Talviliukastelu autolla
Re: Talviliukastelu autolla
Niinpä. Kannattaa muistaa lisätä nopeutta ja vetää väli kiinni jo ennen kuin kukaan on ohittamassa.
Re: Talviliukastelu autolla
Aloin vaan miettimään, että miksi tosiaan pitää tunkea toisen perään kiinni lumipyryssä, kun voisi jättää reilusti tilaa ja voisi hyvin suurella todennäköisyydellä ajaa rajoituksien mukaan. Ja tosiaan jos se turvaväli on pidempi niin ohitukset ovat joutusampia, kun voi reilusti ohittaa niin kuin ohittaa pitää = vauhdilla.mursu kirjoitti:Kaikki selittää että on liukasta ja pöllyävä lumi haittaa näkyvyyttä, mutta ainakin siitä lumipyrystä pääsee kyllä eroon hankkiutumalla jonon ensimmäiseksi. Ja mitä kovempaa ajat sitä vähemmän aikaa vietät sokkona esim. rekkaa ohittaessa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talviliukastelu autolla
Mites noi turvavälit?wesku kirjoitti:Niinpä. Kannattaa muistaa lisätä nopeutta ja vetää väli kiinni jo ennen kuin kukaan on ohittamassa.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Talviliukastelu autolla
Ensimmäistä kertaa tuli kunnolla testattua tuo auton DSTC - ja toimihan se. Ennen joulua oli kelit lauhtuneet ja oli pirun liukasta. 5- tiellä on Heinola-Mikkeli-välillä tietöitä ja 50 km/h rajoitus. Tiukassa käännöksessä noin 60 vauhdista lähti perä kampeamaan rinnalle, mutta nopeastihan tuo ajonvakautusjärjestelmä asian korjasi. 

Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Talviliukastelu autolla
Kyllä ootte huonoja kuskeja jos lumipyryssä vedätte edellä ajavan puskuriin kiinni.
Itse ainakin pidän pidemmän välin että se pöllyävä lumi ehtii laskeutua tielle eikä tuulilasille.
Itse ainakin pidän pidemmän välin että se pöllyävä lumi ehtii laskeutua tielle eikä tuulilasille.
Re: Talviliukastelu autolla
Ajaa niin lähelle, että se lumi ei ehdi nousta lasille saakka 

Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Re: Talviliukastelu autolla
Tuli ensimmäistä kertaa tälle talvelle ajettua hieman pidempi matka. Tällä kertaa Raumalta VT-8:a pohjoiseen. Jo noin 10km ajelun jälkeen oli edessä letka, jonka nopeus oli GPS:n mukaan vain 58km/h. Pikkusisko ajeli tuolla hetkellä letkassa toiseksi viimeisenä rekan perässä. Rekan edellä ajeli 6-7 henkilöautoa. Kelihän ei ollut mitenkään poikkeuksellinen, kevyttä lumisadetta ja pientä pakkasta. Suurinpiirtein -5°C näytti mittari.
Kello oli juuri jotain iltapäiväneljän tietämissä maanantaina, joten liikennemäärätkin olivat sen mukaisia. Heti kun oli pientäkin suorantynkää niin vastaan tunkee lähes vastaavia letkoja. 5km jonossa ajelun jälkeen tosin alkoi og-satkun tuulilasi keräämään sen verran tavaraa, että alkoi hieman näkyvyys kärsiä. Sopiva suorakin aukesi ja rekan edellä ajelevista lähti jokin ohitukseen, pikkusisko näki tämän ja lähti hurjan tehokkaalla Peugeotilla ohittamaan rekkaa. Annoin hetken aikaa kulua ja pykälsi laatikosta nelosen ja ohitukseen. Rekka oli nopeasti sivuutettu, pikkusisko oli palannut rekan eteen, joten jäi siskokin taakse, vaikka hänen piti meidän nopeutta tällä matkalla säädellä. Letkan kärki sai vielä odottaa hetken ohitetuksi pääsemistään.
Oli erittäin mielenkiintoista kyllä tuoda og takaisin tuohon 58km/h köröttävään letkaan jossa ajelivat keliinkin sopivilla 20-30m väleillä. Onneksi og:kin on alle 5m pitkä ajoneuvo joten ongelma ei kovin vaikea ollut. Riitti vain nopeuden laskeminen yhtäläiseksi. Pari suoraa tuli taas kyttäiltyä ja odoteltua vastaantulijoita, samalla hiljalleen kasvattaen väliä edelläajavaan, mutta pian myös tuosta letkan kärjestä pääsi ohitse ja vihdoin sai ajella rauhallisesti sellaista 84-86km/h. Tuulilasikin puhdistui kun pääsi ajoviima puhaltamaan ylimääräiset pois.
Liukastahan tiellä ei ollut kuin kaistojen välissä hieman. Sen verran T16 ohituksessa suttaili. Ohitusnopeudeksikin riitti tuollainen kevyt ylinopeus, joka on sakkorajojen alapuolella. Nopeammalla vauhdilla olisi kyllä saattanut päästä koko letkasta kerralla eroon, mutta piti ajatella myös siskoa, joka joutui ranskanleivällä odottelemaan näitä pidempiä suoria päästäkseen edes hieman etenemään.
Ja mitä tuli tuossa letkassa ajaneista autoista. Kaikki olivat huomattavasti tuoreempia kuin itselläni alla ollut og. Vähintään 14-15v oli ikäeroa seuraavaksi vanhimpaan...
Ja jopa sivuteillä, jotka määränpäähän veivät, pystyi ajamaan helposti tuota samanlaista 85km/h nopeutta. Tiehän ei muuten eronnut valtatiestä muuta kuin olemalla kapeampi, valaisematon, auraamaton (10cm lunta) ja olemalla pirusti mutkaisempi.
Suuri tappajakaahari oli siis taasen päästetty törkeästi vaarantamaan viattomia letkaköröttelijöitä valtateillä.
Kello oli juuri jotain iltapäiväneljän tietämissä maanantaina, joten liikennemäärätkin olivat sen mukaisia. Heti kun oli pientäkin suorantynkää niin vastaan tunkee lähes vastaavia letkoja. 5km jonossa ajelun jälkeen tosin alkoi og-satkun tuulilasi keräämään sen verran tavaraa, että alkoi hieman näkyvyys kärsiä. Sopiva suorakin aukesi ja rekan edellä ajelevista lähti jokin ohitukseen, pikkusisko näki tämän ja lähti hurjan tehokkaalla Peugeotilla ohittamaan rekkaa. Annoin hetken aikaa kulua ja pykälsi laatikosta nelosen ja ohitukseen. Rekka oli nopeasti sivuutettu, pikkusisko oli palannut rekan eteen, joten jäi siskokin taakse, vaikka hänen piti meidän nopeutta tällä matkalla säädellä. Letkan kärki sai vielä odottaa hetken ohitetuksi pääsemistään.
Oli erittäin mielenkiintoista kyllä tuoda og takaisin tuohon 58km/h köröttävään letkaan jossa ajelivat keliinkin sopivilla 20-30m väleillä. Onneksi og:kin on alle 5m pitkä ajoneuvo joten ongelma ei kovin vaikea ollut. Riitti vain nopeuden laskeminen yhtäläiseksi. Pari suoraa tuli taas kyttäiltyä ja odoteltua vastaantulijoita, samalla hiljalleen kasvattaen väliä edelläajavaan, mutta pian myös tuosta letkan kärjestä pääsi ohitse ja vihdoin sai ajella rauhallisesti sellaista 84-86km/h. Tuulilasikin puhdistui kun pääsi ajoviima puhaltamaan ylimääräiset pois.
Liukastahan tiellä ei ollut kuin kaistojen välissä hieman. Sen verran T16 ohituksessa suttaili. Ohitusnopeudeksikin riitti tuollainen kevyt ylinopeus, joka on sakkorajojen alapuolella. Nopeammalla vauhdilla olisi kyllä saattanut päästä koko letkasta kerralla eroon, mutta piti ajatella myös siskoa, joka joutui ranskanleivällä odottelemaan näitä pidempiä suoria päästäkseen edes hieman etenemään.
Ja mitä tuli tuossa letkassa ajaneista autoista. Kaikki olivat huomattavasti tuoreempia kuin itselläni alla ollut og. Vähintään 14-15v oli ikäeroa seuraavaksi vanhimpaan...
Ja jopa sivuteillä, jotka määränpäähän veivät, pystyi ajamaan helposti tuota samanlaista 85km/h nopeutta. Tiehän ei muuten eronnut valtatiestä muuta kuin olemalla kapeampi, valaisematon, auraamaton (10cm lunta) ja olemalla pirusti mutkaisempi.
Suuri tappajakaahari oli siis taasen päästetty törkeästi vaarantamaan viattomia letkaköröttelijöitä valtateillä.

Re: Talviliukastelu autolla
eipä ne äkkinäiset ossoo ja uskalla talvikelillä ajella, miten lie sitte kesällä 
en miekkää paljo hijastelijoita kahtele.

en miekkää paljo hijastelijoita kahtele.

11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talviliukastelu autolla
Ainut kulkuneuvo josta en normaalilla "ykskaista"maantiellä ohi edes yritä on aura-auto. Ne nostattaa semmosen pöllypilven, että niiden "puskurissa" ajaessa ei oikeasti näe yhtään mitään. Ei rohkeus riitä sokkona vetää ohi, kerran jokunen vuosi sitten puolihuolimattomasti kauempaa takaa lähdin koittamaan, mutta pakko oli keskeyttää peräkulman kohdalla, kun ei nähnyt edes missä kaistat menee. Motarilla tms. "leveäkaistalla" toki nakataan lumipöllyt myös aura-autojen niskaan ja tietty vielä keskisormea perään, kun pentele on siinä meikäläisen edessä kehdannut nutailla minun matkantekoa häiriköimässä
Kerran tänä talvena ollu semmonen keli, että 80-alueella tuli ajettua 50-60km/h. Oli Paippisten multileveät moottoriväylät auraamatta aamulla, lunta siis tiellä n. 10-15cm + tuulen nostattamat polanteet, ja taivaalta tuli lisää siihen tahtiin että eteensä näki ehkä tsäkällä 10 metriä. Tien reunat hahmottui helposti aurauskepeistä, muuten ei osannu sanoa missä tie loppu ja penkka alkoi

Kerran tänä talvena ollu semmonen keli, että 80-alueella tuli ajettua 50-60km/h. Oli Paippisten multileveät moottoriväylät auraamatta aamulla, lunta siis tiellä n. 10-15cm + tuulen nostattamat polanteet, ja taivaalta tuli lisää siihen tahtiin että eteensä näki ehkä tsäkällä 10 metriä. Tien reunat hahmottui helposti aurauskepeistä, muuten ei osannu sanoa missä tie loppu ja penkka alkoi

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talviliukastelu autolla
Mistä muistuukin elävästi mieleen eräs Kanadan reissu, jossa eräälläkin valtatiellä (olisko ollut 88a, soratie muuten) oli niin hirvittävä sumu, että ajaa uskalsi max. 40km/h ja silloinkin pitkät päällä, että näki edes ne heijastintolpat tien sivussa. Näkyvyys ajovaloilla oli rehellisesti muutama metri, pitkillä sentään näki kauemmas sivullekin... Jaa niin mitkä etusumarit missä? Ei ainakaan Chevrolet Malibu sellaisia omistanut.V.J.S kirjoitti:...Tien reunat hahmottui helposti aurauskepeistä, muuten ei osannu sanoa missä tie loppu ja penkka alkoi

Re: Talviliukastelu autolla
Samaa mietin omasta kirjoituksestani.georgahti kirjoitti: miten nämä liittyy talviliukasteluun? ei mitn hajua.
Re: Talviliukastelu autolla
En minäkään kyllä ymmärrä miks hyvällä kelillä ja max 5cm lunta tiellä pitäs 58km/h ajella 80km/h rajotuksella..
Paitsi jos on niin loppuunajetut talvirenkaat mitä mulla on aikasemmissa japseissa ollu. Nastat on suurimmaks osaks koloissaan, noin 10% puuttuu, mutta jäljellä olevat nastat on kumen tasalla... Jäisellä tiellä ei pahemmin 50 kovempaa voinut ajaa, mutta jos normaali talvikeli niin kyllä ainakin sen 75 uskalsi ajaa.
Mitenköhän pahoja mittarivirheitä noissa uudemmissa autoissa on?
Oisko 15" kesärenkailla -5km/h ja 14" talvirenkailla -20km/h?
(Itellä oli yhessä japsissa muistaakseni 155/80r13 kesä- ja talvirenkaat, 80 mittarin mukaan mittauspisteeseen ja jonkun verran vähemmän taulussa luki, olikohan 68?)
Tämänhetkisessä japsissa mittarivirhe vain -1 navigaattorin mukaan, uudet talvirenkaat. Nastat näytti köppäsiltä, pitää keväällä laskea paljonko niitä on irronnut...
Paitsi jos on niin loppuunajetut talvirenkaat mitä mulla on aikasemmissa japseissa ollu. Nastat on suurimmaks osaks koloissaan, noin 10% puuttuu, mutta jäljellä olevat nastat on kumen tasalla... Jäisellä tiellä ei pahemmin 50 kovempaa voinut ajaa, mutta jos normaali talvikeli niin kyllä ainakin sen 75 uskalsi ajaa.
Mitenköhän pahoja mittarivirheitä noissa uudemmissa autoissa on?
Oisko 15" kesärenkailla -5km/h ja 14" talvirenkailla -20km/h?

(Itellä oli yhessä japsissa muistaakseni 155/80r13 kesä- ja talvirenkaat, 80 mittarin mukaan mittauspisteeseen ja jonkun verran vähemmän taulussa luki, olikohan 68?)
Tämänhetkisessä japsissa mittarivirhe vain -1 navigaattorin mukaan, uudet talvirenkaat. Nastat näytti köppäsiltä, pitää keväällä laskea paljonko niitä on irronnut...
Re: Talviliukastelu autolla
Itte ihmettelen täälläpäin vallitsevaa käytäntöä ajaa kaupungissa ylinopeutta (ja muutenkin päin persettä tieliinnelakia rikkoen) mutta taas esim. tuossa ohikulkutiellä tai Kolpin tiellä alle 80km/h rajoituksen. Ihme logiikka, yleensähän nuo kaupunkialueella tiet hinkautuu liukkaammiski mutta helvetin harvoin nuo lähialueen kantatiet on oikeasti liukkaita.
Tuossa väliviikolla menin töihin autolla (==> Teboililta aamukahvia
) ja ajelin tuota ohikulkutietä töihin. Lunta satoi, pakkaslunta, eikä pölissyt juuri nimeksikään ja silti tuolla hopeanuolella otti 80km/h pitkän välin "kiinni".
Toisaalta, olen katsellut tämän paikkakunnan ihmisten renkaita ja siinä 4-5 vuotta vanhoissakin autoissa on aivan uskomattoman paskoja renkaita. On vissiin henki halpaa ja talvirenkaat kalliita. Eiku, sehän olikin niin, että pitää ajaa kelin mukaan.
Tuossa väliviikolla menin töihin autolla (==> Teboililta aamukahvia

Toisaalta, olen katsellut tämän paikkakunnan ihmisten renkaita ja siinä 4-5 vuotta vanhoissakin autoissa on aivan uskomattoman paskoja renkaita. On vissiin henki halpaa ja talvirenkaat kalliita. Eiku, sehän olikin niin, että pitää ajaa kelin mukaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talviliukastelu autolla
Kyseessä lienee ns. tasanopeuskuljettaja ilmiö. Nämä tasanopeuden vankkumattomat aisankannattajat pyrkivät rajoituksesta piittaamatta ajamaan n. 60km/h vauhdilla, mikä tietysti on kovin ekolookista, mutta pistää nopeusrajoituksia edes suurinpiirtein noudattavia kuljettajia vituttamaan kovinkin väkevästi, kun tasanopeuskuljettajien yleisimmillä esiintymisalueilla rajoitukset vaihtelee tuossa 40-80km/h välillä...dimebak kirjoitti:Itte ihmettelen täälläpäin vallitsevaa käytäntöä ajaa kaupungissa ylinopeutta (ja muutenkin päin persettä tieliinnelakia rikkoen) mutta taas esim. tuossa ohikulkutiellä tai Kolpin tiellä alle 80km/h rajoituksen. Ihme logiikka, yleensähän nuo kaupunkialueella tiet hinkautuu liukkaammiski mutta helvetin harvoin nuo lähialueen kantatiet on oikeasti liukkaita..
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84