Miksi Saab?
Re: Miksi Saab?
Pienestä pitäen Saabin kyydissä, saabisti jo kolmannessa polvessa. Ensin yritin olla jotain muuta, ja oli 2 fordia escorttia (1992,1997) kunnes oli annettava geeneille periksi ja ostettava Saab ! Heti n. puolen vuoden saabastelun jälkeen on haussa toinen saab harraste autoksi, ei vain yksi saabi riitä Saabin tarve on kuin nälkä, koskaan sitä ei voi poistaa sitä vaan voi siirtää syömällä, eli tässä tapauksessa ostamalla seuraavan saabin
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Miksi Saab?
Liekkö suvussa ollut tuota saabismia, kun isällä oli ollut pari 99:iä ja sedällä 99 sekä 900. Oman ensimmäisen saabini hankinta tapahtui 2001 tammikuussa. Olin säästellyt rahaa autoon ensimmäiseen työpaikkaan päästyäni. Autokuume iski, kun tilillä oli 13000mk rahaa ja ajopelinä oli palvellut Fiat 127 (900cc koneella). Olin määritellyt autolle kriteereiksi seuraavat seikat: 2.0 ruisku, levyjarrut joka nurkassa ja 3/5 -ovinen. Budjetti oli tuo 13000mk. Kiertelin liikkeitä ja katselin tarjontaa. Monessakin automerkissä tuli ongelmaksi pienet mootorit ja ruiskun puute. Levyjarrut takana oli jo niin paha vaatimus, että se karsi nekin vähät vaihtoehdot pois. Saab oli vahvana siellä ja aloinkin koeajelemaan og900-malleja. Autoliikkeiden tarjonnassa vuosimallit pyöri -83...-86 tuossa hintaluokassa. Isä kuuli huhun yhdestä saabista, joka oli vm-88 ja hintaa 15000mk. Mittarilukema oli 274tkm ja ikää pirssillä 13 vuotta. Kaupat tapahtui niin nopsaan, etten itse edes ehtinyt koeajamaan sitä. Isä koeajoi sen ja luotin hänen sanaansa auton kunnosta. 130tkm ja kuusi vuotta se palvelikin sitten minua ja vaimoani.
Saabismi tarttui niin vahvasti tuon og900:n puikoissa koko perheeseen, joten jatkumo oli selvää. Nykyiset Saabit ovatkin nuo sigissä näkyvät 99gls (vm -84 turbotekniikalla) ja 9-5. Femma näyttää niin vahvalta peliltä koneen laiton jälkeen, että tuolla me ajetaan varmasti vuosia. Nythän se on palvellut meitä jo neljä vuotta. Femman mittarissa on nyt vajaa 300tkm, eli suunnilleen samanverran, kuin oli tuossa og900:ssa ja kori on paljon paremmassa kunnossa satkuun verrattuna.
Isällekin koitti paluu saabeihin sen jälkeen, kun hommattiin se minun og900. Hän osti 10-vuotiaan 900S -92:n. Äitimuorini ajelee nyttemmin tuolla ja kovin on hänkin tyytyväinen Saabiin.
Minusta Saabeissa on ollut parasta niiden ajettavuus maantiellä. Ne ovat olleet vakaita ajettavia huonossakin säässä. Luotettavuus on ollut mainio, vaikkakin pikku kommellukset 9-5:n bensapumpun kanssa meinasivat vähän nakertaa luottamusta. Lämmityslaitteet ovat olleet kaikissa Saabeissani erinomaisen tehokkaita. Lisäksi Saabit ovat minusta olleet kautta linjan persoonallisia ajopelejä. Hyvinkin paljon kuulee kaikenlaista leukailua ja Saabit jakavat yllättävän jyrkästi ihmisten mielipiteitä. Parasta lääkettä Saabia arvosteleviin tyyppeihin onkin ollut pikku koeajolenkki. Pääsääntöisesti joko suut on menneet tukkoon tai mieli on muuttunut. Volvo-miehet ovat senverran merkkiuskollista sakkia, että niihin Saabin ajo-ominaisuudet tai edes moottoritehot eivät tee vaikutusta. Liekkö syynä sitten se, että molemmat merkit ovat lähtökohtaisesti ruotsalaisia ja autot on tehty pohjolan oloihin?
Saabismi tarttui niin vahvasti tuon og900:n puikoissa koko perheeseen, joten jatkumo oli selvää. Nykyiset Saabit ovatkin nuo sigissä näkyvät 99gls (vm -84 turbotekniikalla) ja 9-5. Femma näyttää niin vahvalta peliltä koneen laiton jälkeen, että tuolla me ajetaan varmasti vuosia. Nythän se on palvellut meitä jo neljä vuotta. Femman mittarissa on nyt vajaa 300tkm, eli suunnilleen samanverran, kuin oli tuossa og900:ssa ja kori on paljon paremmassa kunnossa satkuun verrattuna.
Isällekin koitti paluu saabeihin sen jälkeen, kun hommattiin se minun og900. Hän osti 10-vuotiaan 900S -92:n. Äitimuorini ajelee nyttemmin tuolla ja kovin on hänkin tyytyväinen Saabiin.
Minusta Saabeissa on ollut parasta niiden ajettavuus maantiellä. Ne ovat olleet vakaita ajettavia huonossakin säässä. Luotettavuus on ollut mainio, vaikkakin pikku kommellukset 9-5:n bensapumpun kanssa meinasivat vähän nakertaa luottamusta. Lämmityslaitteet ovat olleet kaikissa Saabeissani erinomaisen tehokkaita. Lisäksi Saabit ovat minusta olleet kautta linjan persoonallisia ajopelejä. Hyvinkin paljon kuulee kaikenlaista leukailua ja Saabit jakavat yllättävän jyrkästi ihmisten mielipiteitä. Parasta lääkettä Saabia arvosteleviin tyyppeihin onkin ollut pikku koeajolenkki. Pääsääntöisesti joko suut on menneet tukkoon tai mieli on muuttunut. Volvo-miehet ovat senverran merkkiuskollista sakkia, että niihin Saabin ajo-ominaisuudet tai edes moottoritehot eivät tee vaikutusta. Liekkö syynä sitten se, että molemmat merkit ovat lähtökohtaisesti ruotsalaisia ja autot on tehty pohjolan oloihin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Miksi Saab?
Hämärästi muistan papan vaaleansinisen 99:n, yhdellä enolla oli ruskea 96 ja toisella
oli kaksi 99:ä perätysten, joista toinen siirtyi perintönä serkkupojilleni. Sillä hienolla punaisella, tehtaan vauhtiraitateipeillä ja takalasin lintulautahäkkyrällä varustetulla, kostajalla tehtiin monta mieleen painuvaa reissua ja tuli siinä vedettyä varmaan useammat kuin yhdet pussikaljakännit.
Saabin ohjaamossa asuva ominaistuoksu ja tunnelma paloivat sieluun niin, että heti talouden antaessa siihen mahdollisuuden ja sattuman tuotua oikean yksilön eteen kaupat tehtiin enempää viivyttelemättä.
Kummelit kysyivät aikanaan: Onko se hyvä?
Se ei ole hyvä, se on PARAS!
oli kaksi 99:ä perätysten, joista toinen siirtyi perintönä serkkupojilleni. Sillä hienolla punaisella, tehtaan vauhtiraitateipeillä ja takalasin lintulautahäkkyrällä varustetulla, kostajalla tehtiin monta mieleen painuvaa reissua ja tuli siinä vedettyä varmaan useammat kuin yhdet pussikaljakännit.
Saabin ohjaamossa asuva ominaistuoksu ja tunnelma paloivat sieluun niin, että heti talouden antaessa siihen mahdollisuuden ja sattuman tuotua oikean yksilön eteen kaupat tehtiin enempää viivyttelemättä.
Kummelit kysyivät aikanaan: Onko se hyvä?
Se ei ole hyvä, se on PARAS!
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Re: Miksi Saab?
Vanhempien vika. Sitä kun on tottunut jo nuoresta asti että autot on aina Saabbeja niin eihän sitä muulla osaa kuvitella ajavansa. Toinen vaikuttava tekijä on isän ajama hirvikolari OG 9-3:lla, josta selvittiin pikkunaarmuilla. Kolmas syy: mukavampaa ja lämpimämpää talviautoa saa hakea.
Re: Miksi Saab?
Faijan syy koko saab touhu Useamman saabin jälkeen leikin "aikuista" ja saksalaisia autoja kävi 3kpl. Rahaa meni ja paskanmaku jäi suuhun Tietää mitä ostaa tulevaisuudessakin...
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Re: Miksi Saab?
Sellaisia ne isät ovat! Minun isänikin aikoinaan kannusti poikaansa -71, että "Suosi vaan suomalaista, mut muist ostaa saksalainen niin siul on sitte auto!" Miten kävi? Kun isä lopulta jäi eläkkeelle taksi-hommista 14 Mersun ja yhden Audin jälkeen, niin heti vei miulta 900 Saabin ja ajeli loppuajonsa (14 vuotta) sillä "suomalaisella Saabilla".
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen