Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ihmetyttää onko Hannu Koponen mustassa pussissa koko elämänsä elänyt:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... pos=ok-nln
Sininen Saab 9-3, '99
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Huvä pointti VKe:lta, jonka linkkaamasta artikkelista poimittuna:
"Millaisia uhkia voisi aiheutua, jos joku käyttäisi kyseisiä salassa pidettäviä tietoja väärin?
- Lähtökohta on, etteivät ne joudu vääriin käsiin. ... - Kansainvälisesti lähdetään siitä, että sopimuskumppaneihin voidaan luottaa."

Niinpä niin, tietojen EI PITÄISI joutua vääriin käsiin, mutta miten kävikään tässä taannoin terveyshuollon asiakkaiden tiedoille. Tämä tapahtui tosiaan ulkomailla, mutta voisi se olla lintukodossammekin tapahtunutta. Tiedoilla kiristettiin palveluntuottajaa. Vastaavia esimerkkejä kantautuu jatkuvasti maailmalta. Eikä tietenkään sovi unohtaa mitä tapahtui ulkoministeriöön liittyvässä hakkeroinnissa. Toisin sanoen, tiedot eivät ole turvassa sopimusosapuolellakaan, vaikuttipa he itse tietojen levittämiseen tai ei (tai ollessaan venäläisiä tai ei).

Mielestäni lähtökohta ajattelulle muun muassa turvallisuuteen liittyvissä asioissa tulisi olla, että tiedot päätyvät vääriin käsiin ennemmin tai myöhemmin. Kysymys voisi kuulua seuraavasti "Miten voin estää sen?". Artikkelin kommentit osoittavat suunnatonta sinisilmäisyyttä, mikä vaikuttaa olevan ominainen piirre meille suomalaisille :wink: .

Edit: typoja.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmetyttää että pääseekö tästä saapismista koskaan...

Perinteinen jokasyksyinen kiivaana riehuva autokuume vaivaa taas Paippisissa...
Olen katsonut semmosia järkeviä perheautoja / kauppakasseja, jos vaikka ton Legacyn pistäis kiertoon...Ihan liian vähävikainen vaikka onkin kohta 500tkm mittarissa :(
Eli listalla ollu WJ mallin Grand Cherokeet (joko 4,7V8 tai jompikumpi diisseli, 2,7CRD:t saa halvemmalla hakemalla Virosta), Mitsu Pajero 1997 --> preferenssinä bensa V6 koneiset, tai sitten turbo Foresterit. Mutta mitä vi**ua, viime aikoina olen yllättänyt itseni katsomasta myös automaagivaihteisia bensafemmoja...juu naurettavia etuvetokatiskoja, mutta siis automaattina JA farmarina menisi...Alle 5kiloo irtoaa nykyään jo Aeroja, 2004/5 mallin 2,0t paljon ajettuna tai useampikin vaihtoehto -02 tai vanhempi, V6t:t saa jo alkaen 2k...Huhhuh, on tää vaikeeta. Jeeppi kyllä tällä hetkellä ranking kärjessä, mutta ei voi mitään, Saappi taas vahvasti listoilla :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Raser »

Ihmettelin Lahden Motonetin pihalla Viron kilvissä ollutta harmaata autoa jonka rekisterikilpi oli: EST 40000

Löytyisikö jostain lisäinfoa mikä auto oli kyseessä (en tunnistanut)?

Lisätään tähän että ratkaisu löytyi, minulta kesti 18 minuuttia selvittää yo. auton merkki ja malli yksityiskohtia myöten.

Kyseessä on SCION TC merkkinen auto! Minulle entuudestaan täysin outo ilmestys!?!

Virolaisten autojen tiedot löytyvät sivustolta:

https://eteenindus.mnt.ee/main.jsf

Sieltä eka linkki -> Soiduki taustakontroll

Sinne voi syöttää auton rekisterikilven ja tuloksena on ko. auton tiedot.

Tässä kyseisessä tapauksessa Scion TC:n kilpi olikin 40 OOO (neljä nolla ja kolme oota), mikä kuitenkin näytti kilvessä kuin "neljäkymmentä tuhatta".
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Raser »

Timon kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti:En ole eläessäni jälkikiristänyt renkaan pultteja en alu saatikka peltivanteelle, riippumatta siitä olenko kiristänyt käsin tai koneella. Yksikään pultti ei ole koskaan löystynyt.
En minäkään ollut aiemmin kiristänyt, kunnes viime perjantaina vasen etupyörä osoitti moottoritiellä tarvitsevansa pikaista jälkikiristystä. Kumma kuitenkin että vaan yksi pyörä oli alkanut löystymään, vaikka kaikki kiristettiin samaan momenttiin.
Rengasliikkeen setä sanoi että "muista sitten noin sadan kilometrin ajon jälkeen jälkikiristää vanteiden pultit!".

Ihmetyttää että miksei ne voi heti laittaa niitä kunnolla kiinni siellä liikkeessä?

Tai sitten että jos ne löystyvät ajossa, niin miksi ne jälkikiristetään vain kerran, eikö ne pitäisi jälkikiristää jatkuvasti aina sadan kilsan ajon jälkeen?

Tai mikä on todennäköisyys sille että kaikki viisi pulttia jäävät löysälle tai löystyvät ajossa?

Tai miksei pyöränpultteihin ole kehitetty jotain löystymisen estävää sokkaa tai kumirengasta tai jopa sellaista elektronista valvontajärjestelmää kuten rengaspaineiden reaaliaikainen mittaus uusissa hienoissa autoissa nykyisin???
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ainahan se jälkikiristys pitää tehdä jos kiristää oikeaan momenttiin. Jos vetää ylitiukkaan niin ehkä sitten ei, mutta sitten niitä ei saa auki ilman metrin jatkovartta. Itsellä on momenttivarsi käytössä ja kaksi kertaa on ollut tapana jälkikiristää, tosin toisella kerralla ei yleensä enää olisi tarvetta, mutta varmuuden vuoksi. Jostain syystä ensimmäisellä jälkikiristyksellä pultit kyllä yleensä kiristyvät hieman, vaikka onkin kiristetty alun perin oikeaan momenttiin. Jotain kakkaa voi olla jossain välissä joka estää kiristymisen kerralla? Tuskin se pultti pyörimällä löystyy, vanne vaan asettuu paremmin ja pultti on löysällä? Eli siihen ei sokka tai valvontasysteemi auttaisi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Mun kokemuksen mukaan jälkikiristys on enemmänkin varmistus. Joskus 1-2 pulttia (niitä on mulla 16 tai 20 per auto) kiristyy ihan hilppasen (tyyliin 5°) lisää, muut ei. Tuon jälkeen tietää, että pultit on sopivassa kireydessä. Jos useampi kiristyisi, tulisi varmaan otettua toinen jälkikiristys ihan vaan varmuuden vuoksi. Eipä siinä kummoista vaivaakaan onneksi ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Hyvä niitä on kiristellä. Siskon autoon vaihdoin talvirenkaat nii kesäpyörät ol meleko löysällä, ei vissii oo kiristelty ikinnää senjälestä ku joku ne vaihto kevväällä.
Kuorma-autopuolella se on enemmän ku suotavvoo tuo kiriminen, etenki talviaikana. Lämpötilavaihtelut tekköö sitä löystymistä. Etenki jos pakkasta ja sitte onki nollakeli ja sitte taas pakkasta.
Sanotaanko nyt näin, että pienenmpi vaiva on kiristee ku ehtii karkuun lähtenyttä rengasta :D
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä niitä on kiristää, mutta Raserin esittämä ihmettely koskikin sitä että mikä ne oikein löystää? Ja miksi ne jälkikiristyksen jälkeen eivät enää löysty uudelleen, jos ne jälkkärissä kiristetään samaan momenttiin kuin renkaiden vaihdossa? Lisäksi minua ihmetyttää miksi tämä koskee vain aluvanteita eikä peltivanteita laisinkaan?

Näillä tiedoin en osaa arvailla muuta kuin että jostain syystä aluvanteet eivät asetu (ja/tai pultit ja mutterit eivät asetu aluvanteeseen) kerta-asennuksella sataprosenttisesti paikoilleen, vaan pääsevät vähän liikkumaan. 100 km ajon jälkeen ovat sitten asettuneet kunnolla ja jälkikiristys varmistaa että myös pysyvät paikoillaan.

Jotenkin tuo teoria tuntuu kuitenkin henkimaailman hommilta, mutta parempaankaan en pysty :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

"Alumiinin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu, että toisin kuin teräs se ei ole kimmoisa. Jos alumiinivanteen ja pyörännavan vastinlaipan väliin jää hiekkamurunen, murusen hankauduttua jauheena pois pyörän kiinnitys saattaa jäädä löysälle. Teräsvanteessa mutterien vastinpinnat ovat hieman koholla, ja vanteen materiaali joustaa aiheuttaen pultteihin jännityksen. Jännitys kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen. Useimmiten väliin ei jää mitään, eikä jälkikiristystä tarvita, mutta koskaan ei voi tietää, miten juuri tällä kerralla on käynyt."

Nii ja kuten sanoin niin lämpötilavaihtelut löysyttää, kun lämpijjäät ja viilennööt. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihmettelen.

jos joku laittaa ostoilmoituksen ja siihen vastataan että ilmaiseksi saa jos haluaa ni miksi ei voi vastata mitään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mitä niihin vastaamaan. Ethän kuitenkaan luvannut maksaa postikuluja ja laittaa vielä muutaman kympin vaivanpalkkaa mukaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en luvannu muuta ,kun ei ostoilmoituksessa taikka käyttäjän profiilissa mainittu missä päin suomea tarve edes on.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Aamulehdessä spekuloidaan euron arvon romahdusta tai "automaattista" devalvaatiota jopa 20 prosentin verran dollariin verrattuna. Handelsbanken arvioi euron olevan dollarin kanssa samanarvoinen kahdessa vuodessa, ja Deutsche Bank arvioi euron olevan 0,95 dollarisenttiä 2017.

Ihmettelenkin siis, onkohan Suomen (ja vain Suomen) kansalaiselle mahdollista avata Yhdysvalloista tai muualta dollariarvoinen säästötili? :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja sasu »

Äkkiäpäs huomasivat Trafissa tapahtuneen tietojärjestelmän häiriön :D

Sain perjantaina 15.10 päivätyn tiedotteen, jossa Trafi ilmoittaa mm:

"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tietojärjestelmän teknisen häiriön takia toukokuussa ei ole lähtenyt ajoterveyden valvontaan liittyviä, lääkärinlausunnon toimittamisesta muistuttavia ilmoituskirjeitä asiakkaille. Tämän takia et valitettavasti ole saanut kyseistä kirjettä. Lääkärinlausuntojen toimittamisen määräpäivä poliisille oli elokuussa. Pahoittelemme virhettä ja kirjeiden lähettämättä jäämisestä mahdollisesti aiheutunutta haittaa."

Toki tietty mulla itselläkin on velvollisuus huolehtia asiasta, mutta ihmetyttää, että vasta nyt viisi kuukautta myöhemmin huomataan, että ohhoh jäipä muutamia muistutuskirjeitä lähettämättä (lääkärinlausunnon toimitusaika poliisille elokuun loppuun mennessä) 8O

Tiedotteessa oli vielä nettiosoitteita Trafin sivuille, sivuilla ohjeistetaan ja kerrotaan ajokortin voimassaoloon tarvittavista lääkärinlausunnoista ja muista edellytyksistä :D

Sitten vielä lopuksi ohjeistetaan:

"Saat poliisilta tarvittaessa lisätietoa läkärinlaunnon toimittamisvelvollisuudesta ja oikeasta toimittamispäivämäärästä sekä mahdollisista muista toimenpiteistä ajokorttisi voimassa pitämiseksi."

Juu eiköhän toikin ohjeistus ole pikkuisen myöhässä kun se toimittamispäivämääräkin oli jo yli puolitoista kuukautta sitten :lol:
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Vastaa Viestiin