Mitä näit liikenteessä tänään topic

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Ruotsissa
Mielestäni juuri siellä on paljon enemmän weskuilijoita kuin Suomessa. Sensijaan "9-5turboilijoita" jotka yllättäen vain kyllästyvät väliin päästämiseen vaikka muut päästävät en ole juurikaan nähnyt.
Weskuilijoita ei ole ruotsissa näkynyt. esim. viime sunnuntaina oli itellan kärry tukkinut core2:sen kylässä e4:n molemmat kaistat, vetoketju toimi parhaiten n.500m ennen kaistojen ohjaamista penkalle.
Minä en muuten kyllästy väliin päästämiseen sillä teen sitä niin harvoin ja mielipiteeni on aina sillä puolen kummassa itse olen eikä ole koskaan ollut ongelmia väliin menemisessä.
Oliko kyseessä pysähtelevä jonoutuminen ? Jos oli, en tosiaan ymmärrä miksi se 500 m väliä kannattaa pitää koska jokainen metri eteenpäin lyhentää takana olevaa jonoa.

Jos taas oli koko ajan liikkeessä oleva jono (30-50 km/h), varmaan kannattaakin sulautua samalle kaistalle jo aiemmin.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja siiseli »

J.N kirjoitti:
T-Mu kirjoitti:Jäätävän erikoisen keltaisen Supran Helsinki-Tampere välillä. Maalattu täyteen jotain anime-tyttöhahmoja ja jonkunmoista wide body kittiä ja hirveällä huulella varustetut keltaiset vanteet. Enpä löydä googlella mitään mainintoja kyseisestä autosta...
Varmaan messuilta tulossa... > Linkki
On kyllä tautisen ruman näköinen auto, maalaajalle voi kyllä pisteitä antaa, taidokasta työtä. Mutta eihän tuollaisella kyllä kukaan täysijärkinen kulkisi...
#3834
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

Tuli sitten nähtyä itänaapurin kilvissä oleva auto, jonka kuljettaja ei ilmeisesti tiedä mikä on leveäkaistatie ja miten sillä ajetaan. Ajeli siinä keskiviivan tuntumassa kuin juopunut (ehkä olikin :roll: ), pirullinen ohitettava.

Pian sen jälkeen kun tuosta oltiin päästy eroon, niin eikös yksi näistä rakkaista volvisteista näyttänyt esimerkkiä, miten valoja käytetään: Pitkät päällä vaikka ajaa vain 100-150m takanani, ja sumaritkin loistivat vaikka mitään utua ei ollut ilmassa. Kyllä S40/V50:ssä täytyy olla erityisen huonot lyhyet...
9-3SS 1.8t -05
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: En kyllä ymmärrä mitä väliä onko jonon pää kauempana tai lähempänä.
Todennäköisesti siinä tilanteessa motarilla josta kerroit ei olekaan juuri väliä jos ei sitten pullonkaula ollut heti liittymän jälkeen. En. Tuomarilan tilanteessa risteyksestä kiihdytyskaistan loppuun on alle puoli kilometriä joten kiihdytyskaistan täyttämättä jättäminen siirtää jonon häntää ruuhkauttaen Tuomarilantien.

Vastaavia paikkoja joissa päättyvän kaistan ajaminen loppuun vapauttaisi takana olevan risteyksen on tuhansia. Turkulaisille tuttu paikka esim Aurakatu ennen Auransiltaa jossa yleensä kukaan muu kuin wesku ei näytä ajavan oikeaa kaistaa Läntisen Rantakadun risteykseen asti vaan vähintään 99% porukasta jää tukkimaan Linnankatua pahimmillaan keskelle risteystä. Jotkut nerokkaat toki uskaltavat ajaa parkkipaikan läpi koska sieltähän pääsee tulemaan päättyvälle kaistalle "salaa" :)

Tuosta punaisen Mersun kohdalta siis pääsee joustamaan parkkipaikan kautta "luvallisesti" http://maps.google.com/maps?q=60.4492,2 ... 14,,0,7.85

Suurin osa turkulaisista kuintenkin kääntyy oikealle jättäen risteyksen väärin ja estäen vastaantulevia vasemmalle kääntyjiä samaan tapaan kuin kuvassa oleva punainen auto http://maps.google.com/maps?q=60.4492,2 ... 51,,0,0.52

Tästä kuvasta näkee hyvin vasemman kaistan täyttämisen risteykseen asti ja parkkipaikan kautta tulevat oikojat http://maps.google.com/maps?q=60.4492,2 ... 86,,1,9.35
yllättävää muuten että tuossa joku muukin on uskaltautunut ajamaan oikean kaistan loppuun ja on juuri vaihtamassa kaistaa ennen suojatietä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

georgahti kirjoitti:mites tuon kärkikolmio olikaan tieliikennelaissa selitetty?

häilyvä muistikuva olisi, että se määrittää risteykseen SAMAAN AIKAAN tulevien etuajo-oikeuden......

Tuo sääntö taisi poistua jo 90-luvulla, nykyisin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

Merkki 231

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)

----

Tasa-arvoisissa risteyksissä taas kyse on samanaikaisesta lähestymisestä ja vieläpä "muuta tietä" joten ei ole välttämättä voimassa esim parkkipaikalla, isolla ilman merkintöjä olevalla pihalla ym.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

14 §
Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Farkku femman itä naapurin kilvissä, en muista ennen nähneeni saabbia moisilla.
#3834
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Onnekkaan nutaajan. Joku pikkualfisti (147) jarutti yllättäen suojatien eteen, vaikka STOP merkin sulkuviiva on pari metriä suojatien jälkeen kyseisessä T risteyksessä. Lähestyimme risteystä siis T:n "pystyviivaa" pitkin. Oman turvavälini ansiosta (ainakin puoltoistametriä) sain kirskahtavan jarrutuksen seurauksena pysäytettyä traktorin hyvissä ajoin (useampi kymmenen senttiä) ennen törmäystä. Siitäpä mamma sitten lähti oikealle melkeen kumit vinkuen sen kummemmin katselematta sivuilleen. Eihän siinä mitään, mutta kun tuossa risteyksessä ei todellakaan näe vasemmalta tulijoita jos ei pysähdy siihen sulkuviivalle...Onneksi ei tullut ketään, tuossa tiessä jolle molemmat käännyimme kun on 80-rajoitus siinä kohtaa, ei olis paljoa joku rekka tms. kerinnyt operoimaan väistöliikkeitä ja siinä sitä oltais sitten kaavittu alfaa kuskeineen rekan keulasta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Autokoulun auto oli ajanut polkupyöräilijän päälle. Eipä tullut selkoa oliko joku tunnilla vaiko ajo-opettaja vain ratissa. Fillari oli nostettu pystyyn, ei näkynyt pahoja jälkiä eikä mitään ollut merkittävästi mutkalla, ambulanssihenkilökunta teki töitään autossa eli kiire ei ollut mihinkään ja miekkataksissa oltiin väliosastossa asioilla, kun yksi pollari ohjasi liikennettä.

Olikohan tämä kolmas kahden viikon sisällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

V.J.S kirjoitti:... tuossa risteyksessä ei todellakaan näe vasemmalta tulijoita jos ei pysähdy siihen sulkuviivalle...
Näkeekö siinä kuitenkin pyörätielle/suojatielle pysähtymättä ensin siihen ja vasta sen jälkeen pysäytysviivalle ?

Näissä kohdissa tosiaan on usein perääntunkijoiden reaktiokyky koetuksella, melko suurelle osalle näyttää olevan yllätys että joku pysähtyykin mukamas liian aikaisin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:... tuossa risteyksessä ei todellakaan näe vasemmalta tulijoita jos ei pysähdy siihen sulkuviivalle...
Näkeekö siinä kuitenkin pyörätielle/suojatielle pysähtymättä ensin siihen ja vasta sen jälkeen pysäytysviivalle ?
Näkee suojatielle, siinä on vielä toiseen suuntaan menevien kaista ja korokekin välissä ja toiseen suuntaan on estoton näkyvyys kevyen liikenteen väylälle ainakin satoja metrejä. Vasemmalta päin tulevat autot on liki mahdotonta nähdä pysähtymättä nimenomaan sulkuviivalle (pensasaita estää näkyvyyden), silloinkin joutuu odottamaan muutaman hetken, ettei "montussa" ole auto jemmassa.
Kyseessä tämä risteys(linkin kuva kys "tilanteen" etenemissuuntaan, joskin väärältä kaistalta), tosin kuukkelin kuvausauto on ajanut tuota toiseen suuntaan menevää kaistaa ja kamera on pari metriä korkean tolpan nokassa, niin ei saa ihan täyttä käsitystä paikasta.

wesku kirjoitti: Näissä kohdissa tosiaan on usein perääntunkijoiden reaktiokyky koetuksella, melko suurelle osalle näyttää olevan yllätys että joku pysähtyykin mukamas liian aikaisin.
Sehän on ihan henkilökohtainen valinta haluaako mielummin jäädä ainakin kaheksaakymppiä ajavan rekan alle kuin varoa olemattomia pyörälijöitä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:
wesku kirjoitti: Näissä kohdissa tosiaan on usein perääntunkijoiden reaktiokyky koetuksella, melko suurelle osalle näyttää olevan yllätys että joku pysähtyykin mukamas liian aikaisin.
Sehän on ihan henkilökohtainen valinta haluaako mielummin jäädä ainakin kaheksaakymppiä ajavan rekan alle kuin varoa olemattomia pyörälijöitä.
Ei muuten ole. Tuossa kyseisessä risteyksessä väistetään ensin niitä olemattomia pyöräilijöitä ja sitten pysähdytään varmistamaan se kaheksaakymppiä ajava rekka. Tilanne on jopa harvinaisen selkeä, kun molemmille on oikein ihan omat liikennemerkkinsä (kärkikolmio ennen pyörätietä ja STOP-merkki pysäytysviivan kera ennen autotietä). Suojatie vielä kruunaa jalankulkijoiden oikeudet, joten ko. suunnasta tuleva autoilija tosiaankin väistää ihan kaikkia, eikä omalle valinnalle ole enää mitään sijaa, vaan mennään nöyränä vasta kun oma vuoro vihdoin tulee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Sehän on ihan henkilökohtainen valinta haluaako mielummin jäädä ainakin kaheksaakymppiä ajavan rekan alle kuin varoa olemattomia pyörälijöitä.
Ei muuten ole. Tuossa kyseisessä risteyksessä väistetään ensin niitä olemattomia pyöräilijöitä ja sitten pysähdytään varmistamaan se kaheksaakymppiä ajava rekka. Tilanne on jopa harvinaisen selkeä, kun molemmille on oikein ihan omat liikennemerkkinsä (kärkikolmio ennen pyörätietä ja STOP-merkki pysäytysviivan kera ennen autotietä). Suojatie vielä kruunaa jalankulkijoiden oikeudet, joten ko. suunnasta tuleva autoilija tosiaankin väistää ihan kaikkia, eikä omalle valinnalle ole enää mitään sijaa, vaan mennään nöyränä vasta kun oma vuoro vihdoin tulee.
Jäätkö useinkin kärkikolmion kohdalle odottelemaan että josko sieltä kohta joku tulisi jota väistää?
Tietenkin pyöräilijät sun muut sauvakävelijät väistetään JOS NIITÄ SUOJATIELLÄ ON tai sille on juuri tulossa (tietty vihaisesti tööttäilen ja fingeriä heiluttaen että köyhät tajuavat painua vi**uun siitä hidastelemasta kunnon ihmisten autoilua :P ), mutta en kyllä vastaisuudessakaan aatellut jäädä odottelemaan jos sieltä joku väistettävä vaikka hetken päästä suvaitsee ilmaantua. Tietääkseni kärkikolmio ei myöskään velvoita pysähtymään jos ajoväylät risteyksessä on vapaita :roll: STOP-merkin tienoilla sen sijaan on ihan suotavaa lainkin puutteissa pysähtyä vaikka ei ketään olisikaan risteyksessä väistettäväksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:Jäätkö useinkin kärkikolmion kohdalle odottelemaan että josko sieltä kohta joku tulisi jota väistää?
En, enkä maininnut odottelua vaan väistämisen.
V.J.S kirjoitti: Tietenkin pyöräilijät sun muut sauvakävelijät väistetään JOS NIITÄ SUOJATIELLÄ ON tai sille on juuri tulossa (tietty vihaisesti tööttäilen ja fingeriä heiluttaen että köyhät tajuavat painua vi**uun siitä hidastelemasta kunnon ihmisten autoilua :P ),
"Kerpeleen köyhät, menkää nyt halvattuun mun vanhan ja raihnaan V70-traktorin edestä"? :lol: Mutta joo, lähtökohtaisestihan tuossa olisi pyöräilijä se joka väistää, mutta tuossa risteyksessä ko. velvollisuus. Mitäs tuossa on pyörälle nopeusrajoitus? 80? Eli moinen voi aika haipakkaa tullakin (eikä pidä edes ääntä, mur) ja sitä pitää väistää, eli vähintään hidastaminen on todennäköisesti varsin tarpeen.
V.J.S kirjoitti: mutta en kyllä vastaisuudessakaan aatellut jäädä odottelemaan jos sieltä joku väistettävä vaikka hetken päästä suvaitsee ilmaantua. Tietääkseni kärkikolmio ei myöskään velvoita pysähtymään jos ajoväylät risteyksessä on vapaita :roll:
Ei niin, se velvoittaa väistämään. Se ei myöskään velvoita väistettäviä kulkijoita pitämään vauhtiansa merkittävästi alle suurimman sallitun, joten toivotaan että jatkossakin todennäköinen tuuri voittaa epätodennäköisen paskan säkän, eikä sieltä vasurista tule halvatun vikkelää fillaristia yhtymään yhdenkään auton keulan kanssa.

Se, että tuo kertomasi puusilmä ei enää pysähtynyt siellä STOP-merkillä, ei kuitenkaan poista väistämisvelvollisuutta kevyenliikenteenväylää kohtaan, saatika tee noista proseduureista vaihtoehtoisia (ts. kumman suorittaa ei edelleenkään ole oma valinta, molemmat ovat pakollisia).
V.J.S kirjoitti:STOP-merkin tienoilla sen sijaan on ihan suotavaa lainkin puutteissa pysähtyä vaikka ei ketään olisikaan risteyksessä väistettäväksi.
Jep.
Musti kirjoitti:Tuntuu siltä, että joka paikkaan laitetut liikennevalot tekevät ihmisistä avuttomia ts. tyhmentävät.
Tällainen uutinen pistää miettimään ... :roll:
Ja mua kun wtuttaa valojen liiallinen käyttö, kun joka perhanan arkiaamu pysähdyn punaisiin valoihin tyhjässä risteyksessä. Tässä duunin kulmilla on kaksi risteystä, joiden valot ovat ihan hyvät ruuhka-aikaan, mutta eivät nopeuta kenenkään liikkumista ruuhka-aikojen ulkopuolella (ts. sieltä pienemmältäkin tieltä tai pihasta pääsisi ilman valoja lähes poikkeuksetta nopeammin liikkeelle, ellei pitäisi odottaa vihreätä). Nuo valot ovat tunnistinohjattuja, joten teknisesti pitäisi olla täysin mahdollista ottaa ne automaattisesti käyttöön, kun liikennevirta kasvaa tarpeeksi. Pitänee tätä ehdottaa hoitaville tahoille...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aero kirjoitti: Mitäs tuossa on pyörälle nopeusrajoitus? 80? Eli moinen voi aika haipakkaa tullakin (eikä pidä edes ääntä, mur) ja sitä pitää väistää, eli vähintään hidastaminen on todennäköisesti varsin tarpeen.
...
Ei liene kevyen liikenteen väylällä nopeusrajoitusta, vai oliko se muka sama kuin lähimmällä autotiellä? Tuskin? Fillaroitsija voi siis sotkea vaikka kahtasataa jos kauramoottorissa paukut riittää, tuolta "pimeältä" puolelta päin tullessa on vaan ikävästi ylämäki joka hidastaa ainakin normaalia kuntoiluvimman riivaamaa läskiä, ja toiseen suuntaan on tosiaan satojen metrien näkyvyys.

Tuohon suojatielle tultaessa on ikävä kyllä pakko hidastaa :( Tulee muuten vähän pirunmoinen kiire pysähtyä reilun viiden metrin matkalla 60km/h rajoitusvauhdista sulkuviivalle, siihen ei taida pystyä edes Uudenkaupungin miesten "oikeat" renkaat omaava auto. Tokihan tohon aina tien ollessa nutaajavapaa tulen ABSit paukuttaen siten että keula niiaten ja väsynyt alusta valittaen traktori niukinnaukin pysähtyy tuohon STOP-merkin sulkuviivalle. Siten tossa suojatien kohdalla ei liene paljoa yli 30km/h vauhtia, jolloin aidan takaa sokkona suojatielle suhaava varomaton superfillaroitsija omaa ihan hyvät saumat selvitä muutamalla katkenneella luulla ja solmuun menneellä munamankelilla, jonka jälkeen oppii varmaan itsekin vähän varovaisemmaksi :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lukittu