Ei tarvitse putsata lunta katon aurinkopaneeleista.

Tuhlauksesta on helppo vähentää
Mä niin repesin tälle
tetammi kirjoitti: ↑To Tammi 05, 2023 06:33Cona kirjoitti: ↑Ti Tammi 03, 2023 14:48Kovia pudotuksia siellä.![]()
Lueskelin tuosta Mitsun LN:stä ja tosiaan puhallusta kehuttiin hiljaiseksi mutta osaa häiritsi sulatusjakson aikaiset äänet ja usealla tuo tekee niitä usein, kerran tuntiin jo maltillisella pakkasellakin.
Meillä on Mitsun LN laite vm. 2019 (oli talossa kun ostettiin se 2020). Pakko sanoa että on kyllä äänekäs kapistus juuri sulatusjaksojen aikana (tai mitä ikinä tekeekään), kun laite on sijoitettu hyvin lähelle olohuonetta eikä esim. televisiosta kuule mitään sillon kun Mitsu tekee tuota operaatiota.
Edellisessä kämpässä meillä oli Toshiba, ja se oli aivan äänetön.
Mitä **ttua se vehje on kesällä tehnyt? Jäähdyttänyt taloa pakkaselle (osaako edes?)? Toki, sen vastuulla on myös lämmin käyttövesi, mutta silti, megawattitunti kuukaudessa.TM kirjoitti: Vanha poistoilmalämpöpumppu vei sähköä jopa yli 1 000 kWh myös kesäkuukausina.
Asumme hieman kauempana hki vantaan lentokentästa, ja nuo lähtöjen jyminä ei juuri häiritse, ovat jo sen verran korkealla, vaan nuo lasketumiset, hirvee vinkunaääni koneista kun ihmiset haluaa nukkua rauhassa, suoraan talon päältä koneet liitelee ja ovat menossa "landing moodiin". Toki jos olen ymmärtänyt oikein niin melusaastetta yritetään hieman siirtää/jaella kun säätilanne sallii. Edes helikon äänet kuulu yhtä ärsyttäviltä.Mutta mä olenkin elänyt koko elämäni n. 15km säteellä lentokentästä. Eli koneiden jyminä ja muutkin liikenteen äänet on todella tuttuja. Itse asiassa silloin kun asuin vielä kauempana kentästä äänet oli kovemmat johtuen kiitoradan suuntauksesta.
Lentokoneiden laskeutumis- ja noususuunnat kiitoradalta määräytyy kyllä pääasiassa tuulensuunnan mukaan. Lasku ja nousu tehdään aina tilanteen salliessa vastatuuleen. Etenkin laskussa HKi-Vantaan kentälle ne koneet lentää kiitoradan suuntaisesti jo 15-20km ennen kiitorataa... Ei siinä Putlerin ilmatilan käyttämisellä tai käyttämättä jättämisellä ole mitään merkitystä.torque kirjoitti: ↑To Tammi 12, 2023 00:50Asumme hieman kauempana hki vantaan lentokentästa, ja nuo lähtöjen jyminä ei juuri häiritse, ovat jo sen verran korkealla, vaan nuo lasketumiset, hirvee vinkunaääni koneista kun ihmiset haluaa nukkua rauhassa, suoraan talon päältä koneet liitelee ja ovat menossa "landing moodiin"...
Ja onhan se hieman niin että kun tuonne itärajan kautta ei tällä hetkellä flyygata, lentoreitit meni uusiksi.
tottahan tuo, pointti oli se, joku tuossa mainitsi usein tällä seudulla niin koneet menevät hyvin alhaalla ja valmistautessa laskeutumiskorkeuteen ja melu sen mukaista. Sekä liian jyrkkää laskua pyrkivät välttämään että paineen tasaus kabiinissa ei olisi liian tuskallista matkustajien korville.Etenkin laskussa HKi-Vantaan kentälle ne koneet lentää kiitoradan suuntaisesti jo 15-20km ennen kiitorataa... Ei siinä Putlerin ilmatilan käyttämisellä tai käyttämättä jättämisellä ole mitään merkitystä.
Toki asiassa matkustajiakin huomioidaan, mutta noin lähtökohtaisesti laskeutuessa pyritään liukumaan tasaisesti alas ja ylös taas mahdollisimman nopeasti, koska sillä on merkittävä vaikutus polttoainetalouteen. Olematta nyt alan asiantuntija, sivusta vain touhua seurannut, niin ymmärtääkseni suihkumoottorin hyötysuhde alhaisessa nopeudessa ja matalalla on heikompi ja lisäksi matalla ilma on "paksumpaa" eli ilmanvastusta on enemmän.torque kirjoitti: ↑To Tammi 12, 2023 15:16
joku tuossa mainitsi usein tällä seudulla niin koneet menevät hyvin alhaalla ja valmistautessa laskeutumiskorkeuteen ja melu sen mukaista. Sekä liian jyrkkää laskua pyrkivät välttämään että paineen tasaus kabiinissa ei olisi liian tuskallista matkustajien korville.