Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

^samaa mieltä. Peruutuskameran tarve ei ole pelkästään pysäköintitaidosta kiinni, vaan se on myös turvallisuusvaruste. Samoin kuin turvavyötä ei voi pitää turhana sillä perusteella, että pitää osata ajaa niin hyvin ettei sille tule käyttöä.

Sen kameran edun ymmärtää viimeistään siinä kohtaa kun on peruuttamassa oman leikki-ikäisen muksunsa yli kotipihallaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Ihmettelen niitä ihmisiä jotka eivät käytä peilejä peruutustilanteessa. Etenkin se olkapään yli peruuttaminen on älyttömän hankalaa kun joskus kokeilin. Toki peruutuskamera olisi ihan hauska varuste mutta ei ainakaan ysivitosen peileillä ja korin muotoilulla ole akuuttia tarvetta. On harvoja kertoja jolloin pysäköin auton etuperin koska se on peruuttamalla paljon helpompaa varsinkin jos rako on ahdas. Sitten se poislähteminen on helpompaa kun ei tartte pelätä että joku jää alle tai joku markettimamma vetää corollalla kylkeen joulustressin valtaamana.

Ja joskus on tarvinnut lautan perälle peruuttaa kuorma-autolla, mutta eihän siinä kun se on suora se lautta niin pakki päälle ja kytkin ylös. Oliskohan ollut Uumajasta Vaasaan lautalla.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

AZP kirjoitti:^samaa mieltä. Peruutuskameran tarve ei ole pelkästään pysäköintitaidosta kiinni, vaan se on myös turvallisuusvaruste. Samoin kuin turvavyötä ei voi pitää turhana sillä perusteella, että pitää osata ajaa niin hyvin ettei sille tule käyttöä.

Sen kameran edun ymmärtää viimeistään siinä kohtaa kun on peruuttamassa oman leikki-ikäisen muksunsa yli kotipihallaan.
Turvavyö pikkuisen eri asia kun on täysin itsestä ja omasta ajotavasta riippumattomiakin syitä mm. rattijuopot, "teuvot", eläimet jne joissa tuolla ja airbagillakin on tarvetta.
Ei ole eikä pysty saamaankaan lapsia niin ei tuota pelkoa allejäämisestä ole mulla.

On vaan hemmetin hyvä oikeasti osata peruutus ja parkkeeraus ilman apuvälineitäkin.
Ajanut olen kyllä kuormureita, umpipakuja, vaneja, fullsize 60-70 luvun jenkkirautoja kesä- ja talviolosuhteissa myös auto täynnä ja takaikkunat huurussakin.
Nykyäänkin peruuttelen työssäkin mieluummin 30-70 metrin pätkiäkin kuin käyn veivailemaan edestakas ympäri useampaan kertaan jossain kapealla umpikujalla.

Itse muuten myös pyrin kauppojen parkkipaikoilla ajamaan läpi tai peruuttamaan niin että keula edellä pääsee lähtemään pois.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakki/parkkitutka on parhaimmillaan vuokra/laina/sijais/tms väliaikaisratkaisu -autossa, jos se toimii oikein*. Siinä vaiheessa, kun ei vielä auton mitat ole takaraivossa, helpottaa kummasti jos auto antaa vinkkiä missä ollaan menossa, etenkin jos tilaa on vähän ja kori kummallisen muotoinen. Mulla meinaa oudolla autolla jäädä yleensä turhankin paljon tilaa taakse, kun ei ole vielä "sinut" auton kanssa. Tietty aina voi käydä katsomassa ja pakittaa lisää, mutta jälleen kerran tuossa tilanteessa se tutka on nimenomaan kiva, ei välttämätön.

*) Siitä ei ole mitään iloa, jos tutka huutaa liian aikaisin. E60-bemari 8 vuotta sitten saksassa huusi ruutu punaisena pysähtymistä, kun betonimuuriin oli takapuskurista vielä metri matkaa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

Jos joku kokee tarpeelliseksi, käyttäköön. Eipä se multa ole pois ja itse olen suurimmaksi osaksi pärjännyt ilmankin. Joskus on vieraan auton kanssa ollut sellanen tilanne että olisi helpottanut mutta niistäkin sit kuitenkin selvittiin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kupari kirjoitti:Turvavyö pikkuisen eri asia kun on täysin itsestä ja omasta ajotavasta riippumattomiakin syitä mm. rattijuopot, "teuvot", eläimet jne joissa tuolla ja airbagillakin on tarvetta.
Ei ole eikä pysty saamaankaan lapsia niin ei tuota pelkoa allejäämisestä ole mulla.
Ja pihalla sinne tänne ryntäilevät naapurin lapset, joiden tekemisessä itsellä ei ole kuitenkaan mitään roolia, eivät ole itsestä ja omasta ajotavasta riippumattomia teuvoja?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^Jätkän avatar ja allekirjoitus on vaihtunu! Onneksi olkoon :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia. Vanha kiesi sattui lähtemään vielä pihasta samana päivänä. Huomenna lähtö duunimatkalle, joten tuohon ostokseen ehtii kunnolla tutustumaan vasta ensi viikonloppuna.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ihmettelen itseäni ja kroonista autokuumettani.

Kilsoja tulee n. 10tkm vuodessa, joista puolet turhia. Keskinopeus allekirjoituksen kiesillä on alle 40km/h.

Haluaisin pienemmän auton kuin nykyinen. Vaatimuksina automaattivaihteisto, kohtuullisesti vääntöä, neliveto, huolettomia kilometrejä, hinta n. 25ke.

Joku Opel Mokka 1.4t olisi hyvä. Ei vain saa neliveto-automaattia. Land Rover FreelanderII 3.2 litraisella bensallakin olisi hyvä, tarjontaa ei vain ole ja arveluttaa vaihtaa luotettavasta Saabista ylipäätään.

Jos Saabilta tulisi markkinoille esim. tuohon Mokka-luokkaan laite joka olisi yhtä hieno kuin 9-4x, iso laina olisi tosiasia.

Edit. Tai sitten vähemmän ajettu 2.8 turbo 9-3. Lisäteho helposti kiinnostaisi ja tuostahan saisi. Ongelmatilanteissa ei vain taida tuon ymmärtäjiä löytyä täältä tai muualtakaan verrattuna B207 koneisiin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Minulla on samoja oireita kuin nimimerkillä "2.polvi" :?

Jostakin syystä mieli halajaa Saabin pariin. Onhan niitä ajansaatossa ollut jo kaksi. Nyt olen jo jonkin aikaa katsellut bensakäyttöisiä 9-3:ia (MY08 ja tuoreempaa), mutta vain sedaneita. Perheesssä on jo yksi farkku, joten toista ei tule.

Mitä järkeä auton vaihdossa sitten olisi? Nykyinen auto ei ole ollut käytössä vielä vuottakaan. Se täyttää tämän hetkiset tarpeet paremmin kuin hyvin. Se on osoittautunut luotettavaksi, erittäin hyväksi ajaa, se on hyvässä kunnossa, siinä on erinomaiset varusteet ja eritoten sen sporttipenkit ovat sellaiset, josta minullekin löytyy hyvät säädöt. Ehkäpä syynä on turbon ja voiman puuttuminen tuosta perusmoottorisesta bemarista. Ehkäpä on parempi vain katsella, sillä järkisyitä en vaihtoon löydä - tunnepohjaisia kylläkin :wink:
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja smeq »

Voiko naapuritontin avohakkuu vaikuttaa meikäläisen TV:n näkymiseen huonontavasti?!?
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2042
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Julle »

No juu, jos ovat kaatanet antennisi päälle puun.
9-5 Aero - 00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4215
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

smeq kirjoitti:Voiko naapuritontin avohakkuu vaikuttaa meikäläisen TV:n näkymiseen huonontavasti?!?
Periaatteessa kyllä, jos siitä suunnasta tulee joku häiritsevä heijastus. Muuten tuskin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja smeq »

näköjään n.15 asteen kääntö korjasi ongelman :)
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Uusi Passat on jostain syystä voittanut ylivoimaisesti Vuoden Auto -kisan sekä Euroopassa että Suomessa. Autoista ymmärtämättömät ovat ainakin 60-luvulta asti hokeneet että uusia autoja ei erota toisistaan, mutta täytyy myöntää että minäkään en enää löydä uudesta Passatista mitään selkeästi havaittavaa eroa vanhaan malliin. Ilmeisesti perävaununperuutusavustin ja biturbodiesel jota kukaan suomalainen ei raaski ostaa olivat sitten ratkaisevia tekijöitä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin