paljon sähköä kun verrataan Audin led-huomiovaloihin jotka tais viedä 3w/puoli...
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Voisikohan olla, että sillä haluttaisiin parantaa jarruvalojen erottumista päiväsaikaan? Nyt pykälät määrittelevät sen, paljonko jarruvalojen tulee olla takavaloja kirkkaampia. Kirkkausvaatimukseen vaikuttaa myös se, ovatko ne samassa valaisemessa takavalojen kanssa.
Päiväsaikaan, jos kellään ei ole takavaloja päällä, pienitehoisemmatkin jarruvalot erottuvat selvemmin.
Päiväsaikaan, jos kellään ei ole takavaloja päällä, pienitehoisemmatkin jarruvalot erottuvat selvemmin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Haluttaisiin parantaa jarruvalojen erottumista päiväsaikaan? Kyllähän pienen tuikun palaminen eroaa pimeastä lyhdystä, mutta erottuuko sen palaminen/palamattomuus todellisessa päivänvalossa? Tälläkin hetkellä eri automallien takavalojen kirkkaudet/erottuvuus eroavat kovasti toisistaan vaikka kaikissa olisikin samanlaiset 5W polttimot.
Itseäni kovasti kummastuttaa 10-20W (tai jopa pienempi, jos takavalot toteutettu ledeillä) säästöpyrkimykset kieltämällä takavalojen palaminen ja täten energiatehokkudden parantaminen liikenteen turvallisuustekijän kustannuksella. Siinä missä muutama watti säästetään takavaloissa, niin muut passiivisen turvallisuuden järjestelmät haukkaavat senkin edestä, mukavuuslaitteista puhumattakaan.
Tietysti ahtaaseen ajatusmaailmaani vaikuttaa tottumus sääntöön käyttää valoja ajon aikana.
Itseäni kovasti kummastuttaa 10-20W (tai jopa pienempi, jos takavalot toteutettu ledeillä) säästöpyrkimykset kieltämällä takavalojen palaminen ja täten energiatehokkudden parantaminen liikenteen turvallisuustekijän kustannuksella. Siinä missä muutama watti säästetään takavaloissa, niin muut passiivisen turvallisuuden järjestelmät haukkaavat senkin edestä, mukavuuslaitteista puhumattakaan.
Tietysti ahtaaseen ajatusmaailmaani vaikuttaa tottumus sääntöön käyttää valoja ajon aikana.
Re: EU direktiivi päiväajovaloista 2011
Tulipa kerran ajettua kevät auringon paisteessa Passatin takana jossa oli led-valot (se sisältä kirkas), ja ainoa valoista mikä näkyi oli lisäjarruvalo. Takavalot, jarruvalot ja vilkut eivät näkyneet mihinkään. Mutta esim. BMW:n ja Audin punapintaiset led-valot eivät ole minun silmissä hävinneet mihinkään.Mikko83 kirjoitti:Haluttaisiin parantaa jarruvalojen erottumista päiväsaikaan? Kyllähän pienen tuikun palaminen eroaa pimeastä lyhdystä, mutta erottuuko sen palaminen/palamattomuus todellisessa päivänvalossa? Tälläkin hetkellä eri automallien takavalojen kirkkaudet/erottuvuus eroavat kovasti toisistaan vaikka kaikissa olisikin samanlaiset 5W polttimot.
Itseäni kovasti kummastuttaa 10-20W (tai jopa pienempi, jos takavalot toteutettu ledeillä) säästöpyrkimykset kieltämällä takavalojen palaminen ja täten energiatehokkudden parantaminen liikenteen turvallisuustekijän kustannuksella. Siinä missä muutama watti säästetään takavaloissa, niin muut passiivisen turvallisuuden järjestelmät haukkaavat senkin edestä, mukavuuslaitteista puhumattakaan.
Tietysti ahtaaseen ajatusmaailmaani vaikuttaa tottumus sääntöön käyttää valoja ajon aikana.
Eli paljolti siitäkin kiinni miten valot tekee, hyvin vaiko huonosti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001