Nelivetoa kritisoitu aikaisemmin, en tiedä onko päivitetty paremmaksi. Minusta auton kiihtyvyys tai sen puuttuminen ja kömpelyys oli ala arvoista tuon hintaluokan autolle. Kätevin tuossa luokassa olevista autoista joita olen kokeillut oli XC60 D5, bensa mallia en ole ajanut. http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -forbehall
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
joo, ei vedä kaikki neljä pyörää, mutta jo sokea erkkikin näkee, että kuvassa oikean puolen takapyörä vetää kun rapa lentää ...eli ihan normaali lukoton neliveto tuossa toiminnassa ajettu osaamattoman kuskin toimesta vahingossa tai tahallaan paikkaan josta ei ilman lukkoja nousta.
Ei ehkä pitäisi kutsua nelivetoiseksi, jos vain yksi pyörä vetää. Ajoin testiradalla paljon pahemmasta paikasta pysähtyen keskelle mäkeä XC90 mallilla muutama vuosi sitten, ei mitää ongelmia päästä ylös.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vetäähän siinä kaksi pyörää. Oikea taka (jos nyt kuvaa tulkitsen V.J.S:n kanssa oikein) ja vasen etu. Ja näin se on oltavakin, kun molemmille akseleille on oma moottorinsa, eli autossa ei ole keskitasauspyörästöä laisinkaan. Kuvatekstissä kyllä väitetään että (molemmat) etupyörät sutivat ja takapyörät seisovat.
Oikealle maasturille ristiriipuntaan jumiutuminen on kieltämättä nolo juttu, mutta en ehkä Outlanderin luokassa vaatisi tasauspyörästöihin lukkoja. Ja harvassa oikeassakaan maasturissa on edes tarjolla lukkoa etuakselille, eli _oikeita_ nelivetoja ei juurikaan markkinoilta löydy. Tuo kaksivetoiseksi jääminenkin on jo edistystä siihen nähden että moni katumaasturi muuttuu pahassa paikassa yksivetoiseksi, kun ei ole keskitasauspyörästössäkään lukkoa.
Perinteisestihän tuossa tilanteessa saa vetoa paikallaan oleville pyörille jarrua käyttämällä, mutta ei välttämättä onnistu nykyautoissa ja varsinkaan hybridissä.
Mutta joo, Vi Bilägarenin kritiikki kyllä varmasti osuu oikeaan. Osa huonoista kokemuksista ensitestissä johtui ilmeisesti huonosta ohjeistuksesta ohjekirjassa, mutta maahantuojan koulutuksen jälkeenkin ominaisuudet eivät vastaa nykynelivetojen tasoa. Nykyautoissa kun lukkojen puuttumisesta huolimatta saadaan elektroniikalla hoidettua eteneenpäin lähteminen hankalammissakin paikoissa. Eihän se vaadi ristiriipunnassa kuin ESP:ltä vähän jarrua sutiviin pyöriin, niin alkaa loputkin pyörät vetää.
Itselleni tämä ei nyt olisi mikään kynnyskysymys, kun on kaksivetoisellakin tähän asti pärjännyt ja suuri osa katumaasturoijista ajelee etuvetoisillaan.
Ja käytännössä ne mekaaniset junttilukot, joilla saadaan kaikki 4 pyörää vetämään kerralla alusta asti, on normaaliliikenteessä ihan yhtä tyhjän kanssa. Hyviä kun noustaa mutakuopasta, joo, mutta jos liikutaan reitillä jolla auton pitäisi kääntyäkin, tarvii ne pitää auki ja olla jälleen automaattisen toiminnan (tai avoimien tasureiden) varassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Oltiin pari vuotta sitten maasturisafarilla Lohjalla polttariporukalla. Kalustona vanhoja Discoja ja Rangeja kunnon korotuksella ja isoilla pyörillä lumiketjuineen. Maastona Lohjan metsää jossa puolisen metriä lunta ja sulia mutakuoppia.
Kysyin kaluston voimansiirrosta safarin vetäjältä. Vain keskilukot, akseleilla avoimet diffit. Muuta ei kuulemma tarvita. Ja uskomattomista paikoista mentiin ihan aloittelijat ratissa. Kaksivetoisiksihan nuokin ristiriipunnassa muuttuu, kuten tuo Outlanderikin. Mutta safarivehkeissä ei ollut mitään tyhmää älyä ajattelemassa kuskin puolesta ja rajoittamassa menoa.