Saabistit ja moottoripyörät

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vfr kirjoitti:Kannattaa ostaa kerralla kunnon varusteet, vaikka maksavatkin paljon niin säästää ku ei tartte ostaa kaksia varusteita. Siinä säästää niitten halpojen hinnan.
Mitä ihmeen varusteita, siis Arain kypärän lisäksi? Itse totesin aikanaan parhaaksi ajovarustukseksi 50-luvun tyylisen nahkaisen prätkärotsin, farkut ja tennarit, hanskoilla ei ollut niin väliä jos alle 100km:n siivuja päästi. Normaalit pyöreäkärkiset nahkabootsit olivat parhaat jalkineet kun pidempää reissua ajoi. Sateella toki olisi hyvä olla sadehaalari koska Goretex(kin) vuotaa jossain vaiheessa kuin seula. Sateella kannattaa suosiolla pysähtyä juomaan olutta, jatkaa matkaa sateen lakattua. Gore-tex -pukuja mulla oli parikin kappaletta, molemmat hävitin kun ei niillä mitään tehnyt (idioottimaisen näköisiä ja kamalan kuumia kaupunkiajossa).
Siis pointtinani on kait se että prätkävarusteet pitäisi mielestäni olla sellaiset joilla voi pysähtyä mihin tahansa kaupungin keskustaan, ja marssia oluelle ilman että näyttää joltain prätkähiireltä :)

Täksi kesäksi ei itselle taida tulla pyörää enää kun ei sillä ehtisi juurikaan ajamaan, ensi kesäksi sitäkin varmemmin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja vfr »

Joo, ei kai niitä ajovarusteita tartte jos kilsan päässä olevan nakkarin ympärillä pyörii.
Mut muut motoristit saattavat ajella vähän pitemmälle, jopa naapurin kirkonkylälle :roll:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

En kait muistaakseni ole pyörällä käynyt kööpenhaminaa tai Vilnaa kauempana, liian hidasta ja epämukavaa matkentekoa, pidemmät reissut mieluummin lentämällä. Nojoo, myönnettäköön että kun reissussa oli niin ajohanskat (nahkaiset tietty) oli kyllä aika jees, Gore-tex -housujakin joskus tuli jopa pidettyä jos tie oli märkä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kaveri tarjosi päivähoitoon kesälle Bimmerin 1200 kuutioista matkapyörää. Vähän mietityttää, kun viimeksi prätkällä on tullut ajettua yli 20 vuotta sitten :oops:. Olis kai se kiva kokeilla, mutta ei tässä nyt olis varaa sairastua pärräkuumeeseen :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei se kummempaa ole kuin fillarilla ajo, pari päivää menee uudelleenopetteluun jotta on ajolinjat hallinnassa ja uskaltaa kanttailla :)
Ota ihmeessä lainaan jos vaaan mahdollista, aika harvoin varmaan tuollaisia tarjouksia tulee vastaan?
Harmi kun nostivat aikaaan museoiän 30 vuoteen, uusin mahdollinen muoseopyörä olisi vuosimallia -83, yhtäkään säädylistä pyörämallia ei tule noin vanhoista mieleen (nojoo, Moto Guzzi Le Mans toki vielä jotenkin menisi mutta niitä on ollut jo pari kpl).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos otat pyörän lainaan niin sopikaa etukäteen miten korvataan jos tulee jotain vaurioita.
Aloittelijana(=pitkän tauon jälkee) on kyl helppo kaataa mopo pysäköides yms.

Ng900aeron jutut on ihan höpöjä, kunnon varusteissa matkanteko on paljon mukavampaa ku tuuli ei riepota, eikä tarvii pelätä jokaist muksahdusta.
Perusfarkkujen asvalttikesto on melko onneton.
Tiukal budjetilla ite ettisin tosiaan käytettyä kamaa.
Kerrospukeutuminen on tosi jees. Nykyään on monissa kalvopuvuissakin jo tuuletuksia että pakolliset kaupunkiköröttelytkin pärjää paahtumatta.
Laadukas kalvopuku ei vuoda.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

haffu kirjoitti:Kurssille "lähes" ilmoittauduttu. Kävin kyselemässä tuosta kortista autokoulussa ja siellä vastaanotto oli kyllä positiivinen, mutta eivät yksistään mulle ala kurssia järjestämään. Sen verran vähissä kuulemma A-kortin ajavia nykyään. Kauhistuttaako tuo 5v määräaikaisuuteen siirtyminen sitten niin paljon?
Ite ajelin yksinnää kortin kotikylillä, että ainaki tiälläpäin rupevvaat pitämmää vaikka yksinkin oppilas ois :D
Ei kauhistuta, vi**ttaa vain, kun tuli huomattuu, että kortin voimassaolo lyheni kerralla 40v.. :evil:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Se on jokkaise oma assii laittaako päällensä muuta kampetta kuin kypärän. :roll:

Ite ainaki varusteita pien, vaikkakin on niissä niin älyttömän kuuma olla, mutta ei tiiä koskaa millo nurin menee, jos vaikka hiekkoo tai öljyä sisäkaarteessa jossaki, tai joku ajaa päälle tms.. harmittas olla poissa töistä sentakia, että ei viittiny ottaa varusteita päälle ja vetääkin nurin.

Suosittelen kyllä hyviä ajokenkiä, jotka tukevia ja hyvin suojattuja, sekä ajohousuja, joissa polvi ja lonkkasuojat. Takki myös jossa olkapääsuojat, polvisuojat, sekä kylkisuojat joissakin takeissa. Hyvät ajohanskatkaan ei ois pahasta. Itellä kahta mallii, toiset on enempi viilleemmälle kelille ja ne saaki paremmin vedettyä takinhihan päälle, toiset enempi hengittävämmät ja soveltuu kuumalle kelille paremmin. Kalliitahan ne varusteet on jos kerralla kaikki ostaa, mutta kyllähä se kannattaa niitä käyttää.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mr_Who kirjoitti:Ite ajelin yksinnää kortin kotikylillä, että ainaki tiälläpäin rupevvaat pitämmää vaikka yksinkin oppilas ois :D
Ei kauhistuta, vi**ttaa vain, kun tuli huomattuu, että kortin voimassaolo lyheni kerralla 40v.. :evil:
Oliko sinulla siis C-kortti? Muutenhan et hävinnyt kuin max. 5 vuotta voimassaolosta, kaikki ennen 19.1.2013 myönnetyt ajokortit kun vanhenevat vuoden 2033 lopussa riippumatta siitä mikä päivämäärä siihen läpyskään on painettu. Kun taas 19.1.2013 jälkeen myönnetyt ovat voimassa aina 15v kerrallaan, paitsi kuorma- ja linja-autojen osalta 5v kerrallaan.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf ... C30042B5F6
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja haffu »

Noihin varusteisiin satsaaminen on sitä "passiivista" turvallisuutta. Eli JOS jotain sattuu tapahtumaan niin on sitten edes se pienikin suoja. Ja kun tuohon ajamiseen tarkoitettuun takkiinkin on kuitenkin suunniteltu tuuletuskanavia sun muuta niin pysyy sopivasti viileänä kuitenkin.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvät lämpimän kelin hanskat löytää supermoto-osastolt. On yleensä tosi ohuet mutta suojattu kriittisilt osilt. Noilla naputtaa tekstarinki niitä riisumatta ja tietty navii.

Jos nyt olisin ite ostamassa katutakin alle erillistä selkäsuojaa niin ostaisin varmaan mallin missä on myös rintasuoja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Ittellä alkas olemaan edessä siirtyminen kankaasta nahkaan niin ei lepattaisi niin pahasti. Kaksiosaista jos lähtis hankkimaan ja vaikka ensin ihan takki ja perästä housut pudjetin salliessa. (ja oikeestaan kengätkin pitäis uusia ja lämpimän kelin hanskatkin.. :roll:)
Onkos hyviä vinkkejä mistä kannattaisi nahkoja lähteä etsimään?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kankaan ongelma on monesti se, että se ostetaan paksuilla vuorilla ja vielä sovitetaan että mahtuu varmasti tarpeeksi vaatekertoja alle. Sitten kun lämpenee ja otetaan ne vuoret ja kolmet kerrastot pois niin kyllähän se lepattaa. Kangaspuvun voi ostaa myös niin että se istuu napakasti ilman vuoria ja kaikkia kalsareita niin ei tarvitse lepatella. :)

Nahkassa on se ongelma että pitää olla se sadepuku mukana. Sitten kun alkaa satamaan, niin ensin sitä ajattelee että ei vielä eikä vielä... Sitten vedetään se sadepuku märkien nahkojen päälle ja ah sitä ihanuutta. Vartti niin alkaa aurinko paistamaan. :)

Kalvolliset nahkat taas ovat paksuja ja tönkköjä, ne ei jousta eikä sopeudu samalla tavalla kuin kalvoton nahka. Ostapa mitä vaan niin pieleen menee. :D Norminahkat voi ostaa hieman naftina ja ne venyy kyllä, mutta turha odottaa että kalvotettu nahka venyisi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Täydellistä settiä ei kyllä tunnu olevan joka hommaan ja pitäis aina tehdä kompromissi. Äsken tuli kiskastua parikymmentä kilsaa monsuunisateessa kankaiden kanssa jotka kyllä tavallisen sateen pitävät, mutta ei ne kyllä tuota sadetta pitänyt. Olisin ihan mielelläni sen sadeasun vetänyt niskaan...
Tuo oma takki istuu kyllä aika napakasti mutta pirulainen lepattaa heti kun vähän vauhtia nostaa ja hikeä puskee niin tolkuttomasti heti kun lämmöt on enemmän kuin +20.

Nahkaa mielin sen takia että se kestäisi vähän paremmin käyttöä, olisi viileä, ei lepattaisi ja sillä ehkä uskaltaisi radallekin lähteä. Ja onhan se nahka aina nahkaa, autonkin penkissä ;)
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabistit ja moottoripyörät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin kauan kun ei puhuta tulevaisuuden älyvaatteista vaan ihan normaaleista tämän päivän kaupasta saatavista kuteista, niin taitaa säiden herra viedä voiton. Vai onko jollain motoristilla ajopuku, joka on n. 20 asteen lämmöissä ja auringonpaisteessa sopivan lämmin/viileä sekä pidemmässä moottoritieajossa että kaupunkinitkutuksessa? En usko että kellään on tällaista pukua, koska juuri tuossa parinkymmenen asteen lämpötilassa ollaan tilanteessa, jossa pitkä maantiejo palelluttaa ja paikallaanolo auringossa (kaupungissa liikennevaloissa) saa hien pintaan.

Pitää myös muistaa, että ulkoilman lämpötila ja auringon lämpösäteily eivät ole ainoita vaikuttavia asioita. Se, miten lämpimänä sitä on itse matkaan lähtiessä vaikuttaa paljon. Parhaiten tämän huomaa kun lähtee liikkeelle töistä, jossa on kesäisin liian tehokas ilmastointi. Sitä pistää hellekeleilläkin mielellään paksun ajotakin päälle, eikä siinä kovin nopeasti tule kuuma kaupunkiajossakaan. Jos taas lähtee ajamaan viileämmälläkin kelillä juoksulenkin jälkeen, tuntuvat ajokamat todella kuumilta ja hiostavilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin