Rekkakuskit

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Nopeusrajoitin 89:ssä on siinä mielessä hassu juttu että ajoneuvokohtainen rajoitus tosiaan on 80. Muu kansa on kuitenkin ottanut oikeudekseen ajaa 89-91:ä koska sillä vielä selviää ilman sakkoja. Jos tuolla rekat ajaisivat oikeasti 80:ä niin olisi aika villi länsi, hirveät jonot rekkojen perässä ja jatkuva ohitus sirkus päällä. Sitten kiroiltaisiin tien tukkona matelevia rekkoja. Olishan sekin vaihtelua sille että nyt kiroillaan puskurissa roikkuvia rekkoja.
Jotain pitää aina haukkua, paitsi ei tietenkään koskaan itseään. :mrgreen:
9000CS 2,3
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Saappi Kuski kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Tuo on kyllä kieltämättä jännä juttu, miksi ihan oikeasti noiden rekkojen pitää tulla 80 alueella parin metrin päähän takapuskurista kun vauhtia on 90 km/h. Jos nopeus olisi 70, niin sen voisi perustella tarpeella päästä ohi.
En voi sitä ymmärtää, eikä sitä voi mitenkään puolustella.
Noin toimivat rekkakuskit on nuijjia ja niitä pitäisi opettaa saunan takana :evil:
:P
Tässä tämä asenne rekkoja kohtaan oikeastaan tiivistyy täydellisesti. Sivuutetaan kokonaan se mitätön yksityiskohta että henkilöautoilija ITSE ajaa ylinopeutta ja SITEN estää takaa tulevaa nopeampaa ajavaa rekkaa pääsemästä ohi (sen toleranssin avulla mikä sille on siihen nopeusrajoittimeen juuri tuon takia annettu).
Ihan turhaan minulle möyhkäät.
Puhumattakaan siitä että haukkuisit minua asennevammaiseksi.
En estä ainoankaan rekan ohipääsyä sillä että ajan tasan samaa nopeutta mitä rekkakin pystyy ajamaan, puhumattakaan siitä että ajamme jo molemmat laitonta nopeutta.
Tuo seikka ei muutu miksikään vaikka olisit ajanut rekkaa 100 vuotta.

Ja jos joku rekka kuvittelee pystyvänsä ohittamaan minut 90km/h vauhdista niin menköön ohi, MUTTA TURVALLISESTI, tosin veikkaan että se ei onnistu yhdeltäkään kuskilta, ei edes sinulta.
Ja jos aiheutat turvallisuusriskin rekallasi niin... tervetuloa saunan taakse :lol: :lol:

Ps.
Älä kuitenkaan ota henkilökohtaisesti, en vihaa sinua, ammattiasi tai mitään muutakaan sinuun liittyvää.
Mielestäni meillä kaikilla on kuitenkin oikeutus liikkua yleisillä teillä turvallisesti, ja siksi on parempi että leipä pilaantuu kuormaan kuin että kukaan kuolee siksi että 30 000 kg Oululaisen Reissumiestä tulee henkilöauton takakonttiin. Missään ajotilanteessa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ei mulla ole Macturbo mitään sinun mielipiteitäsi vastaan, enkä ole omillenikaan saanut täältä juurikaan ymmärrystä enkä sitä odottanutkaan eikä se minua vaivaa pätkän vertaa. :)
Asia vaan kiinnostaa minua ja varmaan osittain siksi että alan kokemusta omaavana kuvittelen että minulla on sen ansiosta näkemyksiä molemmilta puolilta. Keskustelua ei synny mistään asiasta jos asioita ei katsota eri näkökulmista.

Se minulla oikeastaan oli se oma pääsanoma lyhyesti sanottuna että ainoa tapa jolla voi vaikuttaa siihen, että ajaako joku rekka liian lähellä takana, on minun mielestäni oma ajotapa.
9000CS 2,3
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Saappi Kuski kirjoitti:Ei mulla ole Macturbo mitään sinun mielipiteitäsi vastaan, enkä ole omillenikaan saanut täältä juurikaan ymmärrystä enkä sitä odottanutkaan eikä se minua vaivaa pätkän vertaa. :)
Asia vaan kiinnostaa minua ja varmaan osittain siksi että alan kokemusta omaavana kuvittelen että minulla on sen ansiosta näkemyksiä molemmilta puolilta. Keskustelua ei synny mistään asiasta jos asioita ei katsota eri näkökulmista.

Se minulla oikeastaan oli se oma pääsanoma lyhyesti sanottuna että ainoa tapa jolla voi vaikuttaa siihen, että ajaako joku rekka liian lähellä takana, on minun mielestäni oma ajotapa.
Itseasiassa ymmärrän näkökantasi (vaikka en olekkaan välttämättä samaa mieltä). Osittain...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Svc »

Saappi Kuski kirjoitti:Se minulla oikeastaan oli se oma pääsanoma lyhyesti sanottuna että ainoa tapa jolla voi vaikuttaa siihen, että ajaako joku rekka liian lähellä takana, on minun mielestäni oma ajotapa.
Kerrotko vielä miten henkilöautolla pitää ajaa rajoitusten mukaan niin, ettei rekka roiku takapuskurissa?
Käytännössä 80 km/h alueella joutuu ajamaan 90 km/h, koska jos ajat alle 89, mihin rajoittimet säädetään, niin kohta joku yhdistelmä roikkuu takapuskurissa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Svc kirjoitti:Kerrotko vielä miten henkilöautolla pitää ajaa rajoitusten mukaan niin, ettei rekka roiku takapuskurissa?
Käytännössä 80 km/h alueella joutuu ajamaan 90 km/h, koska jos ajat alle 89, mihin rajoittimet säädetään, niin kohta joku yhdistelmä roikkuu takapuskurissa.
No tilanteen mukaan. Mutta asiahan on niin että jos rekka ajaa 89 ja minä ajan tasaista nopeutta alle sen, niin päästän sen ohi ja se häipyy pian näkyvistä. Jos taas itse ajan 89 tai kovempaa niin sehän ei pääse perään roikkumaan.
Jos näyttää siltä että mennään melkein samaa vauhtia ja rekka näyttää jäävän siihen taakse kummittelemaan niin vetäisen vaikka 200m rakoa ja jatketaan sitten sen välin turvin. Laitan ehkä kokeeksi 1-2 napsua cruiseen lisää että pysyykö väli sitten. Ylinopeussakkoja en sen vuoksi ota, mieluummin päästän ohi. Kaikki keinot muuten käy mutta en kyllä viitsi jäädä siihen eteen murjottamaan tai muuten osoittamaan mieltäni, ei siitä ole kuitenkaan mitään hyötyä..
9000CS 2,3
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Oon ihe ollu tilanteessa että tie oli peilijäällä ja rekasta ei näkyny muuta ku maski. siinäpä sitten miettii että mihin sitä siitä menis ku hiljentääkkää ei uskaltanu ku rekka oli nii lähellä ja siitä edestä piti vielä kääntyä pois. Eihä sitä auttanu ku pitää vilkkua kilometri päällä että kuski ymmärtäis että kohta PITÄÄ hiljentää ku ei siihe risteykseen voinu täysilläkää tuikata. aika perää hipoen se sitten meni koska oli nii liukasta ettei saabbi meinannukkaa kääntyä. Oli todella paska tilanne. Inhottaa myös ne kuskit jotka vaarantaa sen pienemmän jo kuitenkin 10km/h ylinopeutta ajavan hlöautonkuljettajan turvallisuuden lähtemällä ohi täysin järjettömästi, menemättä esim kunnolla toiselle kaistalle tai palaten keulaa hipoen takaisin mättäen kaiken paskan estämää sitten vielä sen ohitettavan näkyvyyttä..

JA kyllähä tästä taas kitinä tulee va meijjä kaikkien pitäis vaa ajaa sillee että JOS joutuu sen paniikkijarrutuksen siinä edessä tekemään ni ei ois semmosta 60t yhistelmää kontissa.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

saab87 kirjoitti:Oon ihe ollu tilanteessa että tie oli peilijäällä ja rekasta ei näkyny muuta ku maski. siinäpä sitten miettii että mihin sitä siitä menis ku hiljentääkkää ei uskaltanu ku rekka oli nii lähellä ja siitä edestä piti vielä kääntyä pois. Eihä sitä auttanu ku pitää vilkkua kilometri päällä että kuski ymmärtäis että kohta PITÄÄ hiljentää ku ei siihe risteykseen voinu täysilläkää tuikata. aika perää hipoen se sitten meni koska oli nii liukasta ettei saabbi meinannukkaa kääntyä. Oli todella paska tilanne. Inhottaa myös ne kuskit jotka vaarantaa sen pienemmän jo kuitenkin 10km/h ylinopeutta ajavan hlöautonkuljettajan turvallisuuden lähtemällä ohi täysin järjettömästi, menemättä esim kunnolla toiselle kaistalle tai palaten keulaa hipoen takaisin mättäen kaiken paskan estämää sitten vielä sen ohitettavan näkyvyyttä..

JA kyllähä tästä taas kitinä tulee va meijjä kaikkien pitäis vaa ajaa sillee että JOS joutuu sen paniikkijarrutuksen siinä edessä tekemään ni ei ois semmosta 60t yhistelmää kontissa.
Sitä ei varmaan kukaan kiistä etteikö kuljetusalan hommissa olisi iso määrä alalle sopimatonta porukkaa töissä. Syitä voi vaan pohtia. Jopa rahtarit lehti jota sattumalta taannoin baarin pöydässä luin, vetosi jäseniinsä että mietikää nyt vähän miten tyhmän näköistä se on muiden silmissä kun ajatte muutaman metrin päässä toisistanne kovaa vauhtia. Sitähän ne tekee jatkuvasti. Se ala on monella tapaa sairas mutta se olisi varmaan toisen keskustelun kokoinen juttu se.
9000CS 2,3
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Haza »

lintta go go kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Kaikkihan sen tietävät että nuo nopeusrajoittimet kytketään useinkin pois päältä heti katsastuksen jälkeen.
Tietääkö? Uudemmissa ka:ssa se tietää myös sitä että pikkupuoli ei toimi.
Tuppaa olemaan automallista riippuvaista miten rajoitin ohitetaan ja mitä muita ilmiöitä siitä saattaa seurata...

Mutta on noita sellaisiakin firmoja joissa on ainakin pyydetty/käsketty kuskeja olemaan nojaamatta rajoittimeen, pöljällä esim. muinoin tuli ehdottomaksi kattonopeudeksi 85. Enpäs nyt muista enää mikä firma oli, mutta jossain oli rajoittimet säädetty korkeintaan 82-83.

Muutama päivä sitten näin kun transpointin jakari paineli moottoritiellä yli sataa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eipä ole vielä tähän päivään mennessä tullut rekka puskuriin kiinni.
Mutta meikäläisellä tuo toleranssi on n.+8-10km/h.
( kärryn mittari näyttää n. -10km/h liian vähän, kärry ei ole SAAB )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Juttelin tuossa aamulla tämän topicin tiimoilta miehen kanssa joka on ajanut rekkaa 38-vuotta ja jää nyt osa-aikaeläkkeelle. Hänen kommenttinsa oli, että kusipäitä jotka eivät arvosta liikennettä, toisia ihmisiä tai ammattiaan yhtään, on alalla ihan liikaa. Hän puhui ammattiylpeydestä, vastuusta ja siitä, että heidän, liikenteen ammattilaisten pitäisi olla esimerkkinä tienpäällä. Kaikin tavoin. Asiallista tekstiä ja asennetta. Näin sen pitää olla. Lisäkommenttina oli, että jos tulee kiire niin jättää sen kahvilla notkumisen ja terminaalissa paskan puhumisen vähemmälle ja keskittyy työhönsä.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Ei kai sitä rajoitinta tarvi kytkeä pois, jos laittaa vähänkorkeamman rengasprofiilin. :roll:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Valitettavasti "kuljetusammattilaisista" 99% on kuin mustalaisia, mamuja tms.
Eli käytöksellään pilaavat koko porukan maineen. Päivän pelastaa onneksi se 1%, koskee myös moottoripyöräkerhoja :wink:
96 M75 i12 5-speed ;)
UAZ
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:51
Paikkakunta: mänttä

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja UAZ »

Sattui n. vuosi sitten seuraavanlainen tapaus. Olimme tulossa Keuruulta päin tie
numero 58, alla vw passat, kärry perässä, jossa kyydissä neljä koiraa, autossa
minä, emäntä ja kaksi lasta, takana tulee täysiperävaunurekka molemmat ajettiin
n. 85-90 km/h, jonkun matkaa ajettuamme, näin kun rekan takaa lähtee ohittamaan auto ja eikun yhtä kyytiä molemmista ohi. Joo ei siinä mitään, mutta
kyseisessä paikassa missä ohitus tapahtui oli molemmin puolin sulkuviivat ja risteysalue, aivan tuurilla ohitse. Siinä sitten muutaman kerran väläytin pitkiä ohittajalle ja kaveri veti siitä herneet syvälle sieraimiin sillä seurauksella, että alkoi jarruttamaan siinä edessä ja näytti jotain käsimerkkejä, melkein jouduin tekemään paniikijarrutuksen,
takana täysperävaunu, onneksi ei ihan kärryssä kiinni. Pikkaisen niinkuin syke nousi sillä hetkellä. Ilmeisesti tämä teiden ritari ei kestänyt sitä että väläytin hänelle muutaman kerran pitkiä merkiksi moisesta ohituksesta. No onneksi ei käynyt kenellekkään kuinkaan, ehken siinä olisi voinut soittaa poliisit perään.
Auto mikä muuten ohitti oli uuden karhea saab 9-3 farkku.
Tämä nyt ei oikein liitynyt aiheeseen, mutta oli pakko kirjoittaa.
Mitä tästä opimme, älä välyttele pitkiä ohittajalle, oli ohitus millainen tahansa ja missä vain :mrgreen:
Viimeksi muokannut UAZ, Ma Huhti 07, 2008 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0 185hv Linear Wagon vm. 2003
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rekkakuskin perkeleet

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Alihankkija kirjoitti:Juttelin tuossa aamulla tämän topicin tiimoilta miehen kanssa joka on ajanut rekkaa 38-vuotta ja jää nyt osa-aikaeläkkeelle. Hänen kommenttinsa oli, että kusipäitä jotka eivät arvosta liikennettä, toisia ihmisiä tai ammattiaan yhtään, on alalla ihan liikaa. Hän puhui ammattiylpeydestä, vastuusta ja siitä, että heidän, liikenteen ammattilaisten pitäisi olla esimerkkinä tienpäällä. Kaikin tavoin. Asiallista tekstiä ja asennetta. Näin sen pitää olla. Lisäkommenttina oli, että jos tulee kiire niin jättää sen kahvilla notkumisen ja terminaalissa paskan puhumisen vähemmälle ja keskittyy työhönsä.
Tuolle kuljettajalle pitäisi ostaa "läksijäislahjaksi" iso pullo hyvää konjakkia :mrgreen:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin