Oikeaoppisesti kiihdytyskaistan loppuun? Kiihdytys kaistalla on tarkoitus kiihdyttää vauhi muun liikenteen mukaiseksi ja mennä isolle tielle sopivaan rakoon, ei siellä isolla tiellä olevien kuulu missään nimessä väistää sinua...wesku kirjoitti:Jo toisen kerran peräkkäin Tuomarilasta 1-tielle seisovaan jonoon liittyessä suurin osa porukasta tunkee jo lähes ennen kaistojen yhdistymistä yhtenäisten viivojen yli motarille ja vetoketju näyttää toimivan. Sitten kun ajan oikeaoppisesti kiihdytyskaistan loppuun ja yritän liittyä siellä ei annetakaan tilaa. Taas muistutus siitä että täällä homma näyttää toimivan täysin päinvastoin kuin keskieuroopassa. Samaan aikaan johon häntä oli jo Tuomarilantiellä ja kiihdytyskaistan täyttäminen lyhentäisi jonoa ehkä 30 autolla.
Lisäksi joku ihme moottoripyöräilijä joka ensin ohitti jonon oikealta mutta sitten tunki väkisin siihen samaan enemmistön suosimaan liittymispaikkaan vaikka 200 metriä tyhjää kaistaa edessä.
Mitä näit liikenteessä tänään topic
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
#3834
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Tämän kun ihmiset tajuaisivat.siiseli kirjoitti: Kiihdytys kaistalla on tarkoitus kiihdyttää vauhi muun liikenteen mukaiseksi ja mennä isolle tielle sopivaan rakoon...
Tänään taas junnasin yhden Volvon (S60 2.4) perässä kiihdytyskaistaa 70km/h. Onneksi motarilla ei silloin ollut muuta liikennettä joten päästiin sinne ilman mitään ihme kuvioita. Volvo olisi kyennyt kelaamaan vaikka sen 140km/h halutessaan siihen kaistalle, eli pituutta kaistalla kyllä riitti. Tuli "huomautettua" asiasta, toivottavasti ymmärsi minkä takia.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Ei ihan taida 2.0t 9-5 pysyä 3.2 Golffin perässä jos halutaan polkea:)
-07 R Golf kulkee aika samoihin tuon oman W8:n kanssa.
-07 R Golf kulkee aika samoihin tuon oman W8:n kanssa.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Aika hyvä!Mimmi kirjoitti:Pysyy, mutta välimatka voi hieman kasvaaAlihankkija kirjoitti:Ei ihan taida 2.0t 9-5 pysyä 3.2 Golffin perässä jos halutaan polkea:)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Juu näin luulen kansAlihankkija kirjoitti:Ei ihan taida 2.0t 9-5 pysyä 3.2 Golffin perässä jos halutaan polkea:)
-07 R Golf kulkee aika samoihin tuon oman W8:n kanssa.
Yllättävän hyvin tuossa viikolla pysyi myös vanha iv golf 2.8 v6 tuon mersun tahdissa. Voisi kans kuvitella, että ärrän kanssa mentäisiin rinta rinnan.
http://www.einszweidrei.de/vw/golfivv64mst2000-1.htm
http://www.einszweidrei.de/vw/vwgolfvr325t2007-1.htm
http://www.einszweidrei.de/mercedes/sl5002001-1.htm suht vastaava kuin sedan
http://www.einszweidrei.de/saab/9-320tcavt2003-1.htm varmaan aika lähellä vertailun Saabia
Niin ja iltalenkillä näin eilen liikenteessä, kun viidenkympin alueella Chrysler taksi otti valokisaa vanhan kuppelin kanssa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Eilen menin Kruununkylään niin matkalla kummastelin, kun edellä ajava 9-5 laskee nopeutta. Ajoin siitä ohi ja näin edellä ajavan Volvon joka matelee about 80-lasissa 100-rajoituksella. Muutama tuli vastaan ja niiden jälkeen Volvosta ohi.
Käännyin 8-tieltä sivutielle, aluerajoitus 80km/h. Tovin sitä ja alkaa 50-alue. Köröttelen sitä viittäkymppiä niin sama punainen Volvo tulee ripeää kyytiä puskuriin kiinni.
On se siis kumma ettei isolla tiellä päästellä rajoituksen mukaan mutta 50-alueella voi mennä reilusti ylinopeutta. Ilmeisesti joillekin on samantekevää millä perusteilla nopeusrajoitukset on laitettu.
Käännyin 8-tieltä sivutielle, aluerajoitus 80km/h. Tovin sitä ja alkaa 50-alue. Köröttelen sitä viittäkymppiä niin sama punainen Volvo tulee ripeää kyytiä puskuriin kiinni.
On se siis kumma ettei isolla tiellä päästellä rajoituksen mukaan mutta 50-alueella voi mennä reilusti ylinopeutta. Ilmeisesti joillekin on samantekevää millä perusteilla nopeusrajoitukset on laitettu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Näyttää usein olevan niin, että sitä reilua 80km/h on ajettava oli sitten 100- tai 50-rajoitus...dimebak kirjoitti:Eilen menin Kruununkylään niin matkalla kummastelin, kun edellä ajava 9-5 laskee nopeutta. Ajoin siitä ohi ja näin edellä ajavan Volvon joka matelee about 80-lasissa 100-rajoituksella. Muutama tuli vastaan ja niiden jälkeen Volvosta ohi.
Käännyin 8-tieltä sivutielle, aluerajoitus 80km/h. Tovin sitä ja alkaa 50-alue. Köröttelen sitä viittäkymppiä niin sama punainen Volvo tulee ripeää kyytiä puskuriin kiinni.
On se siis kumma ettei isolla tiellä päästellä rajoituksen mukaan mutta 50-alueella voi mennä reilusti ylinopeutta. Ilmeisesti joillekin on samantekevää millä perusteilla nopeusrajoitukset on laitettu.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Osaatko myös selittää miksi Suomessa kaistan alkuun parkkeeraaminen tuo tilaa mutta loppuun ajamienen ei tuo tilaa ? Ja miksi esim. Ruotsissa homma ainakin Tukholman seudulla toimii toisinpäin ?9-5T kirjoitti:Minä en tarkoittanut hidastelua kiihdytyskaistalla vaan hidastelijaa josta wesku on laajasti tunnettu. Välii pääsee kun uskaltaa yrittää, kaistan päähän parkkeeraminen ei helposti tuo tilaa.georgahti kirjoitti:wesku tarkotti turunväylää ruuhka-aikaan, jolloin autojen väliin ei mahdu edes sanomalehteä. siinä ei ihan kauheesti ole kyse hidastelusta kiihdytyskaistalla..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Täällä tuo "perusvauhti" on 60-70km/h, rajoitusten ollessa 40-80km/h. Olen innolla odottanut, että joku tulisi avautumaan ohituksesta (jolle tuossa kotitiellä on laskutavasta riippuen 4-5 toimivaa kohtaa), jonka pystyy suorittamaan laillisilla nopeuksilla, kunhan ei tee sitä loivassa vasemmassa kaarteessa (jossa suurin osa autoilijoista ei mahdu oikeanpuoleiselle kaistalle).apu,apupoika kirjoitti:Näyttää usein olevan niin, että sitä reilua 80km/h on ajettava oli sitten 100- tai 50-rajoitus...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Niinpä. Miten mielestäsi pitäisi toimia tilanteessa jossa motarin oikea kaista on pysähtelevästi jonoutunut eikä loppua näy ? Kärkikolmion takaa tulevat odottaisivat noin tunnin että aamuruuhka on loppunut ? Se kai sitten olisi sitä tarkoittamaasi joustavuutta ja muun liikenteen häiritsemättömyyttä.Mimmi kirjoitti:Pitää kuitenkin muistaa, että kyseessä on wesku ja weskuilu (weskuiluhan tarkoittaa kaikenlaista joustamattomuutta ja laillisuuden rajamailla tapahtuvaa muun liikenteen häirintää).
Se kärkikolmio kiihdytyskaistan alussa tarkoittaa sitä, että kiihdytyskaistaa käyttävä on väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Em. tilanteessa joka väliin päästettiin kiihdytyskaistan alussa. Kukaan ei näyttänyt erityisemmin pelkäävän, innostuvan eikä missään vaiheessa torvet soinut. Kyse oli ainoastaan siitä miksi vetoketju muodostuu kiihdytyskaistan alkuun eikä loppuun.9-5T kirjoitti:Luulen että pelokkaat päästä kaistan alussa innokkaimmat eteensä mutta kun tulijoita riittää ja takana olijat piippaa(ainakin jos minä olen siellä)kyllästyvät kilttiyteen ja lopettavat päästämisen.wesku kirjoitti:Osaatko myös selittää miksi Suomessa kaistan alkuun parkkeeraaminen tuo tilaa mutta loppuun ajamienen ei tuo tilaa ? Ja miksi esim. Ruotsissa homma ainakin Tukholman seudulla toimii toisinpäin ?
Mielestäni juuri siellä on paljon enemmän weskuilijoita kuin Suomessa. Sensijaan "9-5turboilijoita" jotka yllättäen vain kyllästyvät väliin päästämiseen vaikka muut päästävät en ole juurikaan nähnyt.9-5T kirjoitti:Ruotsissa kaikki toimii hyvin koska siellä ei ole vielä ketään weskuilijaa
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Jäätävän erikoisen keltaisen Supran Helsinki-Tampere välillä. Maalattu täyteen jotain anime-tyttöhahmoja ja jonkunmoista wide body kittiä ja hirveällä huulella varustetut keltaiset vanteet. Enpä löydä googlella mitään mainintoja kyseisestä autosta...
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
6-tiellä, yllättäen. Venäläinen maasturi ajaa 80-alueella 75km/h. Lähdin ohittamaan ja takanani tullut "jenkkirauta" lähti myös ohittamaan maasturia. Nostin vauhdin reiluun 90km/h ohituksen ajaksi ja palasin omalle kaistalle. Tällä aikaa ryssä kiihdytti nopeuttaan niin, ettei takaa tullut amerikanrauta mahtunut takaisin oikealle kaistalle. Siitä taisi jenkkikuski hieman suivaantua ja polkaisi minustakin ohi samalla kertaa. Vähän aikaa ajettiin kolmen letkassa mittarin mukaan 90 km/h kunnes rajoitus muuttui sataseksi. Jatkettiin jenkin kanssa samalla tavalla eli mittarin mukaan 110. Venäläinen jäi taas nutaamaan. Muutaman kilometrin jälkeen eteen tuli ohitettavia, mutta jenkkikuski ei pieniin väleihin lähtenyt (malttoi odottaa kunnon ohituspaikkoja). Ryssä sai meidät kiinni ja ohitettiin edessä olleet nutaajat pidemmällä suoralla. Taas oli ryssä puskurissa kiinni kuin liimattu. Muutaman kilometrin jälkeen rajoitus vaihtui 80 km/h, joten hidastimme jenkin kanssa vauhdin 90 km/ mittarin mukaan. --> ryssä aivan puskurissa kiinni. Ohitettiin vielä yksi auto tämän jälkeen ja sitten ryssällä kilahti. Se lähti ohi meistä molemmista edellä olleista pieneen väliin. Vastaan tuli henkilöauto ja rekka. Loppujen lopuksi oltiin 3 rinnakkain ja kyllä pisti taas vihaksi. Pysyisivät omalla puolellaan, jos eivät voi edes pyrkiä turvalliseen ajamiseen.
Tulee ajettua nykyään 150km päivässä 6-tiellä ja kyllä ottaa välillä (joka päivä) pattiin naapurien toilailut. Välillä myös suomalaisten.
Tulee ajettua nykyään 150km päivässä 6-tiellä ja kyllä ottaa välillä (joka päivä) pattiin naapurien toilailut. Välillä myös suomalaisten.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Varmaan messuilta tulossa... > LinkkiT-Mu kirjoitti:Jäätävän erikoisen keltaisen Supran Helsinki-Tampere välillä. Maalattu täyteen jotain anime-tyttöhahmoja ja jonkunmoista wide body kittiä ja hirveällä huulella varustetut keltaiset vanteet. Enpä löydä googlella mitään mainintoja kyseisestä autosta...
#3418
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic
Tuo kärkikolmion tarve on ainakin mua hämännyt jo pitkään. Toki juu, ramppi yleensä tulee oikealta, mutta liittyessä kyseessä on jo kiihdytyskaista ja kaistanvaihtajahan on oletusarvoisesti väistämisvelvollinen. Eli vaikka kolmio jostain syystä puuttuisi tai olisi vasta kiihdytyskaistan lopussa, ei se siirtäne väistämisvelvollisuutta moottoritiellä jo oleville kuljettajille. Tilannettahan se toki selkeyttää, kun muistuttaa tuosta väistämisvelvollisuudesta.9-5T kirjoitti:Wesku jos etuajooikeus olisi tarkoittu muuttuvaksi ruuhkan mukaan olisi kolmiota liikuttelemassa joku tai se olisi automaattinen.
TLA vielä erittelee samat sanat koskemaan moottoritien kiihdytyskaistaa.Tieliikennelaki kirjoitti: 21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Tokihan molemmissa on mainittu "tarpeettomasti" ja kiihdytyskaistan päättymisen takia sinne liikennevirtaan on tarve päästä, mutta ei se siirtäne varsinaista väistämisvelvollisuutta?Tieliikenneasetus kirjoitti: Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla