Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

AZP kirjoitti:....keittiö mittatilaustyönä puusepältä, ja siinä ei ole palaakaan lastulevyä.
Ihan pakko kysyä, notta eikö rungoissakaan ole lastulevyä? Meidän aikaisempi keittiö myytiin noin 4 v ikäisenä. Se oli myös mittatilauksena tehty ja erittäin hyvin kaiken lisäksi - Virossa. Rungot olivat tammiviilutettua lastu/kalustelevyä (ihan miten vaan), ovet massiivitammea. Se ei vaan meille sopinut, kun vaimon mielestä se ei ollut toimiva. Sehän oli tässä kämpässä jo valmiina muutettaessa. Vaihtaa piti - viimevuonna.

Keittiötä suunniteltaessa ja tarjouksia pyydettäessä jäi lopulta vain kaksi vaihtoehtoa: Ikea ja Kvik. Asiaa pähkäiltäessä saimme Kvikilta tarkentavan tarjouksen, jossa hinnasta vähennettiin ALV:tä vastaava summa. Tällöin sen hinta oli jotakuinkin samalla tasolla kuin Ikean keittiön. Ei tarvinnut kauaa asiaa miettiä.

Palatakseni Ikean keittiöiden "laatuun". Tuon sanan pidän mieluusi lainausmerkeissä syystä, että sanana se merkitsee minulle subjektiivista käsitettä. Tähän joku jo aiemmin tässä keskustelussa viittasikin. Kaverin perheessä laittoivat jo useita vuosia sitten Ikean keittiön. Olen sitä aina silloin tällöin zoomaillut kylässä käydessä ja niin heillä kuin minullakaan ei ole siitä huonoa sanottavaa. Omasta mielestäni se vaikuttaa hyvinkin ajanhammasta kestävän kaikessa sen merkityksessä. Olinkin aikaisemmin pohtinut, notta mikä ero on toisiaan vastaavilla kokoopanoilla, kun Ikeasta tavaran saa 5-7000t€ ja vastaava tavara merkkipuljusta 8-10000 t€. Tässä vain esimerkki yhdestä kuvitteellisesta hintaerosta, vaikkakin on tuolla totuuspohjaakin eri tarjouksia vastaanotettuani. Toki hinta riippuu monesta eri tekijästä. Kyllä Ikeakin surkeaa tavaraa myy (IMHO)- lähinnä mieleen tulee halvat huonekalut, joista hyvänä esimerkkinä ovat eräät kaapit/hyllyt. Yleensä ne kokoaa vain kerran, mutta se näkyy hinnassakin. Toki meillä näitäkin on ollut ja on edelleen. Lasten elämänvaiheisiin ja erilaisiin tarpeisiin nekin käyvät ihan hyvin, kunhan ei odota liikoja. Yleensä halvalla ei saa hyvää.

Vielä kerran sana "laatu". Aikaisemmassa elämässäni eräässä paikassa todettiin jory:ssä reklamaatiota käsiteltyämme, notta kaikki on mennyt ihan ISO-laatusertifikaatin mukaisen prosessin mukaisesti ja silti tuotimme p....skaa. Että se siitä :wink:.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

ZeiPii kirjoitti:Ihan pakko kysyä, notta eikö rungoissakaan ole lastulevyä?
Ei. Rungot ja ovet ovat vaneria ja massiivipuuta, kaikki öljyttyä tai käsinmaalattua. Toteuttajana Puuhuone Nurminen, jossa ei kai lastulevyä edes tunneta :D .

Iso osa puusepänverstaista, jotka myyvät mittatilauskeittiöitä, sahaa rungot mittaan itse melamiinista, (lastulevystä, kalustelevystä, tai miksi sitä kukin haluaa nimittää), mutta ovet tulevat ovitehtaalta, joita taitaa suomessa olla kaksi tai kolme. Näin ollen mittatilauskeittiö pitää tehdä standardiovien mitoilla, ja ollaan käytännössä naimisissa samojen modulaaristen rakenneratkaisujen kanssa kuin isot keittiötehtaat. Nurminen tekee omat ovensa käsityönä, joten keittiöön saa sellaiset mittasuhteet ja yksityiskohdat kuin haluaa. Meidän keittiömme runko koostuu muuten yhteensä neljästä palasta, ei 40-60 cm leveistä moduuleista.

Ikean vastakohtana toimitusaika oli sitten 10 kuukautta, mutta oltiin ajoissa liikkeessä, niin ei haitannut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Ihmettelen, miksi kaikkia byrokraatteja ja kukkahattuja ei suljeta johonkin aidattuun kommuuniin?

Saisivat siellä keskenään luoda määräyksiä, olla tasa-arvoisia ja holhota toisiaan. Eivätkä olisi häiritsemässä tervejärkisten elämää.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

^siksi että jos näin tehtäisiin, ne pääsisivät karkuun, koska ei olisi enää kukkahattusetiä ja byrokraatteja valvomassa sitä tarhaa :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

yrittäny googlettaa pelkkiä 4" vedenkestäviä elementtejä.
kotelo mallisia löytyy ,mutta ei pelkkiä elementtejä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

niin näyttää ja kotelon kera jota en tarvitse
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä mulle edelleen aukee noista linkeistä ihan elementtejä. Jos ei kelpaa tai malliltaan sovi niin etsimään lisää, helpottava taikasana tosiaan on se venekäyttö.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no juu "kotelo" väärin ilmaistu. en tarvitse ritilän kera koska kotelot ja ritilät on jo. elementit uupuu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mihin käyttöön tulee? Ostin joskus kymmenen vuotta sitten Motonetistä halvimmat 4" autokaiuttimet ja asensin ne purjeveneeseen ulos. Ovat vielä siten asennettu, että sadevesi ja roiskeet varmasti kastelevat elementit edestä ja takaa. Toimivat ainakin vielä 3 vuotta sitten kun kyseisessä veneessä viimeksi kävin, tosennäköisesti edelleenkin. Ja merivedessä purjehditaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Todennäköisesti suurin ero vene ja autokaiuttimen välillä onkin juuri tuo valkoinen kotelo. Tuo valkoinen kun sopii yleisemmin veneiden fengshuihin kuin perinteinen automusta. halvimmat pahvikartiottomat autoelementit vaan kehiin niin ei korkeelta tipu. Johdot tinaamalla kiinni, niin ei hapetu :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Lonkka-arviolta veikkaan että kohteena on avomallin 99. Ite sihtaisin johonkin muovisemman oloiseen kartiomateriaaliin kuin pahviin, mutta eiköhän sekin aikansa kestä.

Fakiiri, mutta kun noita on mustiakin :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo niin varmaan onkin, väittäisin silti, että "elementtitekniikka" ei paljoa eroa mustan tai valkoisen kotelon sisällä normi auto kaiuttimest. Ja saadaanhan "venekaiutin" nimellä raapaistua hieman erikoisosa hintaa lisää...

No varmaa tietoa ei minulla asiasta ole, mutta kuten AZP totesi niin taitaa sillä normi elementilläkin olla kohtuu paljon merimaileja edessä jos sellaisen laittaa.

edit: ja nimenomaan pahvikartiottomat, eli jotain muuta materiaalia kuin pahvia :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, tuskin niissä hirveätä teknistä eroa on, lähinnä jossainmäärin varmuutta siitä, että ne materiaalit on tosiaan vedenkestäviä, eli lähinnä kait käytännössä sitä pahvia ei ole.

Hups, lukuvirhe, luin tosiaan että pahvikartiolliset, mutta niinhän siellä lukee pahvikartiottomat. My bad.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Raser »

Taloussanomat otsikoi että: "Auton ikkunoiden teippihölmöily loppuu, autonvalmistajien menetelmät bensankulutuksen testaamiseksi halutaan uudistaa."

"Nykyisin autojen kulutus mitataan testiradoilla, jotka ovat erityisen sileitä. Autojen kulutus saadaan pieneksi myös teippaamalla ikkunat..."

Siis täh? Teippaamalla ikkunat saadaan kulutus pienemmäksi? Jaa että kuinka?

Mustalla teipillä? Karhealla teipillä? Kaikki ikkunat?

Olin varma että toimittaja on kääntänyt nyt alkuperäisen lähteen eli Reutersin jutusta käsitteen ikkunoiden teippauksesta väärin ja tarkistin miten se siellä Reutersilla on sanottu:

"REFILE-EU regulators seek to close car emissions testing loopholes"

"European Commission research published last year showed that lab techniques, such as taping up car doors and windows and driving on an unrealistically smooth surface,"

Kyllä! Siis teipillä ikkunat umpeen ja kulutus putoaa. :? (Riittäisköhän pelkkä kalvotus?)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin