merkkirasistisuus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eski kirjoitti:Entäs turvallisuus? Saab on tutkitusti erittäin turvallinen auto, itse ainakin arvostan sitä erittäin paljon omassa autovalinnassani.
Verrattuna mihin?

Saabit ovat toki aina olleet turvallisia aikalaisten kilpailijoidensa rinnalla, mutta eivät mitenkään ylivoimaisia.

Nyky Saabien kohdalla ei enää voida edes puhua mistään erityisestä turvallisuudesta, ne eivät ole sen turvallisempia tai turvattomampia kuin monet muutkaan autot.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jussi kirjoitti:
Eski kirjoitti:Entäs turvallisuus? Saab on tutkitusti erittäin turvallinen auto, itse ainakin arvostan sitä erittäin paljon omassa autovalinnassani.
Verrattuna mihin?

Saabit ovat toki aina olleet turvallisia aikalaisten kilpailijoidensa rinnalla, mutta eivät mitenkään ylivoimaisia.

Nyky Saabien kohdalla ei enää voida edes puhua mistään erityisestä turvallisuudesta, ne eivät ole sen turvallisempia tai turvattomampia kuin monet muutkaan autot.
Totta, kyllähän og900 varmasti pätkii esim 86 vuoden corollan tai vastaavan turvallisuudessa, mutta nykyautoja kun vertailee niin tilanne on eri. Täti oli uudella Volkkarin Pololla silloin vuosi takaperin (vai koska se oli), kun oli niitä kejukolareita, joissa meni autoja kuin pipoa, ihan hyvin toimi pikkuautokin hengenpelastimena, ja autokin selvisi melko pienin vaurioin (korjattiin).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kyllähän 9-3 ja 9-5 voitti törmäystestit Ruotsissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

tomaatti kirjoitti:
Mullakaan ei ihan hetkessä tule mieleen uuden auton hankinta.Ei nyt heti tule mieleen muuta kuin huonot osakekaupat joissa rahoistaan pääsee yhtä takuuvarmasti eroon.Kyllä se luonnolle ottaisi jos autosta lähtis vaikkapa 10tkeu ilmaan 5 vuodessa.Niin tyhmä/hullu en sentään ole.On minua pihiksikin sanottu useaan otteeseen mutta mitä sitten.Kyllä mä jätän tollasen rahojen hukkaamisen muille-noille yläpuolella mainituille :lol:
Joo, en minäkään uutta autoa pysty ostamaan ja ei olisi minun tapauksessa mieltäkään. Rahalle olisi muutakin käyttöä. Sen siaan kyttäilen, että nämä nyt uudehkot autot (vm 2000) ovat vähän vanhempia, että semmoisen pystyn hankkimaan. Veikkaisin, ettei montaa vuotta tarvitse odotella kun jo moisen ulkomailta voi hurauttaa suhteellisen edullisesti. Siihen asti ajetaan nykyisestä kilometrejä pois.

On tää minun nykyinenkin auto ollut joskus uusi. Silloin jo ajattelin, että tuommoisen saabin vielä joskus hankin, kunhan ne vähän vanhenevat :D Muistan kun kuolasin hienoja 900 saabeja, joissa oli nahkapenkit ja turbo. Silloin vanhemmat kasiventtiili saabit olisivat olleet vaihtoehtoina, mutta ajelin vähän aikaa jonkun muunmerkkisellä, ennenkuin kasiventtiiliruiskujen hinnat putosivat vähän halvemmalle tasolle ja meikäläisen saabismi alkoi. Siihen aikaan pula-ajan saabi eli 99 ei tullut taas kyseeseenkään syistä, jotka pidän omana tietonani :D
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itselläkin vaakakupissa painaa enemmän se turvallisuus kuin polttoaineen kulutus. Tietenkin jos ajattelee, että eihän mikään auto ole kuorma-autoa vastaan mitään niin sitten minäkin ostaisin itselle kulkineeksi 164:sen Scanian :lol: Tosin olen ajatellut asiaa, että en yritä väkisin ohituksia ettei mene sitten rekan keulaan, tai oikeastaan minkään auton keulaan.

Niin ja se mikä minua eniten riepoo on se, että Saabeista mainitaan aina se polttoaineen kulutus. Lehtiartikkeli voi ylistää autosta vaikka ja mitä mutta se polttoaineen kulutus mainitaan aina. Harvemmin on mainintaa siitä mitä sillä bensalla saa (voimaa :evil: ) ja kuinkahan suuri moottorin pitäisi olla vaparina, että olisi sama polttoaineen kulutus tai samat tehot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

dimebak kirjoitti:Niin ja se mikä minua eniten riepoo on se, että Saabeista mainitaan aina se polttoaineen kulutus. Lehtiartikkeli voi ylistää autosta vaikka ja mitä mutta se polttoaineen kulutus mainitaan aina.
En tuota niinkään lehdissä ole pannut merkille, mutta ihmisten puheissa yleensä. Hassu juttu sinänsä on että Saabit ovat oikeasti aika pieniruokaisia kokoisikseen ja tehoisikseen autoiksi, varsinkin uudemmat... eikä ruisku ja turbo OG900:tkaan pahoja ole kulutukseltaan.

Se on kumma että Saabin bensajuoppomaine elää, mutta harvemmat osaavat kauhistella esimerkiksi Audi 100:n tai BMW 500-sarjan janoisuutta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mistä syntyy tarve perustella miksi diggaa jotain automerkkiä? ne perusteluthan juuri ruokkii niitä vastakkainasetteluja: "kyllähän tollakin automerkillä on noi hyvät puolet" jne jne. syntyy loputon keskustelu joka ei johda mihinkään, pahimmassa tapauksessa osapuolet vielä ottavat itseensä :)

minä nyt vaan satun pitämään Saabeista paljon, oli miten huono ja vikainen yksilö tahansa, I love it, piste.
muistakin automerkeistä pidän. saabeista hiukan enemmän.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

itekki ollu aina sitä mieltä että saabismi on miu elämässä ainoo asia mitä miu ei tarvii millää tavalla perustella, lankomiehen kanssa tästä keskusteltukin ja yks asia mistä ainaki ollaa samaa mieltä on se että saabismia ei tarvihe selitellä.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jussi kirjoitti:
Eski kirjoitti:Entäs turvallisuus? Saab on tutkitusti erittäin turvallinen auto, itse ainakin arvostan sitä erittäin paljon omassa autovalinnassani.
Verrattuna mihin?

Saabit ovat toki aina olleet turvallisia aikalaisten kilpailijoidensa rinnalla, mutta eivät mitenkään ylivoimaisia.
Verrattuna kaikkiin muihin autoihin tietenkin :D Ruotsalaisen vakuutusyhtiö Folksamin kolaritutkimusten perusteella Saab 9-5 on jo kaksi kertaa peräkkäin valittu Ruotsin turvallisimmaksi autoksi. Ovatpa myös todenneet, että jos kaikilla olisi Saab, joka kolmas liikennekuolema olisi vältetty. Jopa vanha Saab 900 on edelleen onnettomuustilastojen mukaan keskimääräistä turvallisempi auto.

Ja alunperinhän tässä verrattiin tonnaria ja Xantiaa, ja siinä vertailussa on aivan selvää kummassa minä haluaisin istua kolaritilanteessa.

Eski
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

dimebak kirjoitti:Saabeista mainitaan aina se polttoaineen kulutus. Lehtiartikkeli voi ylistää autosta vaikka ja mitä mutta se polttoaineen kulutus mainitaan aina.
Tämä on just näitä kuuluisia jankkauksia. Ihmiset vertaa 80-luvun kaasarisatkua ja jotain 1,3 Corollaa tai Kadettia toisiiinsa. Eipä noita kinnereitä enää paljon käyttöautoina näy, joten sitten satkua verrataan vaikka uusiin pikkuautoihin.

Eräällä tuttavalla oli 2-litranen Mitsu Galant kaasarilla. Oli sitten mahdoton bensasyöppö varsinkin kylmällä automaattiryypyn ansiosta. Meillä kotona oli/on 8-tappinen ruiskusatku. Mutta jos näitä kahta vertailee joku asiaan vihkiytymätön, niin varmaan heti toisessa lausessa tulee "tuo saappi kyllä kuluttaa paljon"

Ja miettikääpä, mikä on sitten se ensimmäinen lause?

No tietenkin: "Saabismi on sairaus" :wink:
9-5 2,3t -03
#2514
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No joo... ja Mazdahan oli maailman luotettavin auto jonkun saksalaisen tilaston mukaan :)

Tilastoja ja tilastointiperusteita on monenmoisia.

Tonnarista ei euroncap testitulosta ole, mutta NG900 ja Xantia ovat euroncapin perusteella aivan yhtä vaarallisia autoja kuljettajalle ja matkustajille. Kun testituloksia katselee niin itseasiassa NG900 ja Xantia ovat koko- ja ikäluokkansa huonoimmasta päästä, vain BMW 3-sarja ja Rover 600 pääsevät yhtä vähille tähdille. Esim Volvo S40 kerää tuplasti enemmän tähtiä.

Usancapin mukaan Tonnari on tosin neljän tähden peli, mutta niin on myös NG900 ja BMW 3-sarja tuolta ajalta. Sitikkaa ei ikävä kyllä viedä usaan.

Jos vertaan kahta vaihtoehtoa (Saab 9-3 ja Peugeot 407), jotka minulla oli keväällä uutta autoa hankkiessani, niin en siinäkään kykene näkemään Saabia turvallisemmaksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

huvittavaahan s on, että saabi kuluttaa niin älyttömästi polttoainetta, mutta kaverin sierra on vaan ihan tavallinen kaks litranen...

vie muuten litran enemmän ja on kumminki heiveröisempi tehoiltaan... huippunopeutta kyllä on, mutta vääntöä ei..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jussi kirjoitti:
Eski kirjoitti:Entäs turvallisuus? Saab on tutkitusti erittäin turvallinen auto, itse ainakin arvostan sitä erittäin paljon omassa autovalinnassani.
Verrattuna mihin?

Saabit ovat toki aina olleet turvallisia aikalaisten kilpailijoidensa rinnalla, mutta eivät mitenkään ylivoimaisia.

Nyky Saabien kohdalla ei enää voida edes puhua mistään erityisestä turvallisuudesta, ne eivät ole sen turvallisempia tai turvattomampia kuin monet muutkaan autot.
Käsittääkseni esimerkiksi premium saksalaiset muista risotoista puhumattakaan ovat pahasti alakynnessä mm. piiskaheilahdussuojan ja hirvieläintörmäyssuojan suhteen.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Bob kirjoitti:Käsittääkseni esimerkiksi premium saksalaiset muista risotoista puhumattakaan ovat pahasti alakynnessä mm. piiskaheilahdussuojan ja hirvieläintörmäyssuojan suhteen.
Voi olla, näkyyhän tuo testituloksissakin uuden 9-3:n kohdalla... Vectra on neljän tähden auto, 9-3 viiden... mutta en kyllä näe Saabilla mitään erityistä etulyöntiasemaa muihin merkkeihin nähden. Noita viiden tähden autoja on melkoinen liuta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Oon samaa mieltä noiden tähtien "muodikkuudesta" ja siitä, että varmasti usean automallien turvallisuus rakennetaan nimenomaan kolaritestejä varten.

Tästä kertoo mm. hirvikolariin varautuminen jo auton suunnitteluvaiheessa, ja sitä eivät mielestäni vieläkään tee muut kuin saab ja volvo. Ja hirvestyshän ei tuohon tähtijahtiin kuulu!

Mutta toisaalta täytyy antaa myöntö mm. C5-citikalle, joka TKK:n Suomessa tekemän tosielämän kolareiden tutkimuksessa todettiin "turvallisimmaksi".
Toisaalta taas en usko, että esim. rellut ovat niin turvallisia kuin mainokset antavat ymmärtää.

Ja tähtien vertailu luokkarajojen kesken vääristää...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin